Skip to content

חשדות לפרסום סמוי ברשת, קשת וערוץ 10

שידורי  רשת וקשת בערוץ 2 וכן ערוץ 10 חשודים בפרסום סמוי בהסוואה של  תכניות העוסקות בין היתר בנושאי  אקטואליה, בריאות, משפטים וסגנון חיים. החשדות הספציפיים לגבי אחת-עשרה תכניות  ייבדקו על ידי הרשות השניה מאת אורה עריף כץ    האם  יכבדו הערוצים המסחריים את הכללים החלים עליהם או שיעשו שיקולי עלות מול תועלת ויעדיפו לשלם קנס ולהמשיך בהפרת החוק וביצירת […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שידורי  רשת וקשת בערוץ 2 וכן ערוץ 10 חשודים בפרסום סמוי בהסוואה של  תכניות העוסקות בין היתר בנושאי  אקטואליה, בריאות, משפטים וסגנון חיים. החשדות הספציפיים לגבי אחת-עשרה תכניות  ייבדקו על ידי הרשות השניה

מאת אורה עריף כץ   

האם  יכבדו הערוצים המסחריים את הכללים החלים עליהם או שיעשו שיקולי עלות מול תועלת ויעדיפו לשלם קנס ולהמשיך בהפרת החוק וביצירת אחיזת עיניים המתעתעת בציבור הצופים? מדובר בהפרה בוטה במיוחד משום שמכירת אייטמים בתכניות במסווה של תוכן ענייני , כפי שנמסר מהרשות השניה, אינה חוקית בשום מקום בעולם,  ואף לא במדינות אשר מתירות תוכן שיווקי במתכונת מסוימת. זאת, משום שמדובר בהטעייה של הצופים העלולים להאמין כי הם שומעים חוות דעת מקצועית ונקיה משיקולים זרים, בה בעת שמדובר בעצם בפרסומת. ברשות השניה מצביעים על כך שתופעה זו אף מפלה  במתן הזדמנות להופיע בפני הציבור בין מי שידו משגת לשלם עבור ההופעה בטלוויזיה למי שאינו יכול. "ציבור הצופים בתוכניות לא יכול לדעת כי התוכן בו הוא צופה בטלוויזיה נרכש בכסף ולפיכך אמינותו ומהימנותו של המידע מוטלת בספק".
בדיקת החריגות היא נרחבת ומעוררת חשד לשיטתיות בהפעלת מניפולציה המיועדת להגדיל את ההכנסות מפרסום: מהרשות השניה נמסר כי ייבדקו חשדות למכירת אייטמים בתכניות הבאות: קשת- התוכניות "יופי של יום", "תהיו בריאים" ו"תכנית הבראה". ערוץ 10 – התוכניות "איזה יופי עם נעמה", "משפחה 10", "המקצוענים עם שירה פליקס", ו"בריאות 10" . רשת- התכניות "לחיות טוב", "סוד החיים הטובים", "שאלה משפטית", ו"החיים ע"פ אודטה".

 הבדיקה תיערך בראשות  אילת מצגר, סמנכ"ל טלוויזיה ברשות השניה, לאחר שנעשתה פניה של הרשות לזכיינים בנוגע לתוכניות אלו.

מנכ"ל הרשות, מנשה סמירה, הודיע לזכייניות הערוצים 2 ו – 10 שיוזמנו לשימוע בו יידרשו להציג את עמדתם ולהסביר את הנתונים והממצאים שאספה הרשות בנושא, הכוללים בין היתר, נתונים ומסמכים, הנוגעים להסכמי ההתקשרות של הפקת התכניות האמורות ותקציבי ההפקה שלהן, חוזי התקשרות להפקת התכניות, חוזים נוספים שבין הזכיין לבין חברת ההפקה לגבי שידור/פרסום באתרי האינטרנט, תקציבי ההפקה של כל תכנית, דו"ח עלויות הפקת התוכניות ששודרו כולל הנהלת חשבונות, ועוד.

סמירה אמר כי "בכוונת הרשות לטפל ביסודיות בתכניות ובמקרים של מכירת אייטמים בתכניות על מנת להילחם בתופעה ולמגר אותה. במסגרת זו הרשות אף תשקול להוריד תכנית מהאוויר, זאת בנוסף לסנקציות שיינקטו בהתאם לסמכותה. כמו כן הנושא יובא לדיון נרחב במועצת הרשות השנייה לאחר השימוע." 

הרשות השנייה מדגישה כי תופעה זו הינה פסולה ועומדת בניגוד לחוק הרשות השנייה ולכלליה. החוק מתיר שידור פרסומות רק במסגרת זמן הפרסום הנמכר במקבצי פרסומות, למעט במקרים של הענקת פרסים בתכניות, וגם זאת בהתאם לכללים הקובעים את מגבלות העניין.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן