Skip to content

ח"כ בצלאל סמוטריץ' "מערכת המשפט זקוקה לריסטארט"

לדברי סמוטריץ' אמון הציבור במערכת המשפט נמצא בשפל חסר תקדים. מערכת המשפט לדבריו זקוקה לרפורמה מקיפה, בין דרישותיו פיצול משרת היוהמ"ש, פיסקת התגברות, ה"חוק הצרפתי" ביטול "עילת הסבירות". חה"כ סמוטריץ' הבהיר כי שינוי החוק לא יחול על נתניהו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חה"כ בצלאל סמוטריץ' ראש מפלגת הציונות הדתית הציג היום (יום ג')  יחד עם ח"כ שמחה רוטמן חבר הועדה למינוי שופטים תכנית מפורטת  הנחוצה לדבריהם לתיקון מערכת המשפט ולחיזוק הדמוקרטיה בישראל   את התוכנית תחת הכותרת "עושים RESTART למערכת המשפט" אותה הם מקווים להוביל במידה ותקום ממשלת ימין לאחר הבחירות. ח"כ בצלאל סמוטריץ' הבהיר כי שינוי החוק לא יחול על נתניהו.

חה"כ סמוטריץ' ורוטמן מציגים את תוכנית "חוק וסדר" (צילום דן בר דוב)
חה"כ סמוטריץ' ורוטמן מציגים את תוכנית "חוק וסדר" (צילום דן בר דוב)

בפתח דבריו אמר סמוטריץ' כי הוא מציג "תוכנית שתבצע 'ריסטארט' במערכת המשפט הישראלית  גם לאור אמון הציבור במערכת המשפט הנמצא בשפל חסר תקדים".

התוכנית בת ארבעה פרקים, הפרק הראשון עוסק בפרקליטות המדינה והייעוץ המשפטי לממשלה שם לדבריהם נדרשת רפורמה ובניה מחדש. את תפקיד היועץ המשפטי לממשלה מציע סמוטריץ' לפצל לשלושה תפקידים: היוהמ"ש, התובע הכללי  ומייצג המדינה בערכאות. רוטמן הוסיף שיש להקים גוף שיפקח על הפרקליטות, לא יהיה כפוף לאיש ויוכל גם להגיש כתבי אישום.

הפרק השני עוסק ביצירת איזונים נכונים בין המערכות הנבחרות למערכת המשפט, שינוי שיטת בחירת שופטים , שקיפות ומינוי בידי המערכת הפוליטית, שינוי הרכב הועדה לבחירת שופטים, ביטול שיטת הסניוריטי במינוי נשיא לעליון , הסדרת הביקורת החוקתית ופסקת ההתגברות ברוב רגיל וביטול "עילת הסבירות" על החלטות נבחרי הציבור.

סמוטריץ' " שינוי החוק לא יחול על נתניהו" (צילום דן בר דוב)
סמוטריץ' " שינוי החוק לא יחול על נתניהו" (צילום דן בר דוב)

הפרק השלישי עוסק בחיזוק עיקרון הפרדת הרשויות , ביסוס עצמאות המערכת הדמוקרטית ומניעת הצרת צעדיה על ידי מערכת המשפט – מחיקת סעיף הפרת אמונים בחוק העונשין החזרת מנגנון חסינות חברי הכנסת למה שהיה עד שנת 2006 ו"חוק צרפתי" לראשי ממשלה ושרים ,חוק שלטעמם ימנע חקירה והעמדה לדין של נבחרי ציבור בעבירות שאינן חוצות את רף החומרה והפגיעה באינטרס הציבורי

בפרק השונות דורשת התכנית את ביטול נבחרת הדירקטורים והחזרת סמכויות  המינוי לשרים הרלוונטיים, חיזוק סמכויות השרים בקביעת מדיניות החברות הממשלתיות הכפופות להם והפיכת לשכת עורכי הדין לוולונטרית

לדברי  סמוטריץ' "התוכנית הזאת היא המפתח לכל הערכים שהציונות הדתית תנסה לקדם בעתיד"

ריסטארט למערכת המשפט (צילום דן בר דוב)
ריסטארט למערכת המשפט (צילום דן בר דוב)

לדברי חה"כ רוטמן ביטול עבירת הפרת האמונים לא נועד להגן על נתניהו. הוא נועד להגן על יאיר לפיד "מחר יקום יועץ משפטי ויחליט שהעובדה שנסראללה יודע את פרטי הסכם הגז של ישראל עם לבנון לפני חברי הכנסת והציבור בישראל, היא מעשה של הפרת אמונים – הוא יכול לפתוח בחקירה ולהגיש כתב אישום. אין כל מגבלה על שיקול הדעת הזה. התכנית נועדה לאפשר לנבחרי ציבור לעשות את עבודתם, זאת מבלי לחשוש שיבוא תובע, ויחליט להגיש נגדם כתב אישום על פעולות שעשו במסגרת מילוי תפקידם, בהחלה רטרואקטיבית של נורמות משפטיות"

חה"כ בצלאל סמוטריץ' הבהיר כי שינוי החוק לא יחול על נתניהו "התיקונים האלה לא יחולו על נתניהו, נסדיר את המנגנונים המשפטיים בעניין הזה, קודם כל כי אין עניין לתת תירוץ לאף אחד לברוח מלדון על התוכנית הזאת לגופה, וכל פעם שמגיעים לנתניהו – אז היריבים הפוליטיים שלנו – במקום לתת תשובות אינטליגנטיות לציבור, מה טוב באופן המקולקל שבו עובדת המערכת שלנו נכון להיום – רצים לנתניהו. זה חייב היה לחול גם על נתניהו, כל דבר אחר הוא בעייתי מאוד כי זאת חקיקה פרסונלית, אבל רק כדי לשלול את התירוץ אנחנו נוודא שזה לא ישפיע על משפטי נתניהו".

ועוד הוסיף סמוטריץ'. "אני חושב שהמשפטים של נתניהו זו מוזיקת הרקע הטובה ביותר כדי לבצע את התיקונים האלה מכיוון שהמשפט הזה חושף בדיוק את הכשלים, העוולות והמחלות של המערכת שאותה אנחנו רוצים לתקן. נתניהו יזוכה, אבל יש לנו אינטרס שהמשפט שלו יימשך".

סמוטריץ' "משפט נתניהו הוא דווקא מוסיקת רקע מצוינת לתוכנית" (צילום דן בר דוב)
סמוטריץ' "משפט נתניהו הוא דווקא מוסיקת רקע מצוינת לתוכנית" (צילום דן בר דוב)

יו"ר מפלגת הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' התייחס גם לתקרית בכפר חב"ד, במהלכה ראש האופוזיציה בנימין נתניהו סירב לעלות לבמה יחד עם ח"כ איתמר בן גביר "זה לא היה ראוי, אני חושב שהוא צריך להתנצל על זה, זו הלבנת פנים ברבים"  עוד אמר" אני יודע שגנץ רוצה להיכנס לממשלה עם הליכוד וזו תהיה ממשלת שיתוק. אנחנו נערכים לכל תרחיש. רק אם נהיה יותר גדולים מגנץ תהיה ממשלת ימין".

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן