Skip to content

יאיר לפיד תוקף: חוק הגיוס של הממשלה – סופו של צבא העם

יו"ר האופוזיציה מתנגד חריפות לתוכנית ממשלת נתניהו. ". זה לא חוק גיוס, זו כניעה ללא תנאי להשתמטות ולסרבנות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגת יש עתיד, יאיר לפיד תקף היום (שני) את תוכנית הממשלה החדשה הנוגעת בשירות הצבאי של צה"ל, על פי התחייבויות ראש המשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ הקואליציה תאשר את הורדת גיל הפטור מגיוס לצה"ל לחרדים, בתמורה לתגמול כספי לחיילים בתפקידים משמעותיים. "לחוק הגיוס שהממשלה דוחפת יש משמעות אחת – סופו של צבא העם", אמר. לדבריו, "רק הילדים שלנו יתגייסו לצבא. רק הילדים שלנו יתנו שלוש שנים. רק הילדים שלנו יסכנו את חייהם. מי שלא יתגייס, יגדילו לו את הקצבאות, ורק הילדים שלנו יצטרכו להיות הפראיירים שעובדים ומשלמים מיסים. זה לא חוק גיוס, זו כניעה ללא תנאי להשתמטות ולסרבנות. זה ויתור על הערכים שעליהם קמה מדינת ישראל".

יאיר לפיד (צילום מחשבון הטוויטר שלו ע"פ סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

מדובר בתוכנית ממשלתית, שנוסחה באגף כוח האדם בצה"ל (אכ"א) ואושרה על ידי שר הביטחון יואב גלנט, ולפיה יורד גיל הפטור לחרדים, מ-26 כיום ל-23. בגיל הפטור הם כבר לא יהיו זקוקים להמשיך ללמוד בישיבות כדי להימנע מחובת הגיוס, במסגרת הפטור ההיסטורי לתלמידי ישיבות ש"תורתם אמונתם". הטענה של תומכי התוכנית היא שהיא תעודד את החרדים לצאת לשוק העבודה. בת בד קוראת התוכנית לתגמל בצורה רבה יותר את מי שישרתו בסדיר ובמילואים וכן לשנות את משך זמן השירות – בהתאם לחיוניות התפקיד וחשיבותו עבור צה"ל. כלומר, שכרו של חייל בשירות הקרבי יוכל לעמוד על כ- 6 אלפי ₪ לחודש.  לעומת זאת, על פי התוכנית של אכ"א, אורך השירות של חיילים בתפקידי מנהלה ועורף יקוצר. רשמית, משך השירות לבנים יישאר 32 חודשים (שנתיים ושמונה חודשים) ולבנות שנתיים. צה"ל יוכל גם לקצר את זמן השירות לחיילים פחות חיוניים לפי צרכיו, ולהאריך בחודשי קבע לאחרים – כך שגודל הצבא בכל רגע נתון לא יקטן.


ציוצו של לפיד בחשבון הטוויטר שלו
גם יו"ר המחנה הממלכתי ושר הביטחון לשעבר בני גנץ ערך אתמול  מסיבת עיתונאים יחד עם חברו לסיעה והרמטכ"ל לשעבר ח"כ גדי איזנקוט, גנץ ואיזנקוט תקפו את ההצעה ככזו שתעמיד בסכנה את רעיון "צבא העם", והציעו כחלופה את מה שהם מכנים תוכנית "שירות ישראלי" – שבמרכזה הרחבת אפשרויות השירות, כולל שירות אזרחי, לצד תגמול חיילים.  בתגובה למתקפה מצד גנץ ואיזנקוט, מסרו אמש בליכוד: "נכון לעכשיו אין הסכמות בעניין חוק הגיוס. בכל מקרה, הצעת צה"ל שעומדת על הפרק דומה להצעתו של בני גנץ, ושונה קודם כל בכך שהיא כוללת את קיצור השירות, העלאת שכר משמעותית ללוחמי צה"ל, והטבות כלכליות ליוצאי צבא ומשרתים במילואים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן