Skip to content

השבוע ה-26 למחאה כנגד ההפיכה המשטרית

רבבות הפגינו מהלך השבת והערב כנגד ההפיכה המשטרית שמבקש נתניהו להעביר. "ללא עילת הסבירות, יכולה הממשלה להדיח את היועצת המשפטית לממשלה או את מבקר המדינה. ללא עילת הסבירות יכול שר הפנים להדיח ראש עירייה מכהן ולהחליפו אחרי שנשא נאום חוצב להבות הקורא תגר על הממשלה והתנהגותה", אמר רון חולדאי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

שני מפגינים כנגד ההפיכה המשפטית נעצרו אמש (שבת) באילון שבתל אביב והובאו לתחנת סלמה העצורים, עצורה ועצורה, נעצרו על פי המשטרה בחשד להפרת הסדר. קודם לכן נעצר מוחה אשר ריסס גז פלפל לעבר מוחים אחרים ברחוב דה וינצ'י. בין השניים פרץ ויכוח שנסוב עקב השתתפות קבוצה גדולה של מוחים שהפגינו גם כנגד הכיבוש בשטחים הכבושים וקראו כי אין דמוקרטיה בלי הפסקת הכיבוש ויציאה מהשטחים. בין המפגין מקבוצת אחים לנשק למפגינים מקבוצת 'מסתכלים לכיבוש בעיניים', פרץ ויכוח שבעיקרו נסוב רצון מובילי המחאה להותיר את המחאה כולה בלב הקונצנזוס הלאומי בישראל, מול ניסיונותיו של נתניהו לצייר את המחאה כמחאת שמאל שנועדה להפילו מכהונתו. לקראת חצות נמסר מהמשטרה כי העצור שוחרר, וכי העצורה תשוחרר לאחר שיילקחו ממנה טביעות אצבע.

צילום: דן בר דב


הוויכוח בין המפגינים (צילום: ציפי מנשה)

מסתכלים לכיבוש בעיניים לא וויתרו על המחאה. לדבריהם אין דמוקרטיה ללא יציאה מהשטחים הכבושים (צילום: ציפי מנשה)
ויכוח בין מפגין מאחים לנשק למפגינים כנגד הכיבוש (צילום: ציפי מנשה)
צילום: ציפי מנשה


ההפגנה בקפלן (צילום: אביב אטלס

אבל המחאה כנגד ההפיכה המשפטית לא נפסקה ומעבר לשלל המחאות שנרשמו היום בישראל צעדו היום בקפלן תל אביב כ150 אלף בני אדם. זה השבוע ה-26 למחאה ברציפות. אם בשבוע שעבר נרשמה ירידה בכמות המפגינים, הרי שההודעה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי בכוונתו להעביר בשבוע הבא את חוקי הרפורמה המשפטית באורח חד צדדי וללא הסכמות נרחבות, הביאה לעלייה במספר המפגינים שיצאו במחאה כנגד הרפורמה. על פי מובילי הפגנות הפגינו בשאר המוקדים בישראל עוד 136 אלף בני אדם.  "הממשלה המטורללת והגרועה ביותר בהיסטוריה מפרקת את המדינה, את הצבא את הכלכלה וממשיכה לקדם חוקים שיש להם מטרה אחת – כוח בלתי מוגבל" נמסר ממובילי המחאה, "שחיתות וביזה שמשמעותה דיקטטורה. קפלן הוא שם קוד לשלל המחאות שמתרחשות כל שבת בכל הארץ, ב-150 מוקדים. המהפכה המשפטית כאן, והיא מסוכנת מתמיד. המשמעות המידית של ביטול עילת הסבירות, היא שביום שאחרי המהפכה, לא יהיה מי שיגן עליכם, עלינו". "ללא עילת הסבירות, יכולה הממשלה להדיח את היועצת המשפטית לממשלה או את מבקר המדינה. ללא עילת הסבירות יכול שר הפנים להדיח ראש עירייה מכהן ולהחליפו אחרי שנשא נאום חוצב להבות הקורא תגר על הממשלה והתנהגותה. בתי המשפט מקוצצי הכנפיים, לא יוכלו לסייע, והשופטים, גם אם יראו עוול בלתי רגיל, לא יוכלו לתקן" לשון ההודעה.


צילום: אביב אטלס

מפגינים חוסמים את איילון (צילום: ציפי מנשה)
צילום: ציפי מנשה

ראש עיריית תל אביב רון חולדאי שהכריז בימים אלו על כוונתו להתמודד שוב על ראשות העיר אמר בהפגנה כי אמר כי רבים כבר הספידו את המחאה, לגלגו עלינו המוחים, אבל אנחנו עדיין כאן. חדורי מטרה, נכונים להיאבק. כבר למדנו בדרך הקשה, שהערכים המכוננים שלנו, ערכי מגילת העצמאות, זקוקים להגנה אקטיבית, ושהמתקפה ההרסנית על הדמוקרטיה, רק בראשיתה. כבר הוכחנו, שמי שמאיים על ציפור הנפש שלנו, על העקרונות למענם אנו נלחמים, מי שחושב שאנחנו עגלה ריקה, ימצא אותנו, עומדים יחד, נחושים להיאבק. דתיים וחילוניים, אשכנזים ומזרחיים, מהפריפריה והמרכז". חולדאי הוסיף וקרא לראש הממשלה: "מר נתניהו, ראש הממשלה, כף רגלם של קומיסרי החינוך, בראשות אבי מעוז, לא תדרוך במוסדות החינוכיים הליברליים שלנו. אתה ושרייך לא תכתיבו לנו מהי היהדות, וכיצד עלינו לחיות אותה. היהדות שלהם איננה היהדות שלנו".

ראש עיריית תל אביב רון חולדאי נואם בקפלן (צילום: דן בר דב)

הוא הוסיף: "שכחתם מה זה להיות יהודים בחווארה ובאום צאפה. שכחתם מה זה להיות יהודים בהשתמטות מנשיאה בנטל. שכחתם מה זה להיות יהודים ברדיפה אחר קהילת הלהט"ב. לנגד עיננו עומדים דבריו של דוד בן גוריון: "אנחנו מחבבים את התורה, ואת מורשת ישראל  וגאים בה, אבל התורה ניתנה לישראל, ולא ישראל – לתורה. בלי ישראל אין תורה. בלי ישראל אין מדינה. זהו יסוד ראשון לשותפות."

אתמול  נחקר במשטרת חדרה משה רדמן, ממובילי המאבק נגד הדיקטטורה. לכאורה על כוונות לאלימות בעת  ההפגנות. נזכיר כי לפני מספר שבועות נעצר רדמן באלימות קשה וללא כל סיבה בעת שהפגין כחוק בסמוך לבית ראש הממשלה בקיסריה, מעצר שתועד ופורסם, וכעת, במקום שתתנהל נגד השוטרים חקירת מח"ש, מנסים במשטרת בן גביר בפיקודו של הניצב החנפן שרוצה להיות מפכ"ל, יורם סופר, לתפור למשה רדמן תיק במספר אישומים, בין השאר בגין תקיפת שוטרים", אמרו מובילי המחאה.  בסיום חקירתו אמר רדמן: "מדובר בחשדות הזויים. מנסים לתפור לי תיקים, כל זאת בזמן שהעבריינים האמיתיים, בן גביר, סטרוק והאחרים שמסיתים ומתירים דם של אזרחים, יושבים בממשלה ובכנסת. זה עולם הפוך, אזרחים נחושים שמפגינים באופן לא אלים נלקחים לחקירות כאחרוני העבריינים. מוצ"ש כולם יוצאים לקפלן ולמוקדים ברחבי הארץ."

משה רדמן נואם בקפלן (צילום: דן בר דב)

מ'כוח קפלן' נמסר בתגובה לכך: "כמו ברוסיה ובטורקיה, ממשלת החורבן הפכה את ישראל למדינה שעוצרת מפגינים לא אלימים, נטפלת לבכירים מתנגדי השלטון ומגבילה חופש ביטוי. כך בדיוק נראית דיקטטורה. בן גביר הפך את המשטרה לפוליטית על מלא, והשלטון משתמש בה ככלי לדיכוי התנגדות עבור ראש ממשלה שפועל בגלוי כדי לרמוס את חופש הביטוי וזכות המחאה. אנחנו נחושים, ולא נירתע. רק הציבור יעצור את ההפיכה המשטרית, ואת הניסיון לדכא את המחאה ולפגוע בחופש הביטוי". בראיון שהעניק הערב ראש המשלה לשעבר אהוד לחדשות 13, אמר כי הוא מוכן להיעצר כדי לשמור על הדמוקרטיה. אני לא מפחד משום דבר ומאף אחד". ברק אמר זאת בהמשך לפרסומים לפיהם כי המשטרה חוקרת את קריאתו למרי אזרחי בלתי אלים.  יצוין כי לא רק אמירתו של ברק תיבדק על ידי המשטרה אלא גם זו של האלוף במיל' יאיר גולן שאמר השבוע: "הממשלה הזו מנסה לחסל את הדמוקרטיה הישראלית. מול הניסיונות האלה נציג התנגדות אזרחית חד משמעית ברורה, ואם נצטרף להגיע למרי רחב היקף ובלתי אלים זה מה שנעשה. אני קורא כאן, במסגרת הסביר ובלי לנקוט באלימות – לעשות גם דברים בלתי חוקיים". מהליכוד נמסר בתגובה: "דברי ההסתה וההמרדה של יאיר גולן מחייבים פתיחה מידית בחקירה – עוד היום. מי שמפר את החוק וקורא להפרת החוק חייב לשלם מחיר, אחרת אין משמעות לשלטון החוק".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן