Skip to content

סקר בקרב הציבור הפלסטיני – גדל חלקו של הציבור שמאמין במאבק מזויין

סקר דעת קהל מעניין שנערך על ידי המרכז הפלסטיני לחקר מדיניות מעלה כי הציבור הפלסטיני מיואש מהמצב בגדה המערבית ומצפה שיורע יותר תחת הממשלה החדשה בראשות נתניהו תוך כך התמיכה בקבוצות מחבלים כמו 'גוב האריות' בג'נין, עולה. 32% מהציבור הפלסטיני תומכים ברעיון שתי מדינות לעומת -66% שמתנגדים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המרכז הפלסטיני לחקר מדיניות וסקרים פרסם היום (רביעי)  סקר דעת הקהל הפלסטיני בגדה המערבית וברצועת עזה שנערך בין התאריכים 7-10 בדצמבר 2022. התקופה שקדמה לסקר הייתה רוויה במספר התפתחויות, כגון הוצאת צו בידי הנשיא עבאס – צו להקים רשות שיפוטית עליונה בהנהגתו, והחתימה על הסכם פיוס חדש הושג בין הפלגים הפלסטינים בחסות אלג'יריה, והיו דיווחים רבים בעיתונות המצביעים על טביעת מהגרים פלסטינים מרצועת עזה בים התיכון.  כל אלו התרחשו בעת שבישראל ניצחו הליכוד ומפלגות הימין הקיצוני בבחירות, והחל משא ומתן להקמת ממשלת ימין בלעדית בראשות בנימין נתניהו. באשר ליחסי ישראל-פלסטינים, ניתנה החלטה של ​​אחת הוועדות של העצרת הכללית של האו"ם לפנות לבית הדין הבינלאומי להביע את דעתו המייעצת על הלגיטימיות של הכיבוש הישראלי, ותופעת הקבוצות החמושות. תחת כל אלו התפתחה התנגדות לכיבוש בגדה המערבית ובמיוחד בערים ג'נין ובשכם, כמו זו המכונה 'גוב האריות', שזכתה לסיקור עיתונאי נרחב, במיוחד לאור מקרי חבלה שנערכו בשמה, יחד עם קבוצות חמושות אחרות, שאירעו לאור מספר חסר תקדים של פלישות צבאיות ישראליות לאזורי ג'נין ושכם, ונפילת מספר רב של חללים פלסטינים, מאז תום האינתיפאדה השנייה.  גם משחקי גביע העולם בכדורגל בקטאר עוררו עניין רב בקרב הציבור הפלסטיני שמאמין כי תרמו להצגת הבעיה הפלסטינית בשטחים הכבושים. הסקר שפורסם מכסה את כל הנושאים הללו בנוסף לנושאים נוספים כמו המצב הכללי הן בגדה המערבית והן ברצועת עזה, תהליך השלום והחלופות העומדות לרשות הפלסטינים לאור הקיפאון הנוכחי בתהליך זה.

יחסי פלסטין-ישראל, תהליך השלום והגישה לבית הדין הבינלאומי בהאג

32% מהציבור הפלסטיני תומכים ו-66% מתנגדים לרעיון של פתרון שתי המדינות, רעיון זה הוצג לציבור מבלי למסור פרטים על פתרון זה. לפני שלושה חודשים אחוז התמיכה בפתרון זה בשאלה דומה עמד על 37%.

69% סבורים שפתרון שתי המדינות אינו מעשי יותר עקב הרחבת ההתנחלויות, אך 28% סבורים שהוא עדיין מעשי. כמו כן, 72% אומרים כי הסיכוי להקים מדינה פלסטינית עצמאית לצד ישראל בחמש השנים הקרובות קלוש או קלוש מאוד, ו-25% אומרים שהסיכוי בינוני או גבוה. לפני שלושה חודשים אמרו 64% כי פתרון שתי המדינות אינו עוד פתרון מעשי בשל הרחבת ההתנחלויות.

בייחס לנאומו האחרון של הנשיא עבאס באו"ם, בו תיאר את המציאות בשטחים הכבושים כאפליה גזעית, ואמר כי העם הפלסטיני ידרוש שוויון זכויות במדינה אחת לשני עמים, 26% אומרים כי הם תומכים בכך. ו-71% אומרים שהם מתנגדים לפתרון מדינה אחת בשוויון זכויות. לפני שלושה חודשים הגיעה התמיכה בעמדתו של עבאס ל-30%.
כשנשאלו על תמיכה ציבורית והתנגדות לאפשרויות ספציפיות לשבור את הקיפאון, 59% אמרו שהם תומכים בהצטרפות לארגונים בינלאומיים נוספים, 51% אמרו שהם תומכים בשימוש בהתנגדות עממית לא חמושה, ו-55% אמרו שהם תומכים בשיבה לעימותים חמושים ולאינתיפאדה. 48% תומכים בפתרון הרשות הפלסטינית, ו-27% תומכים בנטישת פתרון שתי המדינות ובקריאה למדינה אחת לפלסטינים ולישראלים. לפני שלושה חודשים אמרו 48% שהם תומכים בשיבה לעימותים ובהתקוממות מזוינת, 46% אמרו שהם תומכים בפירוק הרשות, ו-23% אמרו שהם תומכים בנטישת פתרון שתי המדינות לטובת המדינה האחת.

פגישת נתניהו עם בן גביר (צילום: דוברות הכנסת)

כאשר הציבור נשאל על הדרך הטובה ביותר לסיים את הכיבוש ולהקים מדינה עצמאית, הציבור חולק לשלוש קבוצות, כאשר 51% (53% ברצועת עזה ו-50% בגדה) אמרו כי מדובר בפעולה מזוינת, בעוד ש-21 % אמרו שזה משא ומתן ו-23% אמרו שזהו % זו ההתנגדות העממית השלווה. לפני שלושה חודשים, 41% אמרו שפעולה מזוינת היא הדרך הטובה ביותר, ו-30% אמרו שמשא ומתן הוא הדרך הטובה ביותר.

עורכי הסקר שאלו את הציבור מה דעתו על צעדים לבניית אמון על ידי שיפור תנאי החיים בגדה המערבית וברצועת עזה, כמו אישורים לבקשות לאיחוד משפחות או כספים נוספים לרשות הפלסטינית. רוב של 57% אמרו שהם רואים זאת בחיוב, בעוד 38% אמרו שהם רואים בכך פעולה שלילית. לפני שלושה חודשים, 69% אמרו שהם רואים זאת בחיוב.

הסקר מצא כי 47% מתנגדים למשא ומתן בין הרשות הפלסטינית לראש ממשלת ישראל הבא, נתניהו, בעוד 25% אומרים כי הם תומכים במשא ומתן עמו בשני נושאים יחד, הסכם שלום קבע וצעדים לבניית אמון. עם זאת, 11% אומרים שהם תומכים במשא ומתן עמו על שלום קבע בלבד, ואחוז דומה של 12% אומרים שהם תומכים במשא ומתן עמו על צעדים בוני אמון בלבד. כלומר, 36% אומרים שהם תומכים במשא ומתן עם נתניהו על הסדר הקבע, ו-37% אומרים שהם תומכים במשא ומתן עמו על צעדים בוני אמון. בשתי האופציות האחרות בעד מו"מ.

לאור מתן החלטה בינלאומית של אחת הוועדות של עצרת האומות המאוחדות לפנות לבית הדין הבינלאומי להביע את דעתו המייעצת על הלגיטימיות של הכיבוש, אומר מחצית מהציבור הפלסטיני (50%) שלא להחלטה הבינלאומית ולא להחלטות בית הדין הבינלאומי לא תהיה תועלת לעם הפלסטיני, בעוד ש-28% אומרים % שתהיה לכך השפעה סמלית, אבל זה לא ישפיע על מדיניות ישראל, ורק 16% אומרים כי. להחלטה תהיה השפעה משמעותית בהגבלת אמצעי הכיבוש הישראלי כמו התנחלויות.

צילום כותרת הסקר מההודעה ששוחררה לתקשורת

פופולריות של החמאס עולה לעומת ירידה בזו של אבו עבאס

על פי הסקר תוצאות הרבעון האחרון של 2022 מצביעות על שינוי מוגבל במאזן הכוחות הפנימי לטובת חמאס, המרוכז בגדה המערבית. גם הפופולריות של הנשיא עבאס ירדה בכמה נקודות אחוז, במיוחד בגדה המערבית. במצבים פנימיים אחרים, התוצאות מצביעות על כך שרק רבע מהציבור מאמין שהסכם או ההכרזה של אלג'יר (בין החמאס לפת"ח א.מ) יובילו לפיוס פלסטיני בין פת"ח לחמאס, ואחוז הפסימיות לגבי עתיד הפיוס הוא יותר מ-70%. הציבור רואה גם את החלטת הנשיא עבאס להקים מועצה עליונה לרשות השופטת בראשותו, באור שלילי, שכן רק אחד מכל חמישה סבור כי היא נועדה לחזק את מערכת המשפט, בעוד ש 70% ויותר מחזיקים בדיעה כי היא מחלישה את הרשות השופטת.

הציבור הפלסטיני מפסיק להאמין בפתרון 2 מדינות  ומאמין יותר באינתיפאדה

תוצאות רבעון זה מצביעות על ירידה משמעותית באחוזי התמיכה בפתרון שתי המדינות, המלווה בעלייה משמעותית באחוז האמונה שפתרון זה אינו מעשי או אפשרי עוד עקב הרחבת ההתנחלויות. אבל השינוי הזה אינו מלווה בעלייה רבה בתמיכה בפתרון של מדינה אחת עם שוויון זכויות לפלסטינים ויהודים ישראלים. להיפך, התוצאות מצביעות על ירידה בתמיכה גם בפתרון זה.
תוצאות אלו מצביעות על כך ששינוי היחס להסדר עם ישראל משקף התקשות של עמדות עממיות לפתרון מדיני. הדבר מופיע בבירור בעלייה המשמעותית בגדה המערבית באחוז התמיכה בשיבה לאינתיפאדה מזוינת, כאשר הרוב תומך בה. כמו כן, חלה ירידה מוחשית, בגדה המערבית וברצועת עזה יחד, בשיעור ההסתכלות החיובית על הצעדים בבניית האמון הפלסטיני-ישראלי. יותר מ-70% מהציבור תומכים ברעיון של הקמת חטיבות חמושות מחבלים כמו גוב האריות, ורק אחד מכל עשרה פלסטינים אומר שלרשות הפלסטינית יש זכות לעצור או לפרוק את חברי הקבוצות הללו מנשקם.
ממצאים אלו באים בהקשר של שלוש התפתחויות מרכזיות שנראה כי תרמו לשינוי משמעותי זה בעמדות של הציבור הפלסטיני, במיוחד בגדה המערבית: אולי הבולט מבין ההתפתחויות הללו הוא התפקיד שמילאו העימותים המזוינים המתגברים וחסרי התקדים מאז תום האינתיפאדה השנייה בצפון הגדה המערבית עם כוחות הצבא הישראלי במהלך הסתערותם על ערים ומחנות פלסטיניים ונפילת מספר רב של חללים, בתוכם  גם מחבלים שלתפישת הפלסטינים הנם לוחמי התנגדות חמושים וגם אזרחים. התפתחות זו ממחישה את הסיבה העיקרית לכך שהגדה המערבית היא האזור עם הכי הרבה שינוי עמדות.

הציבור הפלסטיני מצפה לגרוע ביותר ממשלת ישראל החדשה

ייתכן שגם תוצאות הבחירות האחרונות בישראל ותחילת הקמת ממשלת ימין קיצוני תרמו לעלייה באחוז האמונה שפתרון שתי המדינות אינו מעשי יותר ולעלייה באחוז האמונה כי פעולה מזוינת, ולא משא ומתן, היא הדרך היעילה ביותר לסיים את הכיבוש, שכן התוצאות מצביעות על כך שרוב הציבור מצפה לגרוע ביותר מכל מהממשלה החדשה, כולל ציפיות גבוהות מאוד שישראל תפעל לשנות את הסטטוס קוו באל אקצה ותפעל לגרש משפחות פלסטיניות מבתיהם במזרח ירושלים, שתגרש את ערביי הג'האלין מאזוריהם מזרחית לירושלים ובין ירושלים ליריחו, ותספח התנחלויות או בקעת הירדן עבור ישראל.

משחקי המונדיאל גרמו לציבור הפלסטיני לקוות לפתרון 2 מדינות

לבסוף, אין ספק שגילויי התמיכה הנרחבת בפלסטין במהלך משחקי המונדיאל בקטאר תרמו גם למתן אמון מחודש לציבור הפלסטיני בצדקת עניינו ובזכותו לסיים את הכיבוש בכל הדרכים האפשריות. . תוצאות סקר זה מצביעות על כך שהרוב המכריע של הציבור הפלסטיני אומר שהם החזירו לו אמון רב או קצת בעמים הערביים לאור התמיכה שראו בפלסטין מצד האוהדים במהלך המשחקים.

אבוד אמון בפתרון מדיני מהווה גורם ישיר לחזר למאבק אלים

התוצאות מראות גם כי קיים קשר חזק בין החזרת האמון והעמדות כלפי פתרון שתי המדינות לבין החזרה למרד המזוין.

גוב האריות וקבוצות חמושות אחרות: על פי הסקר עולה כי 72% מהציבור (84% ברצועת עזה ו-65% בגדה) אומרים שהם תומכים בהקמת קבוצות חמושות כמו "גוב האריות" שאינן כפופות לפקודות הרשות הפלסטינית ואינן חלק מכוחות הביטחון הרשמיים, אך 22% אומרים שהם מתנגדים לכך. 59% אומרים שהם חוששים שהיווצרותן של הקבוצות החמושות הללו תוביל לעימותים חמושים פנימיים בינם לבין כוחות הביטחון הפלסטינים, בעוד 39% אומרים שהם אינם חוששים מכך.

הציבור הפלסטיני מאמין שפעילות טרור של קבוצות חמושות תתגבר

79% מהציבור אומרים שהם מתנגדים לכך שחברי הקבוצות החמושות הללו ימסרו את עצמם ואת נשקם לרשות הפלסטינית כדי להגן עליהם מפני התנקשויות ישראליות, ו-17% אומרים שהם תומכים בכך. הרוב המוחץ (87%) אומר שלרשות הפלסטינית אין זכות לעצור את חברי הקבוצות החמושות הללו כדי למנוע מהם לבצע פעולות מזוינות נגד ישראל או לספק להם הגנה, בעוד ש-10% אומרים שיש לה את הזכות לעשות זאת.

הרוב (59%) צופים שהקבוצות החמושות הללו יתרחבו ויתפשטו לאזורים אחרים בגדה המערבית, בעוד 15% אומרים שהם מצפים שישראל תצליח לעצור או להרוג את חבריהן, ואחוז דומה (14%) אומרים שהם מצפים הרשות הפלסטינית תצליח לבלום את ההתקפות הללו.קבוצות חמושים.

 

ממשלת ישראל החדשה תהפוך לקיצונית מקודמתה

רוב של 61% מהציבור הפלסטיני מצפה שהמדיניות הישראלית של ממשלת בנימין נתניהו החדשה, לאחר הקמתה מהליכוד והקיצוניים, תהפוך לקיצונית ותוקפנית יותר, בעוד 30% אומרים כי המדיניות הישראלית של הממשלה הבאה, תיהיה כמו שהיא היום, ו-4% אומרים שזה ישתפר קצת.

רוב של 58% צופים שממשלת ישראל הבאה בראשות נתניהו תשנה את הסטטוס קוו בחראם א-שריף (מקומות מקודשיםא.מ) ותאפשר ליהודים להתפלל שם, בעוד 38% אומרים שהם לא מצפים לכך. רוב של 64% מצפים כי ממשלת ישראל הבאה בראשות נתניהו תגרש משפחות פלסטיניות משייח ג'ראח, בעוד 33% אומרים שהם לא מצפים לכך.

רוב של 68% מצפה כי ממשלת ישראל החדשה תעביר את התושבים הבדואים הפלסטינים בין ירושלים ליריחו, כמו ערב אל-ג'הלין, לצרכי בניית התנחלות גדולה מזרחית לאבו דיס ואל-עיזרייה, אך 28% לא מצפים לכך.
רוב של 69% מצפים שממשלת נתניהו הבאה תספח את ההתנחלויות או תספח את בקעת הירדן לישראל, בעוד 27% אומרים שהם לא מצפים לכך.

67% אומרים כי כיום הם פחות אופטימיים לגבי שיפור היחסים בין פלסטינים לישראל, כמו הגעה להסכמות על יותר צעדים בוני אמון או הקלות בבנייה בהתנחלויות במהלך השנה הבאה, ו-12% אומרים שהם אופטימיים יותר כיום, ו-20% אומרים שהם זה לא יותר או פחות אופטימי.

אבו עבאס מאבד מכוחו לטובת החמאס

69% אומרים שהם רוצים לקיים בקרוב בחירות כלליות, מחוקקות ונשיאות פלסטיניות בשטחים הפלסטיניים, בעוד 29% אומרים שהם לא רוצים בכך. הביקוש לקיום בחירות עולה ל-75% ברצועת עזה ויורד ל-65% בגדה. עם זאת, רוב של 63% אומרים שהם לא מאמינים שבקרוב באמת יתקיימו בחירות למחוקקים או בחירות למחוקקים ולנשיאות. אחוז שביעות הרצון מתפקודו של הנשיא עבאס עומד על 23% ושיעור חוסר שביעות הרצון על 73%. שביעות הרצון מעבאס בגדה המערבית עומדת על 23% וברצועת עזה על 23%.

4) המצב הפנימי, "התנקשות" של הנשיא ערפאת, עצמאות מערכת המשפט, והאחראי לטביעת המהגרים הפלסטינים:

השפעת המתנחלים על הרצון להגר מהגדה המערבית – הפלסטינים חשים בחוסר ביטחון אישי

24% מהציבור הפלסטיני אומרים שהם רוצים להגר בגלל התנאים המדיניים, הביטחוניים והכלכליים הנוכחיים, אחוז זה הוא 30% ברצועת עזה ו-20% בגדה המערבית. לפני שלושה חודשים אמרו 23% מתושבי הגדה שהם רוצים להגר, ו-29% מתושבי רצועת עזה אמרו שהם רוצים להגר. שיעור ההערכה החיובית של המצב ברצועת עזה הוא 6% בסקר זה, ושיעור ההערכה החיובית של המצב בגדה המערבית הוא 22%. עם זאת, תחושת הביטחון והביטחון האישי ברצועת עזה עומדת על 77%, ותחושת הביטחון בגדה עומדת על 64% בלבד.

האמונה בקיומה של שחיתות במוסדות הרשות הפלסטינית עומדת על 81%. ו-69% אומרים שיש שחיתות במוסדות שמנהל חמאס ברצועת עזה. לפני שלושה חודשים אמרו 86% שיש שחיתות במנגנון הרשות הפלסטינית ו-73% אמרו שיש שחיתות במוסדות הציבוריים שמנהל חמאס.

46% מתושבי הגדה המערבית אומרים שאנשים יכולים לבקר את הרשות הפלסטינית בגדה המערבית ללא חשש, בעוד שרוב של 51% אומרים שזה לא אפשרי. באשר לתושבי רצועת עזה, 48% אומרים כי ניתן לבקר את רשות חמאס ללא חשש, בעוד 51% אומרים כי הדבר אינו אפשרי.

רוב של 59% אומרים שהרשות הפלסטינית הפכה לנטל על העם הפלסטיני, ורק 36% אומרים שזהו הישג לעם הפלסטיני. לפני שלושה חודשים אמרו 57% שכוח הוא נטל ו-38% אמרו שזה הישג.

26% אופטימיים לגבי הצלחת הפיוס, 72% לא אופטימיים. לפני שלושה חודשים 25% אמרו שהם אופטימיים. כשנשאלו על האפשרות שהפיוס יצליח לאור הסכם אלג'יר, רק 26% אמרו שההסכם יוביל לפיוס, ו-67% אמרו שהוא לא יוביל לפיוס.

תחנת הטלוויזיה האהודה על הפלסטינים

תוצאות הסקר מצביעות על כך שמספר הצפייה בטלוויזיית אל-ג'זירה הוא הגבוה ביותר עם 31%, אחריה הטלוויזיה הפלסטינית (13%), לאחר מכן טלוויזיה אל-אקצא (11%), לאחר מכן פלסטין היום (9%), ולאחר מכן מען ( 6%), לאחר מכן אל-ערביה (3).% ואל-מיאדין (2%).

המונדיאל בקטאר כמודל לנורמליזציה עם העולם הערבי וישראל

66% מהציבור הפלסטיני אומרים כי הוא החזיר לעצמו אמון רב בעם הערבי לאחר האכזבות מהנורמליזציה הערבית עם ישראל, לאור מה שהוכיחה רמת התמיכה הפלסטינית בקרב האוהדים במשחקי כדורגל במונדיאל. בקטאר, ו-21% אומרים שהם החזירו לעצמם קצת אמון, בעוד שרק 5% אומרים שהאמון שלהם בעולם הערבי נשאר מינימלי, ו-4% אומרים שאין להם בכלל אמון בעולם הערבי.
כי לאור ארגון המונדיאל של קטאר, 68% אומרים שמעמדה הבינלאומי של קטאר השתפר בהרבה ממה שהיה קודם, ו-17% אומרים שמעמדה של קטאר השתפר במקצת, בעוד 8% אומרים שמעמדה של קטאר נשאר כפי שהיה. לפני מונדיאל, ו-1% אומרים שהמצב החמיר.

מהן המטרות הגבוהות של העם הפלסטיני והבעיות הבסיסיות העומדות בפניו?

39% סבורים שהיעד העליון הראשון של העם הפלסטיני צריך להיות השגת נסיגה ישראלית לגבולות 1967 והקמת מדינה פלסטינית בגדה המערבית וברצועת עזה, שבירתה מזרח ירושלים. מנגד, 33% אומרים שהמטרה הראשונה צריכה להיות השגת זכות השיבה לפליטים וחזרתם לכפרים ולעיירות שלהם מהם עזבו ב-1948, ו-14% אומרים שהיא צריכה להיות בניית צדיק. פרט וחברה דתית שמקפידה על תורתו של האסלאם במלואה, ו-13% אומרים % שהמטרה הראשונה צריכה להיות בניית שיטת ממשל דמוקרטית המכבדת את החירויות והזכויות של העם הפלסטיני.

כשנשאל על הבעיה העיקרית העומדת בפני החברה הפלסטינית כיום, האחוז הגדול ביותר, 25% (8% ברצועת עזה ו-36% בגדה), אמרו כי מדובר בהתפשטות השחיתות; 21% (26% ברצועת עזה ו-17% בגדה) אמרו כי האבטלה נפוצה והעוני נרחב; ו-20% אמרו שזה המשך הכיבוש וההתיישבות; 17% (26% ברצועת עזה ו-11% בגדה) אמרו כי מדובר במצור וסגירה של רצועת עזה; 10% אמרו שזו החלוקה בין הגדה המערבית לרצועת עזה, ו-4% אמרו שזו החולשה של מערכת המשפט והיעדר חירויות, אחריות ודמוקרטיה. כשנשאלו על הבעיה הדחופה ביותר עבור הפלסטינים כיום, האחוז הגדול ביותר (38%) אמרו שזה הכיבוש, 22% אמרו שזה שחיתות, 15% אמרו שזה אבטלה, 15% אמרו שזה פילוג ו-6% אמרו שזהו. זה אלימות במשפחה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן