Skip to content

בסוריה אש ללא הפסקה. ארדואן מאיים לפעול נגדה

האולטימטום הבינלאומי פג ואסד ממשיך לירות, ומגביר את כוח האש. יממה של שפיכות דמים ברחבי סוריה גלשה לגבולות עם תורכיה ולבנון. אנקרה מאיימת : "ננקוט בצעדים הדרושים להגנה על גבולותינו". הרוסים מציעים עצמם מיידים. בישראל עוקבים בדאגה ומעלים כוננות בצפון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

האולטימטום הבינלאומי פג. אסד ממשיך לירות, ומגביר את כוח האש. יממה של שפיכות דמים ברחבי סוריה גלשה לגבולות עם תורכיה ולבנון. אנקרה מאיימת : "ננקוט בצעדים הדרושים להגנה על גבולותינו". הרוסים מציעים עצמם כמשקיפים מיידים. בישראל עוקבים בדאגה ומעלים כוננות בצפון

מאת עידו וולקן ונורית קרטן

 יום עקוב מדם עובר על סוריה, שלישי, ה-10 באפריל. מקורות מדווחים על 160 הרוגים ברחבי המדינה, ביום בו אמורה הייתה להיכנס לתוקפה הפסקת האש בין הצדדים. כל הסימנים מצביעים על כך  שסוריה הגבירה את כוח האש וההפצצות מתמשכות במרכזי האוכלוסיה. הכוחות הסורים ירו אל עבר מחנה הפליטים כיליס, הנמצא בדרום תורכיה ולעבר מחנה פליטים לבנוני, שם נהרג צלם עיתונות..

מחנה הפליטים הסורים שהותקף בטורקיה
מחנה הפליטים הסורים שהותקף בטורקיה

הירי בא בעקבות עימותים בין צבא סוריה החופשי לבין הצבא הסורי באזור הגבול התורכי-סורי. ראש ממשלת תורכיה, טאיפ ארדואן,  קטע את ביקורו בסין בעקבות הירי. ארדואן כינה את הירי "הפרה של הגבולות הבינלאומיים" והתחייב "לפעול ככל מדינה אחרת בהתאם לחוק הבינלאומי."  גורמים רשמיים בתורכיה מדווחים כי שני פליטים סורים ומתרגם תורכי אחד נפצעו אתמול בעקבות הירי. האווירה בין דמשק לאנקרה מתוחה ממילא לאחר שארדואן הצהיר אמש כי  "תורכיה תנקוט בצעדים במידה וסוריה לא תשמע להצעת האו"ם." הוא שלח אזהרה מפורשת לעבר ידידו שהפך לאויבו – בשאר אסד. תורכיה תפעל אם תידרש לכך. במהלך היום קיימו מטוסי קרב טורקיים יעף מעל למחנה הפליטים, כסימן וכהרתעה לכוחות הסורים.

יום עקוב מדם. סוריה
יום עקוב מדם. סוריה

המערב, שהביע בתחילת השנה עמדה נחרצת נגד משטרו של אסד, מפגין כעת אוזלת יד בעוד האחרון נותר על כסאו. אם בינואר עוד הייתה האופציה הצבאית על הפרק, הווטו הרוסי-סיני על תקיפה צבאית בסוריה בתחילת פברואר הבהיר כי זו לא תצא אל הפועל וכי "אין דין סוריה כדין לוב". הסנקציות הכלכליות אמנם פגעו בכלכלת סוריה ובתמיכת הסקטור העסקי במשטר, אולם אסד ונאמניו מתחפרים בעקשנות בעמדותיהם מאחר ואין להם מה להפסיד. התקריות האלימות הנמשכות ברחבי המדינה, ביום שבו היה אמור המשטר לנצור נשקו, מהווים תעודת עניות למערב וליכולותיו להתמודד עם המשבר.

ישקיפו מהצד. סרגיי לברוב
ישקיפו מהצד. סרגיי לברוב

שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב נפגש היום במוסקבה את עמיתו הסורי, וואליד מועלם, ובמסיבת עיתונאים משותפת סיפר מועלם על כך שצבא סוריה הסיג מספר יחידות צבאיות מתוך הערים, לפי תכניתו של קופי אנאן. מועלם סיפר גם ש-28 רשתות תקשורת שונות הורשו להיכנס ולסקר את הנעשה בסוריה. לברוב עצמו הודיע שחיילים רוסים המשרתים בכוח האו"ם ברמת הגולן, אונד"וף, יישלחו כמשקיפים לסוריה. הוא הסביר זאת בכך שאלה חיילי האו"ם הקרובים ביותר שיכולים להגיע מיידית לסוריה.

בישראל עוקבים בדאגה ובדריכות אחר הנעשה בסוריה והתנהלות הדברים. החשש הוא שבשאר אסד מתחיל להידחק כשגבו אל הקיר, ואז קשה לצפות את מעשיו. בדיוק כמו הירי על מחנות פליטים בטורקיה ובלבנון. אלוף פיקוד צפון התבטא השבוע לגבי סיכוייו של אסד והאלוף אמר שאסד יסיים את שנת 2012. במהלך תקופה זו, קיים חשש שיחמם את הגזרה בין ישראל לחזבאללה כדי להסיט את תשומת הלב ממנו וממעשי משטרו האכזר. צה"ל העלה את הכוננות בצפון ונערך לתרחישים אפשריים. אחת ההיערכויות היא הצבת סוללת פטריוט ב"סטלה מריס" בחיפה. 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן