Skip to content

25 מפלצות ענק בירושלים: האטרקציה לקיץ של הגן הבוטני

בוטניפלצת : חווייה נדירה של גיחה ליקום חלומי. במהלך השיטוט בין העצים , הפרחים, והצמחים ברחבי הגן פוגשים מפלצות ענק. היצורים האגדיים בתוך שמורת אוסף הצמחים מכל העולם, הסעירו את הדמיון של הילדים שרצו להם בין השבילים והתרגשו עם כל מפלצת חדשה שגילו אחרי כל עיקול בעליות ובמורדות של הגבעות הרכות של הגן הבוטני.

סיגל גליל נפגשה לשיחה אישית עם תום עמית מנכל הגן הבוטני ויצאה איתו לסיור  מופלא ברחבי הגן. בראיון הוא מספר לה  על החיבור המלהיב בין מפלצות ובוטניקה, על חלומות שמתגשמים ועוד. התוצאה: כתבה מצולמת מגן העדן הזה עלי אדמות. 

חוויית הקיץ האולטימטיבית לכל המשפחה באוויר הצח של ירושלים.

להספיק לרוץ ולראות בחופש הגדול!!!  המפלצות חוזרות הביתה בסוף חודש אוגוסט…

בוטניפלצת, אירוע הקיץ של הגן הבוטני שנפתח בסוף חודש יולי מאפשר לקהל הרחב מפגש חווייתי מרהיב בין צמחים ומפלצות. מסלול המפלצות משתרע על פני 1.2 קילומטר ולאורכו הוצבו 17 תחנות. ברחבי הגן ניתן לפגוש בכ-25 מפלצות ענק בגובה של 3-16 מטרים, מעוצבות בעיצוב עכשווי עם תאורה וסאונד ואפקטים בשעות הערב. הפסלים של היצורים הדמיוניים הם  פרי יצירתו של האמן והמעצב הישראלי אלכסנדר חייצקי. 

דרקון ענק מבקר בגן. צילום יח"צ באדיבות הגן הבוטני

פסטיבל המפלצות הצבעוני והמרגש הזה, שמתרחש במרחבים של הריאה הירוקה המופלאה בירושלים בחיק הטבע העירוני של גבעת רם, מצטרף לשורת יוזמות ופעילויות תרבות ובילוי לכל המשפחה. המפלצות הענקיות מביאות זיק של שובבות ויצירתיות לעיר הבירה, ומעניקות חווייה נדירה ומשמחת לב גם לתיירים הרבים המבקרים בעיר,  כאשר השהייה בטבע מאפשרת התבוננות, ומספקת מרגוע, שלווה ואיזון לנפש.

ראיתי ציפור רבת יופי….ציפור ענק מרהיבה על רקע בתים בירושלים, נשקפת כבר לנוסעי המכוניות בכביש הסמוך לגן הבוטני . צילום: נטע גליל קנבסקי

פטריות ענק צומחות בגן . צילום האמן אלכסנדר חייצקי. באדיבות הגן הבוטני

צמח היברידי בין יצורי הבוטניפלצת. צילום האמן אלכסנדר חייצקי. באדיבות הגן הבוטני

קקטוס ענק בין צמחי הגן. צילום האמן אלכסנדר חייצקי. באדיבות הגן הבוטני

לערב ההשקה של פסטיבל פסלי הענק של המפלצות הצבעוניות שפוזרו ברחבי הגן, הגעתי בהרכב מלא של 3 דורות. עם הבנים, בנות הזוג והנכדים. התערוכה  המרהיבה הזאת שגיבוריה לקוחים מעולם הטבע והדמיון, מן החי והצומח שגדלו לממדי ענק, סיפקה חווייה נדירה של גיחה ליקום חלומי.  צעצועי הענק, שצצו להם בתוך שמורת אוסף הצמחים מכל העולם, הסעירו את הדמיון של הילדים שרצו להם במרחבי הגן.   אחרי כל עיקול בעליות ובמורדות של הגבעות הרכות הם התרגשו לגלות את המפלצת הבאה. המיקום המיוחד הזה ליצורים האגדיים הצליח ליצור דיאלוג מרתק בין יצירה אנושית פלסטית לבין היצירה הצומחת בטבע, שנאספה מכל העולם.

העץ הענק ברחבי הגן.   צילום: עירית גליל
הזחל החמוד מעל העץ הענק. צילום: עירית גליל

רוח חדשה מנשבת בגן הבוטני בירושלים בניהולו של תום עמית

מדהים לראות איך הגן הבוטני, אחד המקומות הקסומים בירושלים, הפך בשנים האחרונות לאתר טבע, תיירות ובילוי שוקק חיים, מלא מבקרים, משפחות, סבים וסבתות, ילדים, אבות, נשים וטף, שנהנים מכל דקה מן הטיול בגן העדן הזה שהוא פנינת טבע ירוקה בלב ירושלים.

הביקור בגן הבוטני והכרת המפלצות, המוצבות בפינות היפהפיות של הגן, פותחים קשת רחבה של אפשרויות בילוי לכל המשפחה. החל מהכרת הצמחים הגדלים בארץ ובעולם, עבור דרך מתקני שעשועים מיוחדים שהותאמו לגן, ועל הדרך עוד בונוס של  חיזוק הגוף בפעילות הליכה ספורטיבית תוך נשימת האוויר הצלול והצח של ירושלים.

מפלצת זחל בהקמה. צילום יחצ באדיבות הגן הבוטני
מפלצת צמח טורף מעל חממת הסחלבים.  צילום יח"צ באדיבות הגן הבוטני

זו לא הפעם הראשונה שאני מרגישה שרוח חדשה מנשבת בירושלים בין העצים, הפרחים, ויתר האטרקציות המרהיבות בגן הבוטני. מאז שתום עמית נכנס לתפקידו כמנכל הגן הבוטני, הגן פותח את שעריו לכל סוגי הקהלים, עם אטרקציות ופעילויות עוצרות נשימה לאורך השנה. אני כל כך שמחה שהפעילות האינטנסיבית להפיכת הגן למרכז תרבות ובילוי לכל המשפחה עושה לי תיקון לשנים שבהן הגן הוזנח והותירו בי עצב עמוק בלב.

תום עמית, מנכ"ל הגן הבוטני האוניברסיטאי בירושלים, שמפיח רוח רעננה בגן. הצילום באדיבות תום עמית.

לרגל תערוכת המפלצות המופלאה שכל כך ריגשה את משפחתי, והחידושים המפתיעים שחשפתי בסיורים האחרונים שלי בגן, החלטתי להיפגש עם מנכ"ל הגן תום עמית הרוח החיה שמפיחה אנרגיות חדשות במרחב הקסום הזה ולשמוע ממנו על התוכניות החדשות לשנים הקרובות . תוך כדי שאני מתקרבת למקום המפגש, אני רואה אותו עומד ומצלם כמה מבקרים על רקע בריכת הלוטוסים הפורחת במלוא הדרה.

בריכת הלוטוסים בכניסה לגן הבוטני. צילומי יח"צ באדיבות הגן הבוטני

מספר דקות לאחר מכן אנחנו נמצאים בסיור ממונע בשטח. על הגולפית שלו אנו גומאים את המרחקים בין חלקות הגן. כבר בתחילת הנסיעה אני מספרת לו שאני מחוברת לגן באופן רגשי. מאז שזכיתי להשתתף באירוע ההשקה ההיסטורי שלו, אי אז בתחילת שנות השמונים של המאה הקודמת. כעובדת הקרן ירושלים כשהגן הוקם, הפכתי להיות גרופי של הגן הזה שהוקם על ידי הקרן כפרוייקט משותף עם האוניברסיטה העברית וגופים נוספים.

עוד סיפרתי לתום שבתקופה הקורונה, כשכל האתרים והמוזיאונים היו סגורים, שמחתי להגיע לביקור בגן שהיה פתוח והציג תערוכת אמנות מדהימה שאצרה הדס מאור בהשתתפות אמנים מן השורה הראשונה בעולם האמנות הישראלי כגון סיגלית לנדאו, מנשה קדישמן ועוד רבים אחרים.  תערוכת הפסלים המפעימה הפכה את הגן הבוטני למוזיאון פתוח לאמנות, שאיפשר מרחב אסקפיסטי בטוח מן המגפה שתקפה את העולם, והזמינה לבילוי באוויר הצלול של ירושלים, והתענגות על אמנות משובחת שנשתלה באהבה בין עצי הגן.

מנשה קדישמן, פלחים , 1982-צילום אלעד שריג. הצילום באדיבות הגן הבוטני
מאיה קדישמן וחברים על רקע הפסל "פלחים" של מנשה קדישמן בתערוכת הפיסול בגן הבוטני. הצילום באדיבות הגן הבוטני
פסל "ירוקת החמור" של סיגלית לנדאו בגן הבוטני. צילום: חנה רנדל הגן בוטני

התענגתי לי בטיול נינוח במשך 5 שעות שזימן לי הפתעות אינספור. לא חלמתי לפגוש כאן שדה חלמוניות. כאשר על אחד המורדות הרכים של הגבעות הרכות ראיתי פתאום כמו פאטה מורגנה את הפרח היפהפה והנדיר הזה. עלי הכותרת שלו מאירים בצהוב עז את פני הקרקע שכוסו בעלי שלכת יפהפיים של עץ אלון.

חלמוניות , פרח נדיר, בין עלי השלכת שמאיר בסתיו את הגן הבוטני.  צילום: עמרי בכרך, הגן הבוטני
שירת הסתיו בגן הבוטני. הצילום באדיבות הגן הבוטני

ואיך התפעלתי מן הגשר המרחף החדש שגיליתי פתאום בגן. גשר תלוי שההליכה עליו מספקת חווייה של צפיה בצמחי הגן מגובה צמרות העצים. כשטיילתי עליו הרגשתי אז כאילו הייתי אליסה בארץ הפלאות.

לראות את הטבע מגובה הצמרות של העצים.  הגשר התלוי בגן הבוטני. תכנן עידו ברונו. הצילום                                                                 באדיבות הגן הבוטני.
המראה המכושף של הגשר התלוי בלילה. צילום יח"צ באדיבות הגן הבוטני

תוך כדי טיול על הגשר הצף בחלקת אוסטרליה, העיניים נופלות על פסל עוצר נשימה מתחת לגשר, שנראה כמו גלים של ים. או גל צונאמי ענק. הפסל האקולוגי הזה עשוי כולו מענפים של עצים השזורים זה בזה. זהו מן מיצב חלומי יפהפה שמצריך ירידה מן הגשר כדי לעמוד על טיבו מקרוב. עוד כמה פסיעות מעל הגשר ולפתע מציצים אלינו כמה דובי קואלה (לא באמת) מצמרות עצי האלקליפטוס  הסמוכים. כמו מפזמים את מילות השיר "הושט היד וגע בם". לא עוברות כמה דקות על הקלנועית ואנו מגיעים לפסל הזה המיוחד שהתאהבתי בו ובעיני הוא אחד הפסלים המדהימים שראיתי אי פעם בחיי, ולשמחתי הוא נשאר בגן לנצח.

איך קוראים לפסל הסביבתי הזה? מתי הוקם ומי יצר אותו?

זהו פסל סביבתי ענק שנקרא "השורשים שלנו" שהקים וויל בקרז WILL BECKERS המכונה איש הערבות The willow man.  הפסל נבנה במהלך חצי שנה על ידי האמן ואדריכל סביבה שיצר אותו כאן בגן הבוטני ב2015. 'הפסל הזה הוא הסיום של שביל התגליות והוא ממוקם מתחת לגשר התלוי. היה לי העונג ללוות את תהליך ההקמה" מספר לי תום, ומראה לי את השלט הקטן התלוי ליד פתח הכניסה למנהרה מיסתורית בתוך המיצב הפיסולי האקולוגי הזה.

וויל בקרס, השורשים שלנו, פסל אקולוגי.  פתח הכניסה למאורה . צילום יח"צ באדיבות הגן הבוטני
ויל בקרס, "השרשים שלנו".    צילום : שחף גליל

מהו הסיפור של הפסל המרשים הזה ?

זהו סיפור על עץ שנפל ביער, ולמרות שהוא כבר מת, הוא ממשיך להיות בית גידול לצמחים אחרים. ונשאלה השאלה, האם לפנות אותו או להשאיר את העץ בשטח?… מכיוון שהוא ממשיך לתפקד כבית גידול. התחילו לטפס עליו, המבקרים מטפסים, ואנחנו מאפשרים זאת. שורשיו של העץ חשופים ופונים אל השמים, פנים הגזע משמש מקום מסתור חשוך וקריר כאשר מבחוץ מתחיל הגזע היבש להזין מחזור חיים חדש עם צמחים מטפסים.

המנהרה שבין היציאה והכניסה אל החלל מתפקדת כמו מערה בטבע. ובקיץ אפשר למצוא כאן צל ולהסתתר מפני השמש היוקדת והחום העז. ובחורף כשיורד גשם או כשיש סערה בחוץ אפשר למצוא כאן פינת מיסתור קסומה.  בתוך המנהרה יש כמה שרפרפים וכסאות עשויים מעץ שאפשר לשבת ולנוח עליהם. ואפשר לערוך כאן שיעורים וגם סבתא ונכד יכולים להנות מן המקום המקסים הזה ולספר בו סיפורים…

סיגל גליל כתבת מגפון בפתח הכניסה למינהרה בתוך הפסל "השורשים שלנו" שתכנן וויל בקרס. למעלה הגשר התלוי.     צילום: שחף גליל

כמה זמן נמשכה ההקמה של הפסל? ואיך עבדו על ההקמה שלו?

ההקמה נמשכה בין 5-6 חודשים. האמן הגיע יום יום לגן וביצע את הקמת הפסל יחד עם קבוצת האסירים שפועלת אצלנו בגן כפרוייטק שיקום של שירות בתי הסוהר. זה היה שיתוף פעולה מאוד מוצלח. האסירים עושים כאן עבודות שירות. בתקופה הזאת עבדו על הפסל בין 10-20 אסירים. אנשים אלה משמשים עמוד התווך של תחזוקת הגן. פתאום גילינו שיש ביניהם מסגר, נגר, ועוד סוגי בעלי מקצוע מצוינים. מצאנו להם משימות וזה הפך להם לאקו סיסטם של הרשת. כאן הם עברו חווייה חיובית וחברה שהצילה להם את החיים.

 ממה עשוי הפסל?

הפסל עשוי מאדמה, מים, שורשים, וענפי אקליפטוס….ומעליו הגשר התלוי.

במהלך השיחה אני מספרת לתום שפעם בעבר הרחוק, בתיכון, למדתי בוטניקה במגמה הביולוגית ואני אפילו יודעת להגדיר צמחים מן המגדיר המיתולוגי של זוהרי. מיד, הוא מנווט את הגולפית ששנינו עפים בה לעבר ספסל מיוחד בגן שהוקדש להנצחת פרופ' מיכאל זוהרי, הבוטנאי שכל חובבי הצמחים גדלים על מדריך צמחי הבר שלו. פרופ' דני זוהרי בנו, משמש כיו"ר הוועדה המדעית של הגן מספר לי תום.

אני ממשיכה להעלות זכרונות מן הביקורים שלי בגן… כמה פעמים הייתי כאן  עם נכדתי הבכורה נטע, שאהבה להאכיל את הדגים שבאגם, ואף חלקה איתם את המוצץ שלה כשהיתה בת שלוש. ואפילו שכחה כאן בגן בובת ארנב מפרווה.

כשטיילתי על הגשר התלוי עם בני משפחתי הופתענו לראות דובי קואלה וחיות אחרות על צמרות העצים. מה זה?

הקואלות הגיעו לכאן באירועי הקיץ לפני כמה שנים. המשימה של הילדים ב"שביל ההפתעות" היה למצוא את הקואלות. ותוך כדי כך לספר את הסיפור הבוטני של הגן. אנחנו רוצים להמחיש את האיזור הגיאוגרפי ואת התרבות הצומח במקומות שונים בעולם. ואין מתאים מן הדובים החביבים האלה כדי להמחיש לילדים שאנחנו נמצאים בחלקת אוסטרליה, שבה חיות בטבע, על העצים הקואלות האלה. רכשנו 30 בובות צעצוע מפרווה בחנות צעצועים, ופזרנו אותם על העצים, והמשימה של הילדים היתה לספור 23 קואלות כדי שיוכלו לעבור למשימה הבאה.

דובי הקוואלה בגן. הם לא אמיתיים למקרה שמישהו תוהה. צילום -איתי יעקב
בובות צעצוע בין העצים . צילום נטע גליל קנבסקי
בובות צעצוע בין העצים . צילום נטע גליל קנבסקי

תום, איזה פרוייקטים נוספים אתם עושים בגן, ומה קורה בעקבות הפעילויות המגוונות שלכם?

הגן הבוטני מחפש דרכים להביא מבקרים חדשים מעבר לאלה שמתעניינים רק בבוטניקה או בצמחים או פרחים. אנחנו מקיימים סדנאות להכנת סבונים ובשמים מפרחי הגן, אנו מלמדים לגדל תבלינים, וגם עורכים קורסים על רפואה מצמחים.

בשנה האחרונה פתחנו מרחב לאמנות חדש בגן שכולל גלריה חדשה בחממה הטרופית המציגה תערוכות מתחלפות של אמנים ישראלים מבוגרים וצעירים עם אוצרים  מתחלפים וכרגע מוצגת בה התערוכה 'עולמם המופלא של הסחלבים' בצמוד לבוטניפלצת . התערוכה המוצגת כעת בגלריה ניתן לפגוש את העציץ ממנו בוקעים שורשיו של המפלצמח 'טרופיטרופ', הצומח על גגה של החממה. את העציץ מקיפים בגלריה תצלומי סחלבים שצולמו בכל העולם, במשתלות ובגנים בוטניים שצולמו על ידי ד"ר אורי פרגמן-ספיר, המנהל המדעי של הגן הבוטני. את דמותו של אורי רואים כבר על מסך הווידיאו בכניסה לתערוכת בוטניפלצת.

עולמם המופלא של הסחלבים תערוכת צילום של  ד"ר אורי פרגמן-ספיר
מהתערוכה עולמם המופלא של הסחלבים. צילם ד"ר אורי פרגמן-ספיר

זה התחיל בעקבות התערוכה "חזרה אל הטבע" אז החלטנו להפוך את המרחבים בגן לגלריה פתוחה ופתחנו בגן תערוכה ייחודית בינלאומית שנקראת 'SEEING THE INVISIBLE תערוכה שעדיין מוצגת אצלנו בגן וב12 גנים בוטניים ברחבי העולם בהשתתפות אמנים בינלאומים ידועים כמו רפיק אנדול ועוד ואמנים ישראלים כמו סיגלית לנדאו. את התערוכה אצרו הדס מאור ומיכאל טל הרינג והתערוכה היא דיגיטלית במהותה והעבודות נעשו במציאות רבודה. פיזית לא ניתן לצפות בעבודות הצפייה בעבודות התערוכה, תוך כדי שיטוט במרחבי הגן הבוטני רק באמצעות אפליקציה ייעודית לתערוכה SEEING THE INVISIBLE 'לראות את הבלתי נראה' התערוכה היתה ועודנה הצלחה פנומנלית ברחבי העולם. ביקרו בה עד כה כמיליון מבקרים בגנים ברחבי העולם.

לאחרונה השתתפתי כאן בסדנת ציורי מים בגן הבוטני, וגם ראיתי במהלך הסיורים שלי בגן כל מיני מעגלי שיח, ואירועים בפינות השונות של הגן, האם אתה יכול להרחיב על הפעילויות החיצוניות שהגן משמש להן אכסניה?

אנחנו מזמינים את הקהל הרחב לערוך בגן כל מיני אירועים, סדנאות, הרצאות או ישיבות עבודה בחיק הטבע. והכל תחת כיפת השמים  במזג אוויר נפלא, בטבע המרהיב והירוק של הגן.

משיבים את הטבע לגינות:  מיזם הצלת פרחי הבר ע”ש נחמה ריבלין ז"ל

מהו פרוייקט הצלת פרחי הבר?

מזה 40 שנה מטפח הגן הבוטני האוניברסיטאי בירושלים ומגדל זרעי פרחי בר לגינות פרטיות. מאות אלפי זרעים נאספים, מנוקים ונארזים בכל שנה על ידי מתנדבים מקהילות מגוונות, המשותף לכולם הוא אהבת הטבע והאדם.

מפיצים ומצילים את פרחי הבר
פרוייקט על שם נחמה ריבלין ז"ל. הצילומים באדיבות הגן הבוטני

השותפים בפרויקט הינם ידידי הגן הבוטני, חברי קהילת הגן, מתנדבים בעלי צרכים מיוחדים, צעירים בשירות לאומי וצוות הגן. לקראת החגים יוצאים בקמפיין להפצת הזרעים, שקורא לציבור להצטרף למאמץ ולרכוש שקיות של זרעי פרחי בר ארץ ישראלים ולשתול בגינות הפרטיות ובאדניות זרעים של פרחי בר מקומיים. המיזם מוקדש לנחמה ריבלין ז”ל, אוהבת טבע אמיתית שתרמה רבות לאורך השנים לחברה בישראל ולשמירת הטבע.

מה התוכניות שלכם לעתיד?

בקרוב תוקם בגן חלקת יפן, שבה יהיה גן יפני, עם פגודה מיוחדת ששבנייתה הולכת ומסתיימת בימים אלו, וכל הצמחים והפרחים האופייניים ליפן. עוד פרוייקט חשוב שיצאנו איתו לדרך השנה החמישית ממש עכשיו הוא מיזם הצלת פרחי הבר, משיבים את הטבע לגינות, בהשראתה של נחמה ריבלין ז"ל אוהבת טבע וגינות מדופלמת.

אירועי פריחת הדובדבן בגן הבוטני. צילום יח"צ באדיבות הגן הבוטני.
פריחת הדובדבן בגן הבוטני . צילום: סיגל גליל
פריחת הדובדבן בחלקת יפן. צילום: סיגל גליל.

האם יש לך איזה חלום שעדיין לא הגשמת? ותרצה שיתממש בגן הבוטני שלנו?

כן, ואני שמח שהחלום הזה מתחיל לקרום עור וגידים. מדובר בפאביליון מיוחד שישמש כמרכז מבקרים חדש שיוקם בכניסה החדשה המתוכננת לגן התכנון הופקד בידי שלמה אהרונסון.

דגם של מרכז המבקרים החדש בתכנונו של שלמה אהרונסון . חלום שמתחיל להתגשם. הצילומים                      באדיבות הגן הבוטני.

 

ואיך אפשר בלי חיבוק לקראת פרידה

ובסיום הסיור המשפחתי על כל 3 הדורות שלי בגן הבוטני, כשאנחנו בעננים אחרי המפגשים עם המפלצות היפהפיות, טיולים בין העצים והפרחים, מעל ומתחת הגשר התלוי, אני רואה את תום בין כל אלפי המבקרים שזרמו לגן והתענגו על ערב מן הסרטים.

בערב קיץ חלומי, שבו כולם נשאבו אל תוך הפנטזיה הנהדרת של התרגעות בחיק הטבע, באוויר הצלול כיין בירושלים, אני לא יכולה להימנע מלחבק את האיש והאגדה שאחראי לכל הקסם הזה.

בתוך כל הכאוס מסביב, האיש המופלא הזה ממשיך לחלום בגדול, ולחבר בין כל הקצוות בעיר השסועה והמפולגת ומלאת המתחים הזאת. הוא מצליח להעניק כמה רגעים של שלווה, שפיות, הנאה אסתטית, אמנות, וגם להרביץ בוטניקה ואהבת על הדרך. תום עמית, מנכל הגן הבוטני, מצליח להביא למרחב הירוק הזה יהודים וערבים, חילוניים וחרדים, צעירים ומבוגרים, סבים וסבתות , ילדים ונכדים, שמטיילים כאן ביחד, בשקט ובשלווה, ונהנים זה לצד זה מכל היופי המזוקק הזה.

בדרך שובבה , עם זיק של קריצה, הומור,  והמון הרפתקאות בליבה של ירושלים של זהב, מצליח תום להפוך את העיר שלי גם לירושלים של אגדות חורף, מפלצות קיץ, פרחי ענק מחייכים, עצים מדברים, אורות מנצנים, גשרים ומנהרות, פסלים ומידשאות, עם קורטוב של יצירתיות ודמיון .

אני לא יכולה שלא לחייך לעצמי מאוזן לאוזן וללחוש בסיפוק : איזה אושר שהאיש הנכון הגיע למקום הנכון, ועושה את עבודתו בתשוקה וביצירתיות, ומעניק לעיר מרחב בריחה מופלא, ויקום אלטרניבי שמעניק אנרגיות טובות למבקרים בגן הבוטני. אני מאמינה שהביקור בגן מעלה את מפלס האושר של תושבי ירושלים וכל התיירים שמגיעים אליו, והופך את כולנו לאנשים שמחים יותר וטובים יותר.

לא רק חולם, אלא גם עושה. תום עמית וחבר נוטע עץ בטו בשבט, ביום חגה של הכנסת. תום עמית , האיש שחולם ומגשים את החלומות היצירתיים שלו לשמחת כולנו. הצילום באדיבות הגן הבוטני.

אודות מעצב פסלי המפלצות האמן אלכס חייצקי

המעצב והאמן אלכס חייצקי  הוא בוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל, שבמהלך שנות עבודתו התמחה ביצירת פסלים מנופחים מלאי דמיון והומור, שהוצגו ברחבי הארץ וכן באירועי תרבות ברחבי העולם: ברלין, קרואטיה וליסבון. כשהחליט חייצקי לשלב בין שתי האהבות שלו, אמנות ועיצוב תעשייתי והפקות וניהול פרויקטים בתחום האירועים, ייסד את הסטודיו “אייר פרודקשיין”, שעובד עם עיריות, אירועי חוצות, פסטיבלים, שבועות עיצוב, וחברות. כל היצירות שלו ייחודיות ולא מופקות בייצור המוני. כל מיצג עובר תהליך של תכנון, עיצוב וייצור ייחודי לצרכי הלקוח.

האמן אלכסנדר חייצקי עם אחת היצירות שלו בבוטניפלצת בגן הבוטני. הצילום באדיבות הגן הבוטני

מוזיאון צומח ללא קירות עם אוסף מופלא של עצים ופרחים מכל העולם – אודות הגן הבוטני בירושלים

הגן הבוטני בירושלים, המשתרע על פני 120 דונם בעיבורה של בירת ישראל, הינו הגן הגדול ביותר בישראל והיחיד מסוגו במזה"ת. הוא מכנס במרחבי הטבע הנדירים שלו, מיגוון אדיר שלמעלה מ-7200 מיני עצים, פרחים וצמחים מאיזורים גיאוגרפיים מכל העולם,  הטיול בחלקות השונות של הגן מזמן למבקרים חווייה של קפיצה קטנה לחו"ל דרך נופי הצמחים המיוחדים לכל יבשת.

חלום ליל קיץ : מפלצות אגדיות בשעת בין ערביים בגן הבוטני.  הצילום באדיבות הגן הבוטני בירושלים

זוהי פנינה של טבע בלב ירושלים. הגן פועל כמרכז חינוכי ומחקרי ומכיל אוסף מגוון של צמחים מכל העולם בתצוגה גיאוגרפית. הגן הינו מוקד לבילוי, לתיירות ולאירועי תרבות כמו גם מרכז לחינוך, הדרכה ומחקר. זהו הגן הבוטני הגדול בישראל,  ובו אוסף הצמחים החיים הגדול ביותר בישראל ובמזרח התיכון. אלפי המינים והזנים של השונים של הצמחים מכל העולם הגדלים בגן מוצגים בשש חלקות גיאוגרפיות: אפריקה הדרומית, אירופה, אמריקה הצפונית, אוסטרליה, דרום-מערב ומרכז אסיה והים התיכון. האיזורים הגיאוגרפיים בגן מדמים את נופי הצומח של כל איזור גיאוגרפי בעולם ומציגים מופעי שלכת ופריחה מרהיבים לאורך כל עונות השנה.

לאור המהפכה המדהימה שהגן עובר, מעניין איזה עוד שינויים נוכל לראות בגן בעתיד הקרוב והרחוק. לתום עמית מנכ"ל הגן, יש אוקיינוס של תוכניות עתירות דמיון שממש אוטוטו עומדות להתממש כאן, ויהפכו את הגן הבוטני הגדול במדינה לגן ייחודי בעל קונספט חוויייתי ברמה בינלאומית שיעיף אותנו לארץ חלומית שפזורות בה אגדות חורף.

ולסיום אי אפשר לסיים בלי שירת העשבים שתיעד במצלמתו אלברט קשת. וכך הוא כתב בערוץ היויוב שלו : "טיפות המים אינן נספגות על העלה אלא מרקדות עליו כטיפות כספית. עלה הלוטוס מצופה בשעווה הידרופובית המכוסה בבליטות ננומטריות, שמקטינות למינימום את שטח המגע עם הנוזל. שימש השראה למדענים לפיתוח משטחים סופר-הידרופוביים אשר "מתנקים מעצמם" וצבעים דוחי מים – Lotus Effect"

 

הגן הבוטני גבעת רח' זלמן שניאור 1 ירושלים. פרטים נוספים באתר

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן