Skip to content

הרעש הגדול: כל מה שרציתם לדעת על רעידות אדמה וביטוח

(פ) כתבת תוכן שיווקי ממומנת - הפרסום כולו באחריות המפרסם (המערכת אינה אחראית לתוכן, למוצרים או לצילומים המופיעים בה)
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
(פ) כתבת תוכן שיווקי ממומנת – הפרסום כולו באחריות המפרסם  (המערכת אינה אחראית לתוכן, למוצרים או לצילומים המופיעים בה)

 

האסונות ההומניטריים העצומים בטורקיה וסוריה הזכירו, למי שבמקרה שכח, שגם מדינת ישראל מועדת לפורענות בכל מה שנוגע לרעידות אדמה. כיצד תיערכו לרעידה הגדולה הבאה, בפן האישי ומבחינת הכיסוי הביטוחי? מדריך מקוצר למודאגים בצדק

"כל הכלים במטבח רעדו ונעו ממקום למקום, שולחן האוכל שט כמעט חצי מטר ימינה ואז חזר כמטר שמאלה. כל הבית זז , זה היה מאוד מפחיד". כך סיפר לי בטלפון קרוב משפחה, שגר באחד היישובים באזור השומרון, לאחר רעידת האדמה החזקה שהורגשה שם היטב ב-7 בפברואר השנה. הרעידה, שהמוקד שלה היה ככל הנראה בשכם, הייתה בעוצמה של 4.8 בסולם ריכטר והורגשה היטב גם במדינות שכנות לישראל. היא הייתה הרעידה השלישית באזור השומרון בתוך יומיים, נורה אדומה לכל בעלי הדירות בישראל שעדיין לא הצטיידו בביטוח דירה עם כיסוי לנזקי רעידת אדמה.

במבט איזורי נראה, כי לתושבי השומרון ואזור ירושלים היה דווקא מזל גדול. ברעידות האדמה שם לא נרשמו נפגעים והנזק לרכוש היה מינימלי. מה שלחלוטין אי אפשר לומר על סדרת רעידות האדמה הקטלנית בטורקיה וסוריה, שהתרחשה גם היא בתחילת חודש פברואר השנה, אך גרמה למותם של כמעט 50 אלף בני אדם ולפציעת יותר מ-120 אלף.

ישראל, אם במקרה נחתם כאן מהירח בתחילת השבוע, יושבת על השבר הסורי אפריקאי, המועד לרעשי אדמה גדולים והרסניים. רעידת האדמה הגדולה האחרונה אירעה כאן ב-1927, לפני כמעט 100 שנים. אז נהרגו 285 אנשים ונפצעו כמעט אלף. ברעידה הגדולה הבאה במדינה הקטנה שלנו, חוששים המומחים, עלולים להיפגע פיזית אלפי אנשים, בעוד עשרות אלפים יאבדו את רוב או כל רכושם.

האדמה רועדת – מה עושים?

עם זאת, מי שיידע מה לעשות באותם רגעים קריטיים, מפחידים ומאוד מלחיצים, עשוי להציל את חייו, כמו גם את חיי יקיריו. אז מה עושים בעת רעידת אדמה? ובכן, התשובה תלויה בשאלה איפה אתם נמצאים באותו רגע. אם אתם בתוך מבנה, נסו לצאת במהירות האפשרית לשטח פתוח. אם אין באפשרותכם לצאת מהמבנה במהירות ויש לכם ממ"ד בדירה, היכנסו לשם מיד והשאירו דלת וחלון פתוחים. אין לכם ממ"ד? צאו מיד לחדר המדרגות ונסו להמשיך משם אל מחוץ לבניין. אם כל האפשרויות שפירטנו כאן לא רלוונטיות מבחינתכם, שבו בפינת חדר עם ידיים על הראש וחכו לסוף רעש האדמה.

אם רעידת האדמה  תפסה אתכם, למזלכם, מחוץ לבית נסו להתרחק מכל דבר שעלול לקרוס, ליפול או להישבר. למשל, בתים, עצים או עמודי חשמל. אם הרעידה אירעה בעת שאתם נוהגים ברכב, ההנחיות מורות לעצור מיד בצדי הדרך ולחכות בתוך הרכב לסוף הרעש. עם זאת, הקפידו לא לעצור מתחת לגשר, על מחלף או בקרבת מבנים שעלולים לקרוס.

צילום: FREEPIK

רעידות אדמה חזקות עלולות להביא איתן צרה גדולה נוספת: צונאמי, סדרה של גלים ארוכים הנוצרים בלב ים כתוצאה מרעש האדמה ונעים במהירות אל החוף. עדיין זכורות התמונות הקשות מהצונאמי ביפן ובתאילנד שהציפו חופים הומי אדם וגרמו אבדות רבות בנפש וברכוש. לכן, אם מתרחשת רעידת אדמה גדולה כשאתם בקרבת הים, נסו להתרחק מיד מהאזור או לפחות לעלות למקום גבוה.

בעת רעידת אדמה אסור בתכלית האיסור להשתמש במעליות. לא מומלץ גם להיכנס  למקלט או מרתף קרקעיים, מחשש שתילכדו שם. בבתים עצמם אסור להדליק אש או להשתמש בחשמל בעת הרעידה, מחשש לדליפת גז ופיצוצים.

בנוסף לכך, חשוב לדעת כי רשות החירום הלאומית והמכון הגיאולוגי רישתו את שטח המדינה בגלאים סיסמיים שמתריעים על רעידות אדמה מיד עם התחלתן. מערכת הגלאים חוברה למערכת התרעה של פיקוד העורף, שחוברה לאפליקציה הזמינה להורדה לכל סמארטפון. כך יכול כל אזרח מודאג, שהפעיל את שירותי המיקום בטלפון שלו, לקבל התרעה בזמן אמת על רעידות אדמה בהתאם למיקומו הגיאוגרפי.

לא לוותר על הכיסוי הביטוחי

עד כה דיברנו על חיי אדם ופגיעות פיזיות. עם זאת, אין לזלזל גם בחשיבות הכיסוי הכספי כנגד רעידות אדמה, הכלול בכל פוליסה תקנית של ביטוח דירה. המבוטחים במדינת ישראל אמנם מורשים לוותר על הכיסוי הזה בתמורת להוזלת הפוליסה, אבל אם קראתם עד כאן ואתם עדיין סבורים שזה לא צעד נכון וחכם לעשותו בישראל 2023, יש לנו בעיה… שימו לב: בתרחיש של רעידת אדמה המדינה אינה מחויבת לפצות את האזרחים ולכן באמת לא מומלץ לוותר על כיסוי זה. כיסוי כנגד נזקי רעידות אדמה מומלץ בחום גם לעסקים במדינת ישראל, מאחר שבמקרה שלהם הוא מבטיח גם פיצוי בגין אובדן רווחים עקב הפסקת פעילות עסקית.

חשוב לדעת: הכיסוי כנגד רעידות אדמה אמנם מחייב את חברות הביטוח, אבל תקנה מוזרה שאושרה כאן על ידי הרגולטור בתחום זה קובעת שבעלי דירות שדירותיהם נחרבו או ספגו נזק כבד יקבלו את מלוא הסכום המגיע להם רק אם יצליחו לבנות בית/דירה חדשים בתוך שנה. אחרת, הם יקבלו רק כ-60% מערך דירתם.

לפי נתוני המכון הגיאולוגי, התרחשו עשרות רעידות בשטחי מדינת ישראל מתחילת 2023, כמה מהן אף הורגשו היטב. כך שהשורה התחתונה ברורה: הרעידה הבאה עלולה להיות הרעידה שכל כך חוששים ממנה, שתרחיב כאן בניינים ובתים. זה לא הזמן להישאר ללא מידע מדויק כיצד יש לנהוג בעת רעידת אדמה חזקה. זה לבטח גם לא עיתוי מוצלח לוותר על כיסוי רעידת האדמה בפוליסת ביטוח הדירה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן