Skip to content

חגיגת תרבות בגן הבוטני בירושלים: תערוכת אמנות בחממת הסחלבים ויום אינדונזיה

במרחבים המוריקים והפורחים של אחת הריאות הירוקות המפעימות בירושלים, פעילות תרבותית שוקקת חיים: סדנאות אמנות אינדונזית, מוזיקה חיה מהאי ג'אווה בביצוע תזמורת גַמֶלָן, תה וקפה והרצאות על אוכל אינונזי ועוד... במקביל אמניות עכשוויות יוצרות מרחב חלימה בחממת הסחלבים המרהיבה. אביב מתעורר בגן הבוטני בירושלים שמחבר בין עולמות בלהט היצירה ויוצר קהילות אוהבות טבע ותרבות.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במלאת 10 שנים ללימודי אינדונזיה באוניברסיטה העברית ייערך  בגן הבוטני האוניברסיטאי בירושלים "יום אינדונזיה".   זהו אירוע מחווה לתרבות אינדונזיה שכולל מוזיקה מסורתית חיה מהאי ג'אווה בביצוע תזמורת אנסמבל גַמֶלָן הירושלמית ושירה אינדונזית עכשווית בביצוע שרה קולאיוטה. עוד בפעילויות:  סדנת יצירה לילדים,  הרצאות וחידונים, תה וקפה בסגנון אינדונזי.

יום אינדונזיה בגן הבוטני בירושלים. הצילומים באדיבות הגן הבוטני בירושלים
עבודת בוטיק אינדונזית. הצילום באדיבות הגן הבוטני בירושלים

בין ההרצאות ביום אינדונזיה : ד"ר איימי איקוביץ תספר על אוכל באינדונזיה כחלון למגוון התרבותי והאקולוגי, טלי זיו תרצה על האי באלי ועל תיירות באינדונזיה. ועמנואל שחף תדבר על קשרי מסחר בין ישראל ואינדונזיה. סדנת אמנות לילדים תיערך בהנחיית האמנית האינדונזית  בטי סוסיארג’ו. ובמופע שירים תבצע  שרה קולאיוטה  מוזיקה אינדונזית עכשווית.

במקום יהיו דוכני מידע ומזכרות מאינדונזיה. האירוע ייערך ביום שישי ה-24.3.2023 . בין השעות 10:00-14:00.

אודות מוסיקת גמלן 

גָמֶלַן הוא אנסמבל כלי שבמרכזו כלי נקישה ממתכת – גונגים ומטלופונים מסוגים שונים – וכולל לרוב כלים נוספים. באיים ג'אווה ובאלי שבאינדונזיה נפוצים סוגים שונים של גמלן. ההרכב הכלי המופיע בקונצרט זה הוא גמלן ממרכז ג'אווה, אזור שפיתח במאות השנים האחרונות סגנונות ייחודיים בתחומי אמנות שונים: מוסיקה, תיאטרון, מחול ועוד. מוסיקת הגמלן מבוצעת בהקשרים שונים של התרבות הג'אווית המסורתית: היא מרכיב בסיסי של התיאטרון הג'אווי על סוגיו השונים, מלווה מחול, מנוגנת בטקסים ומבוצעת גם בערבים המוקדשים רק למוסיקה.

היסוד המבני העיקרי במוסיקת הגמלן הוא מחזורי זמן שסיומיהם וחלקיהם מסומנים על-ידי נקישות על כלים ממשפחת הגונג (גונגים תלויים או מונחים). מחזור מסתיים תמיד בנקישה על הגונג הגדול. המרקם המלודי הנבנה על בסיס התבניות המחזוריות הללו מתאפיין בשכבתיות: מנגינה שלדית ובהתאם לה שכבות מלודיות נוספות המבוצעות על ידי הכלים השונים. לכלים עשויים להתווסף תפקידי שירה. המתופף קובע את מהירות הנגינה ומשום כך מכתיב גם מעברים בין חלקי היצירה ואת סיומה, המתרחשים בעקבות שינויי מהירות. הדגש בנגינת הגמלן הוא על התיאום והשילוב בין הנגנים, אין בה מקום לסולניות.

יום מחווה לציון 10 שנים ללימודי אינדונזיה באוניברסיטה העברית

כלי הגמלן שעליהם מנגן האנסמבל המופיע בקונצרט זה נבנו בעיר Yogyakarta שבמרכז ג'אווה. האנסמבל הירושלמי פועל כבר כמה עשרות שנים. רוב הנגנים הצטרפו אליו לאחר שהשתתפו בסדנת גמלן המתקיימת במסגרת לימודי החוג למוסיקולוגיה והחוג ללימודי אסיה באוניברסיטה העברית. היצירות המנוגנות בקונצרט שייכות לרפרטואר הג'אווי המסורתי.

הנגנים: ליאור בן-אריה, אמציה בר-יוסף, מרים דבורקין, איתמר לרון, סימון מונטגיו, איתמר מנשהוף, ראובן נוה, אביתר ספקטור, ענת רוזנבלט, יודה רונן, רונית ריצ'י.

"טבע הדברים" תערוכת אמנות בגלריית החממה הטרופית  של הגן הבוטני

תערוכה קבוצתית חדשה בגלריית החממה הטרופית שבגן הבוטני גבעת רם ירושלים. בתערוכה 'טבע הדברים' מציגות 6 אמניות עבודות במגוון טכניקות אמנותיות המתכתבות עם נושאי הגן וקשורות ללקסיקון המונחים של הגן הבוטני:  שדה פרחים חושני וססגוני עשוי מקולאז' סינתטי (יעלה גצוב); בריכת מים שחורים מתוכה בוקעים פרחים מפלסטיק (דינה שנהב); כנפי ציפור מנייר (אילת כרמי); מבקרת צעירה מפיברגלס (ורד אהרונוביץ) המוצגים לצד זרי פרחים משעווה (שירה זלוור), מפלסטיק ומזבל (עינת עריף- גלנטי), המציעים למבקרי הגן מרחב של חלימה.

ורד אהרונוביץ, ציפורי אהבה, יציקות פולימרים ושמלה, 2012,    הצילום באדיבות הגן הבוטני בירושלים

התערוכה מחדדת את שאלת האותנטיות של הטבע, שהתערערה מלכתחילה על ידי ניסוחו של הגן כגן מחקרי, ומציגה אותו רק באמצעות דימוייו.

האוצרת נטע גל עצמון: ' אפלטון טען כי האמנות מסוכנת, משום שהיא מציגה דימוי שקרי, מתחזה לדברים עצמם, ובכך היא לא רק מתרחקת ממהותם ה'אמיתית' האידאית של הדברים, אלא גם מחבלת בערכי המוסר, מוליכה שולל.  הטענה בתערוכה הפוכה: בראייתי, הדימוי או המטאפורה נוטלים חלק בשיח התרבות המזהה עצמו בריש גלי כמחוז לחשיבה על אודות הדברים ממרחק, דווקא בעקבות הזרתם. למעשה, במובן זה הדימויים האמנותיים הם אלה המאפשרים התבוננות, התקרבות אינטימית מחודשת אל הוויית הדברים, אל העולם.

שירה זלוור, שעווה, ברזל, אקריליק, שיש, 2020, הצילום באדיבות הגן הבוטני

'הגן הבוטני', מוסיפה גל עצמון,  'שבו מוצגת התערוכה, מציע מהלך של ‘כליאת’ הטבע באופן המזמין דיון וחשיבה על ההבחנה הדיכוטומית המקובלת בין הטבעי למלאכותי, תוך טשטוש הגבולות המקובלים ביניהם. מחד גיסא מוצגת בו צמחייה 'טבעית' במובנה השגור, ומאידך גיסא אפשר להגדירה כבעלת אופי מלאכותי, שכן מדובר באוסף צמחי שנבחר, נאסף, שונע ממרחקים, מוין ומוצג לפי קטגוריות תוך טיפוח יומיומי קפדני'.

עינת עריף גלנטי, מתוך עבודת וידיאו.

כרטיס הכניסה לגן כולל את כל הפעילויות ומשקה אחד מתנה.

אודות הגן הבוטני האוניברסיטאי גבעת רם 

הגן הבוטני האוניברסיטאי בגבעת רם הוא פנינה של טבע בלב ירושלים ופועל כמרכז חינוכי, גנני ומחקרי ובו אוסף מגוון של צמחים מכל העולם בתצוגה גיאוגרפית. הגן הוא מוקד לתיירות ולאירועי תרבות ואמנות כמו גם מרכז לחינוך, הדרכה ומחקר.

בריכת הלוטוסים בגן הבוטני. הצילום באדיבות הגן הבוטני

זהו הגן הבוטני הגדול בישראל והגדול במזרח התיכון המהווה מקור של רוגע, שלווה ושפיות למאות אלפי אנשים שנהנים להגיע אליו. שטחו משתרע על פני 120 דונם, ובו אוסף הצמחים החיים הגדול ביותר בישראל ובמזרח התיכון.

פריחת החלמונית בגן הבוטני. הצילום באדיבות הגן הבוטני.

בגן גדלים למעלה מ-7000 מינים וזנים של צמחים שונים מהעולם, המוצגים בשש חלקות גיאוגרפיות (אפריקה הדרומית, אירופה, אמריקה הצפונית, אוסטרליה, דרום-מערב ומרכז אסיה והים התיכון). חלקות הגן מדמות את נופי הצומח של כל אזור ומציגות פריחות מרהיבות לאורך כל השנה.

אודות האוצרת נטע גל עצמון 

אוצרת עצמאית ומרצה לאוצרות ולאמנות עכשווית. תלמידת מחקר בבית הספר לפילוסופיה, בלשנות ולימודי מדע באוניברסיטת תל אביב, מוסמכת החוג לתולדות האמנות באוניברסיטת תל-אביב ובוגרת לימודי תעודה במוזיאולוגיה בגלריה האוניברסיטאית, אוניברסיטת תל-אביב,  בעלת תואר ראשון בלימודי קולנוע וטלוויזיה באוניברסיטת תל אביב. יעצה וניהלה מספר אוספים פרטיים, לרבות אוסף משפחת ברנדס ואוסף דורון סבג. אצרה תערוכות יחיד רבות של אמנים ישראליים ובינלאומיים, בנוסף לתערוכות קבוצתיות בחללים מובילים, בהם המשכן לאמנות ע"ש חיים אתר בעין-חרוד, מוזיאון פתח תקווה לאמנות עכשווית, מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית, המרכז לאמנות עכשווית (CCA) בתל אביב, מוזיאון בת ים לאמנות (MOBY), "זמן לאמנות" (בניהולו האמנותי של גדעון עפרת) ועוד.  ניהלה את גלריה "החדר" בתל אביב ועוד.

פתיחה: שישי –  31.3.23 – התערוכה תינעל ב- 22.6.23. הכניסה לאירוע הפתיחה חינם

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן