Skip to content

אמון הצרכנים בישראל פסימי. אין ציפיוות לשינוי המצב הקיים

אמון הצרכנים בישראל פסימי – אין ציפיוות לשינוי המצב הקיים. מדד אמון הצרכנים בחודש מרס השנה הוא 23%-. המדד תחום בטווח בין מינוס 100% לבין 100% פלוס. ככל שערך המדד קרוב יותר לגבול העליון, הוא מעיד על אופטימיות גדולה יותר וככל שערך המדד קרוב יותר לגבול התחתון, הוא מעיד על פסימיות רבה יותר. כאשר המדד […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מדד אמון הצרכנים בחודש מרס השנה הוא 23%- . המדד תחום בטווח בין מינוס 100% לבין 100% פלוס. ככל שערך המדד קרוב יותר לגבול העליון, הוא מעיד על אופטימיות גדולה יותר וככל שערך המדד קרוב יותר לגבול התחתון, הוא מעיד על פסימיות רבה יותר. כאשר המדד קרוב לאפס, מדובר בהיעדר ציפיות לשינוי במצב הקיים

מאת עמי אטינגר

מדד אמון הצרכנים בחודש מרס השנה עומד על 23%- . בחודשים מרס 2011 – פברואר 2012 מדד אמון הצרכנים נע בין 13%- לבין 24%- . יוזכר כי מדד אמון הצרכנים יכול לנוע בין 100%- לבין 100%+. ערכים שליליים של המדד מבטאים הערכות פסימיות של הפרטים בנוגע להתפתחויות כלכליות בשנים עשר החודשים הקרובים. כך נמסר מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס- ע.א.).

הנחיות ה-OECD

הלמ"ס החלה לבצע באופן שוטף בחודש מרס 2011, סקר חודשי שוטף חדש הנקרא "סקר אמון צרכנים" ("Consumer Confidence Survey").. הסקר מהווה חלק מסדרת פעולות המתבצעות במסגרת הצטרפותה של ישראל לארגון ה-OECD. סקר זה, המתבצע בקרב אוכלוסיית בני 21 ומעלה, נועד לאסוף מידע על ההערכות של הפרטים לגבי השינויים הצפויים במצב הכלכל. על ההערכות האלה מתבסס מדד אמון הצרכנים;
· לאסוף מידע על ציפיות לשינויים במדד המחירים לצרכן;
· לסייע לזהות תפניות במצב המשק לצורך מעקב אחר מחזור העסקים;
· לאסוף מידע לגבי ציפיות לרכישות גדולות ולשינוים ברמת החיסכון של האוכלוסייה.
השיטות המדעיות של הסקר, שמבצעת הלמ"ס, תואמת את ההנחיות של ארגון ה-OECD לסקרים מסוג זה. בזכות זאת, מתאפשרת השוואה של מדד אמון הצרכנים בין המדינות החברות בארגון.

מדד אמון הצרכנים תחום בטווח שבין מינוס 100% לבין 100% פלוס. ככל שערך המדד קרוב יותר לגבול העליון, הוא מעיד על אופטימיות גדולה יותר בקרב הפרטים, וככל שערך המדד קרוב יותר לגבול התחתון, הוא מעיד על פסימיות רבה יותר. כאשר המדד קרוב לאפס, מדובר בהיעדר ציפיות לשינוי במצב הקיים.

בחודש מרס הייתה ירידה נוספת במאזן הציפיות לגבי המצב הכלכלי במדינה והשינוי במאזן זה לעומת חודש פברואר היה מובהק. מאזן הציפיות לגבי המצב הכלכלי של משק הבית נותר ללא שינוי. במאזן הציפיות הן לגבי מספר המובטלים והן לגבי חיסכון של משק הבית חל שיפור יחסי לעומת חודש פברואר, אם כי השינוי בשני מאזנים אלו לא היה מובהק ברמת מובהקות סטטיסטית מקובלת.

מועסקים פחות פסימיים

ערכי המדד לקבוצות שונות של המרואיינים מגלים כי בחודש מרס, בדומה למגמה שהסתמנה בחודשים הקודמים, מועסקים פחות פסימיים מאלה שאינם מועסקים, יהודים פחות פסימיים מערבים ובעלי תעודה אקדמית פחות פסימיים מאשר חסרי תעודת בגרות.

השוואה בינלאומית של מדד אמון הצרכנים מלמדת על ציפיות להרעה במצב הכלכלי ברוב מדינות ה-OECD. בתרשים מופיעים המדדים בחודש מרס 2012 לעומת חודש מרס 2011, שבו הושק הסקר הישראלי.

באירופה גדלה הפסימיות

במדינות הסקנדינביות שוודיה ופינלנד נחלשה האופטימיות ששררה בראשית שנת 2011. דנמרק, לעומתן, מגלה סימני התאוששות מהפסימיות ששררה בה בחודשים האחרונים וחזרה לרמת האופטימיות שהייתה במרס 2011. בגרמניה, לוקסמבורג, אוסטריה והולנד התחלפה האופטימיות בפסימיות, וברוב המדינות הפסימיות התגברה בשנה האחרונה (מרס 2012 לעומת מרס 2011). ביוון ובפורטוגל, הנמצאות במשבר כלכלי עמוק, הגיע במרס מדד אמון הצרכנים לרמה של 79%- ו 53%-, בהתאמה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן