Skip to content

צירוף מקרים, אולי, בשירותו של נתניהו

באופן מפתיע, הפרשיות בהן הוא מסובך מסייעות לנתניהו לחזק את אחיזתו בהגה השלטון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
באופן מפתיע, הפרשיות בהן הוא מסובך מסייעות לנתניהו לחזק את אחיזתו בהגה השלטון

 

זה שנים ששמו של בנימין נתניהו נקשר בפרשיות שחיתות המתבררות כעת בבית המשפט. באופן מפתיע, ובחוכמה רבה, פרשיות אלו מסייעות לנתניהו לחזק את אחיזתו בהגה השלטון. אומנם קמו כנגדו כוחות משמעותיים בחברה הישראלית להעבירו מהשלטון, ניסיון שצלח לתקופה קצרה אך נכשל כיוון קואליציית השינוי לא הצליחה לפנות לחרדים והצלחתה בקרב ציבור ערביי ישראל הייתה חלקית וקצרת מועד. במקביל, נתניהו השכיל לגבש סביבו ציבור המגדיר את עצמו בצדק או שלא בצדק ישראל השנייה – הציבור החרדי, החרד"לי המהווה מחצית קואליציית הימין מלא על מלא של נתניהו. תמיכת גוש זה מוצקה מאי פעם וכיום לא ניתן לראות כיצד תמונת המצב תשתנה במיוחד לאור נתוני הילודה המרשימים בקרב ציבור בוחרים זה.
ממול, מחנה השינוי נכשל בניסיון להציג חלופה ראויה, התנהלותם של גנץ ולפיד כמו גם מכונת התעמולה המשומנת היטב של נתניהו, הפכו את הצמד לכל היותר במקרה הטוב כתחליף חלבי למנהיג אמתי ובמקרה הרע לקוריוז זמני.

נתניהו בפתח בית המשפט (צילום פול: ראובן קסטרו)

ייתכן כי נתניהו גאון במשחק השש בש אבל לא בשח

מצב עניינים זה מציב את נתניהו, לכאורה, בעמדה טובה מאי פעם לממש את חזונו לכאורה. כי בניגוד למה שחושבים נתניהו גאון במשחק שש בש אבל לא בשח, כלומר הוא מבריק במהלכים טקטיים אבל לא מסוגל להציג חזון אמתי ארוך טווח. חלל זה באישיותו של נתניהו מתמלא בימים אלה בחזונם של שתי דמויות מפתח בקואליציית הימין על מלא.
הראשון הוא השר בצלאל סמוטריץ המנהל מרוץ לסיפוח מעשי של הגדה, והשני הוא השר יריב לוין. מדובר בצמד מהיעילים שנודעו אי פעם בפוליטיקה הישראלית ויתכן שאף העולמית. סיפוח מעשי של השטחים יעמיד את ישראל בעמדה נחותה מול הקהילייה הבינלאומית. קשה לשער כרגע מה יהיו השלכותיה אולם ברור כי מחאה ציבורית בנושא לעכב מהלך שכזה הינה חיונית.
כאן נכנס לתמונה השר יריב לוין בעזרתם האדיבה של פורום קהלת וחבר הכנסת שמחה רוטמן. השניים מנהלים את המהפכה החוקתית בישראל. מעשה המעורר שוב את מחנה השינוי לפעולות מחאה. תוצאתה של עוררות שכזו, כפי שהסברנו קודם, מסייעת לגבש את מחנה נתניהו.

תקלה – קרנות הון מושכות כספים מישראל

אלא שכאן התרחשה תקלה, איומים בהקטנת דירוג האשראי של ישראל, משיכת השקעות מישראל ואזהרות של כלכלנים בכירים כנגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון לצד הפגנות הסטודנטים וההיטקיסטים פגעו בבטן הרכה של ממשלת נתניהו השישית – הכלכלה.
לשם כך כינסו אמש נתניהו וסמוטריץ מסיבת עיתונאים להרגיע, להבהיר ובעיקר להכפיש את הצד השני הזורע לדבריהם בקוצר ראותם תבהלת שווא בציבור הישראלי. אלא שהבוקר התבשרנו כי שלוש קרנות הון סיכון (פאפיה, דיספרטיב, ודיספרטיב AI) המנהלות יחדיו הון של כמליארד ₪ לא התרשמו ממסיבת העיתונאים, והן מוציאות את כספיהן מישראל.
אבל לא אדם ממולח כנתניהו יאמר נואש, כידוע ישראל היא מדינה מורכבת לניהול, מורכבות זאת מסיטה את תשומת הלב הציבורית מעניין לעניין במהירות רבה. הסטה שכזו תמיד משרתת את האוחז בהגה, כיוון שהסח הדעת מאפשר לו להמשיך בצעדיו הרחק מתשומת הלב הציבורית.
כך, בהרף עין, בעקבות פגיעה בחמושים במחנה ג'נין שתוצאתה תשעה הרוגים רבים בצד הפלסטיני, נקטע דיון קשה בנושא המהפכה החוקתית והשלכותיה על הכלכלה והחברה בישראל.

אתחול מחדש

עיסוק זה יתפוגג אומנם תוך שעות אבל יהווה הזדמנות לאתחול מחודש וטשטוש הדיון בתהליכים השלטוניים האמתיים המתרחשים תחת אפינו, ועדיין לא אמרנו מילה על משפט נתניהו, על מינוי  דרעי לשר חרף החלטת בג"ץ, על הנזק הצפוי לכלכלה ולאקדמיה, שכחנו אפילו את שמן של הקרנות אשר היו הראשונות זהות תהליכים ולהעתיק את עסקיהן מחוץ לישראל.

צירוף מקרים שהוא תוצאה של המורכבות הישראלית?

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן