Skip to content

קדחת בחירות: מופז קורא להקדמת הבחירות. "העבודה" ומרצ מגישות הצעות לפיזור הכנסת

מופז: ״ימיה של ממשלת נתניהו קצובים וספורים"; יחימוביץ': "מפלגת העבודה מוכנה כבר לבחירות. כשבעים מטות מתנדבים הוקמו ברחבי הארץ"; גלאון: "ממשלת נתניהו הרעה צריכה ללכת הביתה"; ליברמן התייחס לפרק הדת ומדינה בהסכם הקואליציוני: "אנחנו לא בני ערובה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מופז: "ימיה של ממשלת נתניהו קצובים וספורים"; יחימוביץ': "מפלגת העבודה מוכנה כבר לבחירות. כשבעים מטות מתנדבים הוקמו ברחבי הארץ"; גלאון: "ממשלת נתניהו הרעה צריכה ללכת הביתה"; ליברמן התייחס לפרק הדת ומדינה בהסכם הקואליציוני: "אנחנו לא בני ערובה"

מאת צבי זינגר

בסוף שבוע אחד הודיעו ארבעה ראשי מפלגות, כל אחד בדרכו, כי הם פועלים ונערכים להקדמת הבחירות. גם בליכוד – שראשו נתניהו עדיין לא הודיע על נכונותו להקדמת הבחירות – מבינים כי רגע ההכרעה קרב ונערכים להקדמה אפשרית של הבחירות.

מופז (צילום: ציפי לבני)
בחירות, מייד לאחר החגים. מופז (צילום: ציפי מנשה)

"יש לקיים את הבחירות הכלליות במועד הראשון האפשרי, מייד לאחר החגים – ביום שלישי ה-16 באוקטובר". כך כתב היום אחר הצהריים, יו"ר האופוזיציה, שאול מופז, בדף הפייסבוק שלו.  מופז קרא לנתניהו להתחיל בניהול מגעים גלויים ולהגיע בהקדם לתאריך מוסכם לקיום בחירות כלליות. הוא הודיע כי במידה שנתניהו יחליט שלא לפעול כך, תניח קדימה הצעה לפיזור הכנסת כבר בשבוע הבא.

"ימיה של ממשלת נתניהו קצובים וספורים", כתב מופז. "נתניהו נכשל בתפקידו והגיעה העת להחזיר את התקווה לישראל. מערכת הבחירות הקרובה תהיה על פניה ועל עתידה של המדינה. אזרחי ישראל יוכלו לבחור בין המשך האטימות, האדישות והקיצוניות של הממשלה הנוכחית לבין הממלכתיות והתקווה". בתוך כך החל היום יו"ר קדימה בסדרת התייעצויות עם חברי הכנסת של סיעת קדימה לקביעת מועד לבחירות מקדימות להרכב רשימת קדימה לכנסת.

שתי מפלגות – מרצ והעבודה – הודיעו כי יעלו כבר השבוע הצעות חוק לפיזור הכנסת הנוכחית. יושבת ראש מרצ, ח"כ זהבה גלאון, אמרה: "ממשלת נתניהו הרעה צריכה ללכת הביתה. מרצ רוצה לפרק את הממשלה לא כדי לחבור ולהצטרף אליה, אלא כדי להחליף אותה בממשלה אחרת, טובה יותר למדינת ישראל".

יחימוביץ' בוועידה אידיאולוגית של העבודה
מוכנה לבחירות. יחימוביץ' בוועידה האידאולוגית של העבודה (צילום מתוך אתר הפייסבוק של הוועידה)

גם סיעת העבודה תעלה להצבעה בתחילת מושב הכנסת הקרוב את הצעת חוק פיזור הכנסת השמונה עשרה. על פי ההצעה, הכנסת השמונה עשרה תתפזר לפני גמר כהונתה, והבחירות לכנסת התשע עשרה יתקיימו שלושה חודשים לאחר פרסום החוק.

סיעת העבודה כולה חתומה על הצעת החוק, ובראש החותמים יו"ר המפלגה, ח"כ שלי יחימוביץ. "אחרי שלוש שנות ממשלת נתניהו, הגיעה מדינת ישראל לפערים חסרי תקדים בין עוני לעושר, לשחיקה דוהרת במצבו של מעמד הביניים, לשיא בינלאומי בהעסקת עובדי קבלן, ולמקום האחרון ברשימת מדינות ה-OECD  בשיעור ההתשתתפות של המדינה בהוצאה האזרחית של תושביה", נאמר בהודעה שפירסמה יחימוביץ'. "זו ממשלה שמחסלת בשיטתיות את ערכי הסולידריות והאחריות ההדדית, והדוח הקשה של בנק ישראל פרס בצורה מדויקת מצב בו המדינה והממשלה נסוגים מלקיחת אחריות על חיי אזרחיה. לאלה נוספים קיפאון מדיני ובידוד בינלאומי חסר תקדים".

לדברי יחימוביץ', הצעת חוק פיזור הכנסת שתועלה להצבעה, בשונה מבעבר, אינה הצהרה, "אלא הצעה שאנו מעריכים שתעבור במושב הקרוב – ולאחריה יתקיימו הבחירות כבר בשנה זאת". לדבריה, מפלגת העבודה מוכנה כבר לבחירות. כשבעים מטות מתנדבים הוקמו ברחבי הארץ, והם יהיו השלד של עבודת השטח לקראת הבחירות.

יו"ר סיעת העבודה, ח"כ יצחק הרצוג, ששוחח עם כל חברי הסיעה בימים האחרונים וקיבל את תמיכתם למהלך, אמר: "ממשלת נתניהו הגיעה לסוף דרכה ואנו בעצם נמצאים כבר בבחירות. ככל שיקדם כן ייטב. הגיע הזמן שלציבור תינתן אפשרות לבחור בדרך כלכלית-חברתית אחרת, המבטיחה חברה וכלכלה צודקות יותר. אנו נציע לציבור בבחירות אלה משנה מדינית ומשנה חברתית הנכונות יותר למדינת ישראל".

הרצוג הוסיף, כי במושב הקרוב סיעת העבודה מתכוונת להציע שורת חוקים העומדת בבסיס תפיסת העולם של המפלגה, ובכללם הבטחה וקידום זכויות עובדים, קידום זכויות חברתיות בתחום הדיור, החינוך והבריאות, הצעת חוק יסוד: זכויות חברתיות, מתווה בן גוריון כתחליף לחוק טל ושוויון בנטל. כמו כן, מתכוונת הסיעה להיאבק בהצעות הממשלה לתקציב 2013 ולפעול לביטולו של חוק ההסדרים.

גם יו"ר "ישראל ביתנו", שר החוץ אביגדור ליברמן, אמר בראיון ל"פגוש את העיתונות" בערוץ 2, כי לאחר שתובא הצעת מפלגתו לחקיקת חוק גיוס חדש – ב-9 במאי, "ניתן יהיה לעשות הערכה אמיתית לגבי מועד הבחירות". לדבריו, "ישראל ביתנו היא מפלגת שלטון אחראית והאינטרס הלאומי הוא שהבחירות יתקיימו במועדן. אני לא מחפש סיבות למשברים או שליטה".

עם זאת, הדגיש ליברמן, "אנחנו לא בני ערובה", והתייחס לפרק הדת ומדינה בהסכם הקואליציוני בין מפלגתו לבין הליכוד, הכולל בין היתר חקיקת חוקי גיור תוך שלושה חודשים: "עברו שלוש שנים, וניסינו את כל המהלכים של הידברות. ההתחייבות שלנו לקואליציה נגמרה – יש התחייבות לבוחר".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן