Skip to content

נשיאה חדשה למאלאווי: ג'ויס באנדה, פעילה ותיקה לשוויון זכויות לנשים

סגנית הנשיא המנוח, בינגו ווה מות'ריקה, ג'ויס באנדה, הושבעה כנשיאה ותיקח לידיה את המושכות במדינה מאת גרשון גירון להיסטוריה יש דרכים משלה לזמן שחקנים חדשים להופיע על בימתה. ממש כמו אותה שחקנית הנקראת ברגע האחרון להחליף את השחקנית הראשית לאחר שזו שברה רגל, ולאחר מכן מצליחה לגנוב את ההצגה ולגרוף תשואות – כך יכול להיות […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סגנית הנשיא המנוח, בינגו ווה מות'ריקה, ג'ויס באנדה, הושבעה כנשיאה ותיקח לידיה את המושכות במדינה

מאת גרשון גירון

נשיאה ראשונה באפריקה
נשיאה ראשונה במאלאווי. ג'ויס באנדה

להיסטוריה יש דרכים משלה לזמן שחקנים חדשים להופיע על בימתה. ממש כמו אותה שחקנית הנקראת ברגע האחרון להחליף את השחקנית הראשית לאחר שזו שברה רגל, ולאחר מכן מצליחה לגנוב את ההצגה ולגרוף תשואות – כך יכול להיות גם סיפורה של ג'ויס באנדה, שהושבעה כנשיאת מאלאווי.

רשת CNN מדווחת על תומכים שהריעו ורקדו בשעת השבעתה של באנדה בעיר הבירה לילונגווה. "באתם להעיד על האירוע הזה מכל שכבות הציבור, בלי קשר להשתייכות שבטית, דתית או פוליטית", אמרה באנדה, "אני רוצה שכולנו נתקדם אל העתיד בתקווה וברוח של אחדות".

אף שחוקתה של מאלאווי קובעת במפורש, שסגן הנשיא הוא הבא בתור למשרה החשובה ביותר במדינה, הרי שמינויה של באנדה לא עבר בצורה חלקה וללא מחאות. לפני כשנתיים סולקה באנדה ממפלגת השלטון, לאחר שהביעה התנגדות תקיפה למאמצי הנשיא לקדם את אחיו למעמד יורשו העתידי. היא הקימה מפלגה משלה, מפלגת העם, אך נותרה בתפקיד סגנית הנשיא. השבעתה היום הופכת אותה לאישה הראשונה המכהנת בנשיאות מאלאווי.

ביום שישי הכריזה שרת ההסברה והחינוך של מאלאווי, פטריסיה קליאטי, כי באנדה אינה ראויה לתפקידה הרם. "התנהגותה של ג'ויס באנדה הנכבדה בהקמת מפלגת אופוזיציה משלה פוסלת אותה מלרשת את הנשיאות", הסבירה. הנשיאה החדשה, מצדה, הגיבה באיפוק. היא קראה לרגיעה והודיעה כי כרגע על המדינה להתמקד בהלוויית הנשיא ובעשרה ימי האבל הלאומי שהוכרזו לאחר מותו.

באנדה היא לוחמת ותיקה למען שוויון זכויות לנשים. בינואר השנה צעדה בראש תהלוכה של נשות מאלאווי, שדרשו לשם קץ לתקיפה והפשטה של נשים שהעזו לצאת לרחובות לבושות מכנסיים, חותלות וחצאיות מיני, במקום השמלות המסורתיות. היא נוהגת לספר על הסבל שהיה מנת חלקה במהלך נישואיה ועל היותה לכודה בהם, מאחר שלא היו לה אמצעים כלכליים לעמוד ברשות עצמה. היא נטשה את בעלה בהיותה בת 31, עם שלושת ילדיה, והבטיחה לעצמה שלעולם לא תידרדר שוב למצב כזה.

זמן מה היא למדה בארצות הברית ואחר כך יסדה כמה ארגונים, לרבות קרן ג'ויס בנדה, המחנכת נערות ומשגיחה על יתומים, רבים מהם נגועי וירוס האיידס. כמו כן, היא יסדה את "רשת המנהיגות הצעירות" ואת "פרויקט הרעב."

בשנת 1997 היא זכתה ב"פרס מנהיגות אפריקה להנהגת המאבק ברעב," על ייסוד "האיגוד הלאומי של נשות עסקים במלאווי," המעודד נשים לפעול לעצמאותן הכלכלית. "אין לנו ברירה באפריקה אלא להשקיע בנשים," היא אמרה בנאום שנשאה בדצמבר האחרון, בבית הספר קלינטון לשירות ציבורי, באוניברסיטת ארקנסו.

לאחר היותה שרת חוץ ושרה לענייני מגדר, ילדים ושירותי קהילתיים, היא מונתה לסגנות הנשיאות בשנת 2009. היום, כאמור, עשתה היסטוריה כשהפכה לנשיאה הראשונה בתולדות ארצה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן