Skip to content

רצועת עזה: משבר האנרגיה נמשך עם הפסקות חשמל ארוכות

משבר אנרגיה חמור בעזה. תחנת הכוח היחידה בעזה דוממת לעיתים קרובות ולפרקי זמן ממושכים. הסיבה, כנראה, ויכוחים ולחצים על החמאס להסיר התנגדותו להסכמים עם ארצות ערב והליגה הערבית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

משבר אנרגיה חמור בעזה. תחנת הכוח  היחידה בעזה דוממת לעיתים קרובות ולפרקי זמן ממושכים. הסיבה, כנראה, ויכוחים ולחצים על החמאס להסיר התנגדותו להסכמים עם ארצות ערב והליגה הערבית 

מאת אליק מאור

עזה נתונה במשבר אנרגיה המוגדר על ידי הממשל בעזה כקריטי. האנרגיה ברצועה משבתת והפסקות חשמל כלליות בנות 12 עד 18 שעות ויותר מתרחשות ברצועה תדירות.

משבר הדלק היה אמור להיפתר על ידי אספקת הדלק שחודשה ממצרים, לאחר חתימת ההסכם בין ממשל החמאס למשרד האנרגיה במצרים, בעת ביקורו של אסמאעיל הנייה בקהיר בשבוע שעבר. מצרים, לפי אותו הסכם, הייתה אמורה לחבר את הרצועה לרשת החשמל המצרית. למרות זאת, תחנת הכוח היחידה בעזה דוממת לעיתים קרובות ולפרקי זמן ממושכים.

מתחממים מאש בעזה. צילום מרשת אל רבייה
מתחממים מאש בעזה. (צילום מרשת אל ערבייה)

מתחת לשטח מבצבצות יריבויות עסקיות, כלכליות ופוליטיות בין מחזיקי תחנת הכוח הפרטית וקבוצות עסקיות אחרות לבין שלטון חמאס. בנאומו של הנייה ביום שישי האחרון, בעת התפילה במסגד, טען הנייה ש"ישנם מפלגות ואישים שאינם רוצות בפתרונות הרדיקליים החדשניים שהחמאס חותר אליהם למשבר האנרגיה בעזה". מקורות בעזה טענו, שבכך הוא רמז ללחצים המופעלים על ממשלו לפעול להסכמים אחרים עם ארצות ערב והליגה הערבית – הסכמים שונים מאלו שהודיע עליהם בעת חתימת הסכם האנרגיה במצרים. עוד אמר הנייה בנאומו: "משבר האנרגיה, כמו גם משברים אחרים, לא יאלצו את החמאס לפעול ליצירת קשרים אלו".

"יש לנו יכולת לספק רק 30 אחוז מכמות האנרגיה הנדרשת", אמר השבוע אחמד אמריין, מנהל רשות האנרגיה ברצועה והוסיף: "המצב משפיע קשות ולרעה על שירותי הבריאות, התעשיה והחינוך. מים לא מגיעים לבתי האנשים כי המשאבות לא פועלות. כל תחומי החיים נפגעים כתוצאה ממשבר זה".

בתי החולים והמרפאות בעזה מסתמכים באופן מלא על מערך הגנרטורים לשעת חירום שלהם. ברור שאין להם את היכולת לפעול כך לזמן ממושך וכל המערכים תומכי החיים, כמו דיאליזות, חדרי ניתוח ועוד, שובתים מעת לעת ומסכנים באופן חמור את חיי החולים.

להפעלת מערך חיים תקין בעזה נדרשים 350 מגה ואט כשישראל מספקת כ-120 מגה וואט מתוכם. במהלך שנים רבות השפיע הקושי ביצור החשמל על הרצועה. לאחרונה הוא החמיר עד מאוד בעקבות הפסקת ההזרמה של הדלק לעזה ממצרים וסירוב חמאס לקבל סיוע מישראל. ההפסקה בהזרמת הדלקים נבעה בעיקרה בגלל אי-כיבוד הסכמים כלכליים עם גורמים שונים. עקב כך החל החמאס להבריח דלקים דרך המנהרות ולאחרונה עצרו המצרים עשרות אלפי ליטרים של דלק, שהיו אמורים להיות מוברחים לרצועה. המצרים, מצידם, טענו שמעבר הגבול ברפיח איננו בנוי להעברת טובין כבדים והציעו לחמאס להעביר את הדלק באמצעות ישראל. חמאס סירבה.

ברשת הפייסבוק אפשר לקרוא גולשים המאשימים את החמאס במשבר, אבל את הביקורת הרשמית לאחריות החמאס למשבר האנרגיה ביטא השבוע ח'ליל אבו שמאלה, ראש הארגון "א-דמיר" לזכויות האדם בעזה, בראיון שנתן לעיתון הגארדיאן הבריטי: "זה לא פשוט וקל למתוח ביקורת על החמאס", הוא אמר, "המשבר הפוליטי בין החמאס והפתח (הפתח לוחץ להסכמים עם הליגה הערבית והתנתקות מאיראן), משפיע ישירות על חיי תושבי הרצועה שאין להם שום קשר לכך".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן