Skip to content

למעלה ממיליון תלמידים פלסטינים חוזרים לחבוש את ספסלי הלימוד

בסוכנות אונר"א מודים כי קיימים ארגונים פלסטינים הפועלים לשיבוש חזרת התלמידים לבתי הספר ומודעים לכך שבעזה מקיימים קייטנות מטעם ארגוני טרור
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

למעלה ממיליון תלמידים פלסטינים יחזרו במהלך השבוע והשבוע הבא לחבוש את ספסלי הלימוד.  על פי נתוני האו"ם יחזרו לספסל הלימודים יותר מ־1.3 מיליון ילדות וילדים בגדה המערבית, לרבות ירושלים המזרחית, וברצועת עזה. בתי ספר אמורים להיות מקום מפלט שבו ילדים לומדים, משגשגים ומוגנים; מקום שבו מעודדים מוחות צעירים לחקור, להתנסות ולהתפתח למלוא הפוטנציאל הגלום בהם. אבל עבור ילדים בשטח הפלסטיני הכבוש, 2023 הייתה עד כה שנה רעה מאוד. תלמידים הפסידו השנה שבועות שלמים של לימודים בשל שביתות ממושכות של צוותי ההוראה בבתי הספר של אונר״א ובבתי הספר הציבוריים בגדה המערבית, בשל סבב ההסלמה בעזה בחודש מאי, ובשל מבצעים שניהלו כוחות ישראליים במחנות פליטים פלסטיניים בגדה המערבית. ככל שילדים מפסידים זמן לימודים רב יותר, כך קשה להם יותר לפצות על מה שאבד ולהשלים את החומר; ואת הפגיעה עקב כך ירגישו בכל הקהילות.
באונר"א מסבירים שגרוע מכך: מאז תחילת השנה נהרגו 42 ילדים פלסטינים: 35 בגדה המערבית, לרבות ירושלים המזרחית, ושבעה אחרים ברצועת עזה. בגדה המערבית, המספר הכולל של ילדים פלסטינים שנהרגו השנה גבוה כמעט כמו מספר הילדים שנהרגו בשנת 2022 כולה. כמו כן, מאז תחילת השנה נהרגו שישה ילדים ישראלים.

צילום לשימוש חופשי: אונר"א

בששת החודשים הראשונים של 2023 תיעד האו״ם יותר מ־423 תקריות שפגעו בילדים פלסטינים ובחינוכם, לרבות ירי של כוחות ישראליים על בתי ספר ו/או על תלמידים, ניהול מבצעים והרס בתי ספר, הטרדה מצד מתנחלים ועיכובים במחסומים, וכל אלה פגעו בכ־50 אלף תלמידים ותלמידות. ב־12 החודשים האחרונים הרסו כוחות ישראליים שלושה בתי ספר, האחרון שבהם ב־17 באוגוסט, בכפר עין סאמיה, ימים ספורים לפני תחילת שנת הלימודים החדשה. נכון לעכשיו קיימים צווי הריסה מלאים או חלקיים או צווי הפסקת עבודה נגד 58 בתי ספר אחרים.

בתוך כך מציין האום כי חסמים פיזיים שפלסטינים מציבים במחנות פליטים, חלקם ממולכדים במטעני נפץ, מאיימים על בטיחותם של ילדים ומקשים עליהם להגיע לכיתותיהם. כמו כן, נמשכים הדיווחים על רישום של ילדים ל"קייטנות" מטעם ארגונים חמושים, שם הם בסיכון מוגבר להיחשף לאלימות או לתוכן צבאי. הווה אומר שבאום מודעים לכך שארגוני טרור מנסים לייצר כאוס ולהלהיט את התלמידים, למרות גילם הרך לפעול כנגד ישראל.

באונר"א מדגישים כי על כל הגורמים לציית למחויבויותיהם להגן על ילדים ולמנוע את חשיפתם לאלימות על כל צורותיה. גישה בטוחה לחינוך היא זכות יסוד של כל ילדה וילד, באשר הם, וחובה על כל הצדדים להגן עליה ולהבטיחה בכל זמן ומתחייבים לעשות יותר כדי להבטיח די משאבים עבור הרשות הפלסטינית ואונר״א ודי תמיכה בתוכנית המענה ההומניטרי כדי לספק חינוך עקבי, בטוח ואיכותי לכל הילדים הפלסטינים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן