Skip to content

ליברמן: "אם מישהו ינסה לכפות עלינו עימות – כל עימות חייב להסתיים בהכרעה"

בהופעה ראשונה בפני ועדת החוץ והביטחון, מאז מונה לתפקידו, אמר שר הביטחון ליברמן כי לשרי הקבינט יש זכויות מוקנות בחוק בנוגע ליכולת לקרוא חומרים ולהכין את עצמם לישיבות הקבינט. "הבעיה היא עם חלק מהשרים עצמם שלא באים לקרוא את החומר ולא מגיעים מוכנים לישיבות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אם מישהו ינסה לכפות עלינו עימות – כל עימות חייב להסתיים בהכרעה. אנחנו חייבים למחוק אצל כל אחד מהאויבים שלנו את המוטיבציה לנסות אותנו בפעם השנייה, במידה וינסו אותנו בפעם הראשונה. אבל קודם כל למחוק כל רצון וכל מוטיבציה להתעסק איתנו".

"מדיניות חדשה בנוגע לגזרים ומקלות". אביגדור ליברמן (צילום: יצחק הררי/דוברות הכנסת)
"מדיניות חדשה בנוגע לגזרים ומקלות". אביגדור ליברמן (צילום: יצחק הררי/דוברות הכנסת)

כך אומר שר הביטחון, אביגדור ליברמן, שהופיע היום לראשונה, בתפקידו זה, בפני מליאת ועדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ אבי דיכטר (ליכוד).

בתחילתו של הדיון נשא השר ליברמן הצהרה: "האיום האיראני הוא עדיין האיום הגדול ביותר על מדינת ישראל. איראן ממשיכה בכל הכוח בתכנית הטילים שלה ובתכנית הצבאית ולא צריך לנחש מה היעד של תכנית הטילים. ראינו במצעד הצבאי שלהם בטהרן שכתבו ש'צריך למחוק את ישראל', בעברית. זה שמדינות העולם מנסות להתעלם מהפרה בוטה של החלטות של מועצת הביטחון של ההסכם, שהן עצמן חתמו עם איראן, זה אומר דרשני".

ליברמן הוסיף: "אני לא מכיר עוד אף מדינה שמתמודדת כרגע עם כל-כך הרבה איומים כמו ישראל: דאע"ש בגבול סיני, חמאס וג'יהאד ברצועת עזה, חיזבאללה בלבנון ואל-קאעידה בסוריה – כל אויבינו מתכוונים להפוך את המערכה הבאה כמתקפה כנגד העורף הישראלי, נגד אוכלוסייה אזרחית. בעימות הבא זה ברור שינסו לפגוע באנשים חפים מפשע. לכן, נושא העורף מקבל מבחינתנו עדיפות עליונה".

השר ליברמן אמר בישיבה כי הדבר החשוב ביותר בכל הנוגע להתמודדות מול הטרור בעזה וביו"ש היא שהיוזמה תהיה בידינו וזו הפונקציה שקובעת הצלחה. ישנם כבר מהלכים חדשים שהתחלנו ליישם ויש גיבוש של מדיניות חדשה בנוגע לגזרים ומקלות כלפי המקומות מהם יוצאים טרור ואלו שלא.

השר נשאל על הערכות גורמים, לפיהן שיפור המצב הכלכלי והתעסוקתי אצל הפלסטינים הוא גורם המוריד את מפלס הטרור. השר ליברמן השיב כי בגדול הדבר נכון, אך החמאס מנצל את הידיעה הזו. כך, למשל, בין השנים 2013-2015 שולש מספר אישורי היציאה של פלסטינים, אולם חלה גם עליה במספר האירועים – לאחר שאישורים אלה נוצלו למען פעילות חבלנית. אותו דבר, אמר השר, אנו רואים בעיר חברון, שהיא גם מוקד של קנאות גדולה, וממנה יצאו הרבה מהמחבלים לאחרונה, למרות שהיא גם מרכז עסקי גדול ומשגשג אצל הפלסטינים – ועל כן, הכל חייב להיבחן בפני עצמו ולהיעשות במידה ובאיזון.

בנוגע למינוי הרב הצבאי הראשי אמר השר ליברמן כי הוא סומך על הרמטכ"ל ועל ראש אכ"א שבדקו את העניין, מכירים את האיש, ומחויבים לנורמות ולערכים של צה"ל, וכי הוא מתכוון לאשר את המינוי. השר ליברמן אמר כי בבדיקה שערכו הרמטכ"ל וראש אכ"א הובהר על ידי הרב קרים שהדברים שצוטטו נאמרו במסגרת 'פלפול תורני', ולא במסגרת תפקידו הצבאי והוא חזר בו מן הדברים. מדובר ברב שהיה גם מפקד סיירת צנחנים, על כל המשתמע מכך, הוסיף השר.

על הרב לוינשטיין: "בכל מערכת גדולה יש תקלות ועשבים שוטים" (צילום: יצחק הררי/דוברות הכנסת)
על הרב לוינשטיין: "בכל מערכת גדולה יש תקלות ועשבים שוטים" (צילום: יצחק הררי/דוברות הכנסת)

בנוגע לדבריו של הרב לוינשטיין, ראש המכינה הקדם צבאית בעלי, אמר השר ליברמן כי בכל מערכת גדולה יש תקלות ועשבים שוטים, ותעשה בדיקה יסודית לגבי הדברים. ודאי שאין מקום להשתלחות בקבוצות אוכלוסייה שלמות וצריך להיות מחויבים לסובלנות כלפי כולם,  אך בכל הנוגע למכינות הצבאיות, אסור לשפוך את התינוק עם המים. ישנן 54 מכינות ו-3750 חניכים, ומדובר באנשים ראויים, הנאמנים לתפיסה הציונית והיהודית, ושרבים מהם מתגייסים בכל שנה וממשיכים לקצונה.

השר ליברמן נשאל בנוגע  למשפטו של החייל אלאור עזריה, ואמר כי הוא עומד מאחורי העמדה אותה הביע מלכתחילה, לפיה שר הביטחון הקודם טעה כשקבע מראש שהחיל סרח, עוד בטרם הגיע העניין לבירור בבית הדין הצבאי , וכשחשף את התחקיר המבצעי מעל בימת הכנסת. גם אם החייל טעה צריך לתת לו גיבוי ולא להתנפל עליו, בוודאי לא עם כל העוצמה של שר ביטחון, אמר השר ליברמן.

השר ליברמן התייחס לעבודת הקבינט ואמר כי הדבר החמור הוא ההדלפות מן הקבינט, שהגיעו למצב בלתי נסבל. זהו פגע רע שמקשה לקיים דיון רציני ומעמיק.

השר ליברמן אמר כי לשרי הקבינט יש זכויות מוקנות בחוק בנוגע ליכולת לקרוא חומרים ולהכין את עצמם לישיבות הקבינט. הבעיה היא עם חלק מהשרים עצמם שלא באים לקרוא את החומר ולא מגיעים מוכנים לישיבות. "עוד בטרם הייתי שר ביטחון וכשהייתי שר במשרדים אחרים, לא היה מקרה שרציתי להיפגש ולקבל חומר והבהרות מן המל"ל (המטה לביטחון לאומי) או המזכיר הצבאי ולא קיבלתי, וכך צריך לעשות", אמר השר.

השר ליברמן אמר לוועדה כי נושא התעשיות הביטחונית גם הוא נמצא כרגע בתהליכים של שינוי רגולטורי פנימי מבחינת המשרד, שכן לא ייתכן שהמשרד מממן מחקר ופיתוח של אותו מוצר ע"י שתי חברות ביטחוניות שונות. עוד עדכן השר כי יצא חוזר מנכ"ל האוסר על החברות הביטחוניות להתחרות אחת בשנייה בשווקים בינלאומיים.

השר נשאל על הפרסומים כי ביקש ממנכ"ל משרדו לבחון שוב את נושא קיום תחנת "גלי צה"ל" ואופן השידורים בה, והודיע כי הוא מחכה לקבל את מסקנותיו של מנכ"ל המשרד, שצפויות להיות מוגשות עד 01/09/16.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן