Skip to content

הנשיא ריבלין ביקר במוזיאון היהודי ונפגש עם ראשי הקהילה

הנשיא שיתף את הקהילה ברשמיו מפגישתו אמש עם הנשיא פוטין ואמר: ״פגישותי עם הנשיא פוטין היו חשובות ומשמעותיות לביטחון ישראל״. הנשיא נפגש גם עם ראש ממשלת רוסיה מדבדב ודן עמו בעיקר בנושאים כלכליים ובילטרליים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין הקדיש היום את ביקורו במוסקבה בעיקר לקהילה היהודית.

הנשיא ביקר במוזיאון היהודי ובמרכז לסובלנות המוקדש להיסטוריה של יהודי רוסיה עד התפרקות ברית המועצות שם נמצא כיום אוסף שניאורסון שהיה שייך לאדמורי חב״ד. בתצוגת המוזיאון, המציג היבטים רבים ביהדות, הוצב ספר תורה הפתוח על פרשת ״האזינו״, פרשת בר המצווה של הנשיא.

הנשיא מעיין בכתבי קודש עתיקים (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
הנשיא מעיין בכתבי קודש עתיקים (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

האוסף, מכיל ספרים עתיקים ונדירים של חסידות חב"ד ובפני הנשיא הוצג במהלך הביקור גם העתק יחיד של סידור האדמו״ר הזקן לצד ספר בחתימתה של ריבקה אהרונובנה (אשתו של האדמו״ר הרביעי), ועוד פריטים מהספרייה של ישיבת תומכי תמימים שהועברה למוסקבה.

בין הכתבים שהוצגו: סידור אלטר רבה (תחילת חסידות חב"ד לובביץ'), העתק יחיד, ליקוטי תורה, בכתיבתו של אלטר רבה, סידור מגר"ש (מורינו גאון רבי שמואל שניאורוסון, שולחן ערוך- מהדורה נדירה שהייתה בשימוש הרבי ה-4 וה-5 של חב"ד) וספר בחתימתו של הרב הלפני אחרון של חב"ד.

הנשיא המשיך מהמוזיאון אל מפגש עם הקהילה היהודית במוסקבה. במפגש השתתפו מנהיגי הקהילה, ביניהם ובראשם הרב הראשי שייביץ׳ רבנים ובכירים במוסדות היהודיים.

״מרבית היהודים ברוסיה אינם מזוהים עם יהדותם, זה אובדן אדיר״, אמר הנשיא, ״מתוך דאגה לעתיד העם היהודי, עלינו לחשוב כיצד ניתן להרחיב את המעגלים של יהודים המזדהים עם יהדותם. אני שמח על היהודים שעולים ומחזקים את מדינת ישראל ויחד עם זאת אני מכבד ומעריך את מי שבחר לגור כאן, ולקיים כאן חיים יהודיים. חשוב שהישראליים לשעבר החיים ברחבי רוסיה ישמרו על קשר רציף והדוק עם הקהילה היהודית ומדינת ישראל״.

הנשיא שיתף את הקהילה ברשמיו מפגישתו אמש עם הנשיא פוטין ואמר: ״פגישותי עם הנשיא פוטין היו חשובות ומשמעותיות לביטחון ישראל״.

הנשיא הודה גם לווטרנים מקרב הקהילה היהודית: "אני יודע שבקרב האנשים המבוגרים בקהילה רבים הם וטרנים. אני רוצה להודות לגיבורי המלחמה הגדולה, הם גיבורי נצח של העם היהודי, וסמל של אומץ עבור כולנו", אמר.

פגישת הנשיא עם הפטריארך קיריל (צילום מארק ניימן/לע"מ)
פגישת הנשיא עם הפטריארך קיריל (צילום מארק ניימן/לע"מ)

בהמשך היום נפגש הנשיא עם הפטריארך של מוסקבה ושל כל רוסיה קיריל. הנשיא והפטריארך דנו ארוכות בנושאים המדיניים שעל סדר היום ועל חשיבות חופש הפולחן. הפטריארך ברך את הנשיא עם הגעתו וביקש להביע את הערכתו על קבלת הצליינים הרבים בכל שנה בישראל ועל תחושת הבית המשתקפת מסיפוריהם של העולים מרוסיה בישראל.

הפטריארך סיפר כי הוא עוקב בדאגה רבה אחר המצב במזרח התיכון ושוחח עם הנשיא על הסכנה שבשימוש בשמה של הדת בפעולות טרור ומלחמה.

בתום יומו השני לביקורו במוסקבה נפגש נשיא המדינה עם ראש ממשלת רוסיה דמיטרי מדבדב. הנשיא וראש ממשלת רוסיה דנו במגוון נושאים ביניהם: חיזוק שתוף הפעולה החקלאי בין המדינות והגברת הייצוא של תוצרת חקלאית ואף סיכמו על הגעתן של משלחות הדדיות שידונו בקשיי המיסוי והעברת התוצרת.

  ״אני רואה בתקופה הקרובה הזדמנות אמיתית לחיזוק הייצוא. לאחרונה נקלענו למגבלות ייצוא לאירופה, טורקיה עזבה את השוק שלנו ואנחנו פתוחים ליותר ייצוא מישראל״, אמר מדבדב. עוד דנו השניים בהסכם הסחר החופשי המתגבש בין ישראל לאיחוד האירו-אסייתי. לאחרונה אשרה המועצה הכלכלית האירו-אסיאתית רשמית לפתוח במו״מ עם ישראל על הצטרפותה להסכם והנשיא הביע תקווה כי הוא ייחתם בשנה הקרובה.

נשיא המדינה עם ראש ממשלת רוסיה מדבדב: נושאים כלכליים ובילטרליים (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
נשיא המדינה עם ראש ממשלת רוסיה מדבדב: נושאים כלכליים ובילטרליים (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

נושא מרכזי נוסף שנידון בפגישה הוא הסכם הביטחון הסוציאלי (הפנסיות) ליוצאי רוסיה אשר עלו ארצה לפני 1992.  החל מיוני 2009 מתנהל מו״מ בנושא של צוותי מומחים על מנת לאפשר תשלום פנסיות לאזרחי ישראל שעזבו את רוסיה לפני 1992. הנשיא הבהיר כי מדובר בשלבי הסיכום הסופיים וכי אנו עומדים בפני סיכום הנושא. חתימת ההסכם תעשה צדק עם אזרחי ישראל העולים מברית המועצות שחיו ועבדו מרבית חייהם בשטח רוסיה בתקופה הסובייטית. הנשיא וראש הממשלה הביעו תקווה כי ההסכם יכנס לתוקפו בינואר 2017.

ראש הממשלה מדבדב הדגיש את רצונו לקדם מחקר משותף, במיוחד בהיבטי ההיי-טק, החלל, האנרגיה והטכנולוגיות הרפואיות.  הנשיא וראש הממשלה סיכמו כי השיח יימשך ברמת השרים ונפרדו בחום לאחר שהנשיא הביע תקוותו כי יוכל לפגוש בראש הממשלה בארץ בקרוב.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן