Skip to content

משטרת ישראל מונעת ממפגינים כנגד ההפיכה המשטרית להיכנס לנווה אטי"ב, בו נופשים ראש הממשלה ואשתו

מארגני המחאה עתרו בדחיפות לבג"ץ בדרישה לאפשר להם להפגין ביישוב. גם ועד נווה אטי"ב פנה בעתירה לבג"ץ כנגד הגבלת חופש התנועה של התושבים במקום
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מארגני המחאה נגד ההפיכה המשטרית עתרו היום (שלישי) לבג"ץ בדרישה לאפשר למפגינים לקיים מחאה במושב נווה אטי"ב בצפון הגולן, בו מתארחים ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו.

המשטרה חוסמת החל מאתמול את הכניסה למושב עבור מי שאינם מתגוררים בו, והתושבים נדרשים להציג תעודות זהות בכניסה. עשרות המפגינים במקום העבירו את הלילה במאהל שהקימו סמוך לשטח המושב. פעילי מחאה מסרו למגפון ניוז, כי ברגעים אלה מגיש ועד המושב עתירה נוספת לבג"ץ, שעניינה מניעת זכות ההפגנה בנווה אטי"ב על-ידי משטרת ישראל והגבלת חופש התנועה של התושבים.

החל מאתמול בערב הציבה המשטרה מחסומים בכניסות ליישוב ובנקודות נוספות המרוחקות מהיישוב, והיא אינה מאפשרת לאזרחים מרחבי הארץ, שהגיעו כדי למחות, להתקרב ליישוב. הם נעצרו במרחק אווירי של כקילומטר וחצי מהיישוב, שהפך להיות מעין שטח סגור: אין אפשרות להתקרב, לא ברגל ולא ברכב, נבדקות תעודות זהות והכניסה היא למורשים בלבד. בפועל, המשטרה מונעת מהמפגינים לממש את זכותם הבסיסית לחופש ביטוי ולמחאה, באופן שכלל לא מאזן בין צרכי הביטחון לזכות המחאה.

מאהלי המפגינים מהם מונעת המשטרה להיכנס לנווה אטיב (צילום: ללא. ע"פ סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

יש לציין כי בימים האחרונים התנהל שיח פורה בין נציגי המפגינים לבין הנהגת היישוב נווה אטי"ב. בסיומו הושגו הסכמות על מיקום ההפגנה בתוך היישוב, תוך התחשבות הדדית ויצירת איזון בין מרקם החיים ביישוב, צרכי הביטחון וזכות המחאה. המשטרה הייתה ערה למתרחש, אך בפועל סגרה את הכניסות ליישוב והיא מונעת מהמפגינים להגיע אליו תוך שהיא ערוכה בשטח בכוחות מתוגברים עם פרשים ומכת"זיות, דבר הצובע באופן פסול ומכוער את המפגינים הדמוקרטים ככאלה המהווים סכנה. לפיכך, פנו עורכי הדין גונן בן יצחק וגבי לסקי בעתירה לבג"ץ בשם העותרת אמי קליין ממנהיגות המחאה. לקריאת העתירה לחצו כאן

עם הגשת העתירה, אמר עורך הדין גונן בן יצחק: "הפסיקה בעניין חופש ההפגנה לא מאפשרת למשטרה לסגור מקום באופן טוטאלי ולמנוע מאזרחים את חופש התנועה ומימוש זכות המחאה. אנחנו רואים לנגד עינינו ארוע השמור למשטרים דיקטטורים אפלים. השליט ורעייתו יוצאים לנופש באתר שהופך למקום סגור ומסוגר ורק חסר שתגיע להקת פרחי ירושלים להריע לבני הזוג על מנת שלא ישמעו מה חושב עליהם העם. תפקיד המשטרה הוא לאזן בין צרכי הביטחון, צרכי היישוב לזכות הבסיסית למחאה במדינה דמוקרטית אך נראה שבמסגרת המירוץ למפכ"לות, הפכו הניצבים למשרתי הדיקטטורה שבדרך. בית המשפט חייב להתערב בהקדם, לעצור את הטירוף ולהורות למשטרה לאפשר את המחאה ביישוב גם אם זה אומר שמר וגברת נתניהו ישמעו מה יש לציבור לומר להם".

על פי פרסום בעיתון 'הארץ', המחסומים שהציבה המשטרה פוגעים גם בחקלאים של נווה אטי"ב. נציג החקלאים, מנחם ברוך, אמר כי המשטרה לא מאפשרת לחקלאים להגיע למטעים שלהם. "הם לא נתנו לעובדים שלי אפילו לגשת לפתוח את המים. בשיא חוצפתם הם לא הביאו כלים כבדים משלהם, אלא ביקשו מהפועלים בהרחבה שבאמצעות הכלים הכבדים שלהם יחסמו את הצירים בבולדרים", סיפר ברוך.

העתירה שהוגשה לבג"ץ מבוססת על חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו ועל פסיקת בג"ץ בנוגע לחופש הביטוי וחופש ההפגנה. לפי באי כוח העותרת, אין בסיס חוקי או פסיקתי המתיר למשטרה לאסור על מחאה חוקית ובמסגרת זו לחסום את הכניסה ליישוב בישראל "תוך אפליה על רקע אידיאולוגי".
בנווה אטי"ב מתכוונים, כאמור, לעתור גם הם לבג"ץ, בדרישה "לפתיחה של כל השטחים הציבוריים והפרטיים של המושב לתושבים ולכלל האזרחים".
ממשטרת ישראל טרם התקבלה תגובה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן