Skip to content

היסטוריה במיאנמר: סו צ'י נבחרה כחברת פרלמנט

בחירות היסטוריות במיאנמר. אלטרנטיבות אמינות לחונטה הצבאית השלטת התמודדו לראשונה בבחירות שמתקיימות היום
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

>כלת פרס נובל לשלום, שבחירתה לפני כעשרים שנה בוטלה על ידי משטר הגנרלים, נבחרה היום ברוב סוחף ותשמש כחברת פרלמנט, לראשונה מאז התיישבה בראש האופוזיציה הדמוקרטית 

מאת גרשון גירון ואורי קציר

סו קי - צעד ראשון לדמוקרטיהסו קי – אינה מתחרטת על השתתפותה

אונג סאן סו צ'י, כלת פרס נובל לשלום, המסמלת את המאבק לדמוקרטיה במיאנמר (בורמה לשעבר), נבחרה היום כחברת פרלמנט בארצה. סו צ'י זכתה בשני שליש מהקולות במחוז הבחירה שבו התמודדה. הייתה זו הפעם הראשונה בה איפשר השלטון הצבאי בן חמישים השנים את בחירתה של מנהיגת האופוזיציה לתפקיד פוליטי רשמי.

>> ניצחון גדול בבחירות למפלגתה של סו קי

סו צ'י, שהבחריות בהן זכתה מפלגתה ב-1990 בוטלו על ידי המשטר הצבאי, נמנתה עם המועמדים שהתחרו על 45 מושבים שהתפנו בפרלמנט בעקבות קידום מחוקקים לעמדות בממשלה ולמשרות בכירות אחרות.

סו צ'י, ששוחררה ב-2010 ממעצר בית שכפה עליה המשטר הצבאי, יצאה לסייר ברחבי הארץ וגייסה תמיכה למפלגתה, "הליגה העממית לדמוקרטיה", שקיומה נאסר עד לא מכבר. בלוויית מאות תומכים ביקרה סו צ'י בקלפי בכפר וות'ינקה שבו היא מתגוררת, ושוחחה עם משקיפי בחירות ומצביעים.

במיאנמר ניכר בשנים האחרונות שינוי הדרגתי באווירה הפוליטית. בשנה האחרונה זכו לחנינה מאות אסירים פוליטיים, הושגה הפסקת אש עם מורדים משבט קארן והשלטון הסכים לנהל משא ומתן עם קבוצות אתניות מורדות אחרות. חקיקה מתונה יותר עודדה פתיחה מחדש של כלי תקשורת ופעילות של עיתונים קיימים. מאמצי מיאנמר להפשיר את יחסיה הקפואים עם יתר העולם התקבלו בברכה וזכו לגמול. בחודשים האחרונים ביקרו במדינה שרי חוץ רבים, ובפברואר ביטל האיחוד האירופי איסור טיסה על אנשי ממשל למדינה. כמו כן נרמז שהליך בחירות חופשי והוגן ביום ראשון יתורגם להסרה מהירה יחסית של העיצומים הכלכליים הממושכים, החונקים את כלכלת המדינה.

שלא כבבחירות הכלליות שהתקיימו ב-2010, משקיפים בינלאומיים הוזמנו לפקח על ההליך. ארצות הברית, האיחוד האירופי ואיחוד אומות דרום מזרח אסיה שלחו משקיפים, כמו גם יפן, קנדה ואוסטרליה.

לדברי משקיפים, הבחירות הן מבחן אמיתי ראשון למחויבות הממשלה לסילוק הפחד והאימה של אזרחים המושתקים במשך חמישה עשורי שלטון צבאי. אחרי שעוררו על עצמם ביקורת בינלאומית בגין זיוף הבחירות לפני שנתיים, יודעים מנהיגי מיאנמר שבחירות הוגנות יוכיחו לעולם שהם מסוגלים לנהל הליכים הוגנים.

אלפי גולים בורמזים ברחבי העולם מצפים לראות בבחירות אות ברור ליכולתם לשוב לבתיהם בבטחה. בוחרים צעירים במדינה גילו התרגשות רבה לקראת הליכתם אל הקלפיות.

הבחירות לא ישנו את מאזן הכוחות בגוף המחוקק של מיאנמר, שחברים בו 664 נציגים. ומשקיפים טוענים שמספרן העצום של הקלפיות ופיזורן ברחבי המדינה לא יאפשרו לפקחים הבינלאומיים להבטיח ספירה הוגנת.

סו צ'י אמרה שהיא מאמינה שישויות רשמיות עודדו אי-סדרים, פעילויות לא חוקיות והפחדה. אולם היא אינה "מתחרטת על השתתפותה" במערכת הבחירות, מפני שהיא העלתה את המודעות הפוליטית בקרב אוכלוסיית מיאנמר. היא עצמה תזכה במושב בקואהמו, דרומה לינגון הבירה.

סו צ'י בת ה-66, בתו של גיבור מלחמת העצמאות של בורמה, גנרל אאונג סן, הפכה למקור השראה בעקבות מאבקה הארוך לדמוקרטיה במדינה. היא נעצרה לתקופות ממושכות – יותר מ-16 שנה סך הכול – והושמה במעצר בית. הוצע לשחררה בתמורה לעזיבת המדינה, אך היא סירבה.

 כחברת פרלמנט תוכל כנראה סו צ'י לצאת את גבולות המדינה – וחשוב מכך, לשוב אליה – מה שלא התאפשר בשנות הדיכוי והמאסר הארוכות. למאות עיתונאים שהתכנסו מחוץ למעונה ביום שישי היא אמרה שאין בכוונתה לכהן כשרה בממשלה האזרחית שתקום בתמיכת הצבא, גם אם הדבר יוצע לה. על פי חוקת מיאנמר, חבר פרלמנט אינו יכול לכהן כשר.

כאשר נשאלה על מקום הדמוקרטיה במיאנמר בסקאלה של 1 – 10, השיבה סו צ'י "אנחנו מנסים להגיע ל-1."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן