Skip to content

פרשת הילדה שנאנסה בנהרייה: אב שסירב להשלים קבלת אחד החשודים במעשה לכיתת בתו, נעצר

בלעדי למגפון - התנהלות מוזרה בלשון המעטה של מערכת החינוך במועצה הצפונית. אחד מהנערים החשודים באונס הקבוצתי הוצנח לבית ספר אחר. לילדים ולהוריהם לא ספרו מיהו התלמיד החדש ומדוע הגיע. ילדי הכיתה ביררו וגילו כי מדובר באחד מהחשודים באונס. להרגעת הסערה שפרצה בקרב ההורים, הוציאה מנהלת בית הספר מכתב בו נכתב כי למיטב ידיעתה התיק […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פרשת אונס התלמידה בת ה-13 בבית הספר הממלכתי בנהריה מסרבת לגווע ומעוררת הדים. אתמול (חמישי) נעצר הורה לתלמידת בית ספר במועצה אזורית מטה אשר בשל התנגדותו העזה לכך שאחד מהחשודים בביצוע האונס הועבר מבית ספרו בעיר, לבית הספר השייך למועצה.
ההורה ורעייתו זעמו על כך שהנער "הוצנח", לכיתת הלימוד של בתו ללא הסברים וללא ידיעת התלמידים או ההורים על פשר ההצבה של התמיד בכיתה זו. "הגיע ילד חדש", מספר ההורה, "אנו כהורים לא ידענו דבר, אבל הילדים ב כיתתו, כמו ילדים, החלו לברר מי זה, ולמה הגיע מנהריה ובמהירות התבהר בפניהם הסיפור", זה גרם לתופעות לוואי. בתי נתקפה לפתע בהתקפי חרדה קשים. סירבה ללכת לשירותים בלי לווית ילדה אחרת וחשה חרדה כל עוד שהתה בכיתת הלימוד".
ההורה פנה אל מנהלת בית הספר ואל הורים נוספים ותהה מדוע אין הליך מוסדר בו ייודעו ההורים, כמו גם התלמידים על התלמיד החדש שמחל ללמוד בבית הספר. בעקבות דברים אלו, הוציאה מנהלת בית הספר מכתב להורים בו הסבירה: כי "בשנת הלימודים הנוכחית נקלט לבית ספרנו תלמיד לשכבה ח' אשר שמו נקשר לאירוע הנמצא בחקירת משטרת נהריה", הפעולה החינוכית שנעשתה ע"י משרד החינוך בעקבות מקרה זה, הייתה הפרדתה בין התלמידים והם נשלחו לבתי ספר שונים". "האירוע נמצא תחת צו איסור פרסום. ככל הידוע לנו, לא יוגש כלפי התלמיד הלומד אצלנו  כתב אישום והתיק ייסגר בקרוב", ציינה המנהלת במכתבה להורים.

התיק לא נסגר ולא הגיע לפרקליטות

בדיקת מגפון העלתה דברים הפוכים לדברי המנהלת. עורכת דינה של הנערה הנאנסת סנדי פרנץ אמרה למגפון כי למיטב ידיעתה ועל פי בדיקה שהיא ערכה בשבוע שעבר בתחנת נהריה התיק עדיין בחקירה במשטרה, לא הועבר ולא יצאה שום המלצה לסגרו. מפרקליטות מחוז חיפה והצפון נמסר למגפון כי לפרקליטות לא הגיע שום תיק חקירה (בעניין האונס הקבוצתי לכאורה א.מ) עם או בלי המלצות משטרה ומשם כך התיק לא נסגר ולא עומד להיסגר. "המשטרה מעבירה תיק חקירה", נמסר מהפרקליטות, ואנו היחידים שרשאים להחליט על סגירת תיק כזה או אחר ומכיוון שתיק החקירה הזה לא הגיע לפרקליטות, איננו יכולים לקבל שום החלטה, באם לסגור או להגיש כתב אישום". עו"ד פרנץ: "התיק לא נסגר ולא עומד להיסגר". "אנו מבקשים להזכיר כי לכל ילד עומדת זכות החפות",  כתבה המנהלת בפנייתה להורים, "ולכן נבקש שלא למהר ולחרוץ את דינו של התלמיד". המנהלת הוסיפה ובקשה מההורים: "אנו זקוקים לעזרתכם להפסיק את חרושת השמועות בקרב הילדים אשר איננה מבוססת על עובדות".
"זה לא נסבל", אמר א.צ הורה לבת שנתקפה בהתקפי חרדה. "אני לא בא לשפוט את הילד הזה, אבל להציב אותו לפתע בכיתה מבלי ליידע ולהסביר הייתה פעולה לא נכונה של בית הספר בפרט ומשרד החינוך בכלל, למה הם ציפו, היה ברור שהילדים יסתקרנו לגבי התלמיד החדש, ישאלו שאלות, יבררו עם חברים אם הם מכירים אותו ובמהירות ייודע להם מי התלמיד ומה מיוחס לו, וזה עורר מהומת אלוהים, אני נדהמתי כשבתי רצה לשירותים וצלצלה אלי מבוהלת כולה כשהיא בהתקף חרדה".
"חמור מאוד שמנהלת בית ספר מפחיתה מחומרת המעשים הנוראיים שבוצעו לכאורה בקטינה, ובכך למעשה גורמת לנערות נפגעות להבין שאין טעם להתלונן ולנערים עם פוטנציאל לפגוע להבין שזה מותר בחסות החוק" אמרה עורכת הדין פרנץ.

מכתב המנהלת להורים – על פי מה שידוע לנו התיק עומד להיסגר

א.צ ורעייתו החליטו לפנות למנהלת אגף החינוך במטה אשר, שלומית אלעד, האחרונה זמנה אותם לשיחה שנערכה אתמול במשרדי אגף החינוך במועצה. בני הזוג נטלו חופש מעבודתם והגיעו לפגישה, אך זו התפוצצה מהר. "הרגשנו שיושבת מולנו אישה שמזלזלת בדברינו, בטענותינו, במילים אחרות: לא סופרת אותנו" ספרו בני הזוג, "קמנו ועזבנו בטריקת דלת". מנהלת אגף החינוך התלוננה במשטרת נהריה כשלטענת המשטרה היא חשה לכאורה מאוימת בשל מילים שאמר לה האב בעת שעזב את משרדה: "אם אני לא אשן בלילות (בגלל הבת א.מ), גם את לא תשני", כך לפחות הטיח חוקר המשטרה באב שזומן לחקירה כשבתומה נמסר לו שהוא עצור. "אנו משוכנעים שהתלונה והמעצר נועדו לכך שלא נשתתף בישיבת הורים מיוחדת שערכו הנהלת בית הספר, אגף החינוך והמפקח על החינות במשרד החינוך", אומרים בני הזוג. ואכן, הישיבה עם כלל ההורים זומנה לאתמול ב 18:00 כשבשעות אלו האב היה עצור בתחנת המשטרה. "האם הוא (האב) מעוכב או עצור?", פנה מגפון בשאלה לדוברת מחוז אשר במשטרת ישראל ונענה כי הוא עצור ולא מעוכב.
"בצהריים הגיע אלינו שוטר הביתה", סיפרה האם, "בתי הייתה בבית והשוטר שאל אותה בקול רם 'איפה אבא?', היא נבהלה וענתה שהוא בעבודה, השוטר צלצל אלינו ודרש שנגיע מיד לחקירה בתחנת נהריה", ההמשך היה שהאב נחקר, הואשם באיומים ונעצר, לא לפני שנשאל אם הוא מבקש למנות לעצמו פרקליט או לפנות לסנגוריה הציבורית. בסנגוריה הציבורית קבלו את הפנייה ומינו עורך דין לטיפול בתיק. אלא שזה לא הגיע לבית המשפט והיום באחת וחצי לפנות בוקר הוחלט לשחררו עם צו הרחקה ל 15 יום מבית הספר וכי הוא מתחייב שלא ליצור קשר עם מנהלת בית הספר ומנהלת אגף החינוך המועצה ולא להטרידן. כמו גם רעייתו של האב ששוחררה קודם לכן מהתחנה עם החייבות שלא להגיע לטווח או לקרבת בית הספר למשך 15 יום וחתמה לשם כך גם על ערבות אישית.

תחנת נהרייה – עדיין חוקרים את הפרשה? (צילום: משטרת ישראל)

"אתה צריך לבין כי אנו במערכת החינוך אמונים למצוא פתרונות לנערים כאלו", הגיבה ד"ר אורנה שמחון, מנהל אזור צפון במשרד החינוך, "אתה צריך להבין כי אנו אמונים על חינוך ואנו לא בית משפט, לא ייתכן שנפקיר ילדים בגלל עבירות לכאורה שבצעו, נדרש להם פתרון והפתרון שנמצא היה להוציא את הילד מכיתתו ולהעבירו לבית ספר אחר".
"השתתפתי בישיבה שנערכה אמש עם המפקח", סיפרה למגפון אחת האימהות, "ויצאתי מאוד מרוצה. אני מאמינה למערכת החינוך שעושה ותעשה הכל לשמור על ילדינו בבית הספר ובכיתה".

מנהלת אזור צפון במשרד החינוך: ד"ר אורנה שמחון (צילום: משרד החינוך)

מדובר במקרה ילדה בת 13 שהתלוננה בתחילת חודש אפריל השנה על אונס קבוצתי של חמישה ילדים בני 13-15, חלקם בני כיתתה, ולתדהמתה גילתה כי המשטרה לא רק ששחררה אותם ממעצר בית, אלא שהם אף חזרו לבית הספר בו היא לומדת, חלקם אף לאותה כיתה יחד עמה.
תחילת הפרשה בחודש מרץ השנה כשעל פי החשד הנערה נסחטה בידי תלמיד בכיתה המקבילה שאיים כי יפרסם תיעוד שלה עמו במצב אינטימי. לאחר מכן, סיפרה הנערה, כי  בפארק לא רחוק מביתה, ביצעו בה חמשת החשודים עבירות מין חמורות, בהן אונס קבוצתי. שלושה מתוך חמשת החשודים לומדים עם הנערה בכיתה, ונער נוסף שהשתתף איתם לומד בבית ספר אחר.
הילדה, כאמור, הגיעה לראשונה לבית הספר לאחר חופשת הפסח, עקב בדיקות אותן נאלצה לעבור במחלקה מיוחדת של אחד המרכזים הרפואיים הגדולים בצפון, בעקבות מצבה הנפשי הירוד, וגילתה כי הנערים החשודים בתקיפה חזרו כבר ביום ראשון לבית הספר.
אימה של הילדה החליטה לצאת למאבק ציבורי בדרישה להרחיק את החשודים מבית הספר, ובפוסט שפורסם והופץ ברשתות החברתיות ב-26.4.22 קראה האם לתמוך בדרישתה להרחיק את הנערים הפוגעים מבית הספר. תושבי נהריה נענו לקריאה ושיתפו את הפוסט בפייסבוק, להפגנה ההיא הגיעו כ- 300 מתושבי נהריה על מנת להביע את תמיכתם בנפגעת. בפוסט שהעלה לאחר הפגנה ראש עיריית נהריה רונן מרלי הוא כתב בין השאר: "כאבא לילדים, בדיוק כמוכם, ליבי סוער. נחשפתם בימים האחרונים לשיח תקשורתי אודות אירוע שאירע במהלך חופשת חג הפורים שנמצא בימים אלה תחת בדיקה משטרתית….אנו סומכים על המשטרה כי תעשה את עבודתה למיצוי הבדיקה ועל משרד החינוך כי יבצע את ההנחיות במסגרת החינוכית כחוק לטובת כלל המעורבים וקהילת העיר נהריה".

עורכת הדין סנדי פרנץ: מקומם השקרים שמספרים להורי הילדים (צילום באדיבות המצולמת)


הפוסט שהעלה ראש עיריית נהריה – רונן מרלי

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה בעת שהפרשה התפוצצה כי "עם קבלת התלונה במשטרה נפתחה חקירה במסגרתה בוצעו ויבוצעו כל פעולות החקירה הנדרשות, ביסודיות וברגישות הנדרשת. מטבע הדברים ומטעמי צנעת הפרט, ובפרט ככל שמדובר בקטינים, לא נפרט אודות חקירות מתנהלות או בנוגע לכל הפעולות ומהלכי החקירה שבוצעו, חלקם במעורבות גורמי רווחה המלווים את ההליך, הכל במטרה להגיע לחקר האמת. עוד נציין כי עפ״י חוק לא ניתן לחשוף את פרטי המעורבים עקב היותם קטינים".
ממשרד החינוך נמסר אז: "מחוז הצפון ובית הספר שמים לנגד עיניהם בראש ובראשונה את טובת התלמידה, ומרגע קבלת המידע אודות האירוע הם נקטו בכל המהלכים הנדרשים ליצור בעבורה מענים רגשיים ופעולות שיבטיחו את המוגנות שלה. בתוך כך, התלמידה ומשפחתה מלווים על ידי יועצים חינוכיים, פסיכולוגים ועובדים סוציאליים. מנהלת המחוז שוחחה עם האם ועומדת עמה בקשר. לצד אלה, יצרו המחוז ובית הספר הפרדה בין התלמידה לתלמידים".

הפגנת תושבים והורים לאחר פרסום הפרשה (צילום מהרשתות החברתיות לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

עורכת הדין סנדי פרנץ: פשוט מקומם השקרים שמספרים להורים באסיפה ובמכתב

כאמור, בינתיים סערת הרוחות לא נרגעת, אם הילדה והורי התלמידים בנהריה ממתינים להחלטת המשטרה ולהחלטת הפרקליטות שתגיע מן הסתם לאחר סיום החקירה ולאחר שהתיק יגיע לידיה.
אבל בבית הספר במטה אשר ככל הנראה 'יודעים'  כנראה טוב יותר וחושבים שהתיק אמור להיסגר באותה פרקליטות שאיננה יודעת על איזה תיק מדובר כי זה לא הגיע לידיה מהמשטרה. אב שבתו לקתה בחרדה נעצר ושוחרר בתנאים מגבילים ועורכת הדין של הילדה סנדי פרנץ מדגישה לאחר קריאת מכתב מנהלת בית הספר ש"זה פשוט מקומם השקרים שמספרים להורים באסיפה ובמכתב". סוף דבר, או תחילת פרשה – בשיחה  שנערכה עם האב היום (שישי) סיפר האב למגפון כי  "אמש בזמן שנחקרתי רמז לי החוקר שכנראה ולא היה ממש אונס."

 

 

 

 

1 Comment

  1. במבי
    18 בספטמבר 2022 @ 10:32

    בושה וחרפה . מטאטים כל מה שאפשר אם היא היתה בת של בכיר בממשלה או במשטרה
    זה היה מקבל טיפול אחר לגמרי .
    מזל שהילדים שלי כבר לא במשרד החינוך ..
    מעניין אם זה היה קורה לבת של אחד המורים או המנהלת .
    והשוטר / חוקר שאמר שלא היה אונס . נראה שזה יקרה במשפחה שלך מה תעשה .
    אני הייתי מרימה את הבית ספר . ילדים כאלה צריכים לקבל יחס מתאים שיהיו במעצר בית מלא . עד העונש תתביישו לכם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן