Skip to content

עונה מרתקת ומסקרנת

מייבגני אונייגין ועד "שיץ" של חנוך לוין – בעונה הבאה תעלה האופרה הישראלית שבע אופרות בהפקות חדשות – לצד קלאסיקות אהובות יהיו בכורות ליצירות מודרניות מאתגרות –  מנכ"ל בית האופרה הישראלית צח גרניט מציג במסיבת עיתונאים את העונה הבאה של האופרה הישראלית את העונה תפתח האופרה הישראלית בנובמבר עם הפקה חדשה ל"מנון" של פוצ'יני –  סיפור […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מייבגני אונייגין ועד "שיץ" של חנוך לוין – בעונה הבאה תעלה האופרה הישראלית שבע אופרות בהפקות חדשות – לצד קלאסיקות אהובות יהיו בכורות ליצירות מודרניות מאתגרות –  מנכ"ל בית האופרה הישראלית צח גרניט מציג במסיבת עיתונאים את העונה הבאה של האופרה הישראלית

את העונה תפתח האופרה הישראלית בנובמבר עם הפקה חדשה ל"מנון" של פוצ'יני –  סיפור נוגה על אישה שנאלצת לבחור בין רוזן קשיש שיכול לכלכל אותה לבין אהוב לבה. דן אטינגר ינצח על האופרה של ז'יל מסנה, ווִינסן בוסאר יביים את סיפור האהבה הנוגה. יקטרינה בקנובה (Ekaterina Bakanov) וכריסטינה  פסאריו( Christina Pasaroiu)  יגלמו את תפקיד מנון לסירוגין.

 מנון, תמונה של Martinas Aleksa
מנון, תמונה של Martinas Aleksa

ברבות השנים הפכה האופרה הישראלית למותג של הצלחה. כדי כך – שהיא יכולה להרשות לעצמה לכלול בעונה הבאה אופרה אמריקאית מודרנית שתועלה בדצמבר בבכורה: "איש מת מהלך" של ג'ייק הייגי –  הוא סיפורה של נזירה אמריקאית המלווה אסיר רוצח לפני הוצאתו להורג. הבימוי הוא של תומר זבולון – במאי שהחל את דרכו כסדרן באופרה. בין הסולנים – זמרת המצו "משלנו" מאיה לחיאני. את ההפקה החדשה של הסרט שהפך לאופרה תלווה עבודת וידיאו ארט מרהיבה.

הבעייתיות של ה-sound באופרות מוצרטיות – האם צריך לשאוף לצליל בארוקי ולביצוע בכלי התקופה או לצליל של המאה התשע עשרה –  לא מונעת מהאופרה להעלות בינואר את  האופרה המוצרטית "אידומנאו". העלילה האכזרית נסבה על מלך כרתים השב לארצו ומגלה שעליו להקריב את בנו עצמו ובשרו כדי לרַצות את האלים. בהפקה שיביים קספר הולטן – מי שביים בעבר את "דון ג'ובאני"  –  ישתתפו זמרות ישראליות: הסופרן הילה בג'יו תגלם את  איליה, זמרת המצו נעמה גולדמן תשיר את תפקיד אידמנטה והסופרן אלה וסילבסקי תגלם את  אלטרה. את תפקיד אידומנאו ישיר הטנור כריסטיאן אדם.  על האופרה ינצח מיקלה גמבה.

איך אפשר לחדש את האופרה האהובה של רוסיני "הספר מסיביליה" – הפקה משעשעת  שתהפוך למעין מחווה להוליווד בתקופת הסרט האילם – הפקה אותה יביים  מרטין לינגבו הדני. על הקומדיה המקורית ינצח בפברואר אלסנדרו דה מארקי, וההפקה החדשה היא בשיתוף בית האופרה המלכותי הדני. את התפקיד הראשי תשיר הילה בג'יו, הבריטון הרוסי הצעיר שכובש את במות האופרה בעולם איגור אונישנקו יגלם את פיגרו.

 הספר מסיבילה -קרדיט צילום Miklos Szabo
הספר מסיבילה -קרדיט צילום Miklos Szab

על רומן המכתבים וסיפור האהבה הסוער של פושקין המתאר כיצד דוחה בבוז אונייגין היהיר את טטיאנה, הנערה המאוהבת בו, ינצח דניאל קלגרי האיטלקי. המוסיקה המצמררת של צ'ייקובסקי הופכת את היצירה לפסגת הרומנטיקה. ז'אן קלוד אוברה הזכור לטוב יביים את האופרה. את תפקיד טטיאנה ישירו לסירוגין אירה ברטמן ואלה וסילביצקי. הבריטון דוד ביזיץ' ישיר את אונייגין, ואת תפקיד לנסקי ישיר הטנור אלכסיי דולגוב. על ההפקה החדשה של "לה טרוויאטה" האהובה של ורדי ינצח בְמאי דן אטינגר, כשאת תפקיד ויולטה ישירו לסירוגין הילה בג'יו ויקטרינה בקנובה. הבמאי אלסנדרו טלאבי מצביע על הבעייתיות המוסרית של דמות האישה שמעלה האופרה ועל הכישלון שנחלה האופרה כשהועלתה לראשונה. היה חשוב לבמאי לעדכן את רעיונותיו המוסריים המאתגרים של ורדי ולהפכם למודרניים כאשר הנשיות זוכה לניצחון במאבק על מקומה בעולם הנשלט על-ידי הגברים. הוא מצביע על הקושי בבחירות של הנשים במאבקן על זכויותיהן.

 יבגני אונייגין , צלם יוסי צבקר
יבגני אונייגין , צלם יוסי צבקר

בדרך כלל מקובל להעלות את שתי האופרות הקצרות 'קאבלרו רוסטיקנה' של מסקאני ו'פליאצ'י' (הליצנים) של רוג'רו לאונקוולו בערב אחד. הפעם הצמידו ל'ליצנים' דווקא את "שיץ" של חנוך לוין. יוני רכטר הלחין את המוסיקה ועידו ריקלין יביים. ענבל פינטו יצרה עולם  עתיר דמיון וקסם של דמויות בסיפור שהוא על הגבול הדק בין דמיון למציאות. למותר לציין ששורה של סולנים ישראלים דוגמת יעל לויטה, אירה ברטמן, נוח בריגר ועודד רייך יגלמו את שפרכצי  ואת שאר גיבורי העלילה העסיסית המתובלת בהומור מחוספס. ביוני-יולי יוכל הקהל הישראלי להתענג על ההומור המפולפל של חנוך לוין ולהזיל דמעה על גורלו של טוניו – הליצן הנבגד הרוצח את רעייתו בקנאתו.

 שיץ, קרדיט צילום - יוסי צבקר.
שיץ, קרדיט צילום - יוסי צבקר.

 זו תהיה עונה מרתקת של שבע אופרות ששמה דגש על שילוב אמנים ישראליים ובינלאומיים.

האופרה הישראלית  ממשיכה לטפח את דור העתיד: לדברי מנ"כל האופרה צח גרניט, 4,000  ילדים מגיעים לאופרה! חשוב להקנות לדור העתיד את האהבה לאופרה

בעונה הקרובה של האופרה הישראלית תועלה האופרה “חליל הקסם” בהפקה גדולה וצבעונית לכל המשפחה של האופרה מאת מוצרט בגרסה מיוחדת ובתרגום לעברית של אהוד מנור. הבמאית: שירית לי וייס. בהשתתפות סולני האופרה הישראלית והתזמורת הקאמרית הישראלית.

באולם הקטן ימשיכו לעלות בשבתות ובחגים המופעים 'אליסה בארץ הפלאות' – גרסה אופראית משעשעת לסיפורו הקלאסי של לואיס קרול, ו'מה עושות האיילות?' – מופע משובב משירי הילדות הנוסטלגיים של לאה גולדברג, מרים ילן שטקליס ואחרים.

מופעים אלה יצטרפו אל שתי הסדרות האהובות, שילדים רבים כבר גדלו עליהן:

"צלילי קסם" עם ניצה שאול — הסדרה המספרת את סיפורם של המלחינים הגדולים ועולם המוסיקה המופלא בשירה, בנגינה ובמחול, והעונה עם המלחינים היידן, רוסיני, סן סאנס, מוסיקת רנסאנס, וצ'ייקובסקי.

שעת אופרה לילדים – שעה קלה של קסם אופראי בעיבוד מיוחד לשפה העברית, בבימוי מלא בליווי פסנתר בביצוע זמרי מיתר אופרה סטודיו והעונה עם: סינדרלה מאת רוסיני, שיקוי האהבה מאת דוניצטי, חליל הקסם, תיבת ההפתעות ונישואי פיגרו מאת מוצרט, והנזל וגרטל מאת הומפנדריק.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן