Skip to content

גירסה מזרחית בעיבוד מחודש ל"שחרזאדה" משלבת בין מזרח למערב

פסטיבל מוואל בלדי למוזיקה ערבית שורשית מציג את גירסת השחרזדה שלו עם התזמורת הסימפונית ירושלים ותזמורת שהאן למוזיקה פרסית, בביצוע ראשון מסוגו של היצירה הקלאסית בעיבוד חדשני המשלב בין מזרח למערב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לראשונה בארץ ובעולם, תבוצע היצירה בעיבוד חדשני המשלב בין מזרח למערב בין הרמוניות "רוסיות" מרתקות למלודיות מזרחיות ענוגות. אל התזמורת הסימפונית ירושלים בניצוחו של שמואל אלבז, תצטרף תזמורת שהאן למוזיקה פרסית בהנחייתו של איתן רפואה, הכולל כלי נגינה מזרחיים אתניים, אשר ינגן יצירות מן המזרח וכך ייווצר דו שיח בין שחרזאדה המזרחית למלחין הרוסי.

צילום: מוזיאון האיסלם

יצירתו המפורסמת של המלחין הרוסי רימסקי קורסקוב אשר הולחנה בשנת 1888, מבוססת על "סיפורי אלף לילה ולילה", מיתוס ספרותי ערבי פרסי הכולל אוסף של סיפורי עם ערביים פרסיים ממקורות שונים. סיפור המסגרת מתאר את הסולטן שאהריאר שחושב שאשתו שבגדה בו ולכן מחליט להוציאה להורג. במקומה הוא נישא כל לילה לאישה אחרת ומוציאה להורג בבוקר כנקמה. עד אשר מגיעה שחרזאדה אשר בחכמתה החלה מספרת לו סיפורים בהמשכים ומשאירה אותו במתח אלף ואחד לילות וכך מצילה את עצמה ואת שאר נשות הממלכה.

הסוויטה שחרזאדה כוללת במקור ארבעה פרקים וניתן לשמוע בהם השפעות מוסיקאליות מזרחיות כגון נגינת יוניסון וסולם החיגאז הידוע והמוכר לצד הרמוניות מערביות -רוסיות ותזמור דינמי עשיר.

שתי  מלודיות עיקריות בולטות ביצירה: האחת מייצגת את הסולטן המתבטאת ביוניסון תזמורתי והרמוניה דינמית והשנייה את שחרזאדה המוצאת את ביטויה בסולו כינור.

רעיון: אבישי ירקוני המוזיאון לאמנות האסלאם.

המופע שחרזאדה יפתח את פסטיבל "מוואל בלדי למוזיקה ערבית שורשית" בניהול האמנותי של יאיר דלל. במסגרת הפסטיבל יתקיימו המופעים: שירת נשים מהמדבר והשומרון – סופי צדקה, רחלה ושרון בן צדוק משלבות בין שירת הנשים העממית בערבית ושומרונית ובין פיוטים וטקסטים בעברית; חתונה בכפר- חנאן עתאמנה במופע ייחודי של שירי חתונה מסורתיים ועממים; קוואליה- מזמור לתודה: ירון פאר והקוואליה במופע חדש ומקורי המשלב בין מזמורי תהילים לבין שירת התפילה הסוּפית של הודו ופקיסטן; דרך השלום טריק אלסלאם – ואהב בדארנה ולהקת נאיה עם מוזיקה ערבית מהגליל והטריו רדיו בגדד במופע סוחף אל לב ליבה של המוזיקה העיראקית.

המוזיאון לאמנות האסלאם ירושלים, ג'- ו' , 13/12-17/12. מופע הפתיחה שחרזדה יתקיים ב13.12 22 באולם קראון שבתיאטרון ירושלים. כרטיסים למופעים באתר מוזיאון האיסלם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן