Skip to content

הביצה שהתחפשה לחבית

יצרנית מצרפת ערכה ניסוי עם חביות יין מעץ אלון, כשהפעם הייתה גם חבית בעיצוב משעשע של ביצה, המכילה 2,000 ליטר. דני בר מסביר את תוצאות הניסוי, ושואל - האם זה רק תרגיל שיווקי?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יצרנית מצרפת ערכה ניסוי עם חביות יין מעץ אלון, כשהפעם הייתה גם חבית בעיצוב משעשע של ביצה, המכילה 2,000 ליטר. דני בר מסביר את תוצאות הניסוי, ושואל – האם זה רק תרגיל שיווקי?

מאת: דני בר

טרנסו (Taransaud), יצרנית חביות עץ אלון מצרפת, פיתחה חבית חדשה בצורה ישנה. החבית, דומה בצורתה לחביות חרס שנמצאות בשימוש עוד מימים ימימה, בעיקר בגאורגיה; אולם הפעם, היצרנית הצרפתית בנתה חבית ענק המכילה 2,000 ליטר, מעץ אלון צרפתי.

חבית בצורת ביצה, צילום: דני בר
חבית בצורת ביצה, צילום: דני בר

השבוע הועמדה למבחן יכולת היישון של החבית הסגלגלה, לעומת חביות רגילות המקובלות בעולם היין, בנפח של 225 ליטר ושל 400 ליטר. באירוע שנערך על-ידי "המכון למומחי היין" (The Institute of Masters of Wine) בלונדון, תחת הכותרת, "יין ואלון… הדרך למורכבות", הוצגו השפעות שונות של עץ אלון על איכות ומורכבות המשקה.

אחד המבחנים להשוואה, היה השפעת גודל וצורת החבית על טעמו של היין. היינות השונים הועמדו למבחן טעימה עיוורת ואובייקטיבית. שלושת היינות נבחרו מבציר 2011, ומענבי סוביניון בלאן של יקב דומיין דה שבלייה (Domaine de Chevalier). היקב רכש חבית OVUM בצורת ביצה, בעלות של 40,000 דולר (!), והיו ברשותו חביות רגילות של 225 ליטר ושל 400 ליטר.

כחמישים איש נכחו באירוע, והיין שזכה למרבית הדעות האהודות היה דווקא זה שהגיע מחבית 400 ליטר. לדברי יצרנית החביות הצרפתית, אין זה מפתיע, שחבית ה-400 ליטר הביאה לתוצאות האהודות ביותר, כיוון שקיימת מגמה של מעבר לחביות גדולות של 400 ליטר.

חבית סגלגלה באחד מיקבי ישראל, צילום: דני בר
חבית סגלגלה באחד מיקבי ישראל, צילום: דני בר

חשוב לציין, שהיין שהוגש לטעימה לא סיים עדיין את זמן ההתבגרות בחבית, ולדברי יינן היקב, הנוזל שהה רק כחצי שנה בחבית, וזה מחצית הזמן הדרוש לו. לדבריו, כשיגיע לבגרות ויסתיים זמן השהייה הדרוש ליין, התוצאות תהיינה עוד יותר חיוביות לטובת החבית החדשה.

באירוע נבחנו דגמים חדשניים של חביות חדשות, בצורה וגודל "רגיל", ולא ניתן היה להבחין בנטייה אוהדת יותר, לצד זה או אחר, של השפעת החבית החדשנית לעומת הקלאסית.

טעימה נוספת הייתה מבציר 2010 של שאטו פלאן סגור (Château Phélan-Ségur), ששהה באותן חביות, אולם נטעמו דגימות עם 8, 12 ו-16 חודשי התיישנות. קהל הטועמים יכול היה בהחלט להצביע על שנוי בטעמים. ככל שהמגע בין היין לחבית התארך, כך התקבל יין רך ומזמין יותר.

לדברי אנרי דה פראקומטל (Henri de Pracomtal), יו"ר יצרנית החביות הצרפתית טרנסו, "יינות בעלי דגש על עץ – הם אאוט", וציין כי: "ניתן לומר, כי המגמה האופנתית של 200% אלון חדש, היא נחלת העבר".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן