Skip to content

למה מי הם בכלל?

תגובת שר האוצר להורדת דירוג האשראי הפגינה בורות ושחצנות מטומטמת. הם יורידו לנו דירוג, אפשר לחשוב מי הם שיאמרו לנו מה חוסננו הכלכלי?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כשאתה שומע את דברי שר האוצר בצלאל סמוטריץ שהוא גם שר ההתנחלויות במשרד הביטחון, מגיב להורדת דירוג האשראי של ישראל, שכשהוא תוקף את מוד'יס וטוען כי הורדת האשראי נובעת מהשקפה פוליטית כנגד ישראל ולא ממניעים כלכליים, אתה מבין את המשפט: "לא העכבר אשם. החור אשם". סמוטריץ מדברר בעצם את האשם המרכזי, בנימין נתניהו שהוא זה מי שמינה אותו, לתפקיד הלא מתאים לו לחלוטין כשר האוצר של מדינת ישראל בתקופה קריטית זו. כן, ראש הממשלה הוא האשם. להזכירכם, הוא כבר עשה תרגיל דומה כשמינה את ח"כ ויו"ר האופוזיציה כיום, יאיר לפיד, לתפקיד שר האוצר ביודעו שהאיש  חסר כל ניסיון ניהולי לתפקיד זה. וגם אז, עשה זאת על מנת לייצר קואליציה שאגב, התפרקה מהר מאד, כי ביבי עשה בו מעשה סדום כפי שעשה לבני גנץ.
כשאני שומע את סמרטוטוביץ' מזלזל בחברת הדירוג הבינלאומית, הוא מנסה להסתיר מאתנו, הציבור את העובדה שהחברה הזאת מטילה למעשה ספק ביכולות הניהול של הממשלה הזאת את הכלכלה בעת מלחמה, כמו גם היעדר קביעת יעדי של היום שלאחר הלחימה.

חה"כ סמוטריץ' "כשאני אהיה שר ביטחון...." (צילום דן בר דוב)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום דן בר דוב)

להגיד עליהם (מודי'ס) שהם אנטישמים היא למעשה אמרה שוות ערך להפרחת סיסמאות שווא נוסח סטלין. צריך לזכור כי בשיא האינתיפאדה השנייה כשאוטובוסים התפוצצו פה, מודי'ס לא הורידה לנו את דרוג האשראי שמשמעותו הפשוטה היא בכל פעם שניכנס לגירעון תקציבי ונרצה לקחת הלוואות מקרנות או בנקים גדולים, מחיר הריבית יקפוץ ומי שיצטרך לשלם את זה הם אנחנו וילדינו. במילים פשוטות, כל בנק מנו ישראל תלווה כסף, יעלה את מחיר הריבית על פי רמת הסיכון.
אנו נשלם מכיסנו את המכה הזו, שתפגע בשירותים שונים שאנו צורכם כמו תחבורה, בריאות, חינוך ועוד. וכל זאת על מה ומדוע? רק בגלל שביבי באמצע מלחמה לא נוגע בחמישה וחצי מיליארד שקלים של כספי הגועליציה שלו, רק בגלל שהוא  נלחם על גבנו על השרידות הפוליטית שלו ועל המשך הנהנתנות שלו ושל משפחתו, שכוללים תיקוני הבריכה הפרטית על חשבון הציבור ותשלום מיליונים לאבטחת הילד"ז המשתמט שחי במיאמי. אבל רבותי, אל תתמהו על מעשי ראש הממשלה, ביבי איננו יחיד בתופעה הרעה הזאת. כל הדיקטטורים הגדולים בהיסטוריה תמיד, סיפרו לעם שלהם שהמצב טוב עד ההתמוטטות. כשעגל הזהב של נתניהו הפך להיות בעצם השלטון בכל מחיר – לא פלא שאומות העולם מאוכזבות קשות מהישגי "העם הנבחר".  במילים אחרות, היינו נבחר, כיום אנחנו בקושי עם. נתניהו הצליח לשסע ולפלג בתוכנו, להשניא אותנו איש על רעהו וכל זאת במסגרת שיטת ההפרד ומשול שהיא השיטה של השגת מרב היתרונות בדרך של הפרד ומשול או הפרד וכבוש ("Divide et impera" או "Divide ut regnes") שהיתה עיקרון המקובל על הסנאט ברומא העתיקה. הפרד ומשול הוא מונח בפוליטיקה ובסוציולוגיה שמקורו בלטינית "divide et impera". משמעותו צירוף של פסיכולוגיה מדינית, אַסְטְרָטֶגְיָה צבאית ואסטרטגיה כלכלית שלפיהן ניתן להשיג ולשמור על עוצמתו של השולט על ידי פיצול העוצמה המצויה בידי האחרים לנתחים קטנים. כל נתח שייווצר כתוצאה מהפיצול יהיה בעל עוצמה נמוכה מאשר הגוף שהיה קיים בעבר. השימוש במונח מקובל גם לכינוי השיטה, שלפיה מונעים מגופים קטנים להתאחד ולהשיג עוצמה רבה יותר, מאשר בהיותם במצבם העכשווי. כך נמנעים ממצב שבו יש לפרק גופים גדולים, תהליך שהוא קשה לביצוע. לא צריך להיות גאון להבין כיצד נתניהו מתנהל. אלא שהוא כשל כי בעקבות להיטותו לפרק את משפטו הפלילי על ידי מיטוט בתי המשפט והחלשת כוחם (פסקת ההתגברות), קמה המחאה הענקית כנגדו שפשטה כאש בכל רחבי המדינה. ובעקבות המלחמה שפרצה אחרי השבת הארורה ההיא הוא נקלע למצב ביניים בו איננו יכול להמשיך למשוך בחוטי המריונטה שלו לוין, בלי לקרוע אותם. לכן, כעת מנסה ביבי הקוסם, לשלוף שפן חדש שהוא מנסה להטמיע בקרב הציבור: נעשה חשבון אחרי המלחמה. אומר זאת ביודעו שזו עלולה להמשך זמן רב וביודעו שבפוליטיקה בישראל, זמן הוא נכס יקר ומשאב טוב לשיפור עמדות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן