Skip to content

INVOCATION BOLERA הבלט הלאומי הספרדי בישראל

חגיגת מחול סוחפת ומסעירה. קטעי סולו, ריקודים קבוצתיים, דואטים והרבה עוצמה, כוח וחדוות ריקוד. יצירות מחול שלוכדות את הנשמה הספרדית, עם נגיעות מן השורשים של מירקם החיים והשפעות שלושת הדתות שהשפיעו בספרד; נצרות, איסלם ויהדות. מיגוון עשיר של סגנונות, מפלמנקו ועד בולרה, ממחול קלאסי ועד עכשווי. עשרות משתתפים, רקדנים , מוזיקאיים וזמרים, מאות תלבושות מרהיבות […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ארבע מופעים של הבלט הלאומי הספרדי חותמים את סדרת המחול בבית האופרה בתל אביב עם תוכנית עשירה ומגוונת של פלמנקו ומחול ספרדי קלאסי.

15 שנה לאחר ביקורו הקודם של הבלט הלאומי הספרדי,  חוזרים רקדני הלהקה הטובה ביותר בספרד אל במת בית האופרה. בתל אביב.  עם תוכנית עשירה ומגוונת המציגה את המחול הספרדי על  קשת גווניו וסגנונותיו. ערב רפטוארי בו ארבע עבודות שונות.

חגיגת מחול ספרדי משובח. הבלט הלאומי הספרדי. צילום יח"צ.

רקדני הבלט הלאומי הספרדי מתמחים בסגנונות מחול ספרדי שונים ומגוונים והתוכניות שלהם מציגות את המחול בספרד, סגנון הריקוד והמוסיקה המיוחדים לחבליה הרבים של  המדינה הגדולה הזו.

מיטב הרקדנים והרקדניות הספרדיים ניהלו אמנותית את הלהקה הזו, הבולטת מעל לכל להקות המחול הספרדיות, הן באיכות הרקדנים, בעושר הכוריאוגרפיות ובכמות היוצרים והמשתתפים בכל מופע.

הבלט הלאומי הספרדי בתכנית עשירה דרכה יפגינו סולני ורקדני הלהקה את כשרונם הרב והמגוון מאד. ממחול הבולרה ועד לפייסטת פלמנקו שתסחוף את הקהל כולו.

הבלט הלאומי הספרדי. מיגוון עשיר של יצירות מחול ספרדי. צילום: יח"צ.בחלקו הראשון  של המופע שלוש עבודות. היצירה הראשונה Invocation Bolera  הועלתה לראשונה בבכורה עולמית בשנת 2020. יצירתו של המנהל האמנותי של הלהקה, רובן אולמו למוסיקה של מנואל בוסטו. 9 דקות סוחפות של בלט קלאסי ספרדי. חגיגה צבעונית לעין עם עשרות רקדנים. מחוה מיוחדת לסגנון הבולרה. היצירה מביאה באופן מודרני את סגנון הריקוד שהחל את דרכו במאה ה -17 כשהוא מחבר בין מחול אנדלוסי קלאסי לסגנון האקדמי. זהו אחד מסגנונות המחול הספרדי המורכבים והטיפוסיים ומאפיין אותו השימוש בקסטניטות, וללא רקיעות הרגליים של הפלמנקו. המוסיקה נכתבה במיוחד בהזמנת הבלט הלאומי הספרדי על יד המלחין בן סיביליה ,מנואל בוסטו.

מיד אחר כך יעלה לבמה בכל ערב אחד מסולני הלהקה ויבצע יצירה נוספת של הרקדן והכוריאוגרף ראובן אולמו. ריקוד סולו חאולניה.Jaulena  גם היא למוסיקה של מנואל בוסטו. אולמו בן גרנדה יצר עבודה המשלבת בין סגנון הבולרה לפלמנקו ומושפעת מן השורשים של שלושת הדתות שהיו חלק ממרקם החיים בגרנדה, נצרות איסלם ויהדות.

את חלקו הראשון של המופע תסיים היצירה Eterna Iberia. הכוריאוגרפיה מאת אנוטניו נאחראו, והמוסיקה של מנואל מורנו בואנדיה.

כשהאזין הכוריאוגרף נאחארו  ליצירה בת ה 20 הדקות ,הוא חש מיד שהוא חייב ליצור יצירת מחול שתלכוד את הנשמה הספרדית. ותעביר לבמה את התפיסה שלו על המחול הספרדי הקלאסי ואת יופיו המיוחד. המוסיקה נכתבה כבר ב1963. היצירה מורכבת מחמש קבוצות המדגישות את השימוש בקסטנייטות, בגלימה הספרדית וכן בכובעי הקורדובס, והיא מציעה מבט מסוגנן אל שורשי המחול הספרדי הנטועים עמוק במסורת ומקבלים פירוש מודרני.

בחלקו השני של המופע תעלה הלהקה פיאסטה ספרדית כהלכתה. היצירה De lo flamenco היא מחווה לרקדן וליוצר האגדי מריו מאיה. בכורת היצירה התקיימה בעיר חרז בשנת 2020. זוהי מחווה לאחד היוצרים הבולטים בתחום הפלמנקו שהלך לעולמו בשנת 2008.

מריו מאיה יצר עבודות רבות במהלך שנות הקרירה שלו והביא לבמה סגנון מיוחד משלו, אבל מעולם בכל שנות הפעילות  של הבלט הלאומי הספרדי, הן לא הועלו במסגרתו.  עתה הגיעה העת  לתקן ולהעלות מבחר יצירות אותן יצר וריקודים בהם השתתף .

לצלילי מוזיקה חיה, זמרים ואמני פאלמאס -מחיאות כף, רקדני הלהקה כולה, סולניות וסולנים יסחפו את הקהל לחגיגת פלמנקו מסעירה, קטעי סולו, ריקודים קבוצתיים, דואטים והרבה עוצמה, כוח וחדוות ריקוד.

אודות הבלט הלאומי הספרדי

הבלט הלאומי הספרדי הוקם על ידי מנהל התרבות הספרדי בשנת 1978. מנהלו האמנותי הראשון היה הרקדן האגדי אנטוניו גאדס. שנתיים אחר כך נכנס לתפקיד אנטוניו (רואיס סולר) ואחריו שורה של מנהלים אמנותיים.

הבלט הלאומי הספרדי הוא פרויקט של המכון הלאומי לאמנות הבמה. שגריר תרבותי של ספרד בעולם. הבלט הלאומי מבצע יצירות בסגנונות ספרדיים שונים מאסכולה הבולרו, פלמנקו, ובלט ספרדי מסוגנן. הוא משלב בהופעותיו את המסורת הספרדית עם קוים מודרניים, תוך שימור יצירות עבר וביצוע בכורה של יצירות חדשות.

הבלט הלואמי הספרדי זכה בפרסים בינלאומיים רבים.  צילום: יח"צ.

בשנות פעילות הבלט, הוא הופיע ברחבי העולם על הבמות החשובות ביותר וביצע יצירות מופת כמו "חתונת הדמים" ו"מעיין הכבשים" של אנטוניו גאדס, "הכובע משלוש הקצוות" של חוזה אנטוניו ועוד.

הבלט הלאומי זכה בפרסים רבים, כמו פרס המבקרים בניו יורק בשנת 1988, פרס מבקרי המחול היפנים בשנת 1991, פרס מופע המחול הטוב ביותר במכסיקו בשנת 1994, פרס עיתון 'אל פאיז' בשנת 1999 ופרס חביב הקהל ופרס המבקרים בפסטיבל הפלמנקו בחרס, על ביצוע "מעיין הכבשים" של אנטוניו גאדס.

הבלט הלאומי הספרדי חגיגת מחול חושנית וסוחפת. צילום יח"צ.

אודות רובן אולמו המנהל האמנותי של הלהקה

החל משנת 2019 מנהל את הלהקה הרקדן והכוריאוגרף רובן אולמו. יליד אנדלוסיה שהקדיש את חייו ונשמתו למחול.  החל לרקוד בגיל 9 ובגיל 39 התמנה למנהל הלהקה החשובה ביותר בספרד. בוגר הקונסרבטוריון בגרנדה , למד בהדרכת כמה מן המורים הבולטים ביותר בתחום המחול הספרדי. כבר בגיל 16 החל להופיע ובגיל 18 עשה את הופעת הבכורה שלו בקור דה בלט של הבלט הלאומי הספרדי, בימי נהולה של אידה גומז. לאחר מספר שנים הפך לרקדן ראשי. ב-2002 עזב את הלהקה כדי לעבוד כרקדן וכיוצר עם להקות נוספות ועם להקה משלו. כבן גאה  ושגריר של אנדלוסיה, ניהל אולמו מספר שנים את בלט הפלמנקו האנדלוסי ולימד במרכז המחול האנדלוסי.

אולמו זכה בפרסים רבים במהלך הקריירה שלו. ב-2019 התמנה למנהל הבלט הלאומי הספרדי ומשימתו היא לשמר, לקדם ולפתח את המחול הספרדי העשיר על כל גוניון וסגנונותיו.

מועדי המופעים

יום רביעי 12.7 בשעה 20:00

יום חמיש 13.7 בשעה 20:00

יום שישי 14.7 בשעה 13:30

מוצאי שבת 15.7 בשעה 20:00

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן