Skip to content

ניצחון לגילארד בקרב על ראשות הממשלה באוסטרליה

בשנת 2010 החליפה ג'וליה גילארד את קווין ראד כראש הממשלה מטעם הלייבור, לאחר שהפופולאריות שלו דעכה. ראד קרא עליה תיגר פעם נוספת, אך הובס בהליך בחירות שהתנהל בהשתתפות 102 חברי סיעת הלייבור בפרלמנט מאת גרשון גירון חברי הפרלמנט של מפלגת הלייבור רוצים את ג'וליה גילארד בראשם. אם קודם לכן עוד הצליח ראש הממשלה הקודם, קווין […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בשנת 2010 החליפה ג'וליה גילארד את קווין ראד כראש הממשלה מטעם הלייבור, לאחר שהפופולאריות שלו דעכה. ראד קרא עליה תיגר פעם נוספת, אך הובס בהליך בחירות שהתנהל בהשתתפות 102 חברי סיעת הלייבור בפרלמנט

מאת גרשון גירון

גילארד - ניצחון פירוס
אמון מחודש. ג'וליה גילארד

חברי הפרלמנט של מפלגת הלייבור רוצים את ג'וליה גילארד בראשם. אם קודם לכן עוד הצליח ראש הממשלה הקודם, קווין ראד, לעורר את הרושם שגילארד מאבדת את אחיזתה במפלגה, באה הצבעתם של חברי הסיעה השלטת באוסטרליה והבהירה את יחסי הכוחות: 71 קולות לראש הממשלה הנוכחית מול 31 בלבד לראד.

היה זה הליך קצר ויעיל. ראד וגילארד נשאו נאומים קצרים וביקשו מעמיתיהם לתמוך בהם. "האווירה, אפשר לומר, היתה מתוחה למדי," אמר חבר הפרלמנט כריס הייז. "כאשר הוקראו התוצאות, ניכרה הקלה מסוימת בפני (המצביעים). אני סבור שהם בכך צעד קדימה."

מייק קלי, חבר פרלמנט שנמנה עם תומכי ראד, צייץ בחשבון הטיווטר שלו: "זה כמו לראות את הוריך מתגרשים".

כשהוקראו התוצאות והובהר כי גילארד זכתה לאמון חברי סיעתה, פרצו מחיאות כפיים. "ג'וליה נבחרה שוב להנהיג את המפלגה", הכריז הייז.

ראד, שחייך לצידה של גילארד בעודו חולף בשקט על פני קבוצת כתבים אחרי ההצבעה, הצהיר מאוחר יותר שהוא מקבל את תוצאות ההצבעה "בלא הסתייגויות ובלא התמרמרות".

"עלינו לשרת את העם ולא את עצמנו, ולכך אני מקדיש את עצמי," אמר, והוסיף שאין לו שום טענות כלפי מתנגדיו. "אני מקבל במלואו את פסק דין ההצבעה ומקדיש את עצמי לגמרי לעבודה למען בחירתה המחודשת (של גילארד) לרשות ממשלת אוסטרליה", סיים.

מאוחר יותר תיארה גילארד את ההצבעה כ"אישור מכריע" למנהיגותה והבטיחה לאוסטרלים כי "הדרמה הפוליטית הסתיימה, ועתה שבנו אל מרכז הבמה."

בהמשך דבריה הביעה גילארד ביטחון שמפלגתה, בהנהגתה, יכולה לזכות בבחירות שתתקיימנה בנובמבר 2013. "אני מאמינה בלב שלם שמאוחדים, אנחנו יכולים לזכות בבחירות הבאות ואני נחושה מאוד שכך נעשה", הודיעה.

כמה ימים קודם לכן החליטה גילארד על ההצבעה החשאית בתקווה, לסיים את מסכת הניחושים על אודות ההנהגה "אחת ולתמיד". "זה איננו פרק מתוך 'האח הגדול לסלבריטאים' אלא על מי צריך להיות ראש ממשלה", אמרה ביום שישי, והוסיפה שעל עמיתיה להחליט "מי ניחן בכוח, במזג, באופי, באומץ להנהיג את האומה".

ראד - ללא הסתייגויות ובלא התמרמרות
ללא הסתייגויות ובלא התמרמרות. קווין ראד

לו ניצח היום, היה ראד שב לתפקיד ראש הממשלה שאליו נבחר לאחר שהוביל ב-2007 את מפלגת הלייבור לניצחונה הראשון ב-21 שנים על קואליציה שלטת שמרנית בראשות ג'ון הווארד, ראש הממשלה דאז. אולם ראד איבד את ראשות הממשלה ב-2010, לסגניתו, גילארד, שטענה שממשלתו "מאבדת את דרכה". ביום שישי אמר ראד כי גילארד היא זאת "שאיבדה את אמון העם האוסטרלי", ודחפה אותו "להתחרות על ראשות מפלגת הלייבור". הוא טען שהוא מסוגל להביס את ראש הממשלה ולהדוף את האתגר שמציבה האופוזיציה המתחזקת, שאותה תיאר כאחת מן הימניות ביותר בתולדות אוסטרליה.

"בדעתי לסיים את המלאכה שלשמה בחר בי העם האוסטרלי, הוא ולא אחר, להיות ראש ממשלה", הדיגש ראד במהלך הקמפיין שניהל.

זמן מה זכה ראד לפופולאריות כמעט חסרת תקדים כראש ממשלה. אולם האהדה התפוגגה לאחר שנסוג ממחויבויותיו בנושא שינוי האקלים ולאחר שניסה להגדיל את המיסוי על מגזר תעשיית המכרות רב העוצמה של אוסטרליה.

אף שהציבור בכללו מעדיף אותו על פני יורשתו, גילארד, ראד זוכה לפחות אהדה בקרב חברי הפרלמנט של מפלגת הלייבור.

לפני ההצבעה ביום שני צייץ חבר הפרלמנט סטיב גיבונס ש"רק פסיכופט בעל אגו עצום" – רמז לראד – "יעז לנסות שוב אחרי שנדחה באופן מכריע על ידי רוב עמיתיו". מאוחר יותר פרסם גיבונס הצהרה ששיבחה את ראד על "ניצחונו המפואר ב-2007", אך ביקרה את "סגנון מנהיגותו המבולבל והפוגעני מאוד מאז, אשר שחק בהדרגה את הרצון הטוב שהעניק לו ציבור הבוחרים (של מפלגת הלייבור)"

מאז סילקה את הקואליציה השמרנית מהשלטון ב-2007 התמוססה התמיכה הציבורית במפלגת הלייבור, ולפי משאלי דעת קהל מהעת האחרונה, לו נערכו הבחירות עכשיו, המפלגה בראשות גילארד הייתה מובסת בהן.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן