Skip to content

עתירה לעליון: קיים דיון בפרשת המתנות שנעלמו מבית ראש הממשלה

התנועה לאיכות השלטון עתרה לעליון לקיים דיון בפרשת המתנות ש"נעלמו" מבית ראש הממשלה (תיק 1000) ולא הועברו לידי המדינה.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

התנועה לאיכות השלטון עתרה לעליון לקיים דיון בפרשת המתנות ש"נעלמו" מבית ראש הממשלה ולא הועברו לידי המדינה.  כזכור תיק 1000 (מכונה גם: פרשת המתנות) הוא חקירה פלילית שעניינה במערכת היחסים בין ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו ובין אנשי העסקים ג'יימס פאקר וארנון מילצ'ן. החקירה נוהלה על ידי היחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרת ישראל ועסקה בבדיקת החשד שנתניהו קיבל מתנות ונתן תמורה עבורן. "אנו מצפים משומרי הסף לעמוד על הדין הברור ולאכוף משפט שווה לכולם – גם מדובר בראש הממשלה שלא החזיר את המתנות", נמסר מאיכות השלטון. אתמול (שני) הגישה התנועה את התייחסותה לתגובת המדינה בעתירת התנועה לפתיחה בחקירה בפרשת היעלמות המתנות מבית ראש הממשלה. כזכור, התנועה קיבלה בהליך חופש מידע קודם שניהלה, את כלל המתנות שנתניהו לא החזיר – לרבות, ספר התנ"ך הראשון עם פירוש רש"י שהתקבל לידי המדינה מנשיא רוסיה. כאשר נתניהו עזב את בית ראש הממשלה נעלמו מספר רב של מתנות יקרות ערך שנתקבלו ממנהיגים שונים והותרו להצגה בבית ראש הממשלה, אך עד היום לא הוחזרו לקניין המדינה – בניגוד לניסיונות חוזרים ונשנים להחזירם. התנועה לאיכות השלטון עתרה לבית המשפט העליון בחודש ינואר 2023, בכדי שיורה על אכיפת הדין והאחריות להעלמות המתנות. בחודש אוגוסט האחרון הגישה המדינה את תגובתה, ובה החלטת פרקליט המדינה לפיה לא יפתחו בחקירה פלילית נגד ראש הממשלה עקב חוסר בתשתית ראייתית. אתמול, השיבה התנועה לתגובת המדינה, והודיעה לבית המשפט כי היא עומדת על הצורך לאכיפת הדין לחקר העלמות המתנות. התנועה מציינת בתגובתה כי מתשובת המדינה עולה כי בטרם הוחלט שלא לפתוח בחקירה פלילית כלל לא נערכו כל פעולות חקירה, תשאול עדים או ניסיונות להתחקות אחר מצלמות או רישומים.

יו"ר הליכוד נתניהו (צילום דן בר דוב)
בנימין נתניהו (צילום דן בר דוב)

על פי מידע שפורסם בתקשורת, אותו חשף לראשונה העיתונאי בן כספית מתברר שמשפחת נתניהו לא החזירה למדינה עשרות מתנות, שערכן המשוער המוערך גבוה, שניתנו במהלך כהונתו של נתניהו ועקבותיהן אבדו. מכתב חריף בנדון שוגר בתחילת אוגוסט 2021, ע"י היועמ"שית של משרד רה"מ לנתניהו עצמו. המכתב שוגר בעקבות מייל ששיגרה היועמ"שית שלומית ברנע לעוזרו של נתניהו, אשר חיון, ב-10 ביוני 2021. מדובר, על פי הספירה האחרונה, ב-42 מתנות. על חלק מהן ענו אנשי נתניהו כי "המתנות לא נמצאו". במכתבה, מפרטת ברנע רשימה של 27 מתנות שטרם הוחזרו. מתנות נוספות יפורטו בהמשך. רוצים דוגמאות? בבקשה: קופסה מלבנית עשויה זכוכית מעוטרת עלי זהב של האמן סטפן שלנסר, עם חתימתו של הנשיא אובמה, שנמסרה לנתניהו במהלך ביקורו בארה"ב.או: צלחת כסופה עם הכיתוב "שנה טובה", מתנה משגריר איטליה. או: ספר התנ"ך הראשון עם פירוש רש"י, מתנה שניתנה ע"י ולדימיר פוטין. או: מסמכי הצהרת הנשיא טראמפ בעניין העברת השגרירות לירושלים, ממוסגרים במסגרת עץ. מתנה מטראמפ שהועברה ע"י סגן הנשיא פנס בביקורו בירושלים. הרשימה כוללת מתנות שהתקבלו מנשיא צרפת סרקוזי, הקנצלרית מרקל, נשיאת פינלנד, רונלד לאודר, האפיפיור, שגריר יפן, שגרירות איטליה וכו'. "רק בעקבות פניותיה המרובות, ותחת חרבו המתנוססת של ההליך בבית המשפט המחוזי בירושלים, נאלץ משרד ראש הממשלה להעביר לידי העותרת מידע רשמי וסדור הנוגע להעלמות רשימה ארוכה של מתנות יקרות ערך – חלקן בעלי ערך היסטורי יהודי שאינו ניתן לכימות, אשר נלקחו/נעלמו מקניין המדינה. זאת לצד מכתביה של היועצת המשפטית למשרד ראש הממשלה אל באי כוחו של ראש הממשלה, שם היא הבהירה כי מוצו כל סמכויות האכיפה ובדיקת היעלמות המתנות אשר בידיה ולכן הטיפול בהיעלמות המתנות מועבר לידי ליועצת המשפטית לממשלה", כותבת איכות השלטון בעתירתה.
פרשת המתנות (סאונד קלאוד) – https://soundcloud.com/user-219081597/1000a

עו"ד הידי נגב, ראש מחלקת מדיניות וחקיקה בתנועה לאיכות השלטון: "תגובת המדינה לעתירת התנועה היא בעייתית במיוחד – המדינה מודה שנעלמו מתנות בעלות ערך עצום לעם היהודי – אבל מודיעה שלא תפתח בחקירה פלילית ותחדד נהלים. אם הוחלט לסגור את התיק בגלל חוסר ראיות ולא חוסר אשמה – הרי שהיה על המדינה לפנות לאכיפה אזרחית והטלת קנסות. או לכל הפחות למצוא את המתנות ולהחזירן לקניין המדינה.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן