Skip to content

מפגינים הדביקו מדבקות: חופש הביטוי" על דלתות גלי צה"ל והמשטרה הסירה אותן

משטרת ישראל מלווה הפגנות וכך גם הבוקר מול גלי צה"ל - שם הפגינו נגד מינוי של מפקד חדש לתחנה שהודיע כי יאסור על השמעת דעה אישית בתכנית אקטואליה (רזי ברקאי). המוזר הוא בשוטר שירד מהניידת משטרה שלוותה את ההפגנה והסיר אישית את המדבקות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כחמישים איש הפגינו הבוקר (שישי) מול תחנת גלי צה"ל ביפו. ההפגנה הגיעה בעקבות מינוי של העיתונאי לשעבר, דני זקן על ידי שר הביטחון יואב גלנט לתפקיד ממלא מקום מפקד התחנה. כל זאת למרות שזה התמודד על תפקיד מפקד גל"צ רק לפני חצי שנה, ולא נבחר על ידי ועדת האיתור, שהחליטה לא להמליץ עליו לתפקיד.  המפגינים הדביקו את סטיקרים שעליהם נכתב: 'חופש הביטוי' על גבי דלתות הכניסה לתחנה. ניידת משטרה עמדה בסמוך למפגינים ובהם חברת הכנסת לשעבר ושרת החינוך ותקשורת לימור לבנת, מפקד גלי צה"ל לשעבר שהקים את תחנת המוזיקה והתנועה גלג"לצ, שהיא גם כיום תחנת רדיו פופולרית, ומנע את סגירת תחנת גלי צה"ל כשזו עמדה על סף פירוק, ובני צווויג  מוותיקי המחאה בבלפור, אחד השוטרים החליט על דעת עצמו להוריד את המדבקות מעל דלות התחנה. לשאלת המפגינים מדוע הוא כשוטר שאמור ללוות את ההפגנה החליט להסיר במו ידיו את המדבקות, בחר שלא לענות אלא המשיך ותלש את המדבקות. למרות  זה המפגינים חזרו והדביקו מחדש את הסטיקרים. כאמור שר הביטחון, מינה לתפקיד ממלא מקום מפקד גלי צה"ל (גל"צ) את זקן, לפי החלטתו מבלי להתייעץ עם חברי הוועדה המקצועית, באופן שמעלה חשש כי המינוי נעשה מטעמים פוליטיים.

בין המפגינים שרת התקשורת לעבר, לימור לבנת, וותיק גלי צה"ל, משה שלונסקי (צילום: ציפי מנשה)
צילום: ציפי מנשה
השוטר החליט להסיר את המדבקות (צילום: ציפי מנשה)


צילום: ציפי מנשה)

המינוי תמוה גם משום שזקן (58) לא מילא תפקיד ניהול עובדים משמעותי עד כה, בעוד בגלי צה"ל הוא אמור לנהל תחנה המגלגלת תקציב של כ–40 מיליון שקל בשנה, שבה יותר מ–100 עובדים וחיילים. זקן אף משתתף לעתים קרובות בשידורים של מקורביו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו — כולל תוכנית אקטואליה יומית עם יעקב ברדוגו ברדיו גלי ישראל ופאנלים בערוץ 14. מקורות בשוק התקשורת חוששים כי מינויו נועד להגביר את השליטה הפוליטית בתחנה. אחד מבכירי וותיקי התחנה רזי ברקאי רזי ברקאי, מוותיקי ובכירי העיתונאים בגלי צה"ל, האשים בסוף שבוע שעבר את זקן, כי הוא פועל בשליחות חברו יעקב ברדוגו, ולכן הודיע ברקאי הוא צפוי לסיים את דרכו בתחנה. בראיון לתוכנית "אזור בחירה" בערוץ 13 אמר: "אם הקוד האתי החדש של גלי צה״ל, שמנוסח בימים אלה, יאסור עליי ועל חבריי להביע את דעותינו – לא אתחייב. זה אומר שבעוד ארבעה שבועות אני עוזב את גלי צה"ל". יודעי דבר אומרים כי בנוסף לברקאי גם שדרי החנה, רינו צרור ויעל דן, צפויים להיות מודחים מרצועות השידורשלהם.

רזי ברקאי (צילום: גלי צה"ל ומחשבון הטוויטר שלו לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

ברקאי התייחס לפרסום בתקשורת (the marker), לפיו "זקן מתכוון להחזיר את מפיץ הקונספירציות ברדוגו לשידור הציבורי, ולהפוך את גל"צ למכונת תעמולה המשועבדת כולה לספינים מבית היוצר של לשכת נתניהו" – זאת על רקע סיומם המתקרב של החוזים האישיים של המגישים יעל דן, רינו צרור וברקאי עצמו, המועסקים כפרילנסרים, ואשר השמיעו טון ביקורתי כלפי הממשלה הנוכחית ותוכנית ההפיכה המשטרית.

פרופסור חיליק לימור (צילום עיתונות חופשית, מחשבון הטוויטר שלו לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

פרופ' יחיאל (חיליק) לימור, שהיה חבר בוועדה החדשה שהייתה אמורה לנסח את הקוד האתי החדש של גלי צה"ל, הודיע בתחילת השבוע זקן, על התפטרותו מהתפקיד. לימור התפטר על רקע הצהרתו של זקן כי הקוד האתי החדש יאסור השמעת דעות – אף שהקוד האתי כלל לא היה אמור לעסוק בכך, לדבריו. זקן, כך על פי ראיונותיו לתקשורת החליט כי תיאסר הבעת דעה על מגישי התחנה כמו ברקאי שמשדר את תכנית 'אקטואליה' בה הוא גם מביע את דעותיו האישיות והבנתו את המתרחש. לעומת כך מפקד גלי צה"ל החדש יחזיר אל התחנה את נאמנו של נתניהו, יעקב בר דוגו שהודח מהתחנה ועבר לשדר בערוץ 14 שנודע כי הנו תחת השפעתו המוחלטת של ראש הממשלה.
לימור הודיע כבר ביום ראשון בתחילת השבוע לזקן על התפטרותו מהתפקיד. המשמעות היא שכרגע אין בוועדת האתיקה של גלי צה"ל אף מומחה חיצוני, אלא רק אנשי גל"צ. למרות התפטרותו של לימור, זקן לא הודיע על כך לאנשי גל"צ, ובהודעות לתקשורת המשיך להצדיק את פעולותיו בקוד האתי החדש של התחנה. לימור אמר למגפון כי הודיע במכתבו לזקן שהוא מתפטר על רקע הצהרותיו של זקן שלפיהן הקוד האתי המתנסח של גל"צ יאסור על מגישי אקטואליה להביע את דעתם. "הבהרתי לזקן שלהבעת דעות אין דבר וחצי דבר עם אתיקה. זה כלל לא שייך לקוד אתי, אלא החלטה עריכתית ניהולית. מנהל או עורך יכולים להחליט לאסור דעות ועדיין להתנהג בצורה לא אתית, ולהיפך – להתנהל בצורה אתית ועדיין לאפשר השמעת דעות", הוא  הסביר למגפון, "אם היה מבקש קוד אתי לתחנה, הרי שאיננו צריך לכתבה, מועצת העיתונות נסחה קוד אתי שפורסם ברבים".  לימור הנו חבר נשיאות המועצה ויו"ר בית הדין שלה. "הייתי בסך הכל בישיבה ורבע שדנה בנושא. בישיבה הראשונה הזום לא עבד. אני קורא ידיעות שאנשים צריכים לחתום על קוד אתי. אני לא מבין איך אפשר להודיע שצריך לחתום על קוד אתי שעוד לא נכתב", אמר לימור.
גילוי נאות: כותבת ידיעה זו חברה במועצת העיתונות והתקשורת בישראל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן