Skip to content

מחלוקות בין פת"ח וחמאס פוגעות בשביתת הרעב של האסירים הביטחוניים

1600 אסירים ביטחוניים הכריזו על כוונתם לשבות ברעב כמחאה על תנאי מאסרם. ההכרזה,לרגל "יום האסיר הפלסטיני", אך פוליטיקה פנימית ומאבקים בין פתח לחמאס מאיימים לפלג את השובתים ולהכשיל את שביתתם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 1600 אסירים ביטחוניים הכריזו על כוונתם לשבות ברעב כמחאה על תנאי מאסרם. ההכרזה,לרגל "יום האסיר הפלסטיני", אך פוליטיקה פנימית ומאבקים בין פת"ח לחמאס מאיימים לפלג את השובתים ולהכשיל את שביתתם

מאת עידו וולקן

1600 אסירים הכריזו על כוונתם לפתוח היום (ג') בשביתת רעב לציון "יום האסיר הפלסטיני". האסירים התחייבו לשבות ברעב למשך שלושה ימים ברציפות, כצעד ראשון במסגרת תוכנית מאבק כוללת שיישומה יחל בראשון למאי.

מרכז "חוריאת", הפועל לתמיכה באסירים הפלסטינים, טוען כי כלל הפלגים בבתי הכלא אשקלון, נפחא ובאר שבע החליטו על הצטרפותם לשביתה ועל הרכבת וועדה לניהול המאבק, שבה מיוצגים כל הפלגים. אחמד בחר, ממלא מקום ראש המועצה המחוקקת הפלסטינית מטעם חמאס, ברך היום את האסירים השובתים: "אינכם ניצבים לבדכם במאבק, אתם סוללים את הדרך לשחרור ירושלים." במקביל לשביתה, מארגנים ארגוני התמיכה באסירים עצרות והפגנות תמיכה ברחבי רצועת עזה והגדה המערבית.

אלא שהצהרות לחוד ומעשים לחוד: יום לאחר ההכרזה על השביתה, חשפה העיתונות הפלסטינית כי מאחורי החזית האחידה שמציגים האסירים עומדים חילוקי דעות עמוקים בין מחנה חמאס ופת"ח. העיתון "פלסטין אל-אן", המזוהה עם חמאס, טוען כי פת"ח משתפת פעולה עם ישראל ושואפת להכשיל את השביתה. מקורותיו של העיתון טוענים כי מנגנוני הבטחון של הרשות הפלסטינית, ובראשם מנגנון הביטחון המסכל, הורו לפעיליהם בתוך בתי הכלא לדווח מיהם מנהיגי השביתה ומהם תוכניותיהם של השובתים.

במקביל, בתוך בתי הכלא, מסתמן כי לא כל אסירי פת"ח מצטרפים לשביתת הרעב. גורמים בתנועת פת"ח טענו כי אסירי חמאס הם שיזמו את השביתה בהוראת סאלח אל-עארורי, מחזיק תיק האסירים בתנועת חמאס, למטרת קידום האינטרסים הפוליטיים של התנועה. השר לענייני אסירים ברשות הפלסטינית, עיסא קראקע, ומנהל מועדון האסיר הפלסטיני, קדורה פארס, הביעו תמיכה מסוייגת בשביתה. קראקע קרא לאחדות שורות בקרב האסירים והצהיר כי יש "לשבות באופן כולל מאחר והפיצול פוגע ביכולת האסירים להשיג את זכויותיהם".

שביתות הרעב זוכות לפופולריות רבה בקרב האסירים הפלסטינים לאחר ששני אסירי הג'יהאד האסלאמי, ח'אדר עדנאן והנא שלבי. שביתתם הממושכת של האחרונים עוררה מאבק ציבורי נרחב והפעילה לחץ כבד על ישראל לשחררם. על פי החלטת בית המשפט ישוחררו השניים בקרוב ושלבי תגורש לרצועת עזה. ייתכן כי תנועת המאבק של האסירים עומדת בפתחו של פרק חדש וייתכן כי המאבקים הפנימיים והפוליטיקה יכשילו פעם נוספת את סיכויהם של הפלסטינים להשיג את מטרותיהם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן