Skip to content

האם ואן גוך התאבד או נרצח?… ואן גוך בקולנוע

דמותו האניגמטית והמיוסרת של וינסט ואן גוך האמן המיוסר שהפך לגיבור תרבות עולמי מאה שנה לאחר מותו, היוותה השראה לגדולי הבמאים בעולם.  החל באלן רנה, וינסנט מינלי, רוברט אלטמן, מוריס פיאלה ואקירה קורוסאווה היפני וכלה בג'וליאן שנאבל, דיוויד ביקרסטאף, דורותה קובילה, ויו וולשמן ועד ליו האיבו, קיקי טינקי יו הסיניים. איך סיים וינסנט ואן גוך את […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 סינמטק ירושלים מציג בחודש מאי שישה סרטים  שהופקו בקולנוע העולמי על גאון הציור ההולנדי שרעב ללחם בחייו, שציוריו נחטפים ונמכרים במחירי שיא שזיעזעו את שוק האמנות העולמי בסוף המאה העשרים.  דמותו המרתקת של ואן גוך, המשמשת השראה לאמנים רבים בתחומי יצירה שונים, מככבת ביותר ממאה סרטים שהופקו עליו בעולם.

מבחר מסרטי ואן גוך על המסך בסינמטק ירושלים: מאי 2023

התאווה לחיים,  בבימוי: וינסנט מינלי. ארה"ב 1956 . זוהי ביוגרפיה ישירה על וינסנט ואן גוך, המבוססת על רב המכר של אירווינג סטון בשם זה. העלילה מתחילה משליחותו בעיירת כורים בבלגיה, דרך המשבר הרומנטי, חייו עם פרוצה, המפגש עם גוגן ועד לפיתוח הסגנון האישי והתאבדותו.

התאווה לחיים, קירק דאגלאס בתפקיד וינסנט ואן גוך.
קירק דאגלס כואן גוך בהפקה ההוליוודית של וינסנט מינלי.                               מקור הצילום: ויקיפדיה.
פוסטר הסרט "התאווה לחיים"

מינלי מביים בצבעים עזים, המבקשים לתפוס את העולם האומנתי של ואן גוך, אך לא פחות מכך של עוצמה נפשית שמגיעה למסך בזכות קירק דאגלס בהופעה מעולה. אין כאן סנטימנטליות או קיטש, אלא תנועה ורצינות שמעניקים לסרט תחושה אינטנסיבית. אנתוני מקווין בתפקיד גוגן זכה בפרס אוסקר לתפקיד משנה ודאגלס זכה בפרס גלובוס הזהב על הופעתו. " אחת הביוגרפיות הטובות ביותר של אמנים שהופקה בהוליווד" (אורי קליין זצ"ל, הארץ).

לאהוב את וינסנט, ( 2017), בבימוי דורותה קובילה, ויו וולשמן. בריטניה, פולין, ארה"ב. ארמנד רולן, בנו של מנהל הדואר בעיירה שבה בילה ון גוך את השבועות האחרונים לחייו, מנסה להבין מה גרם לצייר לירות בעצמו, דווקא כאשר נדמה היה כי מצבו משתפר. דרך פגישות עם מכריו של הצייר הוא מנסה לפתור את התעלומה ואגב כך מציע לנו דיוקן רב פנים של האיש.  65,000  ציורי שמן נדרשו כדי להביא למסך את הדיוקן הייחודי הזה. השימוש באנימציה, ההשענות על סגנונו של ון גוך הופכים את הסרט, בדיוק כפי שמעיד שמו, למכתב אהבה לאחד מגדולים האמנים של העת המודרנית.

ואן גוך: בשערי הנצח בבימויו של ג’וליאן שנאבל. אירלנד, שוויץ, בריטניה, צרפת, ארה"ב 2018 

בראשית 1888 עזב ואן גוך את פריז ועקר לארל בדרום צרפת. סרטו של ג’וליאן שנבל מתמקד בפרק זמן זה ומנסה לתאר את השפע היצירתי שאפיין אותו. שנבל מבקש להתמקד במשולש הדרמטי שבין העולם, הצייר והבד.

בשערי הנצח: וינסנט ואן גוך. סרטו של האמן ג'וליאן שנאבל, עם משחק מצויין של וילם דפו כוינסנט ואן גוך.

כדי להגיע לכך הוא נוקט בסגנון קולנועי כמו אימפרסיוניסטי, עם מצלמה משוחררת, פסקול סוגסטיבי וניצול מלוא כשרונו של וילם דפו רב ההבעה. התוצאה היא יצירה יפה וחד פעמית.

וינסנט ותיאו, בבימוי רוברט אלטמן. הולנד, בריטניה, צרפת 1990. עיקרה של הדרמה המוצגת כאן מתרחש סביב היחסים הסבוכים בין הצייר וינסנט ואן גוך לבין אחיו תיאו שהיה גם סוכנו.  שני צדדים של אותה אישיות סימבולית. הפעם אלטמן מוותר על עלילה מפותלת ומורכבת ויוצר סרט קאמרי קטן ומרגש, בעיקר בזכות משחקו יוצא הדופן של טים רות’ בתור וינסנט ואן־גוך.

וינסנט ותיאו, סיפור אהבתם של שני האחים לבית ואן גוך. דרך העיניים של רוברט אלטמן.
פוסטר "וינסנט ותיאו" שביים רוברט אלטמן.

ואן גוך בבימוי מוריס פיאלה. צרפת 1991 . מוריס פיאלה מתרכז בשלושת החודשים האחרונים והפוריים בחייו של ואן גוך, החל מהגעתו לכפר הקטן אובר-סור-וויס מצפון לפריס, ועד מותו ביולי 1890 לאחר שירה בעצמו. זוהי יצירה אנושית וחכמה שדרך סיפור חייו של אמן בפעולה, מנסה להגדיר את מהות החוויה של "להיות אמן".

ז'אק דוטרון מגלם את דמותו של ואן גוך בגירסה הצרפתית לסיפור של הצייר ההולנדי שמת ונקבר בצרפת.
נופים מרהיבים שואן גוך תיעד במכחולו, בסרטו הצרפתי של מוריס פיאלה "ואן גוך". פוסטר הסרט. מקור: ויקיפדיה.

סביב סיפור חייו של וינסנט ואן גוך טווה מוריס פיאלה את הסרט הארוך והמרשים הזה, שעדיין, למרות שלל הביוגרפיות הקולנועיות מצליח להעביר את הקסם של התקופה ושל הצייר ההולנדי המחונן.   פיאלה עושה שימוש בנופים המרהיבים של צרפת, מקפיד על משחק מאופק של שחקניו, מניע את העלילה בין שגרת היומיום של הצייר, ושומר על מידה של ריסון רגשי שאינה משרטטת את ון גוך כ"אמן מיוסר" או כדוגמא לדכאון קליני בפעולה. את דמותו של ואן גוך מגלם בכשרון ענק ז'אק דוטרון.

הואן-גוכים של סין, בבימוי יו האיבו, קיקי טינקי יו. סין, הולנד 2016. בכפר הסיני דאפן, עובדים כעשרת אלפים אנשים בסדנאות ציור. הם מעתיקים קלאסיקה ארופאית, ומייצרים אומנות בשווי מוערך של 65 מליון דולר, המשווקת בעולם כולו. הסרט מלווה סדנא משפחתית אחת המתמחה בציוריו של וינסנט ואן גוך, ומציע הכרות אינטימית עם האמנים, רגשותיהם כלפי המקור הקרוב/רחוק, ואף מלווה אותם במסעם לאמסטרדם.

הואן גוכים הסיניים. תעשיית השיכפול של "ציורי ואן גוך". כמעט כמו להזמין ואן גוך מעלי אקספרס … מבט על ואן גוך כמנוף מניע בכלכלה הסינית.

חמניות , בבימוי דיוויד ביקרסטאף, בריטניה 2021. "חמניות" של וינסנט ואן גוך הוא אחד מציוריו המפורסמים ביותר ואחת מיצירות האמנות האייקונית בעולם. בתערוכה יוצאת מן הכלל, מוזיאון ואן גוך סיפק מבט רענן וחושפני לחמשת הגרסאות הפומביות של חמניות באגרטל. סרט מרתק זה יוצא למסע מאמסטרדם לטוקיו, דרך פילדלפיה, לונדון ומינכן כדי לבחון מקרוב את הסיפור של חמשת הגרסאות.

"החמניות" הנושא שהפך להיות המזוהה ביותר עם וינסנט ואן גוך. בהפקה בריטית מ-2021.

החמניות של ואן גוך, ניתנות מייד לזיהוי. אבל הסרט חופר מתחת לפני השטח וחוקר את השאלות, התהיות והתעלומות הרבות שעולות מעבודות אלו. מדוע לדוגמא ואן גוך בחר דווקא בפרח האקזוטי עם הגבעול הארוך והכתר הזהוב? מתי הגיע הפרח הזה לאירופה וכיצד אמנים אחרים התייחסו אליו? מה ואן גוך ניסה להביע בציורים אלו וכיצד כל ציור שונה מגרסה לגרסה? ואלו סודות גילו מדענים כאשר בחנו יצירות אלו לעומק?

כל ציור שונה, בעל סיפור ייחודי משלו ומקיף את אחת התקופות הסוערות והמפורסמות ביותר בהיסטוריה של האמנות. כל חמשת הציורים נמצאים במצב כה עדין שלעולם לא יוצגו יחד יותר. רק בסרט הזה – בתערוכה הווירטואלית שלנו – תהיה לך הזדמנות לראות זאת על המסך. בכך, הסרט מביא תובנות חדשות הן לגבי הציורים והן לגבי וינסנט ואן גוך.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן