Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הצהרים) יום ראשון 17 בפברואר 2019

כותרות המהדורה     הסלמה בצעדות השיבה: קצין נפצע קל ממטען צינור; עליה בכמות הילדים בקו הראשון – "300 שקלים לכל ילד שייפצע" (בטחוני)     מזכ"ל חיזבאללה: "בישראל מודים שהם לא מסוגלים לפלוש לבנון, אבל מכירים ביכולנו לפלוש לגליל" (בטחוני)     תם המצוד? דיווח: צבא ארה"ב מכתר את מנהיג דאעש (חוץ)     איום ימי? איראן הציגה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    הסלמה בצעדות השיבה: קצין נפצע קל ממטען צינור; עליה בכמות הילדים בקו הראשון – "300 שקלים לכל ילד שייפצע" (בטחוני)

    מזכ"ל חיזבאללה: "בישראל מודים שהם לא מסוגלים לפלוש לבנון, אבל מכירים ביכולנו לפלוש לגליל" (בטחוני)

    תם המצוד? דיווח: צבא ארה"ב מכתר את מנהיג דאעש (חוץ)

    איום ימי? איראן הציגה צוללת ראשונה מייצור עצמי – "מסוגלת לשמש למטרות הגנה והתקפה" (חוץ)

    דרמה בארה"ב טראמפ הכריז על מצב חירום בגבול עם מקסיקו כדי לבנות את החומה; ארה"ב סוערת (חוץ)

    ההסלמה בין המעצמות הגרעיניות לשיא חדש: הודו מזהירה את פקיסטן: "נתן תגובה הולמת לפיגוע בקשמיר" (חוץ)

    ספרד הולכת לבחירות בפעם השלישית בתוך פחות מארבע שנים; בחירות בזק בעוד חודשיים (חוץ)

    סנדרס וביידן צפויים להודיע בקרוב האם יתמודדו על נשיאות ארה"ב מול טראמפ (חוץ)

    היועמ"ש קורא לבג"ץ: להעלות את המחירים של מוצרי החלב שבפיקוח – למרות התנגדות כחלון (צרכנות)

    דיווח: אבו מאזן ביקש מראש עיריית נצרת לפעול – "שלא לפגוע ברשימה המשותפת בראשות אימן עודה" (פוליטי)

    מגעים ישירים בין לפיד לגנץ לאיחוד בין המפלגות; ביש עתיד דורשים שיבהיר את עמדתו נגד החרדים בין היתרים בנושאי חוק גיוס ולימודי ליבה (פוליטי)

    היום, 12:00 בצהריים, ציונו של רבי חיים אבולעפיה זיע"א | עצרת זעקה ותפילה נגד ר"ע טבריה רומס השבת (דת ומדינה)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום: גשמים מקומיים ויתכנו סופות רעמים יחידות בעיקר בצפון הארץ. בבוקר ירד גשם מידי פעם מלווה בסופות רעמים בודדות לאורך החוף. הטמפרטורות תהיינה נמוכות מהרגיל בעונה. בחרמון ירד שלג. הלילה: במרכז הארץ ובדרומה צפוי גשם מקומי ויתכנו סופות רעמים יחידות. בנחלי הדרום והמזרח חשש קל משטפונות.

    שני: ברוב אזורי הארץ צפוי גשם מקומי ויתכנו סופות רעמים יחידות. בנחלי הדרום והמזרח חשש לשיטפונות. קר מהרגיל לעונה. בחרמון ירד שלג.

    שלישי: מצפון הארץ ועד צפון הנגב גשם קל. עליה קלה בטמפרטורות. הטמפרטורות תוספנה להיות נמוכות מעט מהממוצע.

    רביעי: מעונן חלקית. בצפון הארץ ובמרכזה עדיין יתכן טפטוף עד גשם מקומי קל. תחול עליה קלה נוספת בטמפרטורות.

חדשות

בהמשך לחקירה המתנהלת בלהב 433 ביחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ) שהפכה גלויה ביום רביעי האחרון ועניינה חשד לביצוע עבירות הנוגעות לטוהר המידות ושחיתות ציבורית של בכיר במשרד ממשלתי – סגן השר ייעקב ליצמן נמשכים המעצרים

בשעות הבוקר נעצרו 9 חשודים לחקירה באזהרה ועוכבו 2 חשודים נוספים בחשד למעורבות בעבירות שוחד וכן עבירות נוספות.מדובר בחקירה המנוהלת על ידי משטרת ישראל ובליווי פרקליטות מחוז תל אביב ומתמקדת בתופעת השחיתות הציבורית

במהלך השבת האחרונה (נמשכו העבודות להקמת גשר שנועד לחבר את מזרח תל אביב ומרכזה להולכי רגל ולרוכבי אופניים. העבודות הנרחבות שהחלו מכניסת השבת נמשכו במהלך כל השבת, כבר מלפני שלשה שבתות , והחברה הממשלתית המבצעתם מתכננת להמשיך בעבודה במשך שלשה שבתות נוספות. במקביל, מבצעת המדינה בשבתות אלו עבודות תשתית וחשמול במקטע שבין תחנות ההגנה וסבידור מרכז בתל אביב, הדתיים זועמים (אידישע פוסט)

לפני מספר ימים, ברחוב קלישר בת״א,  בלש מתחנת לב ת"א שהיה אותה עת בתפקיד ורכב על קטנוע, הופתע כשמאחד הבניינים ברחוב, יצאה צעירה, פנתה אליו ושאלה אם הוא השליח שהיא הזמינה.

הבלש שאל בהומור  אם היא מחכה למשלוח של אוכל, הצעירה (27, ת״א) השיבה, שהיא מחכה למשלוח מסוג אחר והדבר עורר את חשדו של הבלש.

לאחר דקות ספורות, הגיע שליח בן 17 (ת״א) רכוב על קטנוע פנה לצעירה ומסר לה חבילה, אשר בהמשך התברר, שהכילה סמים. השניים עוכבו לחקירה ובסיומה שוחררו בתנאים מגבילים

משטרת ישראל עצרה 2 אחים מהרצליה בחשד כי דקרו גבר במועדון ברעננה. החשודים נעצרו ומעצרם הוארך בבית המשפט

ביום שישי האחרון 15.2.19 לפנות בוקר התקבל במשטרת ישראל דיווח בגין דקירה במועדון ברח' התעשייה ברעננה. מבדיקה ראשונית של שוטרים שהגיעו למקום התברר כי אירעה קטטה במועדון וכי מהמקום פונה לביה"ח מאיר גבר (20, רעננה) כשהוא דקור בגופו, כשמצבו מוגדר קל עפ"י גורמי רפואה. עוד באותו הלילה ובעקבות חקירה מהירה של החוקרים, שוטרים הגיעו לדירתם של 2 חשודים בדקירה. החשודים (20,22), אחים, אותרו בדירתם ברח' דובדבן בהרצליה והם נעצרו והובאו לחקירה בתחנת המשטרה. באותו היום התקיים דיון בבימ"ש השלום בפ"ת ומעצרם של החשודים הוארך ב-3 ימים.

אתמול נעצר הגבר הדקור בחשד לתקיפה במועדון, טרם נדקר. היום, בסביבות השעה 13:00, יתקיים דיון נוסף בהארכת מעצרם של 3 החשודים בבימ"ש השלום בפ"ת.

ביום שישי זומן בעל המועדון לחקירה בתחנת המשטרה ונחקר באזהרה בגין ניהול עסק ללא רישיון ובהמשך אף נערך לו שימוע בסופו הוחלט על סגירת המועדון למשך 30 ימים ועד ליום 16.3.19. החקירה נמשכת.

פוליטי

דיווח: אבו מאזן ביקש מראש עיריית נצרת לפעול – "שלא לפגוע ברשימה המשותפת בראשות אימן עודה"

ראש הרשות הפלסטינית נפגש אמש ברמאללה עם ראש עיריית נצרת עלי סלאם. שהצהיר באחרונה כי יסכים לפעול למען המשך קיומה של הרשימה המשותפת, בתנאי שבראשה יעמוד אחמד טיבי. כך דווח ב'כאן חדשות'. ע"פ הדיווח, אבו מאזן קרא לסלאם לפעול למען המשך קיומה של הרשימה המשותפת וכי הרשות הפלסטינית לוחצת על ראש עירית נצרת שלא לחבור לרשימתו של אחמד טיבי, כדי שלא לפגוע ברשימה המשותפת בראשות אימן עודה. * בעקבות הפגישה בראמאללה, זימן סלאם את נציגי ארבע המפלגות שהרכיבו את הרשימה המשותפת, לדון היום בלשכתו בנצרת בעתיד המפלגה.

– אם לא יהיו שינויים הרי שהרשימה הערבית המשותפת, אשר איגדה בתוכה בכנסת ה־20 את ארבע הרשימות הערביות – חד"ש, תע"ל, בל"ד ורע"מ וזכתה ל־13 מושבים – תתמודד לכנסת הבאה ללא תע"ל – רשימתו ח"כ אחמד טיבי שנבחר פה אחד לעמוד שוב במקום הראשון ברשימת מפלגת התנועה הערבית להתחדשות (תע"ל) לכנסת, זאת ללא שהיו מתמודדים מולו.

 

מגעים ישירים בין לפיד לגנץ לאיחוד בין המפלגות; ביש עתיד דורשים שיבהיר את עמדתו נגד החרדים בין היתרים בנושאי חוק גיוס ולימודי ליבה

יו"ר סיעת יש עתיד, עפר שלח אישר כי "יש שיחות ומגעים, כולל מגעים ישירים, בין יאיר לפיד לבני גנץ". לדבריו, "האיחוד זה לא רק מי יהיה מקום ראשון ומי שני כפי שמוצג בתקשורת. איחוד זה גם שאלות מהות בנושאי ליבה, ועד עכשיו לא קיבלנו תשובות לשאלות. אני אומר חד משמעית: בלי תשובות לשאלות האלה, לא יהיה איחוד".

– שלח אף פירט: "אנחנו רוצים לייצר בסוף מפלגת שלטון או רשימת שלטון. לרשימה הזאת צריכה להיות עמדות ברורות בנושאי ליבה. למשל: האם נכנסים או לא נכנסים לממשלה שנגד העומד בראשה יש כתב אישום – גם לפני השימוע? אנחנו בעמדה מאוד ברורה פה, ועל זה עדיין לא קיבלנו תשובה מחוסן לישראל. בנוסף, האם חוק גיוס ולימודי ליבה הן שאלות מהות? גם על זה לא קיבלנו תשובה. דבר נוסף. אני לא מבין מה זה חופש הצבעה בנושאים מדיניים כפי שנקבע בין בני גנץ ליעלון".

רשמית: יו"ר ההסתדרות הצטרף לחוסן לישראל; לא יפרוש מההסתדרות עד לאחר הבחירות

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הצטרף לחוסן לישראל-תל"ם בראשות גנץ לקראת הבחירות הקרובות, וישובץ בצמרת המפלגה, ככל הנראה במקום השלישי אחרי יו"ר המפלגה, בני גנץ ואחרי משה יעלון. במסגרת הצטרפותו, הובטח לניסנקורן כי ימונה לשר ויקבל תיק כלכלי חברתי, אם גנץ ייבחר לראשות הממשלה. * למרות הצטרפותו ל'חוסן ישראל' ניסנקורן אינו מתכנן לעזוב את ההסתדרות עד לאחר הבחירות, אז יוכל לוודות כי אכן יקבל תפקיד בכיר * במונחים של היסטוריה פוליטית, החבירה של ניסנקורן לבני גנץ היא מכה משמעותית למפלגת העבודה. במונחים פרסונליים, המכה הגדולה באמת היא לשר האוצר, משה כחלון. ב"גלובס" נחשף בחודשים האחרונים כי ניסנקורן קיים מגעים עם כחלון להצטרפות למפלגת "כולנו".

שר התחבורה ישראל כץ מונה לממלא מקום שר החוץ עד הבחירות

ראש הממשלה הודיע הבוקר על מינויו של שר התחבורה ישראל כץ לממלא מקום שר החוץ. כץ יכהן בתפקיד עד למינוי קבוע אחרי הבחירות. כעת, צפוי המינוי לעבור לאישור הממשלה * גורמים ששוחחו עם נתניהו בסוף השבוע סיפרו כי השיקול של נתניהו למנות את ישראל כץ לתפקיד הוא הרצון לייצר ברית בצמרת הליכוד נגד גדעון סער. מינוי שכזה, מעריכים הגורמים, עשוי לחייב את נתניהו גם לקדנציה הבאה.

בטחוני

הסלמה בצעדות השיבה: קצין נפצע קל ממטען צינור; עליה בכמות הילדים בקו הראשון – "300 שקלים לכל ילד שייפצע"

כ-11,000 פלסטינים הפגינו ביום שישי לאורך חמישה מוקדים בגבול רצועת עזה. במהלך ההפגנות שנמשכו כשעתיים, הושלכו בין היתר מטענים ויידו אבנים לעבר החיילים. * קצין, שהיה בג'יפ ממוגן, פתח את הדלת לבצע ירי לעבר המפגינים, אז נפל לידו מטען צינור מאולתר שהתפוצץ במרחק של כמה מטרים ממנו. והקצין נפצע מרסיס ברגל. * לפי הסהר האדום, בהפגנות נפצעו 109 פלסטינים, מתוכם 16 מירי חי ושניים מירי כדורי גומי. משרד הבריאות ברצועת עזה הודיע כי כ-20 פלסטינים הגיעו לבתי החולים ברצועה.

– בשבועיים האחרונים מזהים במערכת הביטחון תופעה של דחיפת ילדים קדימה לעבר גדר המערכת, גם בצורה פיזית וגם בקריאות לילדים בכריזה להתקדם לעבר הגדר ולהתפרע. ע"פ הדיווח ב'כאן חדשות' הכוחות הממוקמים על גדר הגבול עם רצועת עזה מזהים עליה במספר הילדים הנמצאים בקו הראשון של הפרות הסדר בגבול הרצועה בשני ימי שישי האחרונים. מדובר בילדים שגילם הצעיר מגיע גם לבני שמונה ותשע. אחת ההערכות לעליה במספר הזה הם כרוזים הנמצאים במרכז הפרות הסדר שקוראים בערבית ומבטיחים לכל מי שיפצע בהפרות הסדר 300 שקלים.

– במהלך ההפגנות שוגרו לעבר ישראל מספר בלוני תבערה, בשני מקרים נחתו הבלונים באזורים מיושבים, האחד ביישוב בתחום המועצה האזורית מרחבים והשני בנתיבות. בחסדי שמים לא היו נפגעים.

מזכ"ל חיזבאללה: "בישראל מודים שהם לא מסוגלים לפלוש לבנון, אבל מכירים ביכולנו לפלוש לגליל"

מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, נאם אתמול בטקס לרגל יום הזיכרון למפקדי הארגון. בנאומו התייחס נסראללה למתיחות מול ישראל, וטען שישראל חוששת מעימות מול חיזבאללה וכי היא מודעת ליכולות של הארגון לפלוש לשטח ישראל. "הישראלים תמיד אומרים שהם יודעים עליי הכול – זה לא מרתיע אותנו, להיפך, אם הישראלים יודעים עלינו הכול זה רק ירתיע אותם יותר", לדבריו, "הם בטוחים שהלוחמים שלנו יכולים להיכנס לגליל, אבל לא בטוחים שזרוע היבשה שלהם יכולה להיכנס לדרום לבנון. זה לא היה כך בעבר. תושבי דרום לבנון לא פוחדים, אבל תושבי הגליל חוששים מאוד. ככה נראית הרתעה. אין ספק שמדובר במצב חדש".

– נסראללה אף טען שכוחו של הארגון גדל – למרות החיסולים של ישראל, והסנקציות שמופעלות נגד הארגון. "היום לכל גזרה מ-40 הגזרות של חיזבאללה יש יותר נשק ממה שהיה לכל הארגון במאי 2000", אז נסוגה ישראל מלבנון.

– מדי שנה מקבלות עצרות "זיכרון השהידים" שם אחר והשנה נבחר השם "מכוויני הדרך", בהתייחס לשלושת בכירי הארגון שחוסלו – עימאד מורנייה, עבאס מוסאווי וראגב חרב.

חיזבאללה חשף תיעוד רגעי פגיעת הטיל בפיגוע בהר דב לפני ארבע שנים בעקבותיו נהרגו שני חיילים

ערוץ התקשורת הלבנוני "אל-מיאדין", המזוהה עם חזבאללה, פרסם בסוף השבוע כתבה מיוחדת ובה תיעוד מלפני 4 שנים של ירי מטח של שבעה טילי קורנט למרחק של 7.5 ק"מ שפגעו בשיירה צבאית. בעקבות הפגיעה נהרגו 2 חיילים ונפצעו שבעה נוספים. בתיעוד נראה ירי טיל נ"ט המשוגר לעבר הרכב הצבאי שבו נסעו השניים, ולאחר מכן רגע הפיצוץ. * לטענת חיזבאללה, המארב היה תגובה לחיסול שאירע עשרה ימים קודם לכן ל בנו של ראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, ג'יהאד מורנייה, בקוניטרה. חוץ ממנו נהרגו חמישה מאנשי ארגון הטרור ויועץ במשמרות המהפכה, שתכננו להקים תשתית טרור נגד ישראל באזור הגולן הסורי.

– פעילי חיזבאללה טענו כי ההחלטה הייתה להגיב באזור הר דב, שבמשולש הגבולות בין ישראל, לבנון וסוריה, שכן מוסכם כי מדובר באזור הנמצא תחת כיבוש. האזור נבחר גם מפני שאנשי הארגון זיהו כי למרות תגבורים רבים בימים שלאחר החיסול בקוניטרה בגבול הצפון בכלל ובאזור הר דב בפרט, הגזרה שבה אירע הפיגוע הייתה חשופה באופן יחסי.

"יכול ליירט כלי טיס מעל שמי צפון ישראל" | טורקיה תרכוש מערכות 400-S מרוסיה; ארה"ב תבטל את מכירת מערכות הפטריוט

למרות איומי נאט"ו וארה"ב: נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן החליט סופית לרכוש מערכות 400-S מרוסיה. בכך צפוי צבא טורקיה להפוך לצבא השלישי בעולם שמחזיק ברשותו את מערכות ההגנה האווירית מדגם זה – לאחר רוסיה וסין. * שווי כל מערכת 400-S מוערך בכ-400 מיליון דולר לגדוד ארטילריה, והיא מורכבת משמונה משגרים, 112 טילים, רכבי פיקוד ותמיכה. כל מערכת יכולה לטפל בכ-80 כלי טיס בזמן אמת ו-112 הטילים מחולקים לשלושה סוגים: 96M9– לטווח עד 120 ק"מ; 6N48– לטווח עד 250 ק"מ; 6N40– לטווח עד 400 ק"מ. כלומר, הרחוק שבהם יכול ליירט כלי טיס מעל שמי צפון ישראל.

– ארדואן בחר לזלזל בהודעת ברית נאט"ו כי "טורקיה לא תוכל לשלב את ה-400-S לתוך מערכת ההגנה האווירית של נאט"ו. ובאולטימטום האמריקני ולפיו "אם תחליט טורקיה לרכוש את מערכות ההגנה האווירית הרוסית, וושינגטון תבטל את מכירת מערכות הפטריוט". * עבור האמריקנים מדובר אמנם בהפסד של כ-3.5 מיליארד דולר כתוצאה מוויתורם על העסקה, אך בעיקר מדובר בהפסד תדמיתי לטובת הרוסים. (ישראל היום)

מדיני

נתניהו לשרי החוץ הערבים: "שלום עם הפלסטינים יעזור לישראל באופן עצום"

'כאן חדשות' חושף החלטות מתוך כינוס סגור בוורשה בו אומר נתניהו בפני עשרות שרי חוץ מהעולם כי אם ישראל תגיע לשלום רשמי עם הפלסטינים – זה יעזור לה "באופן עצום". נתניהו פנה לשרי החוץ ואמר: "נהגנו לחשוב ששלום הוא דרך חד סטרית: כדי שיהיה לישראל שלום או נורמליזציה עם העולם הערבי, הגדול יותר, חייב להיות שלום עם הפלסטינים. מכיוון שהשלום עם הפלסטינים לא מגיע, אנחנו תקועים עם השלום הערבי". עם זאת, ראש הממשלה הבהיר כי ישנם חלקים בעולם הערבי שכבר כעת מדברים עם ישראל, מבלי לנקוב בשמותיהן של המדינות. * נתניהו נשמע מתייחס גם ליוזמת השלום של הממשל האמריקני, ואומר כי אף אחד לא צריך לדחות את התוכנית ואת היוזמה של טראמפ עוד לפני שהוא מוצגת.

– בהקלטות נשמע גם הבכיר הסעודי עאדל אל-ג'ובייר, המשמש כשר חוץ שני במדינה, מתייחס לאפשרות פתרון הסכסוך בין ישראל לפלסטינים. לדבריו, פתרון של הסכסוך "לא יפתור את כל הבעיות באזור, אבל זה יתחיל דרך שתרגיע את האמוציות ותתחיל צעדים לשיתוף פעולה חזק יותר ונראה יותר לעין בין המדינות".

שר החוץ הפקיסטני: "אם תוכנית השלום של טראמפ תצליח, נקדם את יחסינו עם ישראל"

לאחד ועידת ורשה בה נכח ראש הממשלה, לצד מדינות ערב, מדינות מוסלמיות נוספות מביעות נכונות לנורמליזציה עם ישראל. שר החוץ הפקיסטני אמר לשליח 'כאן חדשות לוועידה כי "פקיסטן מעוניינת לקדם את יחסיה עם ישראל, אך זוהי שאלה של המצב המדיני באזור" לדבריו, "ההתקדמות בפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני תעזור מאוד לכך. ואם התוכנית האמריקנית תצליח בכך מה טוב".

קמפיין במדינות ערב נגד נרמול היחסים עם ישראל – "נורמליזציה היא בגידה"

בתגובה לוועידת ורשה, שהייתה הכנס הראשון שהביא תחת אותה קורת גג מספר רב של שרי חוץ מהעולם הערבי יחד עם ראש הממשלה, נתניהו, העלו פעילים פוליטיים ובכירים בתקשורת בעולם הערבי קמפיין שמטרתו ליצור דה-לגיטימציה ל"נורמליזציה" של יחסי המדינות הערביות, בראשן מדינות המפרץ, עם מדינת ישראל. * מטרת הקמפיין הוא לבייש ערבים המגיעים לישראל, או כאלו הנפגשים עם ישראלים "האויבים" * בתוך כך, קבוצה בשם "מדינות המפרץ נגד נורמליזציה" גינתה את סעודיה, בחריין, איחוד האמירויות, עומאן, קטאר וכווית על השתתפותן בוועידת ורשה לצד ראש הממשלה: "אנו מגנים את הצעד הזה שמבטל את רגשותיהם של ערבים בכלל, ובפרט אלו הגרים במדינות המפרץ" (ג'רוזלם פוסט)

    בכיר ברשות הפלסטינית, סאיב עריקאת: קיצוץ כספי המסים מהפלסטינים הוא שוד, פעולה פיראטית וחלק מתכנית להרוס את הרשות. ערקיאת ציין כי אם הקבינט הישראלי יחליט לעשות זאת, הרשות תגדיר מחדש בהדרגה את יחסיה המדיניים, הביטחוניים והכלכליים עם ישראל

חוץ

תם המצוד? דיווח: צבא ארה"ב מכתר את מנהיג דאעש

סוכנות הידיעות הירדנית פטרה מדווחת הבוקר (ראשון) מפי גורמי ביטחון בעיראק הטוענים כי מנהיג דאעש אבו באכר אל בגדדי ובכירים נוספים בארגון, מכותרים על ידי צבא עיראק וכוחות אמריקניים בשטח מצומצם בהיקפו באזור גבול עיראק-סוריה סמוך לדיר א-זור בצפון מזרח המדינה. * על פי הדיווח, צבא עיראק שלח תגבורת לאיזור למנוע מבכירי ארגון הטרור להימלט לתוך שטח עיראק.

המורדים הכורדים כבשו את המעוז האחרון של דאע"ש בסוריה

לאחר פתיחת המבצע לכיבוש מובלעת לוחמי המדינה האסלאמית במזרח סוריה, הארגון הסורי לזכויות אדם דיווח כי המורדים הצליחו להשתלט על המובלעת האחרונה של ארגון הטרור במזרח סוריה. זאת, בסיוע כוחות האוויר של ארה"ב, והביאו לכניעתם של מאות הלוחמים שנותרו במקום. עם זאת, ייתכן כי מספר לוחמים ג'יהאדיסטים עדיין מתחבאים במנהרות באזור.

איום ימי? איראן הציגה צוללת ראשונה מייצור עצמי – "מסוגלת לשמש למטרות הגנה והתקפה"

שר ההגנה האיראני אמיר חאתמי חשף אתמול צוללת חדשה, שעל פי דבריו היא הצוללת האיראנית הראשונה שלא מבוססת על דגמים זרים, והודיעה כי הצוללת, מדגם פאתח תיכנס לשירות מבצעי בזמן הקרוב לאחר שעברה את שלבי הניסוי. לדבריו, מדובר בצוללת מתקדמת ביותר המונעת במנוע דיזל חשמלי, ומאובזרת במערכת ניהול מלחמה, טילי שיוט ים-ים, טילי טורפדו, אמצעי לוחמה אלקטרונית ומערכות מתקדמות התקפיות והגנתיות נוספות. (מעריב)

דרמה בארה"ב טראמפ הכריז על מצב חירום בגבול עם מקסיקו כדי לבנות את החומה; ארה"ב סוערת

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הכריז ביום שישי באופן רשמי על מצב חירום בגבול עם מקסיקו. מה שיאפשר לו להשתמש במשאבים מתקציב הפנטגון לטובת בניית החומה בגבול – אחת מהבטחות הבחירות המרכזיות שלו. זאת, תוך שהוא נמנע מלהשבית את הממשל פעם נוספת. בבית הלבן לא מסרו מידע אילו תוכניות ייפגעו מהפקעת התקציב, אך ציינו שהנשיא ישתדל שלא להשתמש בתקציבי הסיוע הפדרלי לאסונות טבע ומשברים. ממלא מקום שר ההגנה אמר כי טרם התקבלה החלטה מה יהיה המקור לתקצוב החומה.

– בהצהרה שנשא בגן הוורדים בבית הלבן הסביר טראמפ "אני לא בונה את החומה כי הבטחתי זאת בקמפיין, אלא בגלל הפשיעה בגבול". טראמפ ציין כי "מצבי חירום הוכרזו על ידי נשיאים בעבר פעמים רבות", והמשיך "אנו רוצים לעצור עבריינים וכנופיות מלהיכנס".

– הנציגים הדמוקרטים בבית הנבחרים – המחזיקים ברוב המושבים בו – הודיעו כי הם מתכוונים להגיש הצעת חוק שתבלום את ההכרזה. ההצעה תוכל להתקבל בשני בתי הקונגרס אם ששת הסנאטורים הרפובליקאים שגינו את המהלך יצביעו בעדה. עם זאת, גם אם הצעת החוק תתקבל, טראמפ יוכל להשתמש בסמכות הווטו שלו כנשיא ולפסול את החוק.

– על פי חוק החירום האמריקני, הסנאט (ולא בית הנבחרים) יוכל לסיים את מצב החירום אם יטען שהנשיא פועל בחוסר אחריות או במידה שהאיום יתפוגג. * גורמים שונים מכל רחבי ארצות הברית מאיימים לתבוע את הבית הלבן בגין ההכרזה. בין היתר, הועלו טענות כי כמות המהגרים הבלתי חוקיים נמצאת בירידה, וכי לא מדובר באמת במצב חירום לאומי. "אם אכן מדובר במצב חירום – למה לקח לנשיא שנתיים לעשות את המהלך הזה?", שאלו בכלי תקשורת מקומיים. עוד נטען כי הצעד מנוגד לחוקה ומאיים עליה, וכי שימוש בכספים הללו יסכן את יכולות המימון במקרים של אסונות טבע, מלחמות, או מקרי קיצון אחרים.

– בינתיים, ועדת המשפט של בית הנבחרים הודיעה כי תקים ועדה שתבחן את כוונתו של הנשיא.

– שלושה בעלי קרקעות מטקסס, בשיתוף ארגון לאיכות הסביבה, כבר הגישו הלילה תביעה ראשונה נגד החלטת טראמפ בבית המשפט הפדרלי במחוז קולומביה. התובעים טוענים כי בכוונת הממשל לבנות את החומה בשטחם הפרטי בדרום המדינה.

– מאז שנות השבעים, הכריזו נשיאים 58 פעמים על מצבי חירום, כש-31 מהם נמשכים עד היום. אחד מסעיפי החוק מאפשר לנשיא לחתום על חוזים הנוגעים לביטחון הלאומי של ארה"ב ללא צורך בבקרה הקיימת בחוק. רוב מצבי החירום הוכרזו עד היום אחרי משברים בין ארה"ב למדינות זרות או רצון של הממשל לפעול נגד אויבי המדינה.

– במקביל, מושל אלסקה מייק דאנליבי הודיע כי יהיה מוכן להעמיד לרשות הממשל שלושת אלפים חיילים של המשמר הלאומי לעבודות שיטור בגבול בין ארצוות הברית למקסיקו. לדבריו האיום לאורך הגבול עם מקסיקו הוא אמיתי המחייב התארגנות

ההסלמה בין המעצמות הגרעיניות לשיא חדש: הודו מזהירה את פקיסטן: "נתן תגובה הולמת לפיגוע בקשמיר"

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי הזהיר את פקיסטן כי עליה לצפות לתגובה קשה בעקבות הפיגוע בקשמיר בשבוע שעבר, שבו נהרגו 44 שוטרים. ראש ממשלת הודו, הכריז כי העניק לכוחות הביטחון חופש מלא להגיב על התקיפה – "החיילים שלנו יחליטו מתי, היכן ומי יגיב" * לטענת הודו, יש בידיה "ראיות מוצקות" למעורבות הפקיסטנית בפיגוע. ממשלת פקיסטנית הגיבה בהכחשה תקיפה ואמרה כי ההתקפה היא מקור ל"דאגה חמורה". * הארגון האסלאמסטי הקיצוני ג'יש א-מוחמד, שבסיסו בפקיסטן, קיבל אחריות על פיגוע התאבדות

– הודו מאשימה במשך שנים את פקיסטן המוסלמית בתמיכה בבדלנים בקשמיר, ששתי השכנות תובעות לעצמן, אך שולטות רק על חלקו. פקיסטן מכחישה זאת ואומרת כי היא רק מציעה רק תמיכה פוליטית במוסלמים "הנדכאים" במחוז שבהרי ההימאליה. * ארצות הברית הביעה תמיכה בהודו וצער על הקורבנות, ודחקה בפקיסטן "להפסיק מידית את התמיכה ואת מתן המקלט לכל קבוצות הטרור הפועלות על אדמתה".

ספרד הולכת לבחירות בפעם השלישית בתוך פחות מארבע שנים; בחירות בזק בעוד חודשיים

ראש ממשלת ספרד, פרדו סנצ'ס, הורה ביום שישי להקדים את הבחירות הכלליות במדינה שהיו אמורות להתקיים בשנה הבאה ל-28 באפריל. זאת לאחר שהבדלנים הקטלאנים בפרלמנט הצטרפו למפלגות הימין ודחו את הצעת התקציב שהגישה הממשלה הסוציאליסטית מוקדם יותר השבוע.

– מפלגתו של ראש הממשלה, החזיקה ב-84 מ-350 מושבים בקונגרס. ונאלצה להסתייע בתמיכת הלאומנים הבסקים והקטלאנים כדי לקחת את השלטון מהמפלגה העממית השמרנית בהצבעת אי-אמון שהתקיימה בשנה שעברה.

– אולם לאחר שסנצ'ס קטע את השיחות עם הבדלנים הקטלונים על דרישותיהם לעצמאות האזור הצפון-מזרחי המשגשג שלהם, הצביעו בשבוע שעבר שתי המפלגות העיקריות התומכות בעצמאות קטלוניה, לצד המפלגה העממית ומפלגת סיודאדאנוס ("האזרחים"), נגד הצעת התקציב – שנדחתה ברוב של 191 מול 158 מחוקקים ונעדר אחד.

– סנצ'ס לא הזכיר את קטלוניה באופן ישיר בנאומו, ואמר כי הוא נשאר מחויב לדיאלוג עם אזורי המדינה, כל עוד תביעותיהם נופלות "במסגרת החוק והחוקה", שאינם מאפשרים לחבל ארץ להתנתק מהמדינה. הוא האשים את השמרנים בכך שלא תמכו במשא ומתן שניהל עם הקטלונים.

הערכה בארה"ב: הקצינה שערקה לאיראן גרמה נזק חמור לשירותי המודיעין – "ידעה כיצד ארה"ב מיירטת תקשורת של מדינות זרות"

גורמים לשעבר במערכת המודיעין של ארה"ב מעריכים כי הקצינה לשעבר בחיל האוויר של ארה"ב, שערקה לאיראן ב-2013, הזיקה באופן חמור למודיעין האמריקאי. המרגלת חשודה שחשפה את שמותיהם של סוכנים כפולים של צבא ארה"ב ושל שמונה סוכנים אמריקאים. בכירים לשעבר בארה"ב אמרו כי היא ידעה כיצד ארה"ב מיירטת תקשורת של מדינות זרות, והכירה היטב את הפעילות הצבאית של ארה"ב במזרח התיכון. (ניו יורק טיימס)

טראמפ: ראש ממשלת יפן הגיש אותי כמועמד לזכייה בפרס נובל לשלום

בתום נאומו על הכרזת מצב חירום לאומי כדי להשיג מימון לחומה לאורך הגבול עם מקסיקו, סיפר טראמפ כי "ראש ממשלת יפן, שינזו אבה ננתן לי עותק יפהפה של מכתב שהוא שלח לוועדת פרס נובל. נאמר שם שיפן מינתה אותי לקבל את פרס נובל. לשלום. אמרתי לו, 'תודה רבה, גם אנשים רבים אחרים סבורים שאני צריך לקבל את הפרס הזה' אבל כנראה שאף פעם לא אקבל זאת, אבל זה בסדר. הם נתנו את הפרס לאובמה והוא אפילו לא ידע למה הוא זכה בו. הוא היה (בבית הלבן) כ-15 שניות והוא קיבל פרס נובל.". * טראמפ טען גם, שאיש לא מכיר בכך שהוא מנע טבח של "שלושה מיליון בני-אדם" באידליב, סוריה. לדבריו, הרוסים והסורים עמדו להפציץ את האזור כדי לחסל טרוריסטים, אך הוא התנגד לכך והרוסים חזרו בהם. (גלובס)

סנדרס וביידן צפויים להודיע בקרוב האם יתמודדו על נשיאות ארה"ב מול טראמפ

הסנאטור הסוציאליסט מוורמונט פרסם תשדיר הבחירות מעיד כי בכוונתו להתמודד במירוץ לנשיאות ארצות הברית בשנת 2020. * סנדרס, שהתמודד מול הילארי קלינטון במירוץ למועמדות הדמוקרטית לנשיאות בשנת, משמש כיום כסנאטור עצמאי, וטרם הכריז אם יתמודד לנשיאות כעצמאי או שיתמודד מטעם המפלגה הדמוקרטית. * גם סגן הנשיא לשעבר, ג'ו ביידן, הודיע כי יתכן ויתמודד לנשיאות בבחירות 2020 ואמר כי יודיע על החלטתו בשבועות הקרובים. ביידן ידוע כמתון בדעותיו וכסגן נשיא אהוד יחסית בתקופה שכיהן כסגנו של הנשיא אובמה.

    דוח: המשטר הסורי ביצע יותר מ-300 תקיפות בנשק כימי * עיתון "הוושינגטון פוסט" דיווח הבוקר (ראשון) כי במהלך שמונה שנות מלחמת האזרחים במדינה. ביצעו המשטר הסורי וכוחות המסונפים אליו יותר מ-300 מתקפות בנשק כימי החל מגז עצבים ועד לפצצות המכילות גז כלור * ע"פ הדיווח, המכון למדיניות ציבורית עולמית שמושבו בברלין טוען כי יש לו "הוכחות מהימנות" ל-336 מתקפות בנשק כימי מסוגים שונים. 98% מהמתקפות יוחסו לצבא בשאר אסד או כוחות הנאמנים לו, שחלקם מגובים על ידי רוסיה. ו-2% הנוספיות מהמתקפות יוחסו לארגון מדינה האיסלאמית (דאעש). * לפי הדוח, רוב המתקפות התרחשו לאחר הכרזת נשיא ארצות הברית הקודם, ברק אובמה, כי שימוש בנשק כימי נגד אזרחים סורים יהיה הקו האדום של הממשל שלו.

    טראמפ לאירופה: העמידו לדין 800 לוחמי דאעש שתפסנו בסוריה – או שנשחרר אותם * עיתון הסאנדיי טלגרף הבריטי פרסם הבוקר (ראשון) כי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וגורמי ביטחון אמריקניים ביקשו ממדינות אירופה להעמיד לדין לוחמי דאעש שנתפסו בסוריה. הגורמים האמריקניים הזהירו שאם לא יעשו זאת, לוחמי ארגון הטרור עלולים לחזור למדינות מוצאם באירופה ולבצע פיגועים נוספים. * בהודעה שכתב הבוקר טראמפ הוא ציין כי "ארה"ב מבקשת מבריטניה, צרפת, גרמניה ומבעלות ברית נוספות באירופה לקחת חזרה יותר מ-800 אנשי דאעש שלכדנו בסוריה ולהעמיד אותם לדין", טראמפ הזהיר כי אם לא יעשו זאת, "החלופה אינה טובה, אנחנו ניאלץ לשחרר אותם". הוא הוסיף כי "ארה"ב אינה רוצה לראות את אנשי דאעש חודרים לאירופה, אליה הם צפויים ללכת", וקרא למדינות אירופה לעשות את המוטל עליהן. "הגיע הזמן שאחרים יעשו את העבודה".

    ארה"ב: דוברת מחלקת המדינה הת'ר נאוארט הודיעה הלילה כי היא מוותרת על מינויה לשגרירת ארצות הברית באו"ם. לדבריה, "החודשיים האחרונים היו מפרכים עבור משפחתי, ואני מסירה את מועמדותי לטובתם" * בעיתון ה"ווישנגטון פוסט" דווח כי אחת הסיבות לפרישתה של נאוארט מהמינוי לתפקיד היא העובדה שבעלה וילדיה נשארו לגור בניו יורק בזמן שהיא עובדת בוושינגטון. * מהבית הלבן נמסר כי לפי שעה אין עדיין מועמד חדש לתפקיד.

    – יקבל חנינה מטראמפ? מולר דורש להטיל לפחות 9 שנות מאסר נגד מנהל הקמפיין לשעבר של טראמפ * התובע המיוחד, החוקר את ההתערבות הרוסית בבחירות, הגיש לבית המשפט הפדרלי במדינת ווירג'יניה כתב אישום נגד מנהל קמפיין הבחירות לשעבר של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, פול מנפורט בן ה-69, בו הוא קורא לגזור עליו בין 19 ל-24 שנות מאסר בפועל, וזאת לאחר שהורשע בשמונה סעיפי הונאת מס וכי הסתיר מיליוני דולרים שהרוויח מייעוץ פוליטי באוקראינה בחשבונות בנק זרים. * מנפורט שהוביל את מסע הבחירות של טראמפ ב-2016, אינו מואשם בשלב זה בעבירות שקשורות באופן ישיר להתערבות הרוסית בבחירות, שאת חקירתה מוביל מולר.

    מצרים: דעאש תקפו עמדה צבאית בצפון סיני; 7 חמושים נהרגו ו-15 חיילים נפגעו * שבעה חמושים נהרגו ו-15 חיילים נפגעו בצפון סיני, לאחר שכמה חמושים תקפו עמדה של הצבא, ובמקום התפתחו חילופי אש בין הצדדים. בעקבות התקרית הוזנקו לזירה כוחות רבים, שפתחו בסריקה ומרדף אחר גורמי הטרור. * ארגון המדינה האסלאמית (דאעש) קיבל אחריות על ההתקפה.

    ספרד: מאות אלפים הפגינו בברצלונה: דורשים לשחרר מנהיגים קטלאנים * מאות אלפי בני אדם הפגינו בסוף השבוע בברצלונה וקראו לשחרר את מנהיגי הפרלמנט הקטלאני הכלואים בספרד לאחר הכרזת העצמאות הכושלת של חבל קטלוניה בשנת 2017. (רויטרס)

צרכנות

היועמ"ש קורא לבג"ץ: להעלות את המחירים של מוצרי החלב שבפיקוח – למרות התנגדות כחלון

מוצרי החלב שבפיקוח עומדים להתייקר?: המדינה הודיעה ביום שישי לבג"צ כי למרות התנגדותו של שר האוצר ניתן להעלות את המחירים של מוצרי החלב שבפיקוח. היועץ המשפטי לממשלה טען לבג"צ כי בשל הבחירות הקרובות ייתכן והמהלך של כחלון, שנועד להוזיל בעשרות אחוזים את מחיר החלב, כלל לא ייצא לפועל, ועל כן לא ניתן יותר להגן על עמדת משרד האוצר ועל התכניות להעביר מתווה שיימנע את התייקרות המחירים. המשמעות היא קבלת העתירה של תנובה וייקור של כ-3.4% במחירים של מוצרי חלב מפוקחים כמו גבינה לבנה, חלב טרי, גבינה צהובה, שמנת, לבנים וחמאה. * עם זאת, בג"ץ עדיין יצטרך להכריע באופן סופי בסוגיה בדיון שיתקיים בסוף החודש.

– שר האוצר משה כחלון מסר בתגובה: "במשך השנה האחרונה אני מסרב לחתום על העלייה במחירי החלב מתוך תפיסה שזהו צעד ציני ומיותר של מונופול דורסני ונצלני שנועד להגדיל רווחים על חשבון הציבור. צר לי שהפרקליטות לא מצאה לנכון להגן על עמדתי. אעשה ככל שביכולתי, במסגרת החוק, כדי למנוע את עליית המחירים המיותרת הזו. בכוונתי להורות מיד לאחר הבחירות בחינה מחדש של התנהלות המחלבות, ובראשן תנובה, וקשרי הגומלין ביניהן על כל המשתמע מכל."

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן