Skip to content

הפגישה בבית הלבן: מילות נימוסין וחילוקי דיעות

בעוד הנשיא אובמה מדגיש את העיקרון, כי יש למצות את המסלול הדיפלומטי ומסלול הסנקציות, ראש הממשלה נתניהו שם דגש על כך, שבכול הקשור לביטחון, לישראל יש הזכות הריבונית לקבל החלטות בעצמה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בעוד הנשיא אובמה מדגיש את העיקרון, כי יש למצות את המסלול הדיפלומטי ומסלול הסנקציות, ראש הממשלה נתניהו שם דגש על כך, שבכול הקשור לביטחון, לישראל יש הזכות הריבונית לקבל החלטות בעצמה

מאת צבי זינגר

"הקשר בין ישראל לארה״ב הינו בלתי שביר. מחויבותי לביטחון ישראל חזקה כסלע איתן. ארה"ב תעמוד תמיד לצדה של ישראל", כך הבטיח נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לראש הממשלה בנימין נתניהו, בטרם נכנסו השניים לפגישה הגורלית בארבע עיניים, בחדר הסגלגל שבבית הלבן. השניים עשו מאמץ להציג חזית אחידה לפני כניסתם לפגישה, אולם אפשר היה להבחין, גם מבעד למילות הנימוסין, כי הפערים ביניהם גדולים.

מאמץ להשיג חזית אחידה. הנשיא וראש הממשלה
מאמץ להשיג חזית אחידה. הנשיא וראש הממשלה (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)

במפגש עם העיתונאים, לפני הכניסה לשיחה ביניהם, הבטיח אובמה לנתניהו כי ישראל תזכה תמיד לגיבוי מצד ארה"ב. "זהו גם אינטרס של ארצות-הברית למנוע מאיראן נשק גרעיני", הדגיש אובמה. "אנו לא רוצים מראש התחמשות גרעינית ואפשרות שנשק גרעיני ייפול לידי טרוריסטים. לכן עבדנו כדי להטיל סנקציות חמורות יותר מאי פעם. אנו חושבים עדיין שיש חלון שמאפשר פתרון דיפלומטי. איראן צריכה להחליט לנוע בכיוון הזה, אך היא עוד לא החליטה לנוע בכיוון הזה".

כמו בנאומו אתמול, הדגיש נשיא ארה"ב כי האופציה הצבאית קיימת, אך אם ייעשה בה שימוש, יהיה זה רק אחרי מיצוי האופציה הדיפלומטית והכלכלית. "נמשיך לפעול בחזית הדיפלומטית ונמשיך להפעיל לחץ של סנקציות", אמר. "אנו רוצים למנוע מאיראן נשק גרעיני – וכשאמרתי בנאומי שכל האופציות על השולחן – התכוונתי לזה. אני ונתניהו רוצים לפתור את זה. אני רוצה להבטיח לעם האמריקני ולישראלים כי יש שיתוף פעולה בין הצבאות שלנו והמודיעין שלנו".

בארבע עיניים. אובמה ונתניהו (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
בארבע עיניים. אובמה ונתניהו (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, פתח את דבריו באמרו, כי הוא וכל תושבי ישראל מעריכים עמוקות את הברית עם ארה"ב. "כשאמריקאים מסתכלים על המזרח התיכון הם רואים רק בעלת ברית אחת יציבה לארה"ב – ישראל הדמוקרטית. האמריקאים יודעים שלישראל ולארה"ב ערכים משותפים, מטרות משותפות ואויבים משותפים", אמר ראש הממשלה.

"בעיני איראן אתם השטן הגדול ואנחנו השטן הקטן. בעיניהם, אנחנו אתם ואתם אנחנו – ובמובן זה הם צודקים, אנחנו יחד. מה שברור במזרח התיכון זה שישראל וארה"ב ניצבות יחדיו", אמר ראש הממשלה. "מעבר לכך ניצבים שני עקרונות ותיקים של מדיניות אמריקאית, שהדגשת אתמול; הראשון הוא שישראל תמיד צריכה להיות מסוגלת להגן על עצמה בעצמה כנגד כל איום, והשני הוא, שבכל הקשור לביטחון ישראל, לישראל יש הזכות הריבונית לקבל החלטות בעצמה. לכן ישראל חייבת להיות מסוגלת להגן על עצמה. זהו ייעודה של מדינת ישראל – השליטה על גורלנו. אחריותי העליונה כראש ממשלת ישראל היא שישראל תישאר האדון לגורלה".

הפגישה בין השניים מתקיימת בחדר הסגלגל ובחלקה היא מתקיימת בארבע עיניים. לאחר מכן, בארוחת צהריים המוגדרת כארוחת עבודה, ישתתפו גם מזכירת המדינה הילרי קלינטון ובכירים משני הצדדים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן