Skip to content

עריכת צוואה ללא עורך דין : כל מה שצריך לדעת

(פ) כתבת תוכן שיווקי ממומנת - הפרסום כולו באחריות המפרסם (המערכת אינה אחראית לתוכן, למוצרים או לצילומים המופיעים בה)
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

החלטתם לערוך צוואה?, חוק הירושה בישראל מכיר בדרך של עריכת צוואה  לבד וללא צורך בשירותיו  של עורך דין. על מנת  לערוך צוואה שתקבל תוקף מחייב לאחר הפטירה ישנם מספר כללים ודגשים מכח הוראות החוק עליהם כדאי  להקפיד.

אצל כל אדם בשלב כלשהו בחייו עולה השאלה מה יעשה  ברכושו לאחר פטירתו, למי כדאי להוריש וכיצד לחלק את הירושה בין הצאצאים או בני הזוג. ישנם אנשים אשר מותירים את ההחלטה  ליורשיהם, ואחרים מעוניינים לתת רכוש לאנשים מסוימים, לאו דווקא  לילדיהם, או לערוך חלוקה  שונה בין בני המשפחה באמצעות עריכת צוואה. עו"ד גיא קמרי העוסק בתחום הצוואות מסביר כיצד ניתן לערוך צוואה לבד  ועל מה  לשים דגש כדי שהצוואה תהיה תקפה לאחר הפטירה.

צוואה בכתב יד :

חוק הירושה בישראל מכיר בצורה של צוואה בכתב יד, זאת ללא צורך במעורבות של עורך דין. בסעיף 19 לחוק הירושה נקבעו כללים לעריכת צוואה בכתב יד, ועמידה בכללים אלה יכולים להגביר את הוודאות בקיום הצוואה לאחר  הפטירה.

התנאים הבסיסיים הינם כי הצוואה כולה תיכתב בכתב ידו של המצווה, תישא תאריך בכתב ידו, ותיחתם על ידו. יש להקפיד על תנאי של כתב היד שהינו מרכיב יסוד בצוואה, ובלעדיו לא יוכר המסמך כצוואה.

צילום: FREEPIK

צירוף אישור רפואי לצוואה:

כאשר המצווה הינו אדם מבוגר או סובל ממחלות כלשהן אשר יכולות להשפיע על כשירותו, מומלץ לקבל אישור רפואי מרופא המאשר כי המצווה כשיר לערוך צוואה. יש לשים לב לתאריך האישור הרפואי, ומומלץ כי כתיבת הצוואה תיערך באותו תאריך בו ניתן האישור הרפואי כדי להימנע מספקות והתנגדויות עתידיות לצוואה לאחר הפטירה.

יש לנקוט בלשון ציווי ברורה:

כאשר עורכים את הצוואה מומלץ לנקוט לשון ציווי ברורה, על מנת למנוע פתח לפרשנויות שונות בעתיד. כך למשל לנקוט במונח "אני מצווה את רכושי ל…" ולא "אני מבקש" וכדומה. כמו כן לא  לכתוב  סעיף המעביר  את שיקול הדעת של המצווה  לאחר , שכן הצוואה הינה  מעשה  אישי, והוראה המעבירה  את שיקול דעת המצווה  לאחר  עלולה  להיפסל בשל כך.

צוואה פשוטה ולא מורכבת:

כאשר  כותבים את  הוראות הצוואה, כדאי לכתוב צוואה  פשוטה  בלשון  ברורה  ולא מורכבת או  מסורבלת.  כדאי להימנע  מעריכת צוואה  ארוכה  הכוללת משפטים  שאינם הכרחיים, וכן להימנע  ככל הניתן  מהצבת  תנאים או  מגבלות על  הזוכה  או  על נכס  שיועבר בצוואה.

ציון פרטים מזהים בצוואה ככל הניתן:

כאשר מבקשים לנקוב בשמו של יורש הזוכה על פי הצוואה, כדאי לציין את שמו המלא בצירוף מספר תעודת זהות ופרטים מזהים ומדויקים. כמו כן לגבי נכסים ספציפיים או חשבונות בנק, מומלץ לתת פירוט רב כגון: מספר החשבון וציון שם הבנק, כאשר מדובר בדירה את הכתובת המדויקת ופרטים מזהים. מומלץ להצטייד בשלב מוקדם במסמכים הנוגעים לנכסים, כדי שפרטיהם ירשמו באופן מדויק ככל הניתן.

קופות גמל וקרנות פנסיה:

במידה ומעוניינים לכלול בצוואה קופות גמל או קרנות פנסיה, יש לוודא כי בהסכם אשר ערכתם אל מול הגופים המחזיקים בכספים אלה, ישנה אפשרות לכלול אותם בצוואה. במידה ולא ניתן לעשות כן עדיף לפנות לגופים הנ"ל ולשנות את הוראות המוטבים המופיעם בהסכם ולא להסתמך על הצוואה.

הפקדת צוואה:

כדי להבטיח שהצוואה שערכתם לא תאבד או תינזק כדאי ועדיף להפקיד את הצוואה אצל הרשם לענייני ירושה. הפקדת הצוואה יש בה, מעבר לשמירתה, להעיד על רצון המצווה ונכונות ואמיתות הצוואה. כדי להפקיד את הצוואה יש להגיע עמה באופן פיסי למשרדי הרשם לענייני ירושה הקרוב למקום מגוריכם.

* אין באמור לעיל להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי המשתנה ממקרה למקרה.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן