Skip to content

וואקנס בטבע, יש דבר כזה

הרבה ירק, המון מים צלולים ו...קפואים. טבע ושקט ושלווה במחוז ארדש צפונית לפרובנס, הטבע במלוא הדרו והתיירים מכל רחבי אירופה מקפידים לשמור עליו. - ביקור במקום נטול ישראלים.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יולי אוגוסט הם חודשי הווקאנס המסורתי באירופה בכלל ובצרפת בפרט. מעבר לעובדה שהצרפתים מקדשים את העונה, הרי שלמען האמת אין להם הרבה ברירה כי קייטנה זה לא אלטרנטיבה. אז גוררים את הילדים יחד עם חצי ביית ונעלמים מי לשבועיים ומי ל…חודש שלם. והצרפתים בורחים לחיק הטבע. ויש הרבה כזה בצרפת ואולי טוב שתיירים ישראלים לא יודעים על זה בעיקר לנוכח הפרעות שהם מבצעים באתרים בישראל.

נקיק הארדש בכפר ווגואה - צילום: עמית מנדלזון

אז גם אני יצאתי לחופשה בחבל ארדש (Ardeche) הקטנטן צפונית לפרובנס. החבל נקרא על שמו של הנהר העובר בו נהר הארדש המתפצל לעשרות נחלים קטנטנים הזורמים בנקיקים יפהפיים. החבל איננו מקשה אחת ואפשר למצוא בו סוגים שונים של תנאי קרקע ומזג אוויר משתנה. החלק ההררי שבו מזכיר את הגליל הישראלי, רק עם הרבה יותר מים והמון פינות חמד בהן ניתן לשכשך במים  בחופשיות (בתנאי כמובן שאין לכם רגישות מיוחדת לקור שכן המים הזורמים בארדש ויובליו הם מי השלגים מהאלפים… וזה קר).

העיר הגדולה בחבל היא אובונה (Aubenas)… נו טוב קשה לקרוא לה עיר, עיירה תגדיר אותה יותר טוב ו- 20 דקות במרכזה יספיקו . אבל הכפרים בסביבה מדהימים ביופיים חלקם עתיקים מאוד ונשמרו וטופחו במשך מאות שנים.

טירת אובונה - צילום: עמית מנדלזון

כמובן שאין שום דרך להנות מחבל ארדש ללא רכב למרות שבשנים האחרונות החלה המועצה להריץ קו אוטובוסים בין כפרי הסביבה זה עדיין לא מספק. וקו הרכבש עובר רק בסמוך לארדש כך שמי שחושב להגיע לשם ברכבת חייב לרדת במונטלימר (רכבת מפאריס ליון ומארסיי עוצרות שם) ולשכור שם רכב.

מבט על העמק מטירת אובונה - צילום: עמית מנדלזון

אובונה יושבת על ההר ומשקיפה על עמק יפהפה, וממש מתחתיה נמצאת עיירת המרחצאות Vals les bains מטופחת ושקטה. ובה מתקיים שוק ענק כל יום ראשון, בו תוכלו למצוא את כל מטעמי החבל ו…יש אוכל בארדש מעבר לנקניקים ולגבינות הרי שארדש היא גן עדן גם לטבעוניים והירקות הגדלים בחבל טעימים בצורה יוצאת מהכלל, נקיים מכימיקלים וחומרי ריסוס.

Vallon de pont d'arc - קשת טבעית ענקית מעל לארדש - צילום: עמית מנדלזון

לא אלאה אתכם בסיפור על כל כפר וכפר התמונות יספרו את הסיפור במלואו, ובעצם בחלקו שכן, קטן קטן אבל יש עוד הרבה בחבל ארדש שלא ראיתי. אולי יום אחד שימאס לי שוב לנשום את אגזוזי המכוניות.

כנסייה בוואלס לה ביין - צילום עמית מנדלזון
תופס שמש בערוץ הנחל הזורם במרכז וואלס לה ביין - צילום: עמית מנדלזון
בכפר העתיק ויוייה (Vivier) - צילום עמית מנדלזון
הכפר ז'וז'אק (jaujac) - צילום: עמית מנדלזון
תבנית המשושים באדמת הבזלת - ממש כמו בגליל - צילום: עמית מנדלזון
אחת ממאות פינות החמד בהם רוחצים בני המקום והתיירים - צילום: עמית מנדלזון
קור כלבים - צילום: עמית מנדלזון
הכפר ווגואה (Vogué) על הארדש - צילום: עמית מנדלזון
תושב המקום שהתיירים הטרידו את מנוחתו - צילום: עמית מנדלזון
דייג מקומי - צילום: עמית מנדלזון

כל האתרים הללו עמוסים לעייפה בתיירים מכל רחבי צרפת ואירופה וכל ארדש מרוצפת באתרי קמפינג, כל הנהרות והנחלים מותרים לרחצה והמיים צלולים ונקיים, אבל הרבה יותר חשוב מזה, בשום מקום בו ביקרתי במהלך ארבעת הביקורים שלי בארדש בשנים האחרונות, לא מצאתי אפילו בדל סיגריה אחד שלא לדבר על פסולת גדולה יותר. המקום נשמר נקי גם בלי פקחים. עניין של חינוך את הזבל מכניסים לשקית ולוקחים אותך בחזרה.  לא אין פחי אשפה במקום זה פשוט מכוער והפלא ופלא הכל נשאר מצוחצח ונקי.

הלוואי עלינו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן