Skip to content

ההפגנות ההמוניות שבו לרחובות סוריה, למרות התקפות הצבא. 15 הרוגים

עשרות אלפי סורים יצאו אמש לרחובות הערים בסוריה, כדי להפגין וגם לבחון את מידת האיפוק של כוחות הביטחון. מעל 600 מוקדי הפגנות נרשמו ברחבי המדינה. הצבא שב להפגיז בערים, 15 אזרחים נהרגו. דובר הבית הלבן: "כרגע, הצבא הסורי מיישם את מתווה אנאן באופן חלקי בלבד"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עשרות אלפי סורים יצאו אמש לרחובות הערים בסוריה, כדי להפגין וגם לבחון את מידת האיפוק של כוחות הביטחון. מעל 600 מוקדי הפגנות נרשמו ברחבי המדינה. הצבא שב להפגיז בערים,  15 אזרחים נהרגו. דובר הבית הלבן: "כרגע, הצבא הסורי מיישם את מתווה אנאן באופן חלקי בלבד" 

מאת נועה גרבר

ההפגזות על חומס התחדשו הלילה, והן נמשכות בשעות האחרונות, במיוחד בצפונה של העיר. לפני שעות אחדות פתחו כוחות הביטחון הסורים בירי על מפגינים בפרבר של דמשק. בסך הכל רשמו אתמול, שישי, וועדות התיאום המקומיות 67 הפרות שונות של הפסקת האש מצד הצבא.

עשרות אלפי אזרחים סורים יצאו לרחובות אתמול, שישי, להפגין נגד המשטר ולמחות על מה שמתרחש שם. המחאות התקיימו למרות חידוש התקיפות במספר ערים בערים סוריה. עד הערב נודע על 15 הרוגים. פעילים מקומיים מדווחים כי ההפגנות התקיימו ביותר מ- 620 מוקדים שונים ברחבי המדינה. באידליב נרשם מספר ההפגנות הגבוה ביותר – מעל 150, בחמה מעל 120 מוקדים, ובחלב נרשמו כמאה מוקדים.

חששו מהצבא. מפגינים בחמאה, סוריה (Flickr/syriana2011)
חששו מהצבא. מפגינים בחמאה, סוריה (Flickr/syriana2011)

פארס, מפגין מזבדאני הסמוכה לדמשק, סיפר היום לעיתון ניו יורק טיימס כי ההפגנות יצאו לדרך בתחושת חשש, בשל נוכחות גבוהה של כוחות הביטחון בערים. אולם, הוא אומר: "היום נזכרנו בימים שלפני ההרג ההמוני, כאשר יכולנו לצאת ולהפגין במספרים גדולים, כשכל העיר יכלה להביע את מחאתה. בשל הנוכחות המשטרתית הגבוהה לא התרכזנו במקום אחד והמשכנו לזוז".

המשטרה הסורית הקימה מספר רב של מחסומים סמוך למרכזי הערים על מנת למנוע הגעה של מפגינים רבים למקום אחד. עם זאת, ראש המוניטור לזכויות אדם בסוריה מציין כי בהפגנות של היום נראתה הנוכחות הגבוהה ביותר מזה חודשים.

בתום יומה השני של הפסקת האש  ברור כי צבא סוריה אינו מיישמה. 15 אזרחים נהרגו במהלך יום אתמול במדינה – ארבעה מהם בעיר חמאה, ו-11 באידליב, חומס, חלב, דמשק ודרעא. התנגשויות היו בין כוחות אסד למורדים בח'ירבת אל-ג'וז, סמוך לגבול עם טורקיה. אזרחים המתגוררים סמוך לאזור, סיפרו כי חילופי היריות נשמעו באזור משך כשעתיים.

אחד מן הסעיפים העיקריים בתכנית ששת השלבים של אנאן מחייב את המשטר הסורי להסיג את כוחותיו מריכוזי האוכלוסין. אולם בסמה קדומי, דובר המועצה הסורית הלאומית, טען היום כי "בידי האופוזיציה הסורית דיווחים חד משמעיים על כך שהצבא לא נסוג מן הערים וכי השימוש בנשק כבד נמשך". טענות אלו עומדות בקנה אחד עם טענות של אזרחים סורים הטוענים כי טנקים עדיין מוצבים במרכזי הערים.

טנקים עדיין במרכזי הערים. (צילום: Omar, wikimedia )

.התקשורת הסורית מצדה טענה כיום כי ברחבי המדינה נערכו הפגנות המוניות התומכות באסד. תחנת הטלוויזיה הסורית הרשמית טענה היום כי "קבוצות טרור חמושות ממשיכות בפעולותיהן על מנת לפגוע ביישום תכנית הפסקת האש".

הממשל הסורי טוען כי חמושים מטעם האופוזיציה התנקשו אמש בחייו של חבר מפלגת הבעת' בדרעא, וכן כי היום הפעילו כוחות המורדים מטען צד שפגע באוטובוס מלא נוסעים.

מאמצים בשדה הדיפלומטי

בזמן שהפסקת האש מקרטעת בסוריה, גם באו"ם מתקשים להגיע להישגים ממשיים. היום נערך במועצת הביטחון של האו"ם דיון לגבי שליחת פקחים שישקיפו על יישום הפסקת האש. על פי תכניתו של אנאן, 250 שליחים אמורים להישלח למדינה, אולם הדיון של היום, לגבי משלחת ראשונית של 30 שליחים, נקלע לקשיים שהציבה רוסיה, בת הברית האחרונה שנותרה לבשאר אל- אסד. דיפלומט שלקח חלק בדיונים  טוען כי השליחים הרוסיים "מתעכבים על כל פיסקה של טיוטת ההחלטה". בשל העיכובים, ההצבעה בעניין שליחת הפקחים נדחתה למחר.

נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, ציין כי איננו מאמין במחויבותו של אסד להפסקת האש. אולם, הוא אומר, "יש לשלוח בהקדם פקחים, כדי שנוכל לפחות לדעת מה מתרחש בתוך המדינה". כמו כן אמר סרקוזי היום כי "על הקהילייה הבינלאומית למלא אחר התחייבויותיה וליצור מעברים הומניטאריים על מנת לסייע לאנשים האומללים האלה שמנסים להימלט מציפורניו של דיקטטור חסר רחמים".

ארה"ב ומדינות אירופה דורשות כי ממשלת סוריה תביע התחייבויות ביטחוניות קונקרטיות שיוכיחו את מחויבותה להסכם. ג'יי קרני, קצין העיתונות של הבית הלבן, אמר היום במסיבת עיתונאים כי "לא ניתן להגדיר את מה שמתרחש בשטח כהפסקת אש מלאה. כרגע, הצבא הסורי מיישם את תכנית אנאן באופן חלקי בלבד".

ירי על מפגינים בחלב:

http://www.youtube.com/watch?v=hwa0zVBMcVw

הפגנה בחומס:

http://www.youtube.com/watch?v=EcwVFEWqanQ&feature=autoplay&list=UUqHkMZ9MTjCjzhCHCUdyExg&lf=plcp&playnext=1

הפגזה על שכונת מגורים בחומס:

http://www.youtube.com/watch?v=AhCPYbEehg8&list=UUqHkMZ9MTjCjzhCHCUdyExg&index=2&feature=plcp

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן