Skip to content

יעלון מתכוון להציב חלופה, "כי אין לנו ארץ אחרת"

"בלתי נסבל בעיניי שההנהגה בישראל של 2016, עסוקה בליבוי יצרים, שיסוי, הפחדה והפרדה בין יהודים לערבים, בין ימין לשמאל ובין עדות שונות. כל זה כדי לשרוד בשלטון ולהרוויח עוד חודש או עוד שנה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אם יש משהו המדיר שינה מעיניי וגורם לי להיות חרד לעתידה של ישראל ולעוצמתה הפנימית, המוסרית והערכית, אלו לא משאיות הנשק העושות דרכן מסוריה ללבנון וגם לא ניסיונותיה של איראן להפעיל נגדנו טרור בזירות השונות. בהם יש לישראל יכולת לטפל, בעוצמה ובתחכום, בזכות מפקדים וחיילים מצוינים ומשרתי זרועות הביטחון השונות.

"אם יש משהו המדיר שינה מעיניי, אלו הם הסדקים הנפערים בחברה הישראלית. הכרסום השיטתי בערכים הבסיסיים. הניסיון לפגוע במפקדי וחיילי צה"ל, בצה"ל עצמו ובערכיו באופן המסכן את חוסנו. העובדה שההנהגה שלנו הפכה להיות נגררת ומתלהמת, במקום להמשיך ולבנות כאן חברת מופת. חברה שמייסדי הציונות ראו בחזונם".

"אין איום קיומי על מדינת ישראל". משה (בוגי) יעלון (צילום ארכיון: דן בר דוב)
"אין איום קיומי על מדינת ישראל". משה (בוגי) יעלון (צילום ארכיון: דן בר דוב)

כך אמר היום שר הביטחון לשעבר, משה (בוגי) יעלון, בדברים שנשא בכנס הרצליה. יעלון הבהיר, כפי שעשה עם התפטרותו, כי כוונתו היא להתמודד על ההנהגה במדינת ישראל בבחירות הבאות. הוא סיפר כי אלפי פניות של אזרחים ישראלים, מכל גווני הקשת הפוליטית – ובהם מחברי ליכוד רבים מאוד מכל רחבי הארץ, שמאסו במתרחש וחרדים לגורל המדינה – הבהירו לו שיש כמיהה לשינוי. "מדינת ישראל זקוקה לשינוי. שינוי כיוון ותקווה חדשה", אמר משה (בוגי) יעלון. "יש כיום שאיפה החוצה מחנות, של הרוב המכריע והשפוי במדינה, לראות הנהגה ממלכתית שתוביל את ישראל על פי מצפן ומצפון, ולא לפי סקרים או תגובות מתלהמות ברשתות החברתיות. מדינת ישראל ואזרחי ישראל ראויים להנהגה ממלכתית שתחדל לפעול בציניות ותזגזג חדשות לבקרים".

"אנשים טובים נרתעים מלהיכנס לפוליטיקה, אך חשוב לזכור: בפוליטיקה מתקבלות ההחלטות החשובות ביותר לקיומנו. אסור לנו לוותר, להרים ידיים או לומר לעצמנו, "שמישהו אחר יטפל בזה", אמר יעלון. "לכן השינוי הזה כל כך חשוב למדינת ישראל. מחובתנו ובכוחנו לבצע אותו, למען עתידנו. לכן, אני מתכוון להציב חלופה, כי אין לנו ארץ אחרת".

שר הביטחון לשעבר פרס בהרחבה את תפיסותיו המדיניות והביטחוניות ואמר כי ישראל אינה נמצאת תחת סכנת השמדה. עם זאת הדגיש כי חיזבאללה וחמאס, שהוכו קשות במלחמת לבנון השנייה ובמבצע "צוק איתן", מכינים עצמם ליום פקודה, שואפים להתחמש בנשק איכותי, מפתחים יכולות מתקדמות וצוברים ניסיון מבצעי.

"מלחמה מול אחד הארגונים הללו, או מול שניהם במקביל, תהיה קשה ותגבה מאיתנו קורבנות בעורף ובחזית", אמר יעלון. "עם זאת, פערי האיכות והיכולת בין צה"ל לבין הארגונים הללו הם גדולים, ולכן עלינו לדאוג שבכל מלחמה הם יוכו באופן כזה, שיגרום להם לחשוב כמה פעמים האם נכון להם לאתגר אותנו בעתיד. בדיוק כפי שקורה עתה. גם מלחמה עימם, או עם ארגוני טרור אחרים באזור, לא תהווה איום קיומי על מדינת ישראל".

"מדינת ישראל היא כיום המדינה החזקה ביותר במרחב" (צילום ארכיון: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
"מדינת ישראל היא כיום המדינה החזקה ביותר במרחב" (צילום ארכיון: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

יעלון הדגיש כי גם תוכנית הגרעין האיראנית, שנכנסה להקפאה בעקבות ההסכם שנחתם, ושעליו הייתה למדינת ישראל ביקורת מוצדקת, אינה מהווה איום מיידי וקרוב על ישראל ועל מדינות האזור. "לכן, כמי שמכיר את תמונת המצב האסטרטגית של מדינת ישראל בעת הזו אל מול מדינות האזור, עד לפרטי פרטים, ואת עוצמתו האדירה של צה"ל כצבא מתקדם ואיכותי מהטובים בעולם אני יכול לומר היום, באופן נחרץ, כי בעת הזו, ובעתיד הנראה לעין, אין איום קיומי על מדינת ישראל", אמר שר הביטחון לשעבר. "מדינת ישראל היא כיום המדינה החזקה ביותר במרחב, ובפער עצום מכל מדינה או ארגון הנמצאים סביבה. לא היה לי ספק בכך בשלוש השנים בהן הובלתי את מערכת הביטחון רבת העוצמה של ישראל, ואין לי ספק בכך גם עתה.

"לכן, מן הראוי שההנהגה במדינת ישראל תחדל מלהפחיד את האזרחים, ותפסיק להעניק להם תחושה שאנו נמצאים על סף שואה שנייה. זהו ניסיון ציני לעוור את עיניהם של אזרחי ישראל ולהסיח את תשומת ליבם", אמר 'בוגי' יעלון. "הדבר נעשה מתוך תפיסה שגויה ומעוותת, לפיה אם יוחדרו אל השיח הפחדה, תחושות חירום ואיום קיומי, שלמעשה הם מופרכים ואינם קיימים במציאות, הם ישכיחו את בעיות היומיום, את בעיית השחיתות, את הפערים החברתיים, את קשייהם של הסטודנטים והזוגות הצעירים ואת יוקר המחייה, ואתגרים נוספים שניצבים לפתחה של ההנהגה".

כך זה החל: פעילי ליכוד איימו בחיסול פוליטי
כך זה החל: פעילי ליכוד איימו בחיסול פוליטי

שר הביטחון לשעבר טען כי בתקופת כהונתו, הקשרים עם ארה"ב עובו וחוזקו בשיתוף פעולה צמוד עם מזכירי ההגנה צ'אק הייגל ואשטון קרטר ובין הממסדים הביטחוניים, הצבאות ומערכות המודיעין – עובדה שביצרה אף יותר את עוצמתה הביטחונית של ישראל. "גם כשהתעוררו ויכוחים עם הממשל האמריקני, אף לי באופן אישי ולעיתים באופן נוקב מאוד, זכרתי תמיד את מחויבות הממשל האמריקני, הקונגרס והעם האמריקני לביטחונה ועוצמתה של מדינת ישראל, ועל כך הם ראויים לתודה והוקרה. היחסים עם ארצות הברית הם רבי משמעות לביטחונה של ישראל ולמעמדה בעולם, ואל לנו לשחק עם העניין הקריטי הזה".

מבלי להזכיר את שמו של נתניהו, תקף אותו השר לשעבר יעלון  במילים חריפות. "בלתי נסבל בעיניי שההנהגה בישראל של 2016, עסוקה בליבוי יצרים, שיסוי, הפחדה והפרדה בין יהודים לערבים, בין ימין לשמאל ובין עדות שונות. כל זה כדי לשרוד בשלטון ולהרוויח עוד חודש או עוד שנה", אמר יעלון. "תפקידה של הנהגה ממלכתית הוא לחבר בין חלקי העם והחברה, גם כשיש מחלוקת פוליטית מהותית, ולא לקרוע, להסית ולשסות.

"אנו זקוקים למנהיגות ממלכתית שאינה מאפשרת הרמת יד על שופטי ישראל או בית המשפט העליון. אפשר להתווכח ולחלוק על אקטיביזם שיפוטי, אך חובתנו להיאבק בחורמה בכל ניסיון פגיעה בשלטון החוק. אנו זקוקים למנהיגות המכבדת את פסיקותיו של בית המשפט גם אם הן מנוגדות לעמדותיה, ואינה עסוקה בהסתה כלפי שופטים ובהשתלחות בהם, כדי להחליש את מערכת המשפט. אנו זקוקים למנהיגות שאינה חותרת לשעבד את התקשורת לטובת צרכיה ההישרדותיים. התקשורת בישראל חייבת להיות חופשית ולא מאוימת, ולאפשר לכל בעלי הדעה, מימין ומשמאל, לומר את דעתם ללא חשש כזה או אחר שירחף מעל ראשיהם.

"אנו זקוקים להנהגה שתהווה דוגמא ומופת בהליכותיה ובהתנהלותה. הנהגה שתחנך את הדור הצעיר לסובלנות וסבלנות, ולהכרה בכל אדם באשר הוא אדם. ללא הבדל דת, גזע, מין, מוצא עדתי או נטייה מינית. הנהגה שתיאבק בהדרת נשים, בהטרדתן ובאלימות כלפיהן, באופן נחרץ. הנהגה שלא מבססת את הישרדותה על השנאה והסתה כלפי שמאלנים או ימנים או מתנחלים או חרדים או ערבים או חברי קיבוצים, או כל אחד אחר, רק כדי לקושש קולות.

"ניצני פאשיזם". אהוד ברק (צילום: עמוד הפייסבוק של אהוד ברק)
"ניצני פאשיזם". אהוד ברק (צילום: עמוד הפייסבוק של אהוד ברק)

"ישראל חייבת לשמור על היותה מדינה יהודית ודמוקרטית, חלק ממשפחת העמים. לא לאפשר לשיח גזעני, אלים ומסית של מיעוט שהסתנן לזרם המרכזי ולהנהגה, לדרדר אותה אל תהומות שאיש מאיתנו אינו רוצה להגיע אליהם".

לאחר מכן עלה שר הביטחון לשעבר, אהוד ברק, ותקף גם הוא את נתניהו וממשלתו. "רק עיוור או מיתמם, בור או מתקרנף לא יראה את הליך שחיקת הדמוקרטיה ואת ניצני הפשיזם שדבקו בממשלה הזאת", אמר ברק. "אם זה נראה כמו 'ניצני פשיזם', הולך כמו 'ניצני פשיזם', ונובח 'ניצני פשיזם', אז זה 'ניצני פשיזם'".

 ברק תקף ישירות את נתניהו והאשימו כי נתן ל"גרעין פנאטי שמקדם אידיאולוגיה קיצונית" להשתלט על הליכוד ועל הממשלה. "אנחנו רואים יום-יום אצל הממשלה והעומד בראשה פסימיות, פסיביות, חרדה, שיתוק, קורבנות בכיינית ורחמים עצמיים, הסתת איש ברעהו וגישת 'סכסך ומשול'", הוסיף.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיב: "ביטחון זה עניין רציני. אי אפשר לומר בכנס במינכן לפני ארבעה חודשים שאיראן היא איום קיומי לישראל והיום בכנס בהרצליה לומר שאיראן היא לא איום קיומי לישראל. אי אפשר להביע אמון מלא בהנהגה כשאתה בפנים ולומר את ההפך הגמור כשאתה בחוץ ולכן לא צריך לייחס חשיבות לכל הניגוחים הפוליטיים הללו.

"מנהיגות אמיתית לא מתכחשת לאיומים, היא רואה אותם נכוחה והיא נערכת לטפל בהם וזה בדיוק מה שנמשיך לעשות ברצינות, באחריות ובשיקול דעת למען ביטחון ישראל".

הטקסט המלא של נאום יעלון

1 Comment

  1. גורן
    18 ביוני 2016 @ 10:25

    מצחיק אם זה לא היה עצוב כשמר יעלון ישב על הכיסא הבטוח במשרד הביטחון הוא דיבר אחרת עכשיו כאשר הוא מחוץ למסגרת הוא לפתע מדבר בקולות אחרים שמזכרים לי את מר"צ

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן