Skip to content

ההפגנה השבועית בשיח ג'ראח – מאותתת על יכולת ההכלה המשטרתית

הפגנת יום השישי בשכונה הפלסטינית עברה בשקט יחסי כשכח המשטרה יודע לחצוץ ולהכיל את המפגינים מול ניסיונות הפרובוקציה של ימין חרד"לי ביביסטי. רמז למחר?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

התנהלות המשטרה בהפגנת יום שישי בשיח ג'ראח, מרמזת אולי את יכולות ההכלה של המשטרה, מחר בהפגנת הענק המתוכננת לצעוד בתל אביב. טביעות האצבע של חבר הכנסת והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, הבעירו לא מעט את השכונה במזרח ירושלים שממחישה את הסכסוך הפלסטיני – ישראלי  מזה שנים. כבכל יום שישי התקיימה היום (שישי),הפגנה המשותפת ליהודים וערבים כנגד הטיהור האתני אותו מבצעת מדינת ישראל בשכונה.

צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה

זר אילו ניקלע לשכונה לא היה מגלה שזה אכן נושא ההפגנה. למעשה ההפגנה שיקפה את העוינות שבין מפגיני הימין לאלו משמאל. עוינות שהשבוע שברה שיאים בעקבות כוונתו של השר לביטחון לאומי לאכוף איסור הנפת דגלים. בן גביר דרש מהמשטרה לאסור כל מי שמעז להניף דגל פלסטין בצחומי ישראל – איסור אותו דחתה בשלב זה משטרת ישראל וטעמיה עמה. דחיה זו לא שינתה למפגינים אשר התייצבו היום במספר גדול מהרגיל כשמונים איש ובידם דגלי פלסטין רבים.

צילום: שי קנדלר
צילום: שי קנדלר
צילום: שי קנדלר
פטמה סלמה ואבו חומוס (צילום: שי קנדלר)


נאומו של ח"כ עופר כסיף (צילום: ציפי מנשה)

מולם עמדו מפגיני הימין בהובלתו של חבר מועצת עירית ירושלים יונתן יוסף המלהיט את הרוחות בטענות לבעלות על בתים בשכונה, לצידו הביביסט רמי בן יהודה יחד עם עוד כעשרים נערים חר"דלים. בין המפגינים לצד הפלסטינים ניצבו שני מפגינים קבועים- ח"כ עופר כסיף וח"כ הכנסת לשעבר מוסי רז. הקשבה מעמיקה לנאומים שנישאו כל ידי שניהם, מלמדת שגם בגוש השמאל ישנם גוונים ותתי גוונים. כך, ח"כ כסיף הסביר אמר כי אין לנו סכנה  של מלחמת אחים, וזאת מהטעם הפשוט, אנחנו לא אחים של הימין הפשיסטי אלא של שכננו הפלסטינים. מוסי רז דיבר על חזון בו יתנוססו שני הדגלים, הפלסטיני והישראלי, זה לצד זה כנהוג בין כל שני מדינות. כך למעשה נדרשו היום קהל השומעים לבחור בין שתי תמונות – האחת דיכאונית והשניה בעלת חזון שנראית היום רחוק מתמיד. מולם התייצבה החבורה הצעקנית המיליטנטית של יונתן יוסף ורמי בן יהודה, שבקשה כבכול הפגנות יום השישי, לעורר את המפגינים לעימותים אלימים.
לאחר כשעתיים התפזרו מפגיני השמאל והפלסטינים, וכעשר דקות לפניהם דקות קודם עזבו את המקום מפגיני ימין שומרי השבת. יעילות ויכולת ההכלה של כח השיטור שעמד וחצץ בין שני הצדדים נכרה בהפגנה זו ואם הדבר מרמז לגבי הפגנת הענק של מחר, ייתכן וזו תסתיים בלי עימותים בין ציבור המפגינים למשטרה.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן