Skip to content

הפנסיה לעולי בריה"מ לשעבר "תוקעת" את המו"מ לצירוף ליברמן

"היינו מוכנים להתפשר על לא מעט נושאים והתפשרנו על מנת להוכיח את כל הרצון הטוב. התפשרנו בנושאי דת ומדינה ועונש מוות למחבלים. יש שני נושאים בסיסיים שעליהם אנחנו לא מוכנים להתפשר - ביטחון ורפורמה פנסיונית", אמר ח"כ ליברמן בפתח ישיבת סיעתו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

משבר זמני במו"מ לצירוף אביגדור ליברמן לממשלה. זאת, לאחר שיושב ראש "ישראל ביתנו", אביגדור ליברמן, הודיע בישיבת סיעתו בכנסת כי לא יצטרף לממשלה אם לא יושג הסדר בסוגיית הפנסיה. עם זאת הודיע שסיעתו לא תשתתף בהצעת אי האמון בכנסת.

"מחכה להצעה טובה". ליברמן (צילום ארכיון: רפי מיכאלי)
"מחכה להצעה טובה". ליברמן (צילום ארכיון: רפי מיכאלי)

ברגע האחרון גם סיעת "הבית היהודי" מערימה קושי חדש ומתנה את הסכמתה לצירוף "ישראל ביתנו" לקואליציה במה שהיא מכנה "תיקון הליקויים בעבודת הקבינט המדיני-בטחוני". השר נפתלי בנט דרש מראש הממשלה, בין השאר, מינוי מזכיר צבאי מיוחד לחברי הקבינט שייעדכן אותם בענייני ביטחון ויכין אותם לביצוע תפקידם. לדברי בנט, תיקון הליקויים חיוני לביטחון ישראל כפי שהוכח במלחמת לבנון השנייה ובמבצע "צוק איתן".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בישיבת סיעתו כי יפעל להרחיב את הממשלה כדי להוביל את הביטחון, את הכלכלה, את הרווחה, את האנרגיה ואת השלום. נתניהו הדגיש כי שלום עם ביטחון אינן מילים בעלמא, זו המדיניות והוא מתכוון להוביל אותה.

"אנחנו פותחים את כנס הקיץ של הכנסת ובפנינו גם אתגרים גדולים וגם הזדמנויות לא מעטות", אמר נתניהו. "הזדמנויות אלה נובעות בין השאר משינויים שמתרחשים באזור ואני עובד עליהם וכמובן גם אתגרים לא מבוטלים, בכל התחומים המרכזיים בחיינו. אנחנו נפעל להרחיב את הממשלה ואנחנו עושים זאת כדי להמשיך להוביל גם בביטחון, גם בכלכלה, ברוך השם יש לנו עכשיו גם את מתווה הגז המתוקן שאנחנו נפיק גז למען מדינת ישראל ונפעל לרווחתם של אזרחי ישראל. לביטחון, לכלכלה, לרווחה, לאנרגיה, וגם לשלום. אנחנו פועלים ורוצים לקדם תהליך שלום עם ביטחון, אלה לא מילים בעלמא, זו המדיניות ואני מתכוון להוביל אותה. לשם כל היעדים הללו אנחנו צריכים ממשלה רחבה ככל האפשר. זה היעד שלי, זה תמיד היה היעד ואני מקווה שבעזרתכם ובעזרת השם נממש אותו בימים הקרובים".

במענה לשאלת כתבים אמר ראש הממשלה כי המו"מ הקואליציוני אינו קורס. "יש משא ומתן. במשא ומתן הזה יש עליות וירידות", אמר. "תמיד יש משברים ותמיד יש פיצוצים ותמיד הכל קורס – שום דבר לא קורס. לוקח זמן. היעד שלי הוא ממשלה רחבה ואני מציע גם לאנשים לא להיתפס לקיצוניות של מצבי רוח, לא לאבד תקווה ולא לעסוק בהלקאה עצמית ונרגנות אין קץ. צריך לחבר כוחות לממשלה רחבה ככל האפשר כדי לקדם את האתגרים וההזדמנויות שעומדים בפני מדינת ישראל".

יו"ר "ישראל ביתנו", אביגדור ליברמן, אמר בפתח ישיבת הסיעה בכנסת, כי ההצעות של האוצר בנושא הפנסיה לעולים לא מקובלות עליו. ״אין שום אולטימאטום", הדגיש. "אני לא מוגבל בזמן ולא ממהר לשום מקום. אני מחכה להצעה טובה. את ההצעות שקיבלנו אנחנו לא יכולים לקבל״.

לדברי ליברמן, "היינו מוכנים להתפשר על לא מעט נושאים והתפשרנו על מנת להוכיח את כל הרצון הטוב. התפשרנו בנושאי דת ומדינה ועונש מוות למחבלים. יש שני נושאים בסיסיים שעליהם אנחנו לא מוכנים להתפשר – ביטחון ורפורמה פנסיונית. אמרתי שרפורמה פנסיונית היא עבור כולם ולא כפי שמציגים אותה. רפורמה שבאה לתקן עיוותים ולעזור לשכבות הכי חלשות. גם הם בני אדם. אני לא מבין את הניסיון להציג את זה כמשהו לעומתי בהשוואה לאחרים. אנחנו לא באים לקבל או שמישהו יזרוק לנו עצמות. לצערי את ההצעות כפי שקיבלנו ממשרד האוצר אנחנו לא יכולים לקבל.

"אני מוכן לקבל הצעה של פרופ' יוג'ין קנדל", הדגיש ליברמן. "אני מתחייב לקבל הצעה שהוא יציע אם היא מקובלת על כולם. גם על זה באוצר לא הסכימו. הניסיון הזה לזרוק עצם ולפרוס את זה עד 2020 אומרת שהתוספת לכל משפחה תהיה בין חמישים למאה שקל. לא בשביל זה נלחמנו וניהלנו מערכת בחירות ומו"מ עד היום. הגענו למבוי סתום. אנחנו מחכים להצעות אחרות ואם הן יהיו אנחנו פתוחים למו"מ".

לעומתו הדגיש שר האוצר, משה כחלון, בישיבת סיעת 'כולנו': "ההצעה שלנו ל'ישראל ביתנו' היא הצעה הוגנת שלא מפלה בין אזרחים; לא נאפשר השתוללות – לא מדינית לא ביטחונית ולא כלכלית. עקרונות של צדק חברתי וחלוקתי יחולו על כולם או לא יחולו בכלל.

"זה לא סוד שתבעתי את הרחבת הממשלה, לחצתי לכך לאורך כל השנה האחרונה", אמר כחלון. "כשר האוצר יש עליי אחריות לשמור על תקציב המדינה על מנת לשמור על כלכלת ישראל. ההצעה שהצענו לישראל ביתנו היא הוגנת ביותר. היא לא מפלה, לא סקטוריאלית וניתנת לכלל הציבור. לא נאפשר אף הצעה שתגרום להרחבת פערים. כאשר סקטור אחד מקבל וסקטור אחר לא – זה מתכון בטוח להגדלת הפערים. גולת הכותרת של מפלגת כולנו היא צמצום הפערים החברתיים ולכן ברור שלא ניתן יד להרחבתם.

"מפלגת כולנו לא תאפשר השתוללות בשום תחום: לא בכלכלי, לא במדיני ולא בביטחוני", אמר כחלון. "דמוקרטיה היא שוויון זכויות ובכסף הזה יזכו כולם: יהודים, ערבים, זקנים, צעירים, ותיקים ועולים. זאת מבחינתנו ההצעה  שמונחת על השולחן".

בסיעת הבית היהודי הדגישו כי דרישת השר נפתלי בנט, לתיקון ליקויי הקבינט היא תנאי של לאישור השינויים בהרכב הממשלה והקבינט, כך אומרים בבית היהודי. לדברי בנט: ״תיקון ליקויי הקבינט הוא צורך חיוני לביטחון ישראל, ושמירה על חיי אזרחים וחיילי צה״ל. במלחמת לבנון השנייה ובצוק איתן ישראל שילמה מחיר יקר על ליקויים אלו״. בליכוד הגיבו להודעת הבית היהודי: "אנחנו לא מנהלים משא ומתן מחודש על פתיחת ההסכמים הקואליציוניים עם אף שותפה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן