Skip to content

נתניהו לראש ממשלת צרפת: "אשמח למו"מ ישיר עם הפלסטינים בפריז"

ראש הממשלה נתניהו דחה למעשה את יוזמת צרפת לוועידה בינלאומית והציע במקומה יוזמה למו"מ ישיר. ראש ממשלת צרפת השיב כי יציג את עמדתו באוזני נשיא צרפת, פרנסוא הולנד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בצהריים לראש ממשלת צרפת, מנואל ואלס, המבקר בישראל כי ישמח לקבל יוזמה צרפתית אחרת, שבמרכזה מו"מ ישיר בין ישראל לפלסטינים על כל הנושאים שבמחלוקת. ראש ממשלת צרפת השיב כי יציג את עמדתו באוזני נשיא צרפת, פרנסוא הולנד.

פריז - מקום נפלא לחתום בו הסכם שלום". פגישת נתניהו-ואלס (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
פריז - מקום נפלא לחתום בו הסכם שלום". פגישת נתניהו-ואלס (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

"את השלום משיגים דרך משא ומתן ישיר בין הצדדים", אמר נתניהו, "ובמשא ומתן ישיר ההנהגה הפלסטינית חייבת לעמוד בפני בחירה ברורה, והבחירה פשוטה – להכיר במדינה היהודית או להמשיך לחנך את עמכם שיום אחד ישראל תיעלם.

"אנו רוצים שתי מדינות לשני עמים, מדינה פלסטינית מפורזת שמכירה במדינה היהודית – ואני מפציר בך לא לתת להנהגה הפלסטינית להתחמק מהבחירה הקשה הזו", אמר נתניהו לראש ממשלת צרפת. "ההנהגה הפלסטינית לא רואה ביוזמה הצרפתית כתמריץ לפשרה אלא כדרך להתחמק ממנה. למעשה, ראש הממשלה הפלסטיני, חמדאללה פלט לפני כמה ימים שהוא מקווה ללוח זמנים כפוי במקום שלום באמצעות משא ומתן".

ראש הממשלה הדגיש: "אקבל בשמחה יוזמה צרפתית אחרת. והנה השינוי החשוב – היוזמה הזו עדיין יכולה להתקיים בפריז כיוון שזה יהיה מקום נפלא כדי לחתום בו על הסכם שלום, זה מקום נפלא בלי קשר. היא עדיין יכולה להיקרא היוזמה הצרפתית כיוון שאתם תארחו את המאמץ האמיתי הזה לכונן שלום אבל הנה ההבדל – אני אשב לבד, באופן ישיר, עם הנשיא עבאס בארמון האליזה או במקום אחר בו תבחרו. כל נושא בעייתי יהיה על שולחן המשא ומתן – הכרה הדדית, הסתה, גבולות, פליטים וכן, התנחלויות. הכל.

"אין נושא סבוך מדיי כדי ליישב אותו אם שני הצדדים מוכנים לדבר אחד עם השני. ואני יותר ממוכן, אני נלהב. נפצעתי בקרב, איבדתי אח, איבדתי חברים רבים בקרב. ישראל לא רוצה דבר יותר מהשלום. ואני מקווה שתעודד את הנשיא עבאס לקבל את היוזמה הצרפתית הזו – משא ומתן ישיר ללא תנאים מוקדמים בין ראש הממשלה הישראלי והנשיא הפלסטיני בפריז".

ראש ממשלת צרפת, עמנואל ואלס, השיב ואמר כי שמע את הצעתו של נתניהו וכי אני ידבר על כך עם נשיא הרפובליקה. "כל מה שיכול לתרום לשלום ולמשא ומתן ישיר, אנחנו בעד", אמר.

"אין קיצורי דרך במזרח התיכון". פגישת הנשיא ריבלין עם ראש ממשלת צרפת ואלס (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
"אין קיצורי דרך במזרח התיכון". פגישת הנשיא ריבלין עם ראש ממשלת צרפת ואלס (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

קודם לכן נפגש גם נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, בבית הנשיא, עם ראש ממשלת צרפת. גם הנשיא ריבלין הדגיש את חשיבות המו"מ הישיר. "היכולת להביא לסיום הטרגדיה בת 150 השנים ניתנת לפתרון רק על ידי בניית אמון בין שני העמים. אין קיצורי דרך במזרח התיכון. כדי להביא להבנה והסכמה צריך משא ומתן ישיר מתוך אמון הדדי ששני הצדדים באמת רוצים לחיות בשלום בחבל הארץ הזה. העם בישראל לא מטיל ספק ברצינות כוונתכם וברצונכם הטוב להביא לפתרון הסכסוך שלנו אבל אנחנו חוששים שהליכה לזירות בינלאומיות תייתר את הדרישה שלנו  מהצד הפלסטיני ומהנשיא הפלסטיני, לבוא ולנהל את השיחות ישירות איתנו על מנת להביא לפתרון שיהיה פתרון של שלום לדורות ביננו לבין הפלסטינים״.

ראש ממשלת צרפת הודה לנשיא ואמר: ״אתה יכול להיות סמוך ובטוח כי צרפת כנה ברגשותיה וברצונה לנסות ולעזור לישראלים ולפלסטינים באמת ובתמים למצוא את הדרך לשלום המיוחל״.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן