Skip to content

מקסימום תוצאות, מינימום עצבים: טיפול בכאבים עצביים באמצעות מרפאות כאב

(פ) כתבת תוכן שיווקי ממומנת - הפרסום כולו באחריות המפרסם (המערכת אינה אחראית לתוכן, למוצרים או לצילומים המופיעים בה)
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

גוף האדם, במצב התקין שלו, הוא מכונה משומנת. גורם מרכזי לכך הוא מערכת העצבים, שמאפשרת לגוף לפעול כיחידה מבוקרת ומאוזנת. היא אחראית בין השאר על קליטת מידע חושי והעברה שלו למוח ומשם לאיברי הגוף השונים, למערכות הגוף, לבלוטות וכן הלאה. בכך היא מהווה למעשה מערכת ההפעלה, השליטה והבקרה של הגוף.

הבעיה היא שמערכת העצבים אינה חסינה בפני פגיעות, אשר חלקן נחשבות לחמורות בכל קנה מידה. כאשר מעורבים בתמונת הפגיעה העצבית כאבים, עולה פתרון שצובר תאוצה בישראל ובעולם בשנים האחרונות: פנייה למרפאות כאב, לצורך טיפול בבעיה שעשויה להיות כרונית.

הצד הכואב של מערכת העצבים

המונח הרלוונטי בו נהוג להשתמש, בהקשר הנוכחי, הוא כאב נוירופוטי (או בעברית: "כאב עצבי"). המדובר הוא בכאב שנובע מנזק לעצבים, ובמקרה הזה אלו שאחראים על העברת אותות כאב למוח. הנזק למערכת העצבים, בין אם המרכזית ובין אם ההיקפית, עלול לגרום לכך שהאותות שהמוח יקבל יהיו שגויים – כך שנרגיש כאבים עזים גם כאשר אין בהכרח גורם שמבצע בפועל את גירוי העצב.

כאבים נוירופטיים עלולים להיגרם מלא מעט גורמים, ביניהם פגיעות פיזיות, שינויי מבנה בעצבים, פגיעות חשמליות וכן הלאה. הנזק הוא בחלק גדול מהמקרים כתוצאה ממצב רפואי אחר, המשפיע גם על פעילות מערכת העצבים, לרבות מחלות נוירולוגיות, מחלות אוטואימוניות, נזקים הנגרמים לחוט השדרה, פגיעות מוחיות, ניתוחים – והרשימה עוד ארוכה. זאת ועוד, יש מקרים בהם נחוש כאבים שמקורם במערכת העצבים אבל לא נדע מהי הסיבה המדויקת לכך.

כאב עצבי עלול ללבוש צורות מגוונות, המשתנות בהתאם לגורם הספציפי לכאב, לסוג הפגיעה או אפילו למאפייני האדם החווה אותו. לצד כאבים כפי שאנחנו מכירים אותם, שעלולים במקרה הזה להיות עזים במיוחד, ייתכן שהאדם יחווה תחושות לא נעימות דוגמת נימול, דקירות, חום, "שריפה", זרם חשמלי ועוד.

צילום: Freepik

הבעיה: הכאב עלול להשבית אותנו

עובדה נוספת, שהופכת את התמונה למורכבת אפילו יותר להתמודדות, היא שכאבים הקשורים למערכת העצבים עלולים בהחלט להיות כרוניים. כאבים מהסוג הזה נמשכים תקופה ארוכה, ובמקרים מסוימים אפילו מלווים את האדם כל חייו. כאבים כרוניים עלולים שלא להגיב לטיפולים המסורתיים, אפילו כאלו הנחשבים יעילים בהתמודדות עם הבעיה הרפואית הקיימת. לעיתים הם ימשיכו גם כאשר מצליחים לטפל בצורה משביעת רצון בבעיה שגורמת להם, לכאורה או שלא.

בתנאים האלו, לא מפתיעה העובדה שהנושא של טיפול בכאב כרוני מקבל תשומת לב הולכת וגוברת בעולם בשנים האחרונות. כיום ההתבוננות בכאב היא לא רק כתסמין של בעיה רפואית מסוימת, ובמקרה הזה פגיעה במערכת העצבים. אלא בעיה רפואית משל עצמה. הכאב דורש טיפול ממוקד על ידי אנשי מקצוע הבקיאים בתחום ותוך שימוש בטכניקות החדישות ביותר המוצעות.

באמצעות טיפול יעיל בכאב כרוני אפשר להפחית משמעותית את תדירות ודרגת החומרה של הכאבים והתסמינים האחרים שהאדם חווה. איכות החיים של האדם צפויה להשתפר מן הקצה אל הקצה. במקרים מסוימים הוא יוכל להשיב לעצמו את העצמאות, או אפילו את השליטה בחיים. אחרי הכול, כאבים כרוניים גורמים בחלק גדול מהמקרים לתחושה של האדם שהוא מנוהל על ידם.

הדגשים לטיפול יעיל בכאב

טיפול בכאבים כרוניים, בין אם כאלה הקשורים ישירות למערכת העצבים ובין אם לא, מבוסס בדרך כלל על שילוב בין כמה שיטות וכלים. זה מתחיל עם פתרונות רפואיים די בסיסיים כמו משככי כאבים (שעשויים להקטין במידה משמעותית מאוד את הכאבים והסבל הנגרם מהם), ונמשך עם תרופות "חזקות" יותר כמו תרופות אנטי דלקתיות, נוגדי דיכאון ממשפחות שונות, תרופות נגד פרכוסים, סטרואידים ועוד. מכיוון שחלק מהתרופות האלה כוללות תופעות לוואי שעשויות להיות משמעותיות, ועל מנת למנוע התנגשות בין תרופות, חשוב שגורם מקצועי הבקיא בתורת הכאב יבצע את התאמת התרופות ואת המעקבים הנדרשים אחרי המטופל.

הטיפול בכאב הכרוני כולל טכניקות רפואיות מורכבות, דוגמת:

  • חסימה עצבית – שיטה זו, הנפוצה מאוד במקרים של כאבים נוירולוגיים, מבוססת על הרדמת שורש העצב הבעייתי. הטיפול מונע ממנו לשלוח את אותות הכאב, ובכך עשוי להעלים את הכאב לחלוטין
  • IMS – בשיטה זו, המכונה "דיקור מערבי", מגרים את שרירי הגוף באמצעות מחטים דקים. השיטה משמשת בעיקר לטיפול בכאבים הנובעים מפגיעה בשרירים
  • טיפול בעזרת גלי רדיו (RF), ה"מתכנתים" מחדש את העצבים הבעייתיים
  • הזרקה תחת שיקוף של תרופות, חומרים מרדימים וחומרים נוספים לתוך שורשי העצבים
  • פעולות כירורגיות, דוגמת חיתוך עצבים שהתנתקו מסיבות שונות

לאילו תוצאות ניתן לצפות?

חשוב לזכור שבהתמודדות עם כאב אין פתרונות קסם. כאב עצביים, ועל אחת כמה וכמה כאלו הגורמים לתסמינים כרוניים, דורשים סבלנות. חשוב שהאדם יקפיד לבצע את הטיפולים במשך תקופה, שיכולה לעמוד גם על חודשים ספורים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן