Skip to content

כרטיסי המזון של דרעי – מסתמן כי העליון יאשר אך ידרוש הבהרות לגבי העתיד

עתירות כנגד כרטיסי המזון לחברה החרדית במיוחד שהובטחו על ידי אריה דרעי במסע הבחירות שעברו, לא נדחו על הסף אך נראה שהעליון יבקש הבהרות לגבי האוכלוסיות בחלוקה דומה לאוכלוסיות המוחלשות בפעם הבאה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

דיון בבג"צ בעתירות בעניין כרטיסי המזון, שאריה דרעי מבקש להעביר בעיקר למגזר החרדי, התקיים הבוקר (רביעי) בבית המשפט העליון לצדק. העתירות הוגשו על ידי עמותת חדו"ש – לחופש דת ושוויון והתנועה לאיכות השלטון, זאת לאחר שוועדת הכספים אישרה בשבוע שעבר, להעביר 400 מיליון ₪ לחלוקה מידית באמצעות כרטיסים מגנטים, במסגרת סעיף תקציבי שנועד לקדם ביטחון תזונתי, זאת למרות שכל הגורמים המקצועיים, מצביעים על כך שחלוקת כרטיסי מזון פעם או פעמיים בשנה אינה מקדמת ביטחון תזונתי. העברת הכספים נעשתה במקביל להוצאת 6000 משפחות מהתוכנית המקיפה של המיזם הלאומי לביטחון תזונתי, שאכן מקדמת ביטחון תזונתי, בשל מחסור תקציבי. במהלך הדיון, בנוכחות השופטים עוזי פוגלמן, דפנה ברק-ארז ויעל וילנר, עמד בית המשפט על כך שההליך היה בלתי תקין וקבע שב2024 צריך להתנהל הליך מסודר על פי חוק בהתאם לחובת ההיוועצות וקבע שהוא לא יאשר את שחרור הכספים ל2024 אלא לאחר שההחלטות החדשות יעברו תחת בקורתו. מסתמן כי בית המשפט יקבל את טענות התנועה בדבר הצורך לתקן את מנגנון החלוקה ודורש מהממשלה לייצר מנגנון שוויוני יותר לחלוקה הבאה. יחד עם זאת, השופטים צפויים לאשר את מנגנון החלוקה הנוכחי שנקבע מפאת הקוצר בזמנים לקראת החג.

בית המשפט העליון (צילום: הרשות השופטת)

עו"ד יפעת סולל, סמנכ"לית ויועצת משפטית לעמותת חדו"ש – לחופש דת ושוויון אמרה: "מבלבלים כאן בין ביטחון תזונתי לעוני כדי להצדיק קריטריונים שמעדיפים את הציבור החרדי. הציבור החרדי סובל מעוני, ולא סובל מהיעדר ביטחון תזונתי. המיזם לביטחון תזונתי, להבדיל מכרטיסים חד פעמיים, מחלק כרטיסים חודשיים, לצידם הוא מייצר תהליך של הבניה ויכולת של המשפחות לצרוך בריא ולהתנהל כלכלית נכון ומחנך לתזונה בריאה וגם מחלק סלי פירות וירקות. כאשר מדברים על ביטחון תזונתי כך הוא צריך להיראות. במקום להוסיף תקציב למיזם שאכן מקדם ביטחון תזונתי, דרעי וחבריו באופן ציני רוצים לחלק מתנות לחגים".

עו"ד אריאל ברזילי, ראש האגף הכלכלי בתנועה לאיכות השלטון: "העתירה שלנו הצביעה על קריטריונים לחלוקה המפלים באופן קיצוני בין האוכלוסיות, פוגעים בזכויות יסוד של ניצולי שואה, אימהות חד הוריות והאוכלוסייה הנזקקת ביותר ואשר עצם גיבושם התנהל בהליך פגום.

אנחנו מברכים את בית המשפט על כך שדרש מהממשלה להתנהל בצורה שקופה ושוויונית יותר בהמשך. נעמוד על המשמר לוודא שהליקויים הרבים והאפליה האסורה שבמתווה החלוקה הנוכחי לא יעמדו על כנם במתווה החלוקה של השנה הבאה, ונאחל לכל בית ישראל חג שמח ושנה טובה."

חדו"ש הציעה לבית המשפט הצעה לפשרה בנושא. עו"ד סולל: "כיוון שאנחנו לא רוצים שהכסף הזה ירד לטמיון הצענו מתווה שיש בו שלושה רכיבים: אחד, שלגבי 2024 צריך שיהיה הליך תקין שיחזיר את הכספים לביטחון תזונתי ולא למטרות אחרות. הדבר השני שהצענו הוא לתקן את הקריטריונים בחלוקה הנוכחית באופן שיבטל את האפליה החמורה בהם בעיקר למנוע את אפליית הילדים – לא יכול להיות שילדים של משפחות עובדות שממצות את כושר ההשתכרות שלהן ועדיין נדרשות לקבל הבטחת הכנסה, יקבלו רק מחצית מהסכום של משפחות מרובות ילדים שלא ממצות כושר השתכרות, וגם זאת רק עד שני ילדים בעוד שבמשפחות חרדיות יקבלו כרטיסי מזון לעד שמונה ילדים. הרכיב השלישי ביקשנו שבית המשפט יקבע שחלק מהסכום הנוכחי ישמר לצורך הבקשות שיוגשו למי שלא יקבלו על פי הקריטריונים באופן אוטומטי".

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן