Skip to content

קרואטיה בישראל: התזמורת הפילהרמונית של זגרב בקונצרט חד-פעמי בירושלים

אירוע הידידות המוזיקלי בין המדינות יכלול גם את ההימנונים של קרואטיה וישראל, שיר עם קרואטי : האהבה אינה למכירה , ואת היצירה הורה מתוך הפואמה הסימפונית "עמק" אופוס 45 של המלחין הישראלי מרק לברי. הקונצרט בניצוח המנהל המוסיקלי והמנצח דוד רונץ עם זמרת הסופראן מריה וידוויץ' יתקיים ביום שני ה- 7 בנובמבר בשעה 20:00 בתיאטרון […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

התזמורת הפילהרמונית של זגרב, התזמורה הבכירה בקרואטיה מגיעה לביקור בישראל, עם תכנית מיוחדת ומגוונת. ביקור התזמורת מתקיים בתמיכת ממשלת קרואטיה. בין שלל היצירות שתנגן התזמורת, הסימפוניה ברה מינור מאת המלחין הצרפתי סזאר פרנק.

המנהל המוסיקלי והמנצח דויד רונץ. צילום יח"צ.

חלקו הראשון של הקונצרט יוקדש ליצירה ישראלית הורה מתוך הפואמה הסימפונית "עמק" מאת מרק לברי. ומבחר יצירות מאת מלחינים ומלחינות קרואטיים. יצירות לתזמורת ולזמרת סופראן ותזמורת. בהן יצירה של המלחין איבו יוסיפוביץ', אחד המלחינים הבולטים בקראוטיה שכיהן מספר שנים כנשיא המדינה.

אודות התזמורת הפילהרמונית של זגרב

התזמורת הפילהרמונית של זגרב, פועלת כבר 150 שנה ומביאה מוסיקה משובחת לבירה זגרב ולכל רחבי קרואטיה. שורה ארוכה של מנצחים בעלי שם עולמי נצחו על התזמורת במהלך השנים בהם: לאופולד סטוקובסקי, סטרוניסקי, פנדרצקי, סר מלקולם סרג'נט, לורין מאזל, ולרי גרגייב ועוד. גם טובי הסולנים הופיעו עם התזמורת בהם הכנר יהודי מנוחין, הצ'לן רוסטרופוביץ, איבו פוגרוליץ', הזמרת מונסרה קבייה, שלמה מינץ ומישה מאייסקי. התזמורת הופיעה במרבית הארצות האירופאיות וכן גם בארצות הברית, ברוסיה, יפן, סין ודרום אמריקה. התזמורת נטלה חלק באירוע השנה החדשה בזלצבורג והופיעה בקונצרט הבוקר ארבע שנים ברציפות. התזמורת מקיימת תוכניות מיוחדות לילדים ולבני נוער. לתזמורת הקלטות רבות שיצאו בחברות קרואטיות וגם בחברות בינלאומיות בין היתר בוירג'ין ודויטשה גרמופון.

בשנים 2017 ו 2018 זכתה הפילהרמונית של זגרב לאות הוקרה מיוחד מעיריית זגרב על תרומתה המיוחדת לתרבות בעיר ובארץ.

ניהול מוסיקלי ומנצח ראשי – דוד רונץ Dawid Runtz

מאסטרו דוד רונץ החל את עבדותו עם הפילהרמונית של זגרב  בשנת 2021 ומונה לשלוש שנים. בנוסף הוא המנצח הראשי של בית האופרה המלכותי של פולין משנת 2017. ידוע בעולם בזכות הטכניקה האלגנטית שלו, הדיוק והרגישות. המנצח שבסיסו בורשה החל את דרכו לאחר שסיים את לימודיו באוניברסיטת פרידריק שופן בעירו. כבר ב-2016 ניצח על הפילהרמונית של ורשה. הוא מבוקש מאד על ידי תזמורות רבות בפולין. הוא עובד גם בעולם הקולנוע כשניצח על מוזיקה שנכתבה על ידי המלחין הפולני הידוע זבגנייב פרייזנר למספר סרטים.

ב-2018  זכה בפרס חביב הקהל בתחרות ניצוח שהתקיימה בהונג קונג, וכן זכה במספר רב של פרסים בתחרויות ניצוח בארצו. מכהן כמרצה באוניברסיטת פרדירק שופן בורשה, ולאחרונה הוענק לו תואר דוקטור במוסיקה וניצוח.

זמרת הסופראן מריה ודוויץ' Marija Vidovic

החלה את לימודיה באקדמיה בוראשדין, קרואטיה, וסיימה לימודי תואר שני בוינה ובשטוטגרט, הופיעה על הבמות הבולטות בעולם ובפסטיבלים יוקרתיים בארצות הברית ובדרום אמריקה.

זמרת הסופרן מריה ודוויץ'. צילום יח"צ.

קולה הוא שילוב של אלנגטיות עם אינטלגנציה רבה.  היא גילמה את התפקידים הבולטים ברפטואר האופראי, והחלה לעסוק בהוראת שירה במוסדות שונים. מופיעה ברסיטלים וקונצרטים ושרה מוסיקה של מבחר יוצרים קרואטיים. בשנת 2021 הופיעה לראשונה עם התזמורת הפילהרמונית של זגרב, ומאז הופיעה איתם כזמרת אורחת מספר פעמים.

על היצירות בתכנית

בחלקו הראשון של הקונצרט לאחר נגינת שני ההמנונים ינוגנו מגוון יצירות. ביניהן: מרק לברי – "הורה" מתוך הפואמה הסימפונית "עמק" אופוס 45. שיר עם קרואטי בעיבוד אלכס פשקוב, אהבה היא לא למכירה. איבו יוסיפוביץ' סמבה דה קאמרה, לתזמורת.

יוסיפוביץ', אחד המלחינים הידועים בקרואטיה ומומחה למשפטים, כיהן גם כנשיא המדינה, פרופסור למוסיקה ומרצה למשפטים באוניברסיטת זגרב. מכהן כמזכיר איגוד המלחינים הקרואטיים. יצר מספר גדול של יצירות מוסיקליות. על המוסיקה שלו נכתב שהיא עשירה ביופי ושמחה.

ביצירה שתנגן התזמורת, סמבה דה קאמרה באים לידי ביטוי הדברים הללו. זו יצירה קיצבית שנכתבה בשנת 1985 וזכתה בפרסים רבים וביצועים רבים. יצירה המשלבת אלמנטיים מחוליים.

שני שירים בקונצרט הם יצירות של דורה פיאסביץ'.מטמורפוסיס לזמרת ולתזמורת (נכתב במקור לזמרת אלט) אופוס 37

ושיר אהבה לזמרת ותזמורת (נכתב במקור לזמרת אלט) אופוס 39

דורה פאיסביץ, אחת המלחינות הבולטות במוסיקה הקרואטית, שאחד מחידושיה שאת "הליד" (השיר), לא מלוה פסנתר בלבד אלה תזמורת מלאה.

פיאסביץ' נולדה ב 1885 ונפטרה בגיל צעיר 38 בלבד. בשנותיה הקצרות הלחינה שירים רבים. את מטמופרוסיס הלחינה למילותיו של הסופר האוסטרי קרל קראוס. שכתב את השיר ב 1915 לאחר ארבע שנים של מחסום כתיבה. הוא נכתב כתגובה למערכת יחסיו עם ברונית צ'כית שהיתה חברה של דורה פיאסביץ'. היא כתבה אותו כדי שיושמע בחתונתה של אותה הברונית אבל לרוזן איטלקי. אך החתונה לא התקיימה ומן הסתם השיר לא הושמע. ביצוע הבכורה של השיר לזמרת ותזמורת התקיים ב 1917 בזגרב.

בעקובת החברות עם הברונית הצ'כית, פגשה פיאסביץ, את המשורר הגרמני ריינר מריה ריקלה, מתאהבת בשירתו ומלחינה את "שיר אהבה" פרי עטו, תוך שהיא יוצרת לחן לירי והרמוני.

לינק  לשירה  של דורה פאיסביץ':

https://www.youtube.com/watch?v=tH_jORxyhOM

איבאן פל. זריץ'- האריה ורציטטיב  של ילנה מן האופרה ניקואלי זוביץ' זרינסקי

זו האופרה האהובה ביותר שנכתבה על ידי מלחין קרואטי, איבאן פל. זריץ', נולד ב 1832 ונפטר ב 1914. היה מלחין מנצח ומורה. בית האופרה של העיר רייקה, בה נולד, נושא את שמו. הוא הגיע לזגרב לנהל את האופרה המקומית בשנת 1870 וכתב את האופרה שהפכה לפופלרית ביותר . האריה היא האריה של ילנה בתו של גיבור האופרה, הנציב ההונגרי שנלחם בטורקים.

התזמורת הסימפונית של זגרב. צילום יח"צ

במרכז חלקו השני של הקונצרט, תנגן התזמורת את הסימפוניה מרה מינור מאת המלחין סזאר פרנק César Franck. זו יצירה תזמורתית הנחשבת למפורסמת מבין יצירותיו של המלחין, הוא השלים את כתיבתה לאחר שנתיים של עבודה והיא נוגנה בהשמעת בכורה בפריז בשנת 1888.

היצירה מורכבת משלושה פרקים: לנטו – אלגרו מה נון טרופו  (Lento; Allegro ma non troppo)מתבסס על נושא המופיע בפתיחה ומופיע לאורך כל היצירה. אלגרטו Allegretto – מפורסם ביותר במנגינה שמנגנת הקרן האנגלית בליווי הנבל וכלי המיתר. אלגרו נון טרופו  (Allegro non troppo)המתחיל במנגינה מז'ורית ושמחה.

תוכנית הקונצרט

ההימנונים של קרואטיה וישראל, שיר עם קרואטי : האהבה אינה למכירה , עיבוד אלגס פשקוב. מרק לברי , הורה מתוך הפואמה הסימפנית "עמק" אופוס 45. איבו יוסיפוביץ '– סמבה דה קאמרה. דורה פיאסביץ' – שני שירים: מטמורפוסיס אופוס 37 ו שיר אהבה אופוס 39. איבאן פל. זריץ' – האריה של ילנה מן האופרה ניקולאי זוסיץ זרינסקי. סזאר פרנק  סימפוניה ברה מינור.

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן