Skip to content

היועץ המשפטי לכנסת: פיזורה יאריך באופן אוטומטי את חוק טל

בג"ץ קבע כי "חוק טל" אינו חוקתי ויש לבטלו, אבל באופן פרדוקסלי פיזור הכנסת לא יביא לביטולו אלא להארכתו. ההסבר: "הרי בית המשפט לא התכוון להותיר את סוגיית גיוסם של בחורי הישיבות במצב של חלל נורמטיבי ובלא הסדרה חוקית כלל"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בג"ץ קבע כי "חוק טל" אינו חוקתי ויש לבטלו, אבל באופן פרדוקסלי פיזור הכנסת לא יביא לביטולו אלא להארכתו. ההסבר: "הרי בית המשפט לא התכוון להותיר את סוגיית גיוסם של בחורי הישיבות במצב של חלל נורמטיבי ובלא הסדרה חוקית כלל"

מאת צבי זינגר

עו"ד איל ינון (צילום: ויקימדיה)
למה בג"ץ התכוון. עו"ד ינון, היועץ המשפטי לכנסת (צילום: ויקימדיה)

פרדוקס הבחירות: הסיבה המרכזית לפיזור הכנסת היא המחלוקת סביב "חוק טל", אבל פיזורה יוביל להארכת חוק טל באופן אוטומטי עד תום שלושה חודשים מכינוסה של הכנסת החדשה, כך עולה מחוות דעת של היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד אייל ינון.

חוות דעתו של עו"ד ינון ניתנה בתשובה לפנייתו של ח"כ משה גפני (יהדות התורה) בעניין ההשלכות של קבלת חוק התפזרות הכנסת על מועד פקיעתו של חוק טל.

חוות דעת זו מתבססת על סעיף 38 לחוק יסוד: הכנסת, הקובע כי "כל חיקוק שתוקפו היה פוקע תוך שני החודשים האחרונים לתקופת כהונתה של הכנסת היוצאת, או תוך ארבעה חודשים לאחר שהכנסת החליטה להתפזר, או תוך שלושת החודשים הראשונים לתקופת כהונתה של הכנסת הנכנסת – יעמוד בתוקפו עד תום שלושת החודשים האמורים".

היועץ המשפטי לכנסת מסביר בחוות דעתו, כי על אף המצב הבעייתי, שבו יוותר בספר החוקים חוק שבג"ץ קבע שאינו חוקתי, תוצאה זו מתבקשת מלשונו של סעיף 38 הנ"ל, מתכליתו ומהגיונו של פסק הדין, שהרי בית המשפט לא התכוון להותיר את סוגיית גיוסם של בחורי הישיבות במצב של חלל נורמטיבי ובלא הסדרה חוקית כלל. אף כי בית המשפט קבע כי החוק במתכונתו הנוכחית אינו חוקתי, הוא הניח כי המחוקק יחוקק חוק חדש תחתיו, אשר יתיישב עם הקביעות שבפסק הדין.

המחאה שהפילה את הממשלה (צילום: רפי מיכאלי)
המחאה שפיזרה את הממשלה (צילום: רפי מיכאלי)

כיוון שלאחר התפזרות הכנסת הליכי החקיקה במידה רבה נעצרים, כעניין מעשי לא יהיה זה אפשרי לפעול בהתאם למצוות פסק הדין ולחוקק חוק שייתן מענה לפגמים המוזכרים בו, זאת במיוחד לנוכח הרגישות והמורכבות המיוחדת של החוק הנדון. בדיוק לשם כך נקבע סעיף 38 הנ"ל בחוק-יסוד, ולכן, כשם שהוא חל על חוקים אחרים שאמורים לפקוע בתקופה זו, יש להחילו גם על חוק טל.

עוד ציין היועץ המשפטי, כי נוכח פסק הדין וייחודיותה של הסיטואציה שבפנינו, אם אכן תחליט הכנסת על התפזרותה, בכוונתו להגיש לבית המשפט (ולצדדים לעתירות בעניין חוק טל) הודעה בדבר עמדה זו.

על רקע חוות דעתו של ינון קרא סמנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון שחר אילן למפלגות הכנסת: "לחבור ליוזמת ליברמן, להעביר את חוק השוויון בנטל לפני הבחירות".

לדברי אילן, "ראש הממשלה נתניהו הפך את הבחירות למחטף חוסם חוק שוויון בנטל. יש שעת כושר היסטורית להעביר חוק לשירות חובה לכל בכנסת הזו ואסור להחמיץ אותה". אילן קרא לכל סיעות הבית להצטרף ליוזמה כדי ליצור את הרוב הדרוש של 61 להעברת חוק לאחר פיזור הכנסת.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן