Skip to content

"מצלמות שבורות, ועיתונאים חבולים זה פיגוע הסברתי"

כך אמרה ח"כ ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) בדיון מיוחד שיזמה בוועדת החוץ והביטחון בנושא התנהגות כוחות הביטחון באיו"ש, אל נציגי התקשורת. יו"ר הוועדה, ח"כ צחי הנגבי: "מפקדים בצה"ל אינם מוכשרים ומוסמכים לפעול מול תקשורת. זו איננה אחריותם. על דובר צה"ל למקם את אנשיו באירועים בעלי פוטנציאל לעימותים כדי למנוע פגיע ה בהשגת היעדים הביטחוניים […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ועדת החוץ והביטחון תעקוב מקרוב אחר התנהלות גורמי צה"ל ביחסיהם עם נציגי התקשורת באירועים רגישים ביהודה ושומרון. זאת, כדי למנוע מקרי אלימות ועימותים הפוגעים בשמה הטוב של מדינת של ישראל. כך הודיע יו"ר ועדת חוץ וביטחון, צחי הנגבי, בתום דיון שנערך ביוזמת ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני), בנושא האלימות שמפעילים כוחות הביטחון כנגד כתבים המסקרים את האירועים באזורי יהודה ושומרון או במוקדי סכסוך אחרים ברחבי הארץ.

"כתבים נתפסים כאוייב". ח"כ קסניה סבטלובה
"כתבים נתפסים כאוייב". ח"כ קסניה סבטלובה

ח"כ סבטלובה, שיזמה את הדיון, אמרה: "מצלמות שבורות, ועיתונאים חבולים זה פיגוע הסברתי. מערכת הביטחון, בהידברות עם ארגוני העיתונאים צריכה למנוע מקרים כאלו". היא סיפרה כי קיבלה פניות רבות כיושבת ראש השדולה לחופש ביטוי והעיתונות, ואמרה כי הנושא מוכר לה באופן אישי, כמי שהייתה עיתונאית לא מזמן בדיוק במקומות אלו.

"התקשורת היא כלב השמירה של הדמוקרטיה, וחרף מקרים מצערים, כאלו או אחרים, של התחזות לעיתונאים, על כוחות הביטחון לשמור על מקצועיות ולתת לתקשורת לעשות את עבודתה הנאמנה, כדי שאחר כך לא נתלונן על סיקור לא נכון של אירועים באיו"ש", אמרה ח"כ סבטלובה. "לצערי לאחרונה מתקבל הרושם שכתבים נתפסים כאויב או כגורם שתול שפועל נגד מדינת ישראל. מספר  מקרי האלימות בחודשים האחרונים גדל, כאשר אירועים אלו מופנים בעיקר כנגד עיתונאים פלסטינים אבל לא רק. אלימות כלפי תקשורת פוגעת בשמה הטוב של מדינת ישראל בעולם".

יו"ר איגוד העיתונאים יאיר טרצ'יצקי טען כי מדובר בתופעה רחבה למדי ומעורבים בה כוחות צה"ל, משטרה ומג"ב. "מי שפוגע בעיתונאים אלו בעיקר הדרגים הזוטרים שאין להם כל סמכות או מודעות לעקרונות הפעולה למול אמצעי תקשורת", אמר טרצ'יצ'קי. "התחושה הכללית היא שרואים בעיתונאים מטרד של ממש. כוחות הביטחון חייבים להבין את תפקידה של התקשורת במדינה דמוקרטית גם אם האמת לא נעימה או נוחה למדינה. מתפקידנו לשקף את המציאות כפי שהיא למען הציבור הרחב. התחושה היא שהאלימות מקורה מהאווירה כללית שמגיע ממוקדי השלטון כלפי מטה. מדובר באווירה ציבורית מסוכנת".

גילה שוגרמן, מזכ"ל ארגון העיתונאים הזרים הוסיפה: "בשטח מתקבל הרושם שכל מי שמסתובב עם מצלמה הוא אויב. בשנתיים האחרונות חלה עלייה מדאיגה במקרי האלימות, אם כלפי עיתונאים באופן פיזי, מילולי או כלפי הציוד והתיעוד האישי שלהם".

נציג דובר צה"ל בדיון, סא"ל פיטר לרנר אמר: "צה"ל פועל במטרה לאפשר לתקשורת לפעול באופן חופשי בהתאם למגבלות המבצעיות. הדבר מגובה בפקודות ובנהלי הצבא. אנחנו דואגים להיות בשטח כדי לסייע לתקשורת במקרה הצורך פועלים כדי ולמנוע מקרי אלימות. דובר צה"ל מקיים הדרכות וסימולציות לכל הדרגים בשטח מתוך הבנה שכל פעילות יש בכוחה להיות מסוקרת ומתועדת.

"בחודשים האחרונים אומנם יש עליה במספר מקרי האלימות אך הם אינם מעידים על הכלל", אמר סא"ל לרנר. "לאחרונה הדחנו קצין שהיה מעורב באירוע אלים כלפי תקשורת. אנחנו לא ממתינים שיגיעו אלינו תלונות כדי שנפתח בתחקיר על אירוע אלים שהגיע לידיעתנו. אנחנו מודעים לעובדה שלא פעם הכוחות בשטח נאלצים להתמודד עם מארבי תקשורת שמטמינים להם או באירועים שכלל לא היו מתרחשים אם במקום לא הייתה תקשורת. הנחת היסוד שלנו שזו היא המציאות בשטח ואיתה אנחנו נדרשים להתמודד. לכן אנחנו מתרגלים את הכוחות, מוצאים הנחיות ייעודיות ומתרגלים את הכוחות".

ח"כ מייקל אורן (כולנו), שהיה  שגריר ישראל בוושינגטון, אמר: "אין כל הצדקה להפעלת כוח או אלימות כלפי כתבים וצלמי תקשורת. נקודה. יחד עם זאת לא ניתן להתעלם מהעובדה שהתקשורת לוקחת צד פעיל, חד צדדי ומגמתי בסיקור הסכסוך ולכן היא חלק מהמשחק. אנחנו יודעים בוודאות על מקרים לא מעטים שהיו מבוימים ומתוזמנים כך שהתקשורת חייבת לשאול את עצמה האם היא אכן מאוזנת".

חיזק את עמדתו ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) שאמר כי "עם כל החשיבות לתקשורת במדינה דמוקרטית אסור לנו להתבלבל ולעולם יש לתת עדיפות קודם לחופש הפעולה המבצעי של צה"ל שפועל למען שמירת החיים. יש לא מעט מקרים שבהם התנהלות התקשורת דומה לתיאטרון בלתי מאוזן".

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה): "תקשורת בדיוק כמו רכב יכולה להיות יעילה ומקדמת ויכולה גם להיות הרסנית. במקרים שבהם עיתונאי פועל באופן אובייקטיבי חייבים לאפשר לו לפעול באופן חופשי. אם הוא לוקח צד בסכסוך יש להרחיק אותו מהאירוע".

יו"ר הוועדה ח"כ צחי הנגבי (ליכוד) הבהיר בסיכום הדיון כי על דובר צה"ל לבחון את הטענות שהושמעו על ידי נציגי התקשורת הזרה והישראלית, על מנת לוודא שבמקרים רגישים ומיועדים לפורענות, נציגי דובר צה"ל נמצאים במקום ומנהלים את הדיאלוג עם הכתבים. לדברי היו"ר, "מפקדים בצה"ל אינם מוכשרים ומוסמכים לפעול מול תקשורת, זו איננה אחריותם. הם ממוקדים בשמירת הביטחון ובביצוע המשימות המבצעיות שלהם. על דובר צה"ל למקם את אנשיו באירועים בעלי פוטנציאל לעימותים כדי למנוע פגיע

ה בהשגת היעדים הביטחוניים מחד, ופגיעה בעבודה העיתונאית מאידך".

ח"כ הנגבי סיכם כי בקרוב יתקיים דיון נוסף ובו ישמעו חברי הוועדה את מסקנות דובר צה"ל, לקראת גיבוש ממצאי הוועדה. כמו כן הודיע כי יפנה ליו"ר ועדת הפנים, המקיימת פיקוח פרלמנטרי על המשטרה ומשמר הגבול, על מנת שזו תקיים דיון דומה בתחומי האחריות שלה, ככול שמדובר בטענות על יחס המשטרה לאמצעי התקשורת.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן