Skip to content

שופטי העליון דחו את בקשת הממשלה לדחות את הדיון ב"חוק עילת הסבירות"

"בהינתן ההרכב המורחב שנקבע ונוכח אילוצי היומן, לא ניתן להיעתר לבקשה לדחיית הדיון הקבוע ל-12 בספטמבר", כתבו השופטים. מלכודת פתאים לאופוזיציה בגיבוי הנשיא. המטרה: חילוץ נתניהו מהכרעות הבג"צ נגד ההפיכה המשטרית, הגיב אהוד ברק
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הרכב של 15 שופטי בית המשפט העליון שידונו בשבוע הבא בעתירות נגד ביטול עילת הסבירות, דחה היום (שלישי) את בקשת הממשלה לדחות את הדיון למועד אחר. "בהינתן ההרכב המורחב שנקבע ונוכח אילוצי היומן, לא ניתן להיעתר לבקשה לדחיית הדיון הקבוע ל-12 בספטמבר", כתבו השופטים. ההרכב הסכים להאריך את התאריך שבו יש להגיש את תצהירי התשובה מטעם הממשלה עד יום שישי הקרוב, ואמר כי במקרה הצורך ישקלו השופטים להשלים את הטיעונים הכתובים לאחר הדיון.

שופטי ביהמ"ש העליון (צילום: אתר בתי המשפט)
שופטי ביהמ"ש העליון (צילום: אתר בתי המשפט)

במקביל, ראש הממשלה בנימין נתניהו נועד היום אחר הצהריים עם שר המשפטים יריב לוין כדי לדון בפרטי המתווה שהוצג בבית הנשיא להקפאת החקיקה של ההפיכה המשטרית.. על פי הערכת 'יודעי דבר' פחות אצל חלק מאנשיו של נתניהו היא שסמוטריץ ובן גביר לא יעזו לפרק את הקואליציה אם בכל זאת ילכו בסוף על פשרה. ראש הממשלה רוצה להודיע על החלטתו מספר ימים לפני תחילת הדיונים בבג"ץ, וחושש מהרגע שהחקיקה תגיע לבית המשפט. לכן, בתיווך הנשיא הרצוג נוהלו בשבועות האחרונים מגעים לפשרה בידיעת ובמעורבות ראש הממשלה. הצעת ההחלטה שגובשה בבית הנשיא מדברת על ריכוך החקיקה מחדש של עילת הסבירות, לא תשתנה הוועדה לבחירת שופטים כשהרוב הנדרש לכל מינוי יהיה 7 מתוך 9 והקפאת החקיקה המשפטית לשנה וחצי שתעוגן כחוק יסוד. בראיון לערוץ 13, הילה שוורצמן מראש המחאה דחתה על הסף כל הסכמה עם נתניהו למעט גניזה מוחלטת של הצעות החוק. מכוח קפלן נמסר בהתייחסות למתווה החדש: "קואליציית הדיקטטורה של נתניהו הניחה עד כה מעל ל-225 חוקי דיקטטורה בהם השתלטות עויינת על התקשורת וחוקי כפייה דתית. ה״מתווה״ שפורסם לא מתייחס לבעיה המהותית שלשמה יצאנו לרחובות: מתקפה ישירה וחזיתית נגד הדמוקרטיה הישראלית וניסיון להפוך אותה לדיקטטורה משיחית ומסוכנת. אנו קוראים למנהיגים לגלות אחריות כלפי הדמוקרטיה הישראלית ולא לאמץ מתווים שקוצבים תאריכים לסופה של הדמוקרטיה הישראלית". לטענת ראשי הכוח כמו גם הילה שוורצמן מדובר במתווה הסלאמי הפולני לדיקטטורה שזו "תחילה חקיקה אנטי דמוקרטית והשתלטות על התקשורת החופשית, חקיקת חוקי דת ופגיעה בנשים וקבוצות מיעוט כשבעוד 18 חודשים השתלטות עוינת על בתי המשפט". בהתייחסות לאי מינוי הוועדה למינוי שופטים כפי שפועל שר המשפטים יאיב לוין התייחס יו"ר הקואליציה, ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד): שר המשפטים יריב לוין, יעשה הכל כדי לא לכנס את הוועדה למינוי שופטים ולמלא את אחריותו כשר. אלפי תיקים נערמים, האזרחים נפגעים אבל את לוין מעניין רק דבר אחד- להרוס את בית המשפט, להפוך את הכל לפוליטי ולקרוע את החברה הישראלית. אנחנו הגשנו את העתירה ולא נסכים לדחות את הדיון, התרגילים של לוין הם פגיעה אנושה במערכת המשפט ובאזרחי ישראל".


ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק התייחס אף הוא לפשרה שהוצעה להסכמה בבית הנשיא: "ה׳פשרה׳ הרקובה בהסכמת נתניהו היא מלכודת פתאים לאופוזיציה בגיבוי הנשיא. המטרה: חילוץ נתניהו מהכרעות הבג"צ נגד ההפיכה המשטרית. סילוק חיות וברון ו-ווטו של לוין על נשיא העליון. כל היתר מסך עשן. המחאה והאופוזיציה חייבות לדרוש: ׳דנים רק אחרי ביטול של כל חוקי ההפיכה!׳ שום דבר לפני זה."

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן