Skip to content

הפגין בשיח ג'ראח ושוהה כבר 4 ימים במעצר

המפגין נעצר בהפגנה חוקית והתנגד פסיבית למעצר. המשטרה טענה כי פצע שוטר באמצעות שלט שהיה בידיו, אך לא הציגה עדויות והוכחות לכך. הושלכתי לתא בידוד עם תחתונים לגופי, סיפר המפגין לשופט השלום, "הותקפתי על ידי סוהר שהטיח אותי לרצפה ובעט בי מאחר וסירבתי לעבור בדיקת קורונה".
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מעצרו של פעיל זכויות אדם, גיל המרשלג שנעצר ביום שישי האחרון, הוארך עד מחר יום שלישי, אז יובא שוב לפני שופט בית משפט השלום בירושלים שידון בסירובו של המרשלג להשתחרר בתנאים. המרשלג שעצור מזה ארבעה ימים נעצר על ידי שוטרי מחוז ירושלים בהפגנת יום שישי בשיח ג'ראח בירושלים. לטענת המשטרה הוא נעצר לאחר שהניף שלט שטיבו לא ברור בעת ההפגנה היות וסירב לפנות את הרחוב להוראת השוטרים. מפרוטוקול בית המשפט עולה כי המשטרה טענה בפני שופט בית המשפט גד ארנברג כי המרשלג נעצר לאחר שסירב לפנות את הכביש, הניף שלט, פגע בשוטר ופצע אותו התנגד פסיבית למעצר ולאחר שסירב לחתום על מעצר בית ולהתייצב לדיון בראשון, נעצר.
עוד טענה המשטרה כי במהלך חקירתו בתחנה הוא שמר על זכת השתיקה ולחלק מהשאלות ענה בעדות כבושה (עדות כבושה הוא מונח משפטי המתאר מצב בו אדם "כבש בליבו" עדות, לא חשף אותה בפני החוקרים בשלבים המוקדמים של החקירה, ורק בשלב מאוחר יותר בחר לגלות אותה). במהלך דיון שנערך ביום ראשון שאל עורך דינו, נאסר עודה מטעם ארגון קז"א (קרן למגיני זכויות אדם), את נציג המשטרה: "האם ההפגנה הייתה לא חוקית?", החוקר הגיב כי אין לו מידע כזה. "הוא החזיק בידיו שלט?", שאל הסנגור, ""לא מפורט בדו"ח (המשטרה) איזה שלט", השיב החוק. נציג המשטרה גם לא ידע להסביר איך נפצע אותו שוטר מהשלט ולא יכול היה להציג דו"ח רפואי כי שור כלשהו אכן נפגע ונפצע מהשלטת שלכאורה היה בידי המפגין. עוד טענה המשטרה כי מעבר לכך שגיל התנגד פסיבית למעצר הוא בעט בהמשך בשני שוטרים. יש עדות של השוטרים? נשאל השוטר וזה השיב כי אין. "למה לא גבו עדויות מהשוטרים", שאל הסנגור, "אין לי תשובה כרגע", הגיב התובע המשטרתי רס"מ חסן שרפל. הוא גם הוסיף כי אין בידי המשטרה צילום תקיפת השוטרים או מסמכים רפואיים של השוטר שנפצע. עוד נמסר לבית המשפט כי השוטרים גם לא הפעילו את מצלמות הגוף שיכולות היו לתעד את האירוע כולו. "מדובר במקרה קלאסי של סמכות לא ראוי של המשטרה" סיכם עורך הדין נאסר את הבקשה לשחרר את המרשלג והסביר: "זה מקרה קלאסי של דיכוי משתתפי ההפגנה בגלל דעות פוליטיות, הייתי רוצה לראות את השלט שלטענת המשטרה החזיק המפגין, יכול להיות שהסיסמה שכתובה על השלט הביאה את השוטר לערוך את המעצר או העיכוב".
עורך הדין הוסיף וטען בבית המשפט כי למעשה  היות ולא הייתה הפגנה לא חוקית, או נתנה הוראה לפזר את ההפגנה, "לא הייתה עילה לבקש את עיכובו או מעצרו של גיל".

גיל המרשלג בעת הדיון בהאכת מעצרו במוצאי שבת (צילום: שי קנדלר)
גיל המרשלג בעת מחאת בלפור (צילום ארכיון רפי מיכאלי)

גיל סיפר לשופט ארנבג כי במרפאת בית המעצר במגרש הרוסים הוא הותקף על ידי סוהר שירות בתי הסהר בנוכלות רופא בית המעצר וסוהר נוסף. "הוא בעט לי בראש ובגוף, הטיח אותי ברצפה מספר פעמים, הוא ניסה לכפות עלי בדיקת קורונה ואני לא הסכמתי, לכן עשה מה שעשה". לאחר מכן, סיפר המרשלג לשופט," הוא העביר אותי לתא בידוד עם תחתונים עד שהגעתי לבית המשפט".
שופט השלום החליט במוצאי השבת להורות על שחרור של גיל בתנאי שיחתום שלמשך 10 ימים יתרחק למרחק 200 מטר משיח ג'ראח, יחתום על ערבות עצמית בך 2000 ₪  ויביא ערבות צד נוסף שיחתום על ערבות זו. אלא שהמרשלג סירב ועל כן הובא שוב להארכת מעצר אתמול ושוב סירב לתנאי השחרור ולכן הוחזר למעצר והבא היום בפני השופט ולאחר שסירב שוב להשתחרר בתנאים הללו הוארך מעצרו עד מחר. בכל הנוגע לתקיפתו בידי סוהר שבעט בו, הורה השופט להעביר את התלונה ליאח"ס (יחידה ארצית לחקירות סוהרים).
שופט השלום אף הורה להביא לעצור כוס שתיה מאחר והוא טען כי איננו יכול לשתות מאחר ושרות בתי הסהר מנעו מפרקליטו או חברים למסור לו בקבוק שתייה. יצוין כי זו איננה הפעם הראשונה שהמרשלג נעצר בידי מחוז ירושלים. בעת הפגנות בלפור הוא נעצר יחד עם אמיר השכל ושוחרר ללא תנאים.

תגובות:

ממשטרת ישראל נמסר: "בניגוד לנטען, החשוד הוא זה שגרם לפציעה בכף ידו של שוטר. במהלך מחאה שהתקיימה בשכונת שייח ג'ראח, ביקשו השוטרים לעכב את החשוד בגין הפרעה לשוטר והתנהגות העלולה לסכן את שלום הציבורי, לאחר שסירב לעיכוב נעצר והועבר לחקירה, בסיומה סירב לתנאי שחרור שבסמכותו של קצין משטרה. החשוד הובא בפני בימ"ש בעניין אך סירב גם לתנאיו ועל כן נותר במעצר".
משירות בתי הסוהר נמסר: תלונות העצור לא הושמעו בפני פיקוד בית המעצר טרם נטענו בבית המשפט. מטבע הדברים, מרגע שהופנו טענותיו לחקירת יחא"ס הן תיבדקנה ועל כן לא נוכל להתייחס על מנת למנוע חשד לשיבוש."

 

1 Comment

  1. בוני רנן
    19 באפריל 2022 @ 13:16

    גיל הוא לוחם אמיץ ביותר נגד הכיבוש- אין ספק שלא נעים למערכת שאדם מציג את האמת מול הפנים בלי פחד..
    עצוב שהמשטרה בוחרת שוב ושוב לפגוע באזרחים במקום להגן עליהם .. אם העמדות שלהם לא פופולריות..

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן