Skip to content

שלושה ימים של שירה עברית ועולמית בסוכת השלום של בית הקונפדרציה בירושלים

100 שנה להולדת חיים גורי, מחוות לאריק איינשטיין ואברהם חלפי, לנתן אלתרמן, אצ"ג, ט' כרמי, אסתר ראב, אלחנדרה פיסרניק ועוד, משוררים קוראים שירה ב"קפה רידינג" , געגוע לתור הזהב של השירה הסוּפית, ולשירת הנדודים הסורית, נשים שרות לקרישנה . חגיגה של מילים וצלילים בפסטיבל אושפיזין בירושלים 1 -3 באוקטובר, 2023.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פסטיבל שירת האושפיזין יתקיים זו השנה החמישית בבית הקונפדרציה בירושלים. במסגרת חגיגת המילים והצלילים תוקם סוכת השלום המטפורית הצופה על גיא בן-הנום, על קו התפר שבין ירושלים העתיקה והחדשה. דרך פגישה אינטימית עם השירה העברית והעולמית, זוהי הזדמנות נהדרת להרהר בימי חול־המועד סוכות, על תפילה, נדודים, גלות, יציאה מהבית ושיבה אליו, הרחבת הדעת ויציאה מן הדעת, מסעות בעולם ומסעות אל העולם שמעבר.

הפסטיבל הוא האירוע הגדול והמרכזי במסגרת פעילות מרכז חיים גורי לתרבות בבית הקונפדרציה, בשיתוף עיריית ירושלים וכולו מוקדש לזכרו של חיים גורי ויתקיים על פי רוחו הפלורליסטית ואוהבת האדם.

"בכל שנה, דומה שנחיצותו של פסטיבל 'שירת האושפיזין' גדלה יותר", אומר אפי בניה, מנכ"ל בית הקונפדרציה. "חג הסוכות מגלם את אחד היסודות החשובים ביהדות: אהבת השכן הקרוב והרחוק; מצוות הכנסת האורחים שהיא עיקרה של תרבות, משמע לפתוח את הבית, את הלב ואת הראש לקולות ולמלים של קרובים שבקרובים ולרחוקים לאין שיעור.

אפי בניה מנכ"ל בית הקונפדרציה.  צילום ניר שאנני צילום יח"צ באדיבות בית הקונפדרציה.

הפסטיבל השנה אכן מקיים את המצווה: לצד שורה ארוכה של משוררים מרכזיים ואהובים בני הארץ הזאת, ובראשם המשורר והיוצר חיים גורי, שערב הפתיחה יוקדש לו – מארח הפסטיבל שירים וצלילים מסוריה, שכנתנו, מתור הזהב של השירה הסוּפית, מארגנטינה ומהודו. אני מזמין את כולכם לבוא ולהתארח בסוכת הרוח שלנו, שתהיה השנה צבעונית ויפה מתמיד".

בנימין שבילי, המנהל האמנותי של הפסטיבל, משורר וסופר בעצמו, שם דגש על הארעיות ההרפתקנית שעומדת ביסוד חג הסוכות, ואיתו הפסטיבל: "תפילה, נדודים, גלות, יציאה מהבית, יציאה מהדעת, מסעות, מסעות מיסטיים – כל אלה ועוד עומדים בלב 'שירת האושפיזין'. כמנהגנו, גם השנה נארח בסוכתנו המטפורית מבחר מן השירה העברית ומשירת העולם.

בין האירועים והמופעים: מחוות לחיים גורי, נתן אלתרמן, אצ"ג, ט' כרמי, אסתר ראב, אלחנדרה פיסרניק ועוד, מופע פתיחה המוקדש לחיים גורי ובו  חיים מדבר על חיים: חיים באר מספר על חיים גורי, מופע הנעילה: אריק איינשטיין ואברהם חלפי – מחווה לשני המופלאים, אירועי קריאת שירה ב"קפה רידינג" ובהם: סיון הר־שפי קוראת "תהילים", אריאל הירשפלד קורא ט' כרמי, יונדב קפלון ויעל גורי קוראים חיים גורי, בלהה בן־אליהו קוראת אסתר ראב, אברהם אלקיים קורא רבי ישראל נג'ארה, סמי שלום שטרית קורא מירי בן־שמחון ועוד, "אני אהובי ואהובי אני" – מחווה לתור הזהב של השירה הסוּפית, מחווה לשירת הנדודים הסורית בעקבות תרגומים חדשים, נשים שרות לקרישנה – שתי המשוררות, הדס גלעד וצילה זן־בר צור משוחחות על קרישנה המנגן בחליל ומחווה לחוה פנחס־כהן שהלכה לעולמה בשנה שעברה.

כל האירועים ילוו במוזיקה חיה של טובי היוצרים והמבצעים.

 תוכניית הפסטיבל :

ראשון, א' חול־המועד סוכות, 1 באוקטובר

14:30–15:30
קפה רידינג: סיון הר־שפי
קוראת ומדברת "תהילים"
מוזיקה: פרץ אליהו טאר דניאל עיברין בס לריסה אליהו פסנתר

16:00–17:00
"בלילה הזה, בעולם הזה"

בספטמבר 1972, והיא בת 36 בלבד, התאבדה אלחנדרה פיסרניק, המשוררת היהודייה ארגנטינית, בעיר בואנוס־איירס. "בלילה הזה, בעולם הזה" הוא מחווה למשוררת נפלאה שהיטיבה להביע בשיריה את כאב הבדידות והאהבה, ולא חששה מלשורר את נוכחותם היומיומית של המוות והייאוש.
בהשתתפות: טל ניצן, שחר מריו מרדכי
מנחה: ענת לוין
מוזיקה: לאו רויטמן בנדוניון גל ילוב גיטרה

17:30–18:30
קפה רידינג: אריאל הירשפלד קורא ומדבר ט' כרמי

מוזיקה: חגי נחתומי שירה, גיטרה אקוסטית, דולב סולומון גיטרה חחשמלית, קולות

אריאל הירשפלד. צילום: אורן כהן

19:00–20:00

בין כוכבים בחוץ לשמחת עניים
שירתו של נתן אלתרמן פועלת פעולה נפשית טוטלית על קוראיה. הכוח, הסמלים והארכיטיפים משתלטים על הרגשות, והקורא שבוי בקצב ובמלים. זה סוד קסמו של המשורר המכשף; סוד המשיכה שלו, ולעתים אף מקור הרתיעה משירתו. במפגש נשוחח על שני ספרים שכתבו יחד דן מירון ואריאל הירשפלד, "בדרך אל הנשיות" ו"הכוכבים לא רימו", שניהם עוסקים בשירת אלתרמן.
בהשתתפות: אריאל הירשפלד, תמיר גרינברג, אגי משעול
מנחה: שירי לב־ארי
מוזיקה: עופר כלף לחנים, שירה, פסנתר יובל גלבוע פסנתר

21:00–22:30
חיים מדבר על חיים: מופע פתיחת הפסטיבל בתיאטרון החאן

במלאות מאה שנה להולדתו של המשורר חיים גורי, נערוך מחווה מיוחדת למי שבית הקונפדרציה נושא את שמו בגאון. הסופר חיים באר ידבר על יחסו של גורי למחזור התפילה של הימים הנוראים, לאחר מכן ייערך מופע מוזיקלי בהשתתפות שמונה יוצרים שהלחינו שמונה שירים של גורי לכבוד יום־הולדתו.
בהשתתפות: חיים באר
מנחה: בנימין שבילי

אושרת "אושי" מסלה מוסיקאית, זמרת-יוצרת, במופע פתיחת פסטיבל אושפיזין בחאן. צילום: אביעד פוקוס. מקור הצילום ויקיפדיה.

מוזיקה: אושי מסלה שירה, קונטרבס עינב ג'קסון כהן שירה, פסנתר דניאל שהם גיטרה חשמלית ליאור אלבו שירה מוטי ביקובסקי, גיטרה אקוסטית יוסף נטיב שירה, גיטרה אקוסטית סער גז גיטרה חשמלית אפרת בן־צור שירה, אוטוהארפ עינב ג'קסון כהן שירה, פסנתר מוטי ביקובסקי  שירה, גיטרה עומר אליאס גיטרה סיון טלמור גיטרה, שירה ישראל ברייט, ויטלי פודולסקי אקורדיון

יום שני, ב' חול־המועד סוכות, י"ז בתשרי, 2 באוקטובר

14:30–15:30
תחת עץ אגוז שזרע עורב יש באר שחפר משוגע: על שירת נדודים סורית, 1950–2022
משוררים ומשוררות בני זמננו, סורים וסורים־כורדים, כותבים על גלות, עקירה ונדודים. שילוב וירטואוזי ואקטואלי בין אימי המלחמה תחת משטר טוטליטרי לבין הומור שנון. מחווה לשירה הסורית, למתרגם ולעורכי האנתולוגיה "שירה מודרנית מסוריה, 1950–2020" (הוצאת מקום־לשירה).
בהשתתפות: דניאל בהר, עידן בריר
מנחה: גלעד מאירי
מוזיקה: עמיר לב גיטרה, שירה

16:00–17:00
קפה רידינג: יונדב קפלון ויעל גורי קוראים ומדברים חיים גורי

מוזיקה: גילי אלון

17:30–18:30
אורי צבי ואנקריאון: על קוטב העיצבון

אורי צבי גרינברג מזוהה בעיקר עם שירתו של ביאליק, אלא ששמונה שנים לפני שאצ"ג פירסם את ספר שיריו "אנקריאון על קוטב העיצבון", תרגם שאול טשרניחובסקי את שירי אנקריאון. אצ"ג הגיב לתרגום כשלקח עימו את משורר היין והאהבה אל קצה העצבות. מה אומר המהלך הזה על יחסו של אצ"ג לטשרניחובסקי?
בהשתתפות: מירון איזקסון, יונדב קפלון
מנחה: יונתן ברג
מוזיקה: אסף מאיר גיטרה שאול פכטר קלידים

 19:00–20:00
קפה רידינג: בלהה בן־אליהו קוראת ומדברת אסתר ראב
מוזיקה: נועה בן־שושן שירה, תוף מסגרת רועי פדידה גיטרה

21:00–22:30
עם חוה במסכת סוכה – מחווה לחוה פנחס־כהן
כמעט שנה חלפה מיום שעזבה אותנו חוה פנחס־כהן והלכה לעולמה. פנחס־כהן היתה משוררת חשובה, פעילה ספרותית ועורכת כתב־העת "דימוי", מייסדת ומנהלת של כנס "כיסופים", ויוצרת פורה שכתבה: "כל ימינו אנחנו לומדים מסכת סוכה אחת כי להליכה על פניה אין הלכה ברורה" (מתוך שירי "מסכת סוכה"). הליכה והלכה, עבריות ויהדות, אהבה וזוגיות היו מרכיבי היסוד של המשוררת האינטלקטואלית, שחסרה.

חוה פנחס כהן. צילום: איריס נשר

בהשתתפות: רבקה מרים, בני ציפר, יפעת גלבר
מנחה: נעה שקרג'י
מוזיקה: מאי ישראלי־לשמן שירה אורי לשמן לחנים, עיבודים ופסנתר

יום שלישי, ג' חול־המועד סוכות, י"ח בתשרי, 3 באוקטובר

14:30–15:30
נשים שרות לקרישנה

הדס גלעד, משוררת וסופרת, מתרגמת שיריה של המשוררת ההודית ללה, וצילה זן־בר, מתרגמת שירה סופית, ישוחחו על שירי דבקות לאהוב, על קרישנה המנגן בחליל, סמל האהבה הארוטית בשירה ההודית ועל שירת הדבקות הסופית. שתי נשים יוצרות משוחחות על דבקות ואהבה.
בהשתתפות: הדס גלעד, צילה זן־בר צור
מנחה: יונתן ברג
מוזיקה: ליאורה יצחק שירה, הרמוניום עידו גפנינגן טבלה עופרה אבני בנסורי, טנפורה

16:00–17:00
קפה רידינג: אברהם אלקיים קורא ומדבר רבי ישראל נג'ארה

מוזיקה: אלעד גבאי קאנון, שירה יקיר מנחם גיטרה, שירה

17:30–18:30
"אני אהובי ואהובי אני"
מחווה לתור הזהב של השירה הסוּפית, לגני תבונת הלב ולאברהם אלקיים, עם צאת תרגומיו ליצירותיהם של משורר ההיבלעות אל־חֻסַיִן אִבְּן מַנְצוּר אל־חַלַּאג֗ ושל שיח' אל־אכבר, הלוא הוא התיאולוג הפילוסוף והמשורר מֻחְיִי אל־דִּין אִבְּן אל־עַרַבִּי.
בהשתתפות: אברהם אלקיים, חביבה פדיה, שיח' ח'אלד אבו־ראס
מנחה: בנימין שבילי
מוזיקה: יצחק ונטורה נאי פרסי, נאי טורקי גלעד וייס כלי מיתר

 19:00–20:00
קפה רידינג: סמי שלום שטרית קורא מירי בן־שמחון

מוזיקה: ההרכב אקוט: ענבל ג'משיד שירה גלעד ואקנין מנדול

22:30–21:00
מופע סיום: אריק איינשטיין ואברהם חלפי שבים

אריק איינשטיין . צילום: לעמ

מי אינו מכיר את "עטור מצחך" ואת "תוכי יוסי", מי לא הוקסם מלחניו של יוני רכטר ומקולו רב החן של אריק איינשטיין, ומי לא נפעם משיריו הליריים של אברהם חלפי. מחווה לשילוב המופלא והבלתי נשכח, במלאות 35 שנה לצאת האלבום משירי אברהם חלפי. על שירי חלפי ואיינשטיין ישוחחו המשוררת נוית בראל והעיתונאי אורי משגב. הזמרת רונה קינן תלווה את המפגש בביצוע ארבעה שירים מן האלבום.
בהשתתפות: נוית בראל, אורי משגב
מוזיקה: רונה קינן שירה, גיטרה אקוסטית ערן ויץ גיטרה חשמלית

***

הפסטיבל ייערך בין ה-1 ל-3 באוקטובר, 2023, א'–ג' חול־המועד סוכות, תשרי תשפ"ג .

פרטים נוספים באתר בית  הקונפדרציה: http://www.confederationhouse.org

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן