Skip to content

נתניהו באוטווה: ישראל, שומרת את הזכות להגן על עצמה כנגד מדינה שפועלת להשמדתה

נתניהו החל ביקור בקנדה, והזהיר מפני נסיון של איראן להונות את העולם, במהלך ניסיונות ההידברות. הנשיא אובמה, אמר שאינו מתכוון לדבר בגלוי על התוכנית של ארה"ב לגבי איראן , אך סירב לשלול אפשרות של תקיפה צבאית. "שתי הממשלות מכירות בכך שכשארה"ב אומרת שאין זה מתקבל על הדעת שלאיראן היה נשק גרעיני"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נתניהו החל ביקור בקנדה, והזהיר מפני נסיון של איראן להונות את העולם, במהלך ניסיונות ההידברות. הנשיא אובמה, אמר שאינו מתכוון לדבר בגלוי על התוכנית של ארה"ב לגבי איראן , אך סירב לשלול אפשרות של תקיפה צבאית. "שתי הממשלות מכירות בכך שכשארה"ב אומרת שאין זה מתקבל על הדעת שלאיראן היה נשק גרעיני"

מאת צבי זינגר ואילן אדר (טורונטו)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עומד להציב רף גבוה מאוד, בפני נשיא ארה"ב אובמה, בפגישתם הקרובה. הוא ידרוש מברק אובמה, להעמיד בפני איראן שלוש דרישות מרכזיות: פירוק המתקן הגרעיני הסמוך לעיר קום, הפסקה מוחלטת של העשרת האוראניום והוצאתו של כל החומר המועשר, מעל שלושה וחצי אחוזים – מאיראן.

נתניהו נחת לפני מספר שעות באוטאווה, בירת קנדה, ונפגש עם ראש ממשלתה סטיבן הארפר. במסיבת עיתונאים משותפת שערכו השניים, אמר ראש הממשלה: "אנו חולקים אינטרסים וערכים משותפים אך יש בינינו כמה הבדלים. בירושלים ירדו הבוקר כמה פתיתי שלג וכאן יש מטרים. ישראל היא מהקטנות במדינות העולם ואתם מהגדולות – וכמובן השכנה שלכם טובה, יציבה וידידותית יותר משלנו".

ראש ממשלת קנדה, הארפר: "דאגה רצינית" (תצלום - מאתר ויקיפדיה)
ראש ממשלת קנדה, הארפר: "דאגה רצינית" (תצלום _Remy_Steinegger - מאתר ויקיפדיה)

בנימין נתניהו ציין כי בין הנושאים שידונו בהם השניים "יהיו התהפוכות במזרח התיכון וכמובן ניסיונותיה של איראן להשיג נשק גרעיני. אני יודע שאתה שותף לדעתי שמדובר באיום גדול לשלום העולם וביטחונו וחשוב שהקהילה הבינלאומית לא תאפשר לאיום זה להתממש. ישראל, כמו כל מדינה ריבונית שומרת את הזכות להגן על עצמה כנגד מדינה שקוראת ופועלת להשמדתה. ברוח זו אני יכול לומר לומר שאני חש תחושת סיפוק מיוחדת להיות כאן באוטווה ביום קר עם חברות חמה". וגם, על הטלטלות במזרח התיכון ובטבח המתרחש בסוריה, "טרגדיה נוראית שכל האומות ההגונות מגנות".

נתניהו הזהיר מפני נסיון של איראן להונות את העולם, במהלך ניסיונות ההידברות: "אולי הבעיה הגדולה מכל היא הרדיפה האיראנית אחרי נשק גרעיני והרעיון של חידוש השיחות עם איראן. כולם רוצים פתרון בדרכי שלום אך איראן עלולה לנצל את הדיאלוג, כפי שעשתה בעבר, על מנת להונות את הקהילה הבינלאומית ולעכב אותה בזמן שהיא ממשיכה לקדם את תוכנית הגרעין ואל לקהילה הבינלאומית ליפול שוב למלכודת זאת. כאשר אנו מדברים על הקשיים באזורנו, זה מעודד להגיע לקנדה ולדעת שאני ניצב בין ידידים שחולקים את אותם ערכים ומטרות".

"אני יודע משיחות קודמות אתך כי אתה מסכים עם עמדתי שהאיום האיראני הוא איום כבד על בטחון העולם. זה בהחלט מהנה להיות בחברת ידידים כה טובים כאן באוטבה" אמר נתניהו כשהוא לוחץ את ידו של הארפר.

הארפר מצידו הבהיר כי שאיפתה של איראן לפתח יכולת גרעינית מהווה "דאגה רצינית" בקנדה אך הוא נמנע מביטויים חריפים יותר שאפיינו אותו בחודשים האחרונים והסתפק בלשון דיפלומטית מרוככת. הוא הדגיש כי עמדת ממשלתו בנושא תקיפת מנע של ישראל על איראן הינה "ברורה ביותר". "אנחנו כמובן מכירים בזכותה של ישראל כמדינה ריבונית ויהודית להגן על עצמה. בד בבד, היינו רוצים לראות פתרון בדרכי שלום לבעיה האיראנית, והיינו רוצים לראות שכל פעולה אפשרית נעשית על מנת להגיע לפתרון כזה."

אובמה ונתניהו. אח, פגישה שכזו (צילום: הבית הלבן)
אובמה ונתניהו. אח, פגישה שכזו (צילום: הבית הלבן)

מוקדם יותר, בדיון בבית הנבחרים הקנדי, הביעה ממשלת קנדה חוסר רצון לתמוך בפעולה צבאית נגד איראן. ראש מפלגת האופוזיציה הליברלית, בוב ריי, הפנה שאילתא לשר החוץ הקנדי ג'והן בירד ובה ביקש ממנו להבהיר את עמדת ממשלתו בנושא. בירד ענה בהחלטיות שממשלת קנדה "אינה רוצה בשום צורה לראות פעילות צבאית". "זאת הסיבה לכך שאנו פועלים רבות בשיתוף פעולה עם ארה"ב והאיחוד האירופי באמצעים דיפלומטיים על מנת למנוע מאיראן  להשיג פצצה גרעינית." בירד סיכם את הדיון באומרו כי "חשוב להסתכל על הנושא לא כבעיה שקיימת בין ישראל ואיראן אלא להבין שזוהי סוגיה שיש לה השלכות רחבות ומשמעותיות לעולם כולו."

ראש הממשלה ישהה בבירת קנדה עד יום ראשון אז יטוס לוושינגטון לפגישה עם הנשיא אובמה וצמרת הממשל האמריקאי וכן ינאם בועידת השדולה היהודית איפא"ק. בקנדה צפוייה לנתניהו פגישה עם המושל הכללי דיויד ג'והנסטון ונאום בארוחת בוקר של הקהילה היהודית באוטבה.

לקראת הפגישה המכרעת עם נתניהו התבטא נשיא ארה"ב בהרחבה בנושא האיראני והכריז בראיון למגזין "אטלנטיק" שפורסם היום, כי הוא אינו מתכוון לדבר בגלוי על התוכנית של ארה"ב לגבי איראן – אך בה בעת הוא סירב לשלול את האפשרות של תקיפה צבאית. "אני חושב שממשלת ישראל מכירה בכך שכנשיא ארה"ב אני לא מבלף".

אובמה סירב לשרטט קווים אדומים ברורים מבחינתה של ארה"ב.  "אינני מתכוון לפרסם בדיוק מה הכוונות שלנו", אמר. "אבל שתי הממשלות מכירות בכך שכשארה"ב אומרת שאין זה מתקבל על הדעת שלאיראן יהיה נשק גרעיני, אנחנו מתכוונים למה שאנחנו אומרים".

אובמה הזהיר כי תקיפה מוקדמת מדי עלולה להשיג תוצאות הפוכות: "בשעה שבה אין הרבה סימפטיה לאיראן ובת הברית היחידה האמיתית שלה נמצאת בקריסה, איננו רוצים הסחת דעת שבמסגרתה איראן תוכל פתאום להציג את עצמה כקורבן".

ליברמן מארח. (צילום: Michael Thaidigsmann )
ליברמן מארח. (צילום: Michael Thaidigsmann )

גם שר החוץ, אביגדור ליברמן, השמיע היום דברי אזהרה בעניין איראן, בפגישה שקיים לפני זמן קצר בסופיה עם נשיא בולגריה, רוזן פלבנבייב. מוקדם יותר היום נפגש השר ליברמן עם שר החוץ ניקולאי מלדנוב.

בפגישה עם הנשיא פלבנבייב אמר השר ליברמן כי "אי-אפשר להשלים עם המשטר תומך הטרור באיראן שעוסק ללא הפסקה בהשגת נשק גרעיני ועל הקהילה הבינ"ל להוכיח כי היא יכולה לטפל בענין בצורה אפקטיבית.

"הסנקציות שהוטלו על אירן הן צעד בכיוון הנכון אבל הן עדיין לא גרמו לראשי השלטון באיראן לוותר על תכניתם הגרעינית", אמר ליברמן.

בנוגע למתרחש בסוריה אמר השר ליברמן כי אסור להשלים עם שפיכות הדמים המתרחשת שם ועם ההרג היום-יומי של חפים מפשע. השר ליברמן אמר כי ישראל מוכנה להעניק לנפגעים בסוריה כל סיוע הומניטרי בכל רגע שתתבקש.

שרי החוץ ליברמן ומלדנוב דנו בפגישתם בתכנית להקמת כח סיוע אזורי בין-מדינתי לטיפול במצבי חירום וסיכמו כי יש לקדמה בצעדים מעשיים כבר בזמן הקרוב. בכוח הסיוע אמורות לקחת חלק בולגריה, רומניה, יוון, קפריסין ומדינות נוספות ומטרתו לאפשר לכל מדינה להתמודד בסיוע המדינות האחרות בצורה יעילה עם אסונות טבע.

בשולי העניין האיראני נשאל ראש הממשלה במסיבת העיתונאים גם לתגובתו לדברי עוזי ארד, שאמר ‫בראיון לנחום ברנע ושמעון שיפר כי נתניהו משוכנע שמבקר המדינה זומם להשמיד אותו, ולכן רוח המפקד היא שמותר לשקר בביקורת.

ראש הממשלה אמר: "לא תופסים אדם בשעת צערו. המבחן האמיתי של ממשלת ישראל, כל ממשלה, הוא קודם כל הביטחון, הכלכלה והשדה המדיני. בביטחון ישראל חזקה וההרתעה עובדת. הכלכלה משגשגת מול מפולת במדינות רבות אחרות ובשדה המדיני השקענו מאמצים גדולים מאד לשכנע מנהיגים בקהילה הבינלאומית שאיראן גרעינית מהווה סכנה לשלום וביטחון בעולם כולו. אלה המבחנים האמיתיים שצריך לבחון את הממשלה בראשותי ואני גאה בהישגי הממשלה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן