Skip to content

המרגל שבפנים – ספר ריגול מרתק

אריק בר נתן, הוא מרגל ואיש מבצעים. עבודתו מכתיבה את זהותו, משימותיו ומעצבת את לב נשמתו - ראיון עם הסופר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

– נפתח בשאלה: קורות חיים מרשימים עם הספק עצום. אגב קוראים לך נתן או רונן? 

נתן, יליד 1948, שמנמן, מקריח עם שיער שיבה, מסמיק ,מצטנע ואומר: " שמי הפרטי הוא נתן , והשם העברי ששינו לי בצבא בעקבות גמר קורס קצינים הוא רונן , אבל מן הבית אני רכטמן.

– ממתי אתה יבנאי?

אנו גרים ביבנה כבר ארבעים שנה. מאז 1983 בשכונה המערבית של יבנה המכונה "השכונה הצבאית", על כך שבאותה שנה הרוב הגדול של המשפחות היו משפחות של משרתי קבע.

אני נשוי בשנית, לדניז אבנצור, ילידת מקנס, ביוכימאית  בדימוס ממכון וייצמן, ואנו יחד יותר מארבעים וחמש שנה. יש לנו 5 ילדים ו-12 נכדים.

הייתי הרבה שנים איש צבא, קצין בדרגת סגן אלוף, בחיל המודיעין, גם אנליסט בכיר במחלקה לתכנון אסטרטגי של אגף תכנון וגם הושאלתי לתקופות קצרות למשרד ראש הממשלה לביצוע פרויקטים שונים בחו"ל.

המרגל שבפנים יוצא לאור בימים אלו (צילום באדיבות הסופר – נתן רונן)

– אתה משיק בקרוב את ספרך החמישי "המרגל מבפנים". האם הוא ספר העומד בפני עצמו או שהוא חלק מסדרה?

כל ספר מהספרים שלי, עומד בפני עצמו. גיבור כל סידרת ספרי, אריק בר נתן, הוא מרגל ואיש מבצעים. עבודתו מכתיבה את זהותו. משימותיו מעצבות את לב נשמתו. אני כותב רק על לוחמי המוסד הישראלי לביון ותפקידים מיוחדים. כל הגיבורים של הספר, אריק בר נתן ראש מינהלת המבצעים של המוסד והמשנה לרמס"ד, ראשת המוסד רעייה רון, ראש השב"כ איציק קידר, המשנה לראש המוסד והמנטור של אריק הוא גדעון פרי,  וראש הממשלה אהוד צור, הן אותן דמויות בכל הספרים. אבל כל ספר עומד בפני עצמו, ואין חובה לקרוא את הספרים הקודמים על מנת להבין את העלילה. כל עלילה של כל  ספר מתרחשת במקום אחר בעולם, עם סיפור מרכזי אחר.

– על מה נסבה עלילת הספר הנוכחי ולמה הוא מכונה "המרגל מבפנים"?

זהו סיפור ריגול דרמטי העוסק בגבול הדק בין שיקול דעת לקוי, לפשע שלכאורה מחושב היטב, עד שהוא משתבש. עלילת הספר הזה מורכבת  מכמה סיפורי משנה המשתלבים עד לסוף המפתיע:

הסיפור הראשון  מספר את סיפורה של מרגלת רוסיה הנמצאת בשליחות של ביון החוץ הרוסי (הסו"ר) לגיוס "נכס" בכיר במוסד הישראלי ולהפכו לסוכן רוסי.

הסיפור השני מתאר את המרדף העיקש וקרב המוחות בין אנשי הריגול הנגדי בשב"כ בראשותו של נתן הופמן, למי שהם חושבים שהוא בוגד, חפרפרת מוסתרת במעמקי מערכת המודיעין הישראלית – "המרגל מבפנים". בסוף מסתבר במפתיע שזו בכלל מרגלת.

בסיפור השלישי יש החלטה מדינית של קובעי המדיניות בישראל, לחסל את ראש מערך הגרעין האיראני. אבל יש בעיה. אחרי חיסול גנרל קאסם סולימאני, האיראנים החלו לשמור על ד"ר פאחריזאדה כמו "אתרוג" . ולכן הקורא מלווה את החיסול הממוקד לבניית אמצעי לצליפה מרחוק, מכונת הרג הכוללת חידושים טכנולוגיים, שימוש בבינה מלאכותית, שימוש בלוויינים ועוד כמה הפתעות המציבות אתגרים טכנולוגיים הנראים לכאורה בלתי אפשריים לביצוע, עד לביצוע שהתקיים בפועל בנובמבר 2020.

– רגע, אני רוצה להבין, אתה מגלה סוד, איך חיסלו את האיש בפועל?

בהחלט לא. הספרים שלי נועדו רק לבדר. יש אמנם גרעין אמת בכך שישראל באמת נטלה אחריות על חיסולו של ראש מינהלת הגרעין האיראני בינואר 2020, אבל סיפור השיטה והאמצעים כולם מומצאים ממוחי ההוזה. בספר הזה הפוקוס הוא יותר דרמה ופחות על האקשן והמרדפים עוצרי הנשימה באוקטן גבוה המאפיין ספרי ריגול.  זהו ספר שנשים תאהבנה יותר, כי הוא מגולל בעדינות פרשת אהבה בלתי אפשרית. דרמה אנושית המתפתחת במחתרת בניגוד לכל הסיכויים. יחסים מורכבים בין מגייסת סוכנים מקצוענית לקורבן שלה, "הנכס" שהוא בכיר במוסד, אותו היא אמורה לגייס ולהפוך לסוכן רוסי.

"המרגל מבפנים" הוא ספר סוחף בקצב מהיר.  דרמת ריגול על אהבה ועל חברות אמת. על מרגלים וסוכנים זרים הפועלים נגד המדינה. אני מספר על גורלם של אנשי הצללים במערכת המודיעין הישראלית, הפועלים יום ולילה ברשות ובסמכות, אבל בסופו של יום, מוצאים עצמם סוכני המוסד בודדים ומנוצלים.

הסופר – נתן רונן (צילום באדיבות הסופר)

– האם הסיפור קשור למה שקורה בימים אלה במציאות?

רובנו חיים ביום יום את חיי השיגרה: עבודה, קריירה, גידול ילדים, משפחה, הורים מזדקנים וחברים,  ואנו כל כך עסוקים שאנו בכלל לא מודעים לכך שמאחורי הקלעים מתרחשים אירועים דרמטיים. אלה הם חיי הלוחמים של עולם המסכות והצללים הישראלי. אנשי שב"כ שבשנה האחרונה סיכלו 570 פיגועים, אנשי המוסד הפועלים במדינות אויב שהביאו להישגים רבים שאי אפשר לדבר עליהם בכלל, וגם כישלונות. מתחת לפני השטח רוחשים תהליכים, החלטות מדיניות שגויות, קונספטים, תהליך של הקצנה דתית בעולם האיסלמי עד שהם צצים לפני השטח. כמו האירוע החריג של הטבח של השבעה באוקטובר 23  בעוטף עזה,  אירוע שמייד מקרין על כולנו, משבש לחלוטין את חיינו ומכניס את כולנו להרגשת אבל לאומי, וכל יום אנו שומעים בחיל ורעדה את החדשות האיומות על נפילתו של עוד חייל.

העלילה שלי היא מיקס של עובדות נכונות, תיאור של כל מיני טיפוסים שפגשתי במהלך חיי בעבודה במערכת הביטחון החסויה של מדינת ישראל בשילוב עם  יצירתיות, הומור והרבה דמיון, מכל התמהיל הזה רקמתי את העלילה שהיא גם דרמה של נפתולי החיים של הגיבור וגם אקשן מהיר סוחף ומותח שבו לצערי כמו גם בחיים, לא תמיד מנצחים ה"טובים".

אם ניקח למשל את מה שקורה ברקע היום יומי שלנו בחיים האמיתיים. אנו סוג של "וילה בג'ונגל"  המזרח תיכוני בו בוחשים כוחות פונדמנטליסטיים איסלמיים. בעיקר איראנים שיעים.  צריך לזכור שיש בעולם שני מיליארד מוסלמים, ורק שליש מהם הם ערבים. ראוי לומר שלא כל המוסלמים הם טרוריסטים, למרות שרוב הטרוריסטים היום בעולם הם מוסלמים.

הנה קטע מתוך הסיפור שממחיש זאת יפה: "אנחנו חיים במזרח התיכון, ואנחנו מדינה קטנה מוקפת אויבים, ולכן אנחנו משננים לעצמנו כל יום את המשל האפריקני הבא, ‘מדי בוקר מתעוררת האימפאלה בסוואנה של אפריקה. היא יודעת שהיא חייבת להיות מהירה מן המהירה שבלביאות. אם לא כן, היא תיהרג ותהפוך לטרף היומי. מדי בוקר מתעוררת הלביאה באפריקה. וגם היא יודעת שהיא חייבת להיות יותר מהירה מן האימפאלה המהירה ביותר, אם לא כן היא תישאר רעבה. לא משנה מה אתה, אימפאלה או לביאה, כשהשמש עולה במזרח התיכון, כדאי מאד שתתחיל לרוץ’.”

 – לא יכולתי שלא לשים לב לעובדה שהעיצוב של הספר כולל בתחתית, איזה משפט ברוסית. למה הרוסית ומה זה קשור לספר?

המשפט ברוסית  ."ШПИОН СРЕДИ СВОИХ", משמעו "אחד מתוכנו". יש בספר הרבה התייחסות לעלייה הרוסית שעלתה ארצה בשנות השמונים/ תשעים  של המאה הקודמת. אני רוצה להביע את מלוא הערכתי  לעלייה זו של יותר ממיליון ומאה אלף איש ואשה שעלו לישראל ממדינות דוברי רוסית. לאנשי העלייה הזאת הייתה תרומה עצומה לתחומי ההיי טק, הרפואה, המדע והטכנולוגיה, המחקר האקדמי במדעים מדויקים כמו גם במדעי הרוח, התרבות העכשווית, הספורט, האקדמיה והמחקר המדעי, הביטחון והכלכלה בישראל. לא היו בי חס וחלילה שום כוונות, אפילו לא ברמיזה, להביע אי אמון באנשים מצוינים אלה. ההיפך הוא הנכון. אבל ידוע שישראל היא יעד מועדף  על סוכנויות הביון של רוסיה, בשל קרבתה לארה"ב, וגם בגלל תעשיות המדע וההיי טק, המושכות ריגול מדעי וטכנולוגי מכל העולם.

לכן חלק מן העלילה סובב סביב המגזר הזה. נעזרתי הרבה בזוג חברי הרופאים היבנאים ד"ר אלכס מלניק וד"ר גניה מלניק, אשר סיפורי ילדותם בברית המועצות וחוויותיהם שם כמתבגרים,  הפכו לסיפורי הרקע של חלק מגיבורי הספר.

– מה מייחד את הספרים שלך מספרים של סופרי מתח מפורסמים אחרים כמו מישקה בן דוד, גרג הורוביץ, דניאל סילבה, הרלן ?

הם כולם סופרים מצוינים ולי יש עוד הרבה מה ללמוד מהם, אבל עיקר ההבדל הוא בדרמה. אני לא כותב רק ספרי מתח. אני כותב דרמות ריגול ישראליות. בספריי אני משלב בין פרשיות הריגול לבין הקשיים הזוגיים והמשפחתיים המתעוררים אצל הגיבור כתוצאה מתפקידיו המיוחדים, היחסים בין הפוליטיקאים לאנשי הביצוע, יחסי האחווה בין הלוחמים.

אני מבקש להמחיש בדוגמה. לפני כעשר שנים הוזמנו רעייתי ואני למסיבת הפתעה יום הולדת 60 לחבר שהיה בזמנו עד לפרישתו ראש אגף במוסד. הגענו וראינו בדירת הגג המפוארת שלהם, שכל הנוכחים היו גברים בלבד. שאלתי בהפתעה את בעלת הבית, אם טעיתי בכך שהבאתי את אשתי ואולי טעיתי וזו בעצם מסיבה לגברים בלבד, ואז התברר לי להפתעתי המרה כי רוב "אנשי הצללים" הם גרושים או פרודים כי המשפחה לא יכולה לעמוד במתח הכרוך בסוג עבודה כזאת, בו הבעל נעלם לתקופות לא ידועות, והוא לא יכול לחלוק עם אשתו פרטים.

זה גרם לי להבין כמה חשובה מערכת היחסים המשפחתית של הגיבור עם אלה הסובבים אותו. כמה  חשובה חוסנה של הרעייה שבעצם מגדלת את הילדים כמעט לבד. כמה לוחם המוסד הוא בודד, במיוחד לנוכח העובדה שבגלל הסודיות, הוא לא יכול לאוורר ולהחצין מתחים ופחדים עם בני המשפחה, וכמה החיים בעולם של "אנשי המסכות והצללים"  תובעניים ובסוף האנשים האלה משלמים מחיר  יקר מאוד. אסור להם אפילו לכתוב ספרי חוויות מעבודתם.

בכל חמשת ספרי, אני מספר את סיפורם של "אנשי הצללים" לוחמי המוסד. אנשים מיוחדים המקדישים את חייהם לטובת הכלל, ומשלמים על כך מחיר אישי יקר. הם לא עושים זאת רק מתוך אידיאולוגיה, תחושת חובה או אלטרואיזם. הם מכורים לאדרנלין, לשליטה, ל'אקשן' ולעובדה שהם עושים דברים יוצאי דופן ברשות ובסמכות.

צריך לזכור שקהיליית המודיעין הישראלית איננה מנותקת מן החברה הישראלית על חולייה ויתרונותיה. יש בה כוונות טובות המובילות למעשים רעים, ערכים נשגבים לצד הזיות אוויליות, נפשעות או מסוכנות, אהבה, שנאה וקינאה, הקרבה וניצול. תערובת בלתי אפשרית של אמת ושקר, חשאיות והפרזה, בלבול יוצרות והעמדת פנים, שחברו יחד לפקעת סבוכה שקשה להתירה.

קהילות המודיעין בכל העולם אוהבות להציג את עצמן כאחווה של רעות וטוהר. אבל כמו במנזרים הכי סגפניים אפשר למצוא שם שנאות, יריבויות פנימיות, צרות עין, קנאה וכל שאר החולשות האנושיות.

לכתוב על המורכבויות האלה הוא תהליך מאד מאתגר. רוב הנשים הקוראות אוהבות את הדרמה, בעוד שהגברים רואים בזה דבר מיותר בעלילה ורוצים הרבה יותר אקשן, יותר סקס, יותר מרדפים.

– ספריך הקודמים הפכו לרבי מכר בחו"ל – האם אתה בגדר "אין נביא בעירו"? 

לא. מראש החלטתי ששוק הספרים הישראלי הוא שוק קטן מאד, ואין היתכנות כלכלית שהספרים שלי יחזירו את ההשקעה העצומה הנדרשת בכתיבת ופרסום ספר . לכתוב ספר לוקח כשלוש שנים, והוא כולל עבודה עצומה בתחקיר, בהצלבת עובדות, בחיפושים אינטנסיביים באינטרנט, בראיונות עם מומחים בתחומים שונים, ובסוף גם עריכה ספרותית, והגהה לשונית שלא לדבר על עלויות של מעצב גרפי. ההשקעה הנדרשת בהוצאת ספר (כולל הדפסתו) מגיעה לכ-50 אלף ₪, וזה עוד לפני הוצאות תרגום ועריכה ספרותית באנגלית.

– יש סיכוי שנראה את ספריך הופכים לסדרה ברשתות טלוויזיה בינלאומיות?

פנו אלי לאחרונה סוכנים ספרותיים  מארה"ב שמחפשים חומר חדש, והם בודקים אפשרות להפוך את הספרים לסדרה בינלאומית על המוסד. מי יודע, אולי יום אחד נראה את הספרים שלי הופכים לסדרה כמו "הומלנד" ב- HBO,   סדרה המבוססת על  סדרה ישראלית. או לסדרה בNetflix .

יש כרגע קבוצה של משקיעים בראשותו של ז'אקי בן ז'נו, בנקאי יהודי מלוקסמבורג, שהשקיעו סכומים יפים  כדי לכתוב תסריט באנגלית המבוסס על ספרי,  וגם הפיקו פרומו מצולם לצורך גיוס אולפנים משקיעים בארה"ב ובאירופה. אל תשכחו שלסדרה המצליחה "פאודה" לקח 12 שנה עד שיצאה מתסריט כתוב לסדרה מצולמת בעברית. ועוד כמה שנים עד שהצליחו למכור אותה ל"נטפליקס". זהו תהליך איטי וזהיר שבו משקיעים מחפשים רק איך להרוויח. היתה לי כבר הצעה מאוליגרך רוסי לקנות את המרגל הרוסי, אבל להפוך את הסיפור ככה שהטובים יהיו הרוסים והישראלים הם הרעים. לא הכל זה כסף, ודחיתי את ההצעה על הסף.

– איך קונים את הספרים שלך, האם הם בחנויות הספרים?

ראשית, בכל השקה אני תורם חמישה ספרים לספרייה העירונית ביבנה. כך שכל ספרי נמצאים פה לקריאה בחינם.

"המרגל מבפנים" הוא הספר החמישי שלי. הוא יכנס לכל החנויות המקוונות החל מן ה-20 בינואר 2024. קדמו לספר זה ארבעה ספרים: "מסכות וצללים" (2014), "לרדוף אחרי צל" (2017), "אמן הצללים" (2020), ו"המצוד אחר השועל" (2022). דרמות ריגול אלו תורגמו לאנגלית והפכו לרבי מכר בארץ בחנויות הספרים המקוונות. שלושה מהם  ניתנים לרכישה גם כקובץ אודיו.

את הספרים שלי בעברית ניתן לרכוש בישראל כקובץ אינטרנטי רק בחנויות הספרים המקוונות באינטרנט ( עברית, נטבוק, גטבוק, אינדיבוק, סטוריטל, קופילוט, די-סטימצקי ועוד).  הקובץ זמין גם לקריאה בקינדל.

מה עם ההמשך? יש כבר מחשבות לספר שישי?

חיוך עלה על פניו של הסופר והוא שתק לרגע, פמפם במקטרתו, הפריח ריח עשן וירג'יניה נעים ואמר בהטעמה : "את מכירה את האמרה היהודית: אדם עושה תוכניות ואלוהים צוחק?"

הערה: אם חפצה נפשכם בספר מודפס, עם הקדשה אישית, ניתן להשיגו אצלו  בפנייה ישירה אל דוא"ל: [email protected] . הספר ישלח אליכם בדואר תמורת תשלום מראש של 125 ₪ באמצעות הביט (טלפון 0505209409) .  העלות כוללת תשלום עבור הספר ועלות המשלוח בדואר רשום. זמן הגעת ספר הוא בדרך כלל תוך כעשרה ימים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן