Skip to content

"ישראל מגינה לא רק על עצמה, אלא על כל האחרים, לרבות אירופה"

כך אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לנשיא רומניה, קלאוס ורנר יוהאניס. קודם לכן, בטכס קבלת הפנים הממלכתי, הזהיר נשיא המדינה ריבלין: "איראן מהווה סכנה ממשית לשלומה של ישראל, במישרין או בעקיפין. רק לפני כשבוע השמיע אחד ממנהיגי איראן שלילה נחרצת לזכות קיומה של מדינת ישראל. איומים אלו מעמיקים את החשש והחשד בכל רחבי המזרח התיכון, […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"וכשמסתכלים על המזרח התיכון, רואים רק מדינה אחת, מגדלור של חירות, של דמוקרטיה, של זכויות אדם, שמגן לא רק על עצמו, אלא על כל האחרים, לרבות אירופה. את ההבנה הבסיסית הזאת אנו מבקשים להנחיל לידידינו האירופיים, שרבים מהם מבינים זאת, כפי שאני בטוח שאתה מבין. זה הבסיס לשותפות בינינו – ערכים משותפים, ציוויליזציה משותפת ועתיד משותף".

"עלילות אבסורדיות מובילות לטרגדיות איומות" (צילום: חיים צח/לע"מ)
"עלילות אבסורדיות מובילות לטרגדיות איומות" (צילום: חיים צח/לע"מ)

כך אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כאשר נפגש בצהריים עם נשיא רומניה קלאוס ורנר יוהאניס, שהגיע לביקור רשמי בישראל יחד שר החוץ ושר החינוך וחקר המדע של רומניה.

בתחילת הפגישה נועדו שני המנהיגים ביחידות ואחר התקיימה פגישה מורחבת. הם דנו בהעמקת הקשרים בין ישראל לבין רומניה בביטחון וטרור, סייבר, סחר, תיירות, אנרגיה, מים וחקלאות.

ראש הממשלה נתניהו בירך את נשיא רומניה ואמר כי הוא מבקש לנצל את הביקור הזה כהזדמנות להעמיק את היחסים בין שתי המדינות ולהתקדם לקראת התייעצויות בין-ממשלתיות. הוא הודה לנשיא רומניה על עמדתו ועל עמדתה של רומניה נגד אנטישמיות. "זה חשוב לא רק בהקשר ההיסטורי, אלא בהקשר של ההווה והעתיד. עלילות הדם האיומות שכוונו נגד יהודים מכוונות כעת נגד מדינת העם היהודי, מדינת ישראל. ישראל, שהיא דמוקרטיה למופת – אולי לא מושלמת אבל טובה מאוד ביחס לאתגרים עמם היא נאלצת להתמודד – מואשמת על לא עוול בכפה בכל כך הרבה דברים. לדוגמה, ביום זכויות האישה ישנה כוונה של מדינות שמשעבדות נשים לגנות את ישראל על עמדתה כלפי נשים. זה מכוון כלפי המדינה היחידה במזרח התיכון שמעניקה חופש ושוויון זכויות מלא לא רק לנשים, אלא גם למיעוטים, להומוסקסואלים, לכולם.  ולכן מדובר בדבר אבסורדי, אבל כפי שראינו במאה הקודמת, עלילות אבסורדיות מובילות לטרגדיות איומות".

נשיא רומניה יוהאניס אמר כי עלייתה של האנטישמיות בזירה האירופית והבינלאומית מחייבת תגובה הולמת. "אני רואה בחינוך כלי חיוני למאבק בתופעה הזאת, כלי שיביא להיכרות אמיתית עם המציאות ההיסטורית שהובילה לאותן זוועות. לצורך כך, הקמנו בבוקרשט ב-2009 אנדרטה המוקדשת לקורבנות השואה. הרשויות ברומניה תקיפות מאוד במאבק ובגינוי כל סוג של אנטישמיות והכחשת שואה", אמר.

נשיא רומניה הדגיש כי תהליך השלום במזרח התיכון ממשיך להיות חלק מסדר העדיפויות של מדיניות החוץ של מדינתו. "כפי שאתה יודע, רומניה תומכת בפתרון שתי המדינות, פתרון של שלום. אנו מבקשים גם להגיע בהקדם האפשרי לפתרון מדיני למצב בסוריה, שבו, למרבה הצער, מאות אלפי אנשים חפים מפשע סובלים ממלחמה".

"68 שנים של ערכים משותפים ומסורת" (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
"68 שנים של ערכים משותפים ומסורת" (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

קודם לכן קיבל נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, את פניו של נשיא רומניה בטקס קבלת פנים ממלכתית. נשיא רומניה התקבל בטקס רשמי במהלכו הושמעו המנוני שתי המדינות, לאחריהם סקרו שני הנשיאים את משמר הכבוד הצה"לי. לאחר מכן נשאו שני הנשיאים הצהרות , בסיומן קיימו השנים פגישת עבודה. טרם צאתו מבית הנשיא חתם נשיא רומניה על ספר האורחים.

נשיא המדינה ברך את נשיא רומניה בהגיעו לירושלים ושיבח אותו על היחסים החמים בין המדינות ואמר: "בעשורים האחרונים, היחסים בין המדינות הולכים ומתהדקים ובאים לידי ביטוי במסחר, במדע, בכלכלה, ובמגוון שיתופי פעולה. אני מודה לך על התמיכה שהבעת, לא אחת, בישראל ובטיפוח הקשרים הענפים עם מדינתנו. ישראל תשמח להרחיב את שיתופי הפעולה בתחומי הסייבר, החקלאות, הבריאות, הפיתוח והתעשייה."

הנשיא הדגיש את החשש הישראלי מההתפתחויות האזוריות במזרח התיכון ובראשם האיום שמציבה איראן, ואמר: "איראן מהווה סכנה ממשית לשלומה של ישראל, במישרין או בעקיפין. רק לפני כשבוע השמיע אחד ממנהיגי איראן שלילה נחרצת לזכות קיומה של מדינת ישראל. איומים אלו מעמיקים את החשש והחשד בכל רחבי המזרח התיכון, וממשיכים למצב את איראן כגורם חתרני המאיים על היציבות האזורית."

בסיום דבריו הודה נשיא המדינה לנשיא רומניה על פעילות ארצו לשימור זיכרון השואה וכנגד האנטישמיות הגואה: "אני רוצה להביע את הערכתי לרומניה על תפקידה כיו"ר ה-IHRA, הברית הבין לאומית לזיכרון השואה. אני בטוח כי תמשיכו לפעול באופן נחרץ למול האתגרים הרבים נגד תופעות האנטישמיות, הגזענות והשנאה".

נשיא רומניה הודה לנשיא המדינה על קבלת הפנים החמה והתייחס לקשר החזק בין המדינות ולחשיבות השמירה על ביטחונה של ישראל:  "רומניה מעניקה חשיבות מיוחדת ליחסים עם מדינת ישראל, וביקור זה בא לכבד את העבר של יחסינו, ולשקף את העתיד. היחסים הרצופים בין המדינות מבוססים על מסורת של 68 שנים של ערכים משותפים ומסורת, אשר ימשיכו להתפתח. השיחות בביקורי זה יחזקו את היחסים, והדיאלוג המדיני והכלכלי בינינו. באתי הנה עם הרצון לפתח תחומים חדשים של שיתוף פעולה, מחקר, מדע וטכנולוגיה בהם יש לנו פוטנציאל אדיר. אנו מבינים ששמירה על ביטחון ישראל חיונית ומשמעותית, ואין עליה פשרות. הלוחמה בטרור מחייבת את נחישותה של רומניה, ואנו חברים בברית נגד דאע"ש מתוך הבנה בצורך להילחם בטרור, ולהשיג את היעד המשותף של שלום ושגשוג בעולם".

נשיא רומניה התייחס לחשיבות שרואה רומניה בחינוך לזיכרון השואה ונגד האנטישמיות ואמר: "מחר עתידה לקבל רומניה את תפקיד יו"ר הברית הבינלאומית לזיכרון השואה. דבר זה משקף את מחויבותנו כלפי העבר וזיכרון השואה, והמאבק נגד אנטישמיות ושנאה. רומניה תתייחס באחריות ובכבוד לתפקיד זה, ואנו בשאיפה להיות מרכז אזורי בקידום חינוך זיכרון השואה והלוחמה באנטישמיות. אני אופטימי בעניין שיתוף הפעולה העתידי בין המדינות ושמח מאד להיות כאן".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן